Ελλάδα|01.02.2023 19:05

«Βαρύ» πρόστιμο στην Ολυμπία Οδό για τις κατολισθήσεις - Το πόρισμα που οδήγησε στην επιβολή της ποινής

Μαρία Λιλιοπούλου

Συνολικό πρόστιμο ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ καταλογίστηκε στην Ολυμπία Οδό για τον αποκλεισμό του αυτοκινητοδρόμου στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου εξαιτίας κατολισθήσεων, οι οποίες οφείλονταν στην έντονη βροχόπτωση των προηγούμενων ημερών.

Αυτή ήταν και η πρόταση της Επιτροπής Διερεύνησης που υπέβαλε στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή με απόφαση του οποίου επιβλήθηκε και το μέγιστο ύψος προστίμου που ορίζει η νομοθεσία τόσο στην εταιρία παραχώρησης όσο και στην εταιρία λειτουργίας.

Αναλυτικά τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν είναι:

  • 1 εκ. ευρώ στην παραχωρησιούχο ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. και

  • 1 εκ. ευρώ στην εταιρία λειτουργίας «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ Α.Ε.,

Να σημειωθεί ότι το ποσό του 1 εκ. ευρώ είναι το ανώτατο ύψος διοικητικού προστίμου που προβλέπεται από τις διατάξεις του νόμου 4663/2020 ανά εταιρία.

Υπενθυμίζεται ότι η πολύωρη διακοπή κυκλοφορίας επί της Εθνικής Οδού Αθηνών Κορίνθου αφορούσε στο ύψος της Κακιάς Σκάλας στο ρεύμα προς Αθήνα κατά την 1η Δεκεμβρίου 2022 μετά την εκδήλωση των δυσμενών καιρικών φαινομένων στο πλαίσιο της κακοκαιρίας ΑΡΙΕΛ.

Σύμφωνα με το πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης τα ιδιαίτερα κρίσιμα στοιχεία για τον καταλογισμό των προστίμων ήταν:

- Το γεγονός ότι η διακοπή της κυκλοφορίας έλαβε χώρα στο βασικό οδικό άξονα της χώρας δηλαδή στον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα - Αθήνα – Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι (ΠΑΘΕ).

- Το γεγονός ότι οι βραχοπτώσεις στην περιοχή της Κακιάς Σκάλας αποτελούν σύνηθες και επαναλαμβανόμενο φαινόμενο το οποίο, στην έκταση που επισυνέβη την 1η Δεκεμβρίου του 2022, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να εκληφθεί ως απρόβλεπτο, δεδομένου ότι τέτοιες βροχοπτώσεις είναι μέρος της φυσικής εξέλιξης στα πρανή της περιοχής ενώ παρόμοιες καταπτώσεις βράχων έχουν πολλάκις συμβεί στο παρελθόν.

Το γεγονός ότι η κακοκαιρία ΑΡΙΕΛ δεν είχε χαρακτηριστικά ιδιαίτερης σφοδρότητας στην περιοχή εμφάνισης των βραχοπτώσεων, με βάση τα στοιχεία των κλιματολογικών σταθμών Βλυχάδας και Αγίων Θεοδώρων σύμφωνα με τα οποία η προηγηθείσα βροχόπτωση είναι συνήθης για την περιοχή.

Το πόρισμα επιρρίπτει σαφέστατες ευθύνες στον παραχωρησιούχο αναφέροντας ότι όφειλε να είχε ενισχύσει τα μέτρα προστασίας και να διενεργεί συνεχείς και σχολαστικούς ελέγχους για την αποτελεσματικότητά τους. Συγκεκριμένα, στη σχετική απόφαση, η οποία έχει αναρτηθεί στη «Διαύγεια», επισημαίνεται ότι «το γεγονός αυτό δημιούργησε προφανή κίνδυνο για πρόκληση βλαβών σε ιδιωτικές περιουσίες αλλά ιδίως συνθήκες πρόκλησης ακόμη και θανατηφόρων τραυματισμών εκ της ανεξέλεγκτης πτώσεως του συγκεκριμένου τεμάχους του βράχου, η πτώση του οποίου θα είχε αποφευχθεί αν ο Παραχωρησιούχος είχε συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη Σύμβαση Παραχώρησης ενισχύοντας τους φράκτες για την ανάσχεσή του ή/και τοποθετώντας νέους, επιτελούσε σχολαστικούς και προβλεπόμενους ελέγχους για την κατάσταση της ευστάθειας αυτών».

Σε ό,τι αφορά το πρόστιμο ο ισχύων νόμος ορίζει ότι σε περίπτωση διακοπής της κυκλοφορίας σε οποιοδήποτε τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου, συνεπεία δυσμενών καιρικών φαινομένων για χρονικό διάστημα άνω της μίας ώρας, επιβάλλονται, στους φορείς που είναι επιφορτισμένοι με τη λειτουργία ή/και συντήρηση τμημάτων του εν λόγω δικτύου, κυρώσεις, εφόσον ενέργεια ή παράλειψη αυτών συνετέλεσε στη διακοπή κυκλοφορίας.

Ως προς τους ισχυρισμούς της εταιρίας για ευθύνες του Δημοσίου σε απρόβλεπτα γεωλογικά φαινόμενα, το πόρισμα αναφέρει ότι το Δημόσιο διατηρεί την ευθύνη για Απρόβλεπτα Γεωλογικά φαινόμενα της ευρύτερης περιοχής διέλευσης του Έργου που έχουν επίπτωση στα δομικά στοιχεία ή στην ασφάλεια λειτουργίας του ΕΠ. Διευκρινιστικά αναφέρεται ότι οποιαδήποτε προβλήματα ευστάθειας πρανών δεν εμπίπτουν στην παρούσα κατηγορία και ως εκ τούτου οι εργασίες αντιμετώπισής τους βαρύνουν τον Παραχωρησιούχο.

Κατά συνέπεια το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί την ευθύνη για απρόβλεπτα γεωλογικά φαινόμενα της ευρύτερης περιοχής διέλευσης του Έργου εκτός εάν αυτά σχετίζονται με προβλήματα αναφορικά με την ευστάθεια των πρανών, ενώ οι δατάξεις της Σύμβασης Παραχωρησης δεν περιορίζουν ρητά το είδος των πρανών (φυσικά ή τεχνητά), ούτε ούτε σχετίζονται με τα Όρια του Έργου Παραχώρησης, «όπως αβάσιμα ισχυρίζεται ο Παραχωρησιούχος».

Σύμφωνα με το πόρισμα, «η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ όφειλε να ελέγχει προληπτικά και να αποκαθιστά κατά πυκνά και τακτά χρονικά διαστήματα τα προβλήματα ευστάθειας πρανών σε όλο το εύρος των φυσικών ή τεχνητών πρανών στην περιοχή της Κακιάς Σκάλας, αλλά και του συνόλου του έργου παραχώρησης, πολλώ δε μάλλον εκ του ήδη γνωστού σε αυτούς γεγονότος της περιοδικής εμφάνισης του φαινομένου των βραχοπτώσεων στην εν λόγω περιοχή».

Ένσταση ετοιμάζει ο παραχωρησιούχος

Με ένσταση επί του προστίμου που της επιβλήθηκε ετοιμάζεται να απαντήσει η παραχωρησιούχος εταιρία, όπως επισημαίνουν στο «ethnos.gr» πηγές της Ολυμπίας Οδού.

Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι η εταιρία τήρησε και τηρεί απαρέγκλιτα τους όρους που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης.

Αναφορικά με τον αποκλεισμό του αυτοκινητοδρόμου κατά διαστήματα, σημειώνουν ότι σε τέτοιες περιπτώσεις, ο παραχωρησιούχος δε λαμβάνει πρωτοβουλία και τον πρώτο λόγο έχει η αστυνομία με εντολή της οποίας μπορεί να ανοίξει ή να κλείσει.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ολυμπία Οδόςπρόστιμοκατολισθήσειςειδήσεις τώραΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορών