Ελλάδα | 21.01.2023 16:23

«Παλιό και μεγάλο κόλπο»: Τι λέει ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ για τη μείωση της ποσότητας προϊόντων στις συσκευασίες

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Ως ένα παλιό και μεγάλο κόλπο, το οποίο εντείνει το πρόβλημα της ακρίβειας και το τελευταίο διάστημα έχει αποκτήσει πολύ μεγάλες διαστάσεις, χαρακτηρίζει στο ethnos.gr τη μείωση της ποσότητας των πωλούμενων προϊόντων μέσα στις συσκευασίες ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), Νίκος Τσεμπερλίδης.

Πρόκειται για μία έμμεση προσπάθεια εξαπάτησης των καταναλωτών, αφού με τη μείωση της ποσότητας των προϊόντων στις συσκευασίες η τιμή του ουσιαστικά συνεχίζει να αυξάνει και οι πολίτες με μεγαλύτερη δυσκολία μπορούν να αντιληφθούν το μέγεθος της ακρίβειας.

Αυτό διότι, σύμφωνα με τον κ. Τσεμπερλίδη, η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών προσέχει μόνο τη λιανική τιμή ενός προϊόντος και όχι την τιμή μονάδας του, η οποία αντικατοπτρίζει την πραγματική αντιστοιχία μεταξύ λιανικής τιμής και πωλούμενης ποσότητας και πρέπει να αναγράφεται στο καρτελάκι δίπλα στο προϊόν στα καταστήματα.

Παράλληλα, ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ, αναφερόμενος στο «καλάθι του νοικοκυριού», τονίζει στο ethnos.gr ότι ουσιαστικά δεν προσέφερε κάτι στους καταναλωτές. Μπορεί να παραμένουν σταθερές οι τιμές των προϊόντων που περιλαμβάνονται στο καλάθι, στα σούπερ-μάρκετ, ωστόσο, σχεδόν κάθε… εβδομάδα οι επιχειρήσεις αλλάζουν τα προϊόντα του καλαθιού και όσων βγαίνουν από αυτό, «εκτοξεύονται» οι τιμές.

Ανήθικη πρακτική

Ειδικότερα και σύμφωνα με τον κ. Τσεμπερλίδη, είτε οι εταιρείες που παρασκευάζουν τα προϊόντα είτε οι μεσάζοντες προχώρησαν στο συγκεκριμένο «μεγάλο κόλπο», όπως το χαρακτηρίζει, της μείωσης της ποσότητας στις συσκευασίες, διότι οι καταναλωτές, εξαιτίας της καλπάζουσας ακρίβειας, άρχισαν να ψάχνουν περισσότερο τα δεδομένα.

«Είναι μεγάλο και παλιό κόλπο αυτό, το οποίο σήμερα έχει αποκτήσει πολύ έντονες διαστάσεις. Δεν ξέρω, αν ευθύνονται οι εταιρείες ή οι μεσάζοντες για τη μείωση της ποσότητας στις συσκευασίες. Η Πολιτεία είναι εκείνη που πρέπει να αναζητήσει τον υπαίτιο. Αν στη συσκευασία αναγράφεται η ακριβής ποσότητα και άρα φαίνεται η μείωσή της, δεν πρόκειται για παράνομη ενέργεια, όμως, είναι ανήθικη. Οι καταναλωτές βλέπουν μία μικρή διαφορά προς τα πάνω στην τιμή του προϊόντος, αυτή δεν τους προκαλεί ανησυχία κι έτσι το 99% δεν παρατηρεί τη μείωση της ποσότητάς του στη συσκευασία. Γι’ αυτό ακριβώς προχωρούν στο μεγάλο κόλπο μείωσης της ποσότητας. Αν, βέβαια, στη συσκευασία δεν αναγράφεται η πραγματική ποσότητα, πρόκειται για παράνομη ενέργεια και πρέπει να γίνει αμέσως καταγγελία στις αρμόδιες Αρχές», τονίζει στο ethnos.gr ο κ. Τσεμπερλίδης.

Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι οι καταναλωτές, προκειμένου να αντιληφθούν ακριβώς πως έχει η κατάσταση, δε θα πρέπει να ελέγχουν μόνο τη λιανική τιμή ενός προϊόντος αλλά και την τιμή μονάδας του, η οποία έχει άμεση σχέση με την ποσότητα της συσκευασίας.

«Η μείωση της ποσότητας στη συσκευασία γίνεται πλέον κατά κόρον και αν οι καταναλωτές δεν προσέξουν την τιμή μονάδας, η οποία αναγράφεται με μικρότερους χαρακτήρες συνήθως κάτω από τη λιανική τιμή, στο καρτελάκι, δίπλα στο προϊόν, δε θα μπορέσουν να καταλάβουν το πραγματικό μέγεθος της ακρίβειας. Να αναφέρω ως παράδειγμα ένα γιαούρτι ποσότητας ενός κιλού, του οποίου η τιμή βρίσκεται στα 2,5 ευρώ. Αν την επόμενη μέρα η ποσότητά του μειωθεί στα 900 γραμμάρια και η τιμή του ανέβει στα 2,60 ευρώ, δε θα πρόκειται για αύξηση 0,10 ευρώ αλλά για αύξηση 0,35 ευρώ», λέει ο κ. Τσεμπερλίδης.

Κατά τον πρόεδρο του ΚΕΠΚΑ, με τη μείωση της ποσότητας των προϊόντων στις συσκευασίες, αρνητικές συνέπειες, εκτός από την τσέπη των καταναλωτών, υπάρχουν και στο περιβάλλον. «Να πάρουμε, για παράδειγμα, τα απορρυπαντικά. Κρατούν το ίδιο μέγεθος μπουκαλιών, όμως, βάζουν σε αυτά λιγότερη ποσότητα. Το μέρος του μπουκαλιού που παραμένει άδειο, κατασκευάστηκε με κατανάλωση ενέργειας που πήγε χαμένη και άρα είναι δεδομένη η χωρίς λόγο βλάβη στο περιβάλλον», σημειώνει.

Χωρίς ουσία το «καλάθι του νοικοκυριού»

Ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών αναφέρεται και στο «καλάθι του νοικοκυριού», για το οποίο σημειώνει ότι δεν προσέφερε στην ουσία κάτι στους πολίτες.

«Είπε ο αρμόδιος υπουργός ότι 680 προϊόντα που περιλαμβάνονται στο καλάθι, διατηρούν σταθερές τις τιμές τους. Όμως, οι εταιρείες, όποτε θέλουν, βγάζουν από το καλάθι προϊόντα, με εξαίρεση κυρίως αυτά της ιδιωτικής ετικέτας και βάζουν άλλα στη θέση τους. Αυτό συμβαίνει σχεδόν κάθε εβδομάδα και όσα προϊόντα βγαίνουν από το καλάθι ‘’εκτοξεύουν’’ τις τιμές τους. Άρα το καλάθι στην ουσία δεν προσέφερε κάτι στους καταναλωτές. Αυτός που αισχροκερδεί περισσότερο, είναι η Πολιτεία, αφού θα δούμε τη φορολογία να είναι αυξημένη κατά 25%», σημειώνει ο κ. Τσεμπερλίδης.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ:

καλάθι του νοικοκυριούακρίβειατιμέςΚέντρο Προστασίας Καταναλωτώνπροϊόντασούπερ μάρκετ