Ελλάδα|09.03.2023 22:15

Αποκάλυψη OPEN για απόρρητο έγγραφο μηχανοδηγού - Τρένο παραλίγο να συγκρουστεί με εκσκαφέα 26 ημέρες πριν από την τραγωδία στα Τέμπη

Newsroom

Εικοσιέξι ημέρες πριν τη σύγκρουση στα Τέμπη αποφεύχθηκε μία ακόμη τραγωδία, όπως δείχνει νέο έγγραφο που αποκαλύπτει το OPEN. Μηχανοδηγός καταγγέλλει στην Hellenic Train πως ο ίδιος μαζί με συναδέλφους του είδαν έντρομοι να εκτελούνται εργασίες κατά τη διάρκεια ενός δρομολογίου.

Το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του σταθμού παρουσίασε την αναφορά ενός μηχανοδηγού που έγινε στις 9 Φεβρουαρίου προς την Hellenic Train και τον ΟΣΕ. Η αναφορά μάλιστα κοινοποιήθηκε και στους σταθμάρχες και τους μηχανοδηγούς.

Τι λέει η αναφορά

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ένας μηχανοδηγός αναφέρεται στο περιστατικό και σημειώνει ότι ενώ κινούνταν το τρένο, είδε μπροστά του έναν εκσκαφέα για τον οποίο δεν είχε καμία ενημέρωση.

Αναλυτικότερα στην απόρρητη αναφορά του ο μηχανοδηγός περιγράφει: «Κινούμασταν επί μονής γραμμής καθόδου και συναντήσαμε μηχάνημα στην κομμένη γραμμή ανόδου. Ο εκσκαφέας με προεκτάσεις εκτελούσε εργασίες την ώρα της διέλευσής μας, άρα δεν είχε ενημέρωση από την κυκλοφορία. Το μηχάνημα εκτελούσε εργασίες και καθώς διερχόμασταν στη διπλανή γραμμή, αντικρίσαμε έντρομοι την προέκτασή του να στρέφεται στην άλλη κατεύθυνση παράλληλα προς την αμαξοστοιχία. Δηλαδή, ζήτημα λεπτών χειρισμών και εκατοστών».

Τι μπορεί να προκάλεσε την έκρηξη

Μιλώντας στο Mega o μηχανολόγος αεροναυπηγός μηχανικός Κώστας Λακαφώσης απέκλεισε  το ενδεχόμενο η φωτιά να ξέσπασε από φιάλη υγραερίου, από εκρηκτικές ύλες, από το λάδι των μηχανών ή τους αεροθαλάμους των αερόφρενων.

Ο μηχανολόγος αεροναυπηγός μηχανικός ανέφερε ότι οι μηχανές των τρένων δεν κάηκαν και από εκεί μπορούμε να καταλάβουμε πως κάτι συνέβη στα πρώτα βαγόνια, καθώς τα δύο λείπουν εντελώς ενώ το τρίτο είναι μισοκαμμένο. Από τα βαγόνια μπορούμε να βρούμε μόνο τους φορείς και τίποτα άλλο.

Όσον αφορά, την εμπορική αμαξοστοιχία λείπουν δύο κοντέινερ. Το κάθε βαγόνι παίρνει 12 kg φρέον αλλά αυτή η ποσότητα δεν μπορεί να δημιουργήσει τόσο μεγάλη έκρηξη, σύμφωνα με τον Κώστα Λακαφώση.

Η πρώτη δήλωση του επιθεωρητή του ΟΣΕ

Την ίδια ώρα, επίσημη δήλωση πραγματοποίησε ο επιθεωρητής του ΟΣΕ, σε βάρος του οποίου ασκήθηκε σήμερα ποινική δίωξη για το φρικτό δυστύχημα στα Τέμπη όπου έχασαν τη ζωή τους 57 επιβαίνοντες των τρένων.

Ο επιθεωρητής αναφέρει μέσω του δικηγόρου του, Ιωάννη Γλύκα ότι πρέπει να «είναι σεβαστό το τεκμήριο αθωότητας μου όπως και το δικαίωμα μου σε δίκαιη δίκη». Παράλληλα παρέθεσε την άποψή του για τα αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Η δήλωση του επιθεωρητή του ΟΣΕ

«Αναντίρρητα, η επιλογή μέχρι και σήμερα περί της σιωπής, γίνεται ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού προς τα θύματα και τις οικογένειές τους, των οποίων ο πόνος είναι αβάσταχτος. 

Σεβαστό εντούτοις, πρέπει να είναι και το τεκμήριο αθωότητας μου όπως και το δικαίωμα μου σε Δίκαιη Δίκη και θέτω τον εαυτό μου ενώπιον των Αρχών, όντας ανά πάσα ώρα και στιγμή στη διάθεσή τους. Άλλωστε, από την πρώτη στιγμή, ήτοι την 03/03/2023 κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας, μετέβην περί την ώρα 13:00 αυτοβούλως ενώπιον του Γ ?Ανακριτικού Τμήματος Πρωτοδικών Λάρισας προσκομίζοντας σχετικά έγγραφα προς γνώση και καταθέτοντας επί τέσσερις (4) ώρες. 

Αναφορικά, με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023 κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός Τεμπών Λάρισας και αφορούσε τη μετωπική σύγκρουση της επιβατικής  αμαξοστοιχίας της  της εταιρείας Hellenic  Train με την εμπορική  αμαξοστοιχία: 

Η Διοίκηση του ΟΣΕ τον μήνα Μάιο του έτους 2022, προσέλαβε κλειδούχους ενώ τον μήνα Αύγουστο προχώρησε στην πρόσληψη εβδομήντα οκτώ (78) σταθμαρχών με δελτίο παροχής υπηρεσιών, εκ των  οποίων οι δεκατρείς (13) τοποθετήθηκαν στη Λάρισα. 

Εν προκειμένω, να διευκρινιστεί το εξής προς αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων των ανωτέρω αναφερομένων. 

Αφενός, ο κλειδούχος, ως πόστο εργασίας στον σιδηρόδρομο, έχει ως βασική αποστολή του να επικουρεί τον σταθμάρχη, παίρνοντας εντολές από τον τελευταίο. Αν συμβεί η οιαδήποτε βλάβη στο αυτόματο σύστημα ή αν χρειαστεί, ο κλειδούχος θα αλλάξει χειροκίνητα τα κλειδιά με εντολή πάντα του σταθμάρχη. Να τονιστεί ότι μέχρι και το έτος 2019, η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε στο τμήμα Λάρισας - Παλαιοφαρσάλου - Κατερίνης, εντούτοις, εξαιτίας πυρκαγιάς  τέθηκε εκτός λειτουργίας έως και σήμερα. 

Αφετέρου, οι σταθμάρχες μέσω θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης  μαθητεία-, λαμβάνουν τη σχετική συνακόλουθη πιστοποίηση από τον Οργανισμό για την ανάληψη των καθηκόντων το.

Η διαδικασία εκπαίδευσης των σταθμαρχών περιλαμβάνει με βάση τα εσωτερικά πρωτόκολλα του ΟΣΕ, συνολικά 716 ώρες θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης. Από αυτές οι 524 ώρες αφορούν σε θεωρητική εκπαίδευση και οι υπόλοιπες 192 ώρες θεωρίας, παράλληλα με πρακτική εκπαίδευση.

Προς διευκρίνηση, η ιδιότητα του Επιθεωρητή ουδένα ρόλο διαδραματίζει στην ως άνω περιγραφόμενη εκπαίδευση, καθώς δεν μετέχουμε σ‘ αυτή. Άπαντες οι εργαζόμενοι θεωρούνται ισότιμοι και ικανοί εκτελώντας τα ανατιθέμενα καθήκοντά τους. Ακόμη και στην περίπτωση των νεοπροσληφθέντων, ουδεμία ειδική μεταχείριση λαμβάνει χώρα. Σημειωτέων, όλες οι Επιθεωρήσεις του δικτύου (από Πάτρα έως Αλεξανδρούπολη) τοποθέτησαν τους πιστοποιημένους σταθμάρχες στα κύρια καθήκοντά τους σε όλους τους σταθμούς, σε κυκλωματική  εργασία. 

Άλλωστε το φύλλο παρουσίας των εργαζομένων κοινοποιείται στην αρμόδια Διεύθυνση Κυκλοφορίας καθώς και στηναρμόδια Διεύθυνση Προσωπικού, προ μηνός, συντασσόμενο από την εκάστοτε Επιθεώρηση. Άπαντες συνεπώς, είχαν γνώση περί των εργαζομένων που πρόκειται να τοποθετηθούν την οιαδήποτε βάρδια στο οιοδήποτε σημείο! 

Εν προκειμένω, την 28η/02/2023 ευρισκόμουν καθ‘ όλη τη διάρκεια της ημέρας ένεκα υπηρεσιακών αναγκών στο Σταθμό του Βόλου. Το  χρονικό διάστημα από την ώρα 23:40 έως και 23:55 ενημερώνομαι το πρώτον ότι οι αμαξοστοιχίες 62 και 80563 δεν απαντούν! Τονίζεται στο σημείο αυτό ότι, υπό κανονικό δρομολόγιο – χωρίς καθυστέρηση, η αμαξοστοιχία 62 θα αναχωρούσε από τον σταθμό Λάρισας 22.11, όπου κατά το διάστημα 22.00-23.00 υπήρχαν βάσει προγράμματος  3 σταθμάρχες

Αφού προέβην σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες κάλεσα τους αρμόδιους σταθμάρχες ως όφειλα να πράξω. Την 23:55 επιβεβαιώνεται ότι οι άνω αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν. Περί την ώρα 00:10 αναχωρώ πλέον μετά του γραμματέως για το σημείο της σύγκρουσης. Όταν φθάσαμε στο σημείο και αφού αντιλήφθηκα τι έχει λάβει χώρα, στη συνέχεια ενημέρωσα τον κ. Διευθυντή, αναφέροντας επακριβώς το μέγεθος της καταστροφής. 

Πολλαπλά λάθη, εγκατάλειψη θέσεων εν ώρα υπηρεσίας από δύο σταθμάρχες και η μη συνακόλουθη τήρηση του ωραρίου, η μη έγκαιρη και επιβεβλημένη ενημέρωση εκ μέρους των απολειπομένων μηχανοδηγών περί της εισόδου στη γραμμή καθόδου με την παράλληλη μη ενημέρωσή τους με τον οιονδήποτε τρόπο από τον αρμόδιο σταθμάρχη, σε συνδυασμό με την ολιγωρία ως προς την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος τηλεδιοίκησης και των έργων σηματοδότησης, συνθέτουν το σκηνικό του τραγικού δυστυχήματος».

«Στοχοποιούν τον νεκρό μηχανοδηγό της Intercity»

Θυμίζουμε ότι για στοχοποίηση του νεκρού μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας που συγκρούστηκε με την εμπορική στα Τέμπη έκανε λόγο ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας εξερχόμενος από τη συνάντηση που είχαν οι σιδηροδρομικοί με τον υπουργό Γιώργο Γεραπετρίτη.

Ο κ. Γενιδούνιας εξοργισμένος μίλησε για επιλεκτική διαρροή εγγράφων της δικογραφίας και καταθέσεων που αφορούν ακόμα και την υγεία των νεκρών συναδέλφων του, ενώ κάλεσε και τη Hellenic Τrain «να βγει και να μιλήσει επιτέλους».

Συγκεκριμένα ο κ. Γενιδούνιας ανέφερε: «Συνεχίζεται η επιλεκτική διαρροή εγγράφων της δικογραφίας που στοχοποιούν τον νεκρό μηχανοδηγό της Intercity 62 για πρόβλημα υγείας. Προς ενημέρωση όλων, ο συνάδελφός μας είχε περάσει ιατρικές εξετάσεις στις 15 Νοεμβρίου 2022 από πιστοποιημένο ιατρικό κέντρο από τη ΡΑΣ. Αρκετά ως εδώ!»

Και συνέχισε: «Οταν βλέπουμε εμείς οι μηχανοδηγοί ότι συνάδελφός μας είχε πρόβλημα υγείας, η οικογένειά του το βλέπει αυτό, όχι εμείς μόνο. Φτάνει! Να βγει η Hellenic Τrain και να μιλήσει επιτέλους», κατέληξε.

«Υπάρχει κοπτοραπτική στα ηχητικά»

Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος των μηχανοδηγών αναφερόμενος στους διαλόγους εκείνης της νύχτας που έχουν δει το φως της δημοσιότητας είχε κάνει λόγο για «κοπτοραπτική».

«Ακούγεται από χθες το βράδυ ότι ο συνάδελφός μας ο Γιώργος είχε προσπαθήσει να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με τους άλλους μηχανοδηγούς στην περιοχή. Αν αυτό ισχύει αυτό σημαίνει ότι έχει κάνει και άλλη προσπάθεια να επικοινωνήσει με τον σταθμάρχη αφού έχει φύγει από τη Λάρισα.

Επειδή εδώ έχουμε κανονική κοπτορραπτική στα ηχητικά που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα. Ο μοναδικός που έχει αυτά τα ηχητικά είτε στο GSMR που κάνει την επικοινωνία μεταξύ των σταθμαρχών είτε την ώρα που φεύγει το τρένο από τη Λάρισα είναι ο ΟΣΕ. Αν ο Γιώργος προσπαθούσε να επικοινωνήσει με άλλο τρένο σημαίνει ότι έχει ξαναμιλήσει και δεν το ακούμεΕμείς οι μηχανοδηγοί απορούμε…», είπε χαρακτηριστικά στο Mega.

Σε ερώτηση γιατί να υπάρχουν λόγοι παρέμβασης στα ηχητικά, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ απάντησε: «Για να ενοχοποιήσουν τους ανθρώπους. Για να πουν ότι “φταίτε εσείς”. Είναι δυνατόν μερικές ώρες μετά το τραγικό δυστύχημα να υπάρχει συνομιλία σταθμάρχη – μηχανοδηγού που αποτελεί αντικείμενο προανακριτικής ανάκρισης στο Youtube; Την επόμενη ημέρα από το δυστύχημα, για το ηχητικό που φεύγει το τρένο από τη Λάρισα. Από εκεί αρχίσαμε να εξυφαίνουμε σενάρια και να κάνουμε πορίσματα…»

Σχετικά με το σημείο της κατάθεσης του 59χρονου σταθμάρχη της Λάρισας, όπου λέει ότι άλλαξαν τα κλειδιά μόνα τους, καθώς ο ίδιος τα είχε γυρίσει στην γραμμή ανόδου, ο κ. Γενηδούνιας είπε: «Αν αλλάξουν τα κλειδιά, τότε το τρένο θα εκτροχιαζόταν την ώρα που θα πέρναγε από αυτά».

Τέμπητρένοσύγκρουσηειδήσεις τώραμηχανοδηγός