Ελλάδα|01.03.2023 23:05

Αμείλικτα τα ερωτήματα για την τραγωδία στα Τέμπη: Το λάθος θα μπορούσε να έχει εντοπιστεί - Στα αζήτητα τα έργα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης

Newsroom
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)

Τι έφταιξε για την ανείπωτη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών; Θρήνος, οργή αλλά και «βροχή» καταγγελιών εκφράζονται, τις τελευταίες ώρες μετά το πιο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας.

Αμέσως μετά τον σταθμό της Λάρισας η επιβατική αμαξοστοιχία που ερχόταν από την Αθήνα άλλαξε γραμμή οδηγώντας στον θάνατο δεκάδες επιβάτες. Ένα μοιραίο λάθος που έφερε στο φως εγκληματικές παραλήψεις. Ο σταθμάρχης βάρδιας του ΟΣΕ που αποκαλύπτεται ότι βρισκόταν μόλις τον τελευταίο μήνα σε αυτή τη θέση, ανέφερε στον οδηγό της αμαξοστοιχίας ότι μπορούσε να περάσει από το κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και την είσοδο των Νέων Πόρων. Η αντίστροφη μέτρηση είχε μόλις ξεκινήσει.

«Στα τυφλά εργάζονται οι σταθμάρχες»

Όπως σημείωσε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας, «όταν δε λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας και ο ανθρώπινος παράγοντας υπεισέρχεται στη λειτουργία του τρένου και γίνονται όλα εμπειρικά και χειροκίνητα, αυξάνονται οι πιθανότητες ενός τέτοιου ενδεχομένου. Δεν λειτουργούσαν τα συστήματα καιρό τώρα, δεν είναι σήμερα μόνο. Δεν υπάρχουν ούτε φανάρια, δε βλέπουμε τίποτα».

Οι σταθμάρχες εργάζονται στα τυφλά, καθώς ηλεκτρονικά μέσα δε λειτουργούν. Όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, τα συστήματα που θα εντόπιζαν τις θέσεις των τρένων και θα αποτελούσαν τη δικλείδα ασφαλείας για την αποτροπή ατυχημάτων, αγοράστηκαν αλλά δεν τοποθετήθηκαν ποτέ. Όπως σημείωσε στο OPEN ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Γιάννης Ντίτας, «ο σταθμάρχης της Λάρισας, επειδή δεν έχουν τελειώσει τα συστήματα, τα οποία θα έπρεπε να έχουν τελειώσει εδώ και αρκετά χρόνια, βλέπει τον σταθμό του -την είσοδο και την έξοδο που διώχνει τα τρένα. Διαδρομή δε βλέπει κανείς. (Τα συστήματα) υπάρχουν κάπου, και κάπου δεν δουλεύουν. Δυστυχώς, εδώ δεν έχουν ενεργοποιηθεί ακόμα. Αυτά τα συστήματα θα έπρεπε να έχουν τελειώσει από το 2004, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων».

>Σύμφωνα με όσα καταγγέλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών, από τα 519 χιλιόμετρα του σιδηροδρομικού δικτύου που ενώνει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, μόνο τα 160 χιλιόμετρα, στο κομμάτι Τιθόρεας - Δομοκού καλύπτονται από ηλεκτρονικά μέσα. Ακόμα και νεώτερα συστήματα που δίνουν το στίγμα στους υπολογιστές των σταθμαρχών, τα οποία αγοράστηκαν το 2008, εξακολουθούν να βρίσκονται μέσα σε κουτιά. Όπως εξήγησε ο πραγματογνώμονας, Γρηγόρης Μιχαλόπουλος, «θέλει μία υποστήριξη από ένα ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο από ότι φαίνεται δε λειτουργούσε ποτέ. Αυτό το σύστημα επιτήρησης αποτρέπει τα ανθρώπινα λάθη. Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι υπάρχουν κάποιες αστοχίες. 

Είχε προειδοποιήσει για σοβαρό ενδεχόμενο δυστυχήματος πριν ένα χρόνο

Στο κομμάτι αυτό αποκαλυπτική για τα τεράστια κενά ασφαλείας στην κυκλοφορία των τρένων και κατ επέκταση της ασφαλούς μετακίνησης χιλιάδων πολιτών καθημερινά είναι η επιστολή παραίτησης που έστειλε στην ΕΡΓΟΣΕ στις 27 Απριλίου του 2022 ο πρόεδρος του ευρωπαϊκού συστήματος ελέγχου τρένων, Χρήστος Κατσιούλης, με αφορμή όσα συνέβαιναν σε ένα άλλο τμήμα του δικτύου. «Διαφωνώ με τη μη τήρηση του συμβατικού αντικειμένου της σύμβασης 717 στο τμήμα Οινόη — Τιθορέα με την κατάργηση της συμβατικά προβλεπόμενης τμηματοποίησης της γραμμής και την αντικατάσταση των συμβατικά προβλεπόμενων κυκλώματων γραμμής με μετρητές αξόνων, διότι με την υλοποίηση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Τρένων (ETCS) θα επιτρέπεται η κυκλοφορία των τρένων στο εν λόγω τμήμα με 200Κm/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων», είχε υπογραμμίσει τότε. 

Είναι, λοιπόν η τραγωδία με τους νεκρούς μία απρόβλεπτη καταστροφή ή πρόκειται για την τελευταία πράξη μιας σειράς εγκληματικών παραλείψεων και προβλημάτων που άγνωστο γιατί παρέμεναν άλυτα εδώ και χρόνια;

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

εκτροχιασμόςσιδηροδρομικό δυστύχημανεκροίειδήσεις τώραεκτροχιασμός τρένουΛάρισαΤέμπη