Ελλάδα|30.01.2023 20:22

Εθνική Πινακοθήκη: Ο δράστης της κλοπής του αιώνα με βραχιολάκι στο σπίτι του - «Ο καθένας θα μπορούσε να το κάνει»

Newsroom

Επί 10 χρόνια παρέμενε ασύλληπτος ο Γιώργος Σαρμαντζόπουλος, ο άνθρωπος που, το 2012, έκλεψε από την Εθνική Πινακοθήκη τρία έργα αμύθητης αξίας των Πικάσο, Μοντριάν και Μονκάλβο.

Κάποιοι χαρακτήρισαν την πράξη του και ως «κλοπή του αιώνα» ενώ ο δράστης συνελήφθη τον Ιούνιο του 2021. Η δίκη ολοκληρώθηκε και ο 50χρονος σήμερα άνδρας, ελαιοχρωματιστής στο επάγγελμα, ο οποίος συνήθιζε να συστήνεται ως συλλέκτης έργων τέχνης, καταδικάστηκε εντέλει σε 6 χρόνια κάθειρξης με αναστολή. Στον Σαρμαντζόπουλο αναγνωρίστηκε το ελαφρυντικό της καλής συμπεριφοράς μετά την πράξη και, μέχρι την εκδίκαση και από το Εφετείο, επέστρεψε στο σπίτι του με ηλεκτρονική επιτήρηση.

«Από την αγάπη μου προς την τέχνη»

«Συνέβη και έγινε από την αγάπη μου προς την τέχνη. Πιστεύω ότι οποιοσδήποτε άνθρωπος μπορεί κάποια στιγμή στη ζωή του να κάνει κάποιο λάθος», δήλωνε ο ίδιος τον περασμένο Αύγουστο, όταν, μετά από 14 μήνες εγκλεισμού, έγινε δεκτό το αίτημα αποφυλάκισής του.

Ο ίδιος μίλησε στο δικαστήριο και για το έργο του Μονκάλβο που δεν ανακτήθηκε. Όπως εξήγησε, στην την προσπάθειά να διαφύγει, κόπηκε και σκούπισε με το σχέδιο του Μονκάλβο το ματωμένο χέρι του. Ισχυρίζεται ότι, στη συνέχεια, το πέταξε. «Ήμουν ήδη συλλέκτης μιας μικρής συλλογής από διάφορους Έλληνες καλλιτέχνες και ήθελα να εμπλουτίσω την υπάρχουσα συλλογή μου που είχα τότε, η οποία είναι ακόμα μεγαλύτερη τώρα, με κάποια έργα φημισμένων ζωγράφων», είπε.

Τα άλλα δύο έργα, το «Γυναικείο κεφάλι» με τη χειρόγραφη αφιέρωση του δημιουργού του, Πάμπλο Πικάσο, προς τον ελληνικό λαό, αλλά και ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» του Πιτ Μοντριάν, βρέθηκαν το 2021 σε μία ρεματιά στο Πόρτο Ράφτη, προστατευμένα σε μεγάλους χαρτοφύλακες. «Τα 10 χρόνια αυτά, είχαν περάσει πάρα πολλές φορές οι σκέψεις του να επιστραφούν τα έργα, αλλά λόγω της οικογενειακής μου κατάστασης δεν επέστρεφα τα έργα», είπε ο Σαρμαντζόπουλος ο οποίος, επί 9 χρόνια, έκρυβε τους πίνακες σε μία αποθήκη στην Κερατέα. Όπως ισχυρίζεται ο ίδιος, ουδέποτε είχε πρόθεση να πουλήσει τους πίνακες, ενώ αποδίδει την κλοπή καθαρά στο πάθος του για την τέχνη. Ο δράστης «της κλοπής του αιώνα» έκανε λόγο για μία πράξη λανθασμένη, μιλώντας στο Mega.

Ο Σαρμαντζόπουλος υποστήριξε, στη συνέχεια, ότι «δεν μπορούσε να μπει στο μυαλό κανενός ότι μια κλοπή αυτού του μεγέθους μπορούσε να γίνει από έναν απλό πολίτη», και για αυτό τον λόγο έμεινε για τόσο καιρό ασύλληπτος. «Ποτέ δεν έχω καταδικαστεί, ποτέ δεν έχω υπάρξει σεσημασμένος και ήταν μια λάθος σκέψη και πράξη», τόνισε.

Από την πλευρά του, ο συνήγορος του ελαιοχρωματιστή, Σάκης Κεχαγιόγλου, έκανε λόγο για μία απόφαση δίκαιη. «Δίκαιη απόφαση, ούτε αυστηρή ούτε επιεικής. Μετά τη διάπραξη της κλοπής, ο εντολέας μου το αποδέχτηκε πριν καταστεί κατηγορούμενος. Χωρίς την αυθόρμητη, αυτόβουλη και χωρίς πίεση απόφασή του να συνεργαστεί με τις Αρχές, τα έργα δεν επρόκειτο ποτέ να επιστρέψουν στην Πινακοθήκη. Ο ίδιος υπέδειξε το σημείο που τα είχε τοποθετήσει», είπε.

Σύμφωνα με τον ίδιο τον δικηγόρο, το δικαστήριο οδηγήθηκε στην αναγνώριση ελαφρυντικών του πελάτη του, καθώς τα έργα επεστράφησαν άθικτα, ενώ από την έρευνα δεν προέκυψε το ενδεχόμενο πώλησής τους. «Ο ορισμός για το ποιος μετανόησε και ήρε στην πράξη της συνέπιες της πράξεώς του είναι ο κύριος Σαρμαντζόπουλος», είπε ο Σάκης Κεχαγιόγλου.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Πιτ Μοντριάνειδήσεις τώρακλοπήπίνακεςΠάμπλο ΠικάσοΕθνική Πινακοθήκη