Ελλάδα|02.03.2023 22:00

Σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη: Δύο μέρες μετά κανείς δεν ξέρει πόσοι ήταν οι επιβάτες του τρένου

Μαρία Λιλιοπούλου
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Επιχείρηση διάσωσης (InTime Photos)

Αυξάνεται δραματικά μέρα με την ημέρα ο αριθμός των νεκρών από τη σιδηροδρομική τραγωδία που συνεβη το βράδυ της Τρίτης στην κοιλάδα των Τεμπών.

Και ενώ ο μαύρος κατάλογος μεγαλώνει αριθμώντας ήδη 57 επιβάτες νεκρούς, σοκ προκαλεί το γεγονός ότι σήμερα δύο 24ωρα μετά το εφιαλτικότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει συμβεί στην Ελλάδα, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα πόσοι ήταν συνολικά οι άνθρωποι που επέβαιναν στο επιβατικό τρένο εκείνο το μοιραίο βράδυ, ενώ κανείς δε μέτρησε όσους ήταν σε καλύτερη κατάσταση και αναχώρησαν από τον τόπο της τραγωδίας με λεωφορεία.

Η Hellenic Train από την πρώτη ημέρα είχε μιλήσει για «περίπου 350 επιβάτες», οι οποίοι συνέχισαν το ταξίδι τους μετά τη Λάρισα, γεγονός που καταδεικνύει το απόλυτο χάος καθώς ούτε η ίδια η σιδηροδρομική εταιρία δεν μπορούσε να βεβαιώσει πόσοι επέβαιναν στην αμαξοστοιχία. Εως και σήμερα το ζήτημα παραμένει θολό και το πλέον ανησυχητικό είναι πως ίσως ο ακριβής αριθμός δεν αποσαφηνιστεί ποτέ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσαν στο «ethnos.gr» πηγές της εταιρίας, μπορει να επιβεβαιωθεί μόνο ο αριθμός των εισιτηρίων που είχαν κοπεί πρίν την εκκίνηση του ταξιδιού. Τα γνωστά εισιτήρια που είχαν εκδοθεί όταν το τρένο αναχώρησε από την Αθήνα ήταν 431. Στη Λάρισα αποβιβάστηκαν 80 άτομα, αλλά κανείς δε γνωρίζει πόσοι επιβιβάστηκαν χωρίς εισιτήριο με πρόθεση να εκδώσουν μέσα στο τρένο καθώς υπάρχει αυτή η δυνατότητα υπό την προϋπόθεση πως υπάρχουν θέσεις κενές. 

Η εταιρία δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσει ούτε εάν τα εκδοτήρια στο σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας ήταν κλειστά εκείνη την ώρα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες.

Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο πάροχος γνωρίζει τον αριθμό εισιτηρίων και το όνομα εκείνου που τα αγόρασε εφόσον η αγορά έχει γίνει ηλεκτρονικά. Αυτό, ωστόσο, δε σημαίνει πως είναι ο ίδιος άνθρωπος που τελικά ταξίδεψε καθώς δε ζητείται ταυτότητα στην επιβίβαση.

Συγκεχυμένες παραμένουν όμως οι πληροφορίες και για τον αριθμό των ατόμων, οι οποίοι μετά το δυστύχημα παρελήφθησαν από λεωφορεία και μεταφέρθηκαν στη Θεσσαλονίκη. Στον τόπο της σύγκρουσης ο πανικός ήταν τέτοιος που κανείς δε μέτρησε και δεν πήρε στοιχεία από τους ανθρώπους που επιβιβάστηκαν στα δύο πρώτα λεωφορεία που κατευθύνθηκαν προς τη Θεσσαλονίκη. Κανείς όμως δε σκέφτηκε να ζητήσει και τα στοιχεία τους ούτε όταν έφτασαν στη Θεσσαλονίκη.

Η εταιρία αρχικώς ανέφερε τη μεταφορά 270 ατόμων, ενώ στις ημέρες που μεσολάβησαν πηγές της ανασκεύαζαν λέγοντας ότι ο τελικός αριθμός μπορεί να είναι μικρότερος, καθώς «μάλλον τα λεωφορεία δεν έφευγαν γεμάτα».

Γνωρίζοντας τον αριθμό των νεκρών έως τώρα και των τραυματιών, διαπιστώνει κανείς ότι αθροιστικά με τους 270 επιβάτες που αρχικώς ειπώθηκε ότι μεταφέρθηκαν στη Θεσσαλονίκη, υπερβαίνει σημαντικά τους 350, για τους οποίους μιλά η Hellenic Train και όταν η διαφορά αφορά ανθρώπινες ψυχές, η απάντηση δεν μπορεί να είναι το «περίπου» της εταιρίας.


Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την τελευταία επίσημη ενημέρωση, αυτή την ώρα ο επιβεβαιωμένος αριθμός των νεκρών που έχουν ανασυρθεί είναι 57, ενώ παραμένουν για νοσηλεία 48 επιβάτες και 56 είναι οι αγνοούμενοι.

Νωρίτερα την Πέμπτη έγινε γνωστό πως κατατέθηκε η πρώτη αγωγή από τον δικηγόρο πολυτραυματία που νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση σε νοσοκομείο της Λάρισας.

Ο δικηγόρος Γιώργος Μπαρτζώκης, μάλιστα εκτίμησε πως οι επιβάτες του μοιραίου τρένου στα Τέμπη ήταν πιθανότατα πολύ περισσότεροι από 350: «Το τρένο ήταν γεμάτο. Είχε εκτός από φοιτητές και πολλούς αλλοδαπούς. Είναι το πιο φτηνό εισιτήριο που υπάρχει. Το λέμε και το στηρίζουμε στο γεγονός ότι ήταν κλειστό το ταμείο του σταθμού Λάρισας και μπήκαν όλοι χωρίς εισιτήριο, εκτός από αυτούς που είχαν βγάλει, γι’ αυτό η εταιρία δεν μας λέει πόσα είναι τα άτομα, που έπρεπε να μας πουν πόσοι είναι οι επιβάτες. Αυτοί δεν ξέρουν πόσοι είναι επιβάτες. Εγώ προβλέπω ότι είναι γύρω στα 400 άτομα. Τώρα πόσοι είναι οι νεκροί;», αναρωτήθηκε.

Ο αριθμός των επιβατών από τα βασικά στοιχεία που απαιτεί η ΡΑΣ

Για το λόγο αυτό η αποσαφήνιση του αριθμού των επιβατών που ταξίδευαν με το μοιραίο Ιντερσίτι αποτελεί ένα από τα βασικά στοιχεία που ζητά να μάθει από την εταιρία η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης έρευνας που έχει ξεκινήσει.

Η ΡΑΣ έχει δώσει προθεσμία 48 ωρών τόσο στον ΟΣΕ όσο και στη Hellenic Train για να παράσχουν τα απαραίτητα στοιχεία και τεκμήρια, μεταξύ των οποίων τα τηλεγραφήματα, οι απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες και τα φύλλα έλξης, ενώ κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων της Μονάδας Ασφάλειας και Διαλειτουργικότητας της ΡΑΣ βρέθηκε από τις πρώτες πρωινές ώρες της Τετάρτης στον τόπο του σοβαρότατου σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Η Αρχή είναι ο φορέας που εποπτεύει την εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφαλείας (ΣΔΑ), τα οποία είναι υποχρεωμένοι να συντάσσουν και να τηρούν ο Διαχειριστής Υποδομής (ΔΥ), δηλαδή ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και οι Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις, στην προκειμένη περίπτωση η Hellenic Train Α.Ε.

Στα Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας καταγράφονται με κάθε λεπτομέρεια οι διαδικασίες, οι οποίες πρέπει να εφαρμόζονται από τις Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις και τον ΟΣΕ, βάσει της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τους σιδηροδρόμους, προκειμένου να διασφαλίζεται η τήρηση όλων των κανόνων και απαιτήσεων ασφαλείας.

Τα Συστήματα αυτά αποτελούν τον οδηγό και το εργαλείο των προαναφερθέντων σιδηροδρομικών φορέων, μέσω των οποίων αξιολογούν, ελέγχουν και προλαμβάνουν οποιοδήποτε κίνδυνο.

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων θα εξετάσει την ορθή εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας από τον ΟΣΕ και τη Ηellenic Train μέσω της διαδικασίας της αυτεπάγγελτης έρευνας.

Συγκεκριμένα, η ΡΑΣ καλεί την Hellenic Train Α.Ε να προβεί κατεπειγόντως στις απαραίτητες ενέργειες ώστε συγγενείς των θυμάτων και των τραυματιών της αμαξοστοιχίας IC 62 της 28.02.2023, να ενημερωθούν με κάθε πρόσφορο μέσο (ανακοινώσεις στην ιστοσελίδα, telegram κλπ) αναφορικά με τα δικαιώματά τους.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

τρένοHellenic TrainΟΣΕσιδηροδρομικό δυστύχημαΤέμπηειδήσεις τώρασύγκρουση τρένωνεκτροχιασμός τρένου