Ελλάδα | 02.03.2023 15:18

Μετά την πανδημία τι; Συζητάμε για το μέλλον του σχολείου

Newsroom

Το Eteron – Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή διοργανώνει το Σάββατο 4 Μαρτίου ημερίδα στον χώρο του (Λεωκορίου 38-40, Ψυρρή), με θέμα το μέλλον της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η εκδήλωση θα ξεκινήσει στις 11:00 και έχει ως στόχο να θέσει το σχολείο στο προσκήνιο της δημόσιας συζήτησης, να αναδείξει το «σήμερα» και το «αύριο» του λυκείου, τα οποία απουσιάζουν με τρόπο εκκωφαντικό από τον δημόσιο διάλογο.

Η ρητορική περί «τακτοποίησης του σχολείου» άλλωστε, δύσκολα κρύβει τα συμπτώματα μιας ραγδαίας φτωχοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης. Τα ερωτήματα σχετικά με το Λύκειο είναι σήμερα περισσότερα από ποτέ. Πώς λειτουργεί η σημερινή αρχιτεκτονική του λυκείου; Θα μπορούσε να υπάρχει άλλο σύστημα πρόσβασης στο δημόσιο πανεπιστήμιο; Αποτελούν η Τράπεζα Θεμάτων και η αύξηση της διδακτέας ύλης πραγματικά μέσα αναβάθμισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας; Ανταποκρίνονται τα προγράμματα σπουδών στις σημερινές ανάγκες; Είναι η Μέση Εκπαίδευση παράγοντας κοινωνικής ανθεκτικότητας σε καιρούς γενικευμένης επισφάλειας; Γιατί το Λύκειο απογυμνώθηκε από τα μαθήματα κοινωνικού και πολιτικού προβληματισμού; Και παράλληλα, πώς αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις της μετά-covid συγκυρίας, τις ανάγκες των εφήβων, το αίσθημα ματαίωσης των δασκάλων τους; Πώς παρεμβαίνουν – αποτελεσματικά και χωρίς ηθικούς πανικούς - η Πολιτεία και οι τοπικές κοινωνίες στα φαινόμενα εφηβικής/σχολικής βίας και τη δράση νεοφασιστικών ομάδων;

Ειδικοί από τον χώρο της Εκπαίδευσης και την επιστημονική κοινότητα θα επιχειρήσουν να δώσουν απαντήσεις σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα στην ημερίδα του Eteron «#Λύκειο | Μετά την πανδημία τι; Συζητάμε για το μέλλον του σχολείου», το πρόγραμμα της οποίας διαμορφώνεται ως εξής:

11.00 – 11.05: Καλωσόρισμα
Γαβριήλ Σακελλαρίδης, διευθυντής Eteron

11.05 – 11.20: Οι αλλαγές στο Λύκειο: μια σύντομη αναδρομή
Κατερίνα Τρίμη, ιστορικός, εκπαιδευτικός «Μα πάλι με το Λύκειο θα ασχοληθούμε;»

11.20 – 12.35 | 1η Συνεδρία | Αρχιτεκτονική του Λυκείου. Πανελλαδικές: υπάρχει άλλος δρόμος;
Σπύρος Κωνσταντάτος, φιλόλογος, 23ο Γυμνάσιο Αθηνών, «Μια τάξη ξεχασμένη στη διασταύρωση: Τελικά τι θέλουμε από την Γ’ Λυκείου»
Σωκράτης Κουγέας, φιλόλογος, Κολλέγιο Αθηνών, «Η διαδικασία πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ο ρόλος του Σχολείου»
Άκης Λουκάς, μαθηματικός - εκπαιδευτικός, «Λύκειο: αυτόνομη εκπαιδευτική βαθμίδα ή προθάλαμος της Τριτοβάθμιας;»
Συντονίστρια: Έλενα Τσίκιζα, φιλόλογος, πρώην διευθύντρια του 2ου Πρότυπου Γενικού Λυκείου Αθηνών

12.35 – 13.50 | 2η συνεδρία| Γενική παιδεία στην εποχή της ψηφιακής συνθήκης: ποια Προγράμματα Σπουδών στο σύγχρονο Λύκειο;
Σταύρος Γιαγκάζογλου, αναπληρωτής καθηγητής, Τμήμα Θεολογίας, ΕΚΠΑ, «Για μία σύγχρονη θρησκευτική εκπαίδευση στο Λύκειο»
Ελευθερία Ζάγκα, φιλόλογος, συντονίστρια εκπαίδευσης Β ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονίας, «“Συνέχειες" και "ασυνέχειες" στη γλωσσική διδασκαλία: Μια κριτική ανάγνωση των Προγραμμάτων Σπουδών του Λυκείου»
Παναγιώτης Γατσωτής, ιστορικός, συντονιστής εκπαιδευτικού έργου Α ΠΕΚΕΣ Αττικής, «Για τα “νεα” προγράμματα σπουδών Ιστορίας»
Συντονίστρια: Ράνια Καλαντζή, εκπαιδευτικός, πρώην Γενική Διευθύντρια Σιβιτανιδείου Δ.Σ.Τ.Ε.

13.50 – 14.05: Διάλειμμα

14.05 – 15.20 | 3η συνεδρία | Η σχολική ζωή σε διαδοχικές κρίσεις: πώς στηρίζουμε το Λύκειο της κοινωνικής συνοχής και ανθεκτικότητας;
Παναγής Κασσιανός, δάσκαλος, «Αξιολόγηση και υποστήριξη στο σχολείο. Έννοιες συγκλίνουσες ή αντίρροπες;»
Θεώνη Κουφονικολάκου, Συνήγορος του Παιδιού, «Τα Δικαιώματα του παιδιού στο σύγχρονο σχολείο: προκλήσεις και προτάσεις»
Παύλος Χαραμής, εκπαιδευτικός ερευνητής, «Παιδαγωγικές επιπτώσεις της πανδημίας: η περίπτωση της τηλεκπαίδευσης»
Συντονιστής: Γιώργος Νικολαΐδης, διευθυντής της Διεύθυνσης Ψυχικής Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού

15.20 – 15.45: Κλείσιμο/ Συμπεράσματα
Κωστής Παπαϊωάννου, εκπαιδευτικός, διευθυντής Σημείου για τη μελέτη της ακροδεξιάς