Ελλάδα|25.01.2023 07:26

Δεν έχουν τέλος τα προβλήματα στη «Διαύγεια» - Αναβαθμίστηκε το Κεντρικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων

Μαρία Λιλιοπούλου

Αναβαθμίστηκε το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ), όπως ανακοίνωσε την Τρίτη το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενώ χωρίς τέλος φαίνεται να είναι τα προβλήματα με τη Διαύγεια, καθώς η πλατφόρμα εδώ και αρκετές εβδομάδες «ανεβοκατεβαίνει» συνέχεια.

Παρά το τριήμερο «λουκέτο», μάλιστα, από την περασμένη Παρασκευή 20 Ιανουαρίου έως τη Δευτέρα προκειμένου να διεξαχθούν εργασίες αναβάθμισης του συστήματος και τις διαβεβαιώσεις στην επίσημη ανακοίνωση ότι θα επανερχόταν η λειτουργία του το μεσημέρι της Δευτέρας, το σύστημα συνέχισε να... αγκομαχά καθιστώντας αδύνατη την αναζήτηση πράξεων της διοίκησης, δηλαδή υπουργείων, δημοσίων οργανισμών, κλπ. Η λειτουργία φάνηκε να ομαλοποιείται το απόγευμα της 23ης Ιανουαρίου, αλλά την Τρίτη έως και μετά το μεσημέρι η χρήση του ήταν ξανά πρακτικά αδύνατη αφού για να αναζητήσει κανείς κάποια απόφαση θα έπρεπε να γνωρίζει τον κωδικό της, πληροφορία την οποία δε διαθέτει ο μέσος χρήστης.

Το ethnos.gr, το οποίο είχε πρώτο αναφερθεί στα εκτεταμένα προβλήματα λειτουργίας της επανήλθε με νέα ερώτηση σήμερα στο αρμόδιο υπουργείο, πηγές του οποίου επανέλαβαν ότι οι εργασίες αναβάθμισης αναμένεται να ολοκληρωθούν άμεσα χωρίς, πάντως, να δίνουν ακριβές χρονοδιάγραμμα. Πράγματι, το απόγευμα της Τρίτης το σύστημα λειτουργούσε κανονικά και μένει να φανεί αν τα αποτελέσματα των εργασιών αναβάθμισης για τη βελτίωση της χωρητικότητάς του θα έχουν μόνιμα αποτελέσματα ή θα διαρκέσουν ξανά για κάποιες ώρες.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι παρά το γεγονός ότι επί εβδομάδες ολόκληρες η πλατφόρμα παρέχει ουσιαστικά... μισές υπηρεσίες καθώς το μισό διάστημα δίνει την δυνατότητα αναζήτησης αποφάσεων μόνο με κωδικό, αυτό είναι κάτι που ενδεχομένως να μη φανεί ούτε στα στοιχεία διαθεσιμότητας της υπηρεσίας. Κι αυτό διότι το σύστημα δεν έχει «πέσει» συνολικά, αλλά λειτουργεί έστω σε αυτό το επίπεδο με «κουτσουρεμένες» τόσο τις υπηρεσίες του όσο και τη δυνατότητα λογοδοσίας του δημοσίου και τη διαφάνεια.

Το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων

Την ίδια στιγμή, χωρίς απρόοπτα φαίνεται ότι κατάφεραν να ολοκληρωθούν οι εργασίες αναβάθμισης των υποδομών λογισμικού, της τεχνικής και αισθητικής αναμόρφωση της εφαρμογής και ιδίως του γραφικού περιβάλλοντός του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ) στο πλαίσιο του έργου για την «Αναδιάταξη του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ) με χρήση των υποδομών του Ενιαίου Κυβερνητικού Νέφους (Gcloud)».

Και εδώ, όπως είχε ανακοινωθεί επρόκειτο να υπάρξει διακοπή από το μεσημέρι της Παρασκευης έως το βράδυ του Σαββάτου καθώς «λόγω της τεχνικής αστοχίας που παρουσιάστηκε οι χρήστες δεν είχαν την δυνατότητα να δουν ή να μεταφορτώσουν/μεταφέρουν από το σύστημα στους σταθμούς εργασίας τους τις αναφορές που παρήγαγαν με τον μηχανισμό «Εκτυπώσεων». (τα .pdf αρχεία)».

Σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, οι τελικές εργασίες αφορούσαν στην αναβάθμιση της βάσης δεδομένων του υποσυστήματος ΚΗΜΔΗΣ και υλοποιήθηκαν με διακοπή λειτουργίας του από την Παρασκευή 13.01.2023 18.00 έως και το Σάββατο 14.01.2023 14.00 και ολοκληρώθηκαν δύο ημέρες νωρίτερα από την προγραμματισμένη ημερομηνία και ώρα επανέναρξης της παραγωγικής λειτουργίας τους συστήματος.

Αποτέλεσμα αυτών των παρεμβάσεων είναι, μεταξύ άλλων:

  • η διασφάλιση υψηλότερης διαθεσιμότητας και απόδοσης της βάσης δεδομένων του συστήματος, με αντίστοιχη βελτίωση της απόκρισης και διαθεσιμότητας της εφαρμογής για τους τελικούς χρήστες.
  • η συμβατότητα της εφαρμογής με διευρυμένο αριθμό σύγχρονων web browsers, όπως Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, MS Edge, η οποία δεν υπήρχε προηγουμένως. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται καθοριστικά η χρήση της εφαρμογής από όλους τους χρήστες.
  • η νέα, βελτιωμένη διεπαφή χρήστη (user interface- UI) βασισμένη σε τεχνολογία JavaServer Faces, που εξαλείφει τεχνικά προβλήματα του παρελθόντος λόγω παλαιότητας των υποδομών και βελτιώνει σημαντικά τη φιλικότητα της εφαρμογής.
  • η διάθεση της εφαρμογής και στην αγγλική γλώσσα για τη διευκόλυνση της συμμετοχής Οικονομικών Φορέων του εξωτερικού σε διαγωνιστικές διαδικασίες δημοσίων συμβάσεων στην Ελλάδα, ενισχύοντας έτσι τη διαφάνεια και την εντατικοποίηση του ανταγωνισμού, και κατ’ επέκταση την επίτευξη καλύτερων τιμών για τις αγορές που υλοποιεί ο δημόσιος τομέας.
  • η δημιουργία των προϋποθέσεων για την περαιτέρω αναβάθμιση και επέκταση του συστήματος στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για τις Δημόσιες Συμβάσεις, τη χρήση προτύπων για ανοικτά δεδομένα και τη διαλειτουργικότητα μέσω διεπαφών προγραμματισμού εφαρμογών (API).
  • η βελτίωση της ασφάλειας του συστήματος μέσω της δυνατότητας υποστήριξης των ασφαλέστερων πρωτοκόλλων κρυπτογράφησης και ασφάλειας των επικοινωνιών.

Να σημειωθεί ότι το ΚΗΜΔΗΣ αποτελεί το κατεξοχήν σύστημα δημοσιότητας, πληροφόρησης και διαφάνειας για τον τομέα των Δημοσίων Συμβάσεων, μέσω της καταχώρισης σε αυτό εγγράφων και μεταδεδομένων (metadata) των αποφάσεων ή/και των πράξεων, των σχετικών με τις διαγωνιστικές διαδικασίες προμηθειών, υπηρεσιών και έργων του συνόλου των Αναθετουσών Αρχών και Αναθετόντων Φορέων της χώρας.

Αποτελεί δε, κεντρικό σημείο αναφοράς των επιχειρήσεων όσον αφορά τη διαφανή πρόσβαση σε στοιχεία και λεπτομέρειες σχετικά με τους δημόσιους διαγωνισμούς.

Από την έναρξη λειτουργίας του, το 2013, έχουν αναρτηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ, μεταξύ άλλων, περισσότερες από 1.144.000 Συμβάσεις, οι οποίες ανατέθηκαν σε 131.355 Αναδόχους, συνολικής αξίας 42,76 δις Ευρώ και αφορούν στην αγορά 7.660 διαφορετικών ειδών από 3.095 Αναθέτουσες Αρχές/Αναθέτοντες Φορείς.

Ειδικότερα για το 2022 έως τις 19/9, είχαν αναρτηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ, 81.244 Συμβάσεις, οι οποίες ανατέθηκαν σε 26.457 Αναδόχους, συνολικής αξίας 5.610.344.818 Ευρώ και αφορούν στην αγορά 4.518 διαφορετικών ειδών από 2.227 Αναθέτουσες Αρχές/Αναθέτοντες Φορείς.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ειδήσεις τώραΔιαύγειαυπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης