Ελλάδα|21.03.2023 09:03

«Δεν έχει γίνει ποτέ δοκιμή στα συστήματα πυρασφάλειας»: Είναι εκπαιδευμένοι οι εργαζόμενοι; Τι συμβαίνει στους σταθμούς Ομόνοιας και Πειραιά

Newsroom

Η τραγωδία στα Τέμπη «άνοιξε» έναν ογκώδη -όπως αποδεικνύεται- φάκελο για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Ελλάδας, την ασφάλεια και τη συντήρησή τους. Οι αποκαλύψεις και οι καταγγελίες που έρχονται στο «φως» είναι σχεδόν καθημερινές, με τελευταίες στη λίστα αυτές για τους σταθμούς του Πειραιά και της Ομόνοιας.

Υπενθυμίζεται πως το θέμα με τις χρόνιες και σοβαρές ελλείψεις και στο Μετρό είχε αναδείξει πρόσφατα το ethnos.gr σε δημοσίευμά του με τίτλο «Φάκελος ασφάλεια μεταφορών: Υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση έφερε η κρίση... Στον αυτόματο πιλότο τα ΜΜΜ μετά τα μνημόνια».

Όπως έχει γίνει γνωστό εδώ και κάποιο χρονικό διάστημα, οκτώ χρόνια ο Ηλεκτρικός της Ομόνοιας δεν έχει εξαερισμό, ενώ άλλα ευτράπελα συμβαίνουν και στον Πειραιά. Συγκεκριμένα, στην Ομόνοια ο εξαερισμός δεν λειτουργεί από το 2015, ενώ στον σταθμό του Πειραιά υπάρχουν ζητήματα πυρασφάλειας και θέματα συντήρησης.

«Δεν έχει γίνει ποτέ δοκιμή στα συστήματα πυρασφάλειας»

Αναφερόμενος ειδικά στον σταθμό του Πειραιά, ο Πάνος Κοντογιάννης, πρόεδρος Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, μιλώντας στο OPEN και την εκπομπή «Ώρα Ελλάδος» λέει πως η καντίνα που τοποθετήθηκε στον σταθμό τον Αύγουστο, «μας έκανε να κοιτάξουμε μια σειρά από γεγονότα και να δούμε πώς συνέβη, γιατί εμείς θεωρούμε πως δεν ταιριάζει σε καμία περίπτωση με τον χαρακτήρα του σταθμού, που είναι μνημείο νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς».

«Έχει βγει δηλαδή σε ΦΕΚ και οποιαδήποτε παρέμβαση γίνεται πρέπει να πάρει άδεια από την Εφορία Νεότερων Μνημείων», εξηγεί.

Παίρνοντας αφορμή από την καντίνα, όπως λέει, «αρχίσαμε να ψάχνουμε την πυρασφάλεια του σταθμού, τις εξόδους κινδύνου και όλα αυτά. Είδαμε με έκπληξη ότι το 2018 όταν η ΣΤΑΣΥ εγκατέστησε τις εξόδους, τις πύλες του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και άλλαξε το σχέδιο πυρασφάλειας του σταθμού. Το σχέδιο δεν εγκρίθηκε από την πυροσβεστική και έγιναν παρατηρήσεις. Εκ του νόμου, όμως, άλλαξε η διαδικασία και δεν γίνεται πια μέσω πυροσβεστικής».

Εάν χρειαστεί εκκένωση του σταθμού σε κάποια επείγουσα κατάσταση και σχετικά με το εάν θα λειτουργήσει η πυρασφάλεια, ο κ. Κοντογιάννης αναφέρει πως δεν γνωρίζει τι θα συμβεί αλλά «εγώ ανησυχώ ότι η πυροσβεστική δεν ενέκρινε το αρχικό σχέδιο».

Όπως είπε, υπάρχουν πυροσβεστικές φωλιές, τρεις μεγάλοι έξοδοι, οι πύλες που ανοίγουν με emergency κουμπί, «αυτό δεν ξέρω όμως αν είναι αρκετό. Δεν έχει γίνει ποτέ δοκιμή εδώ όπως και σε κανένα σημείο του ΗΣΑΠ στα συστήματα πυρασφάλειας».

«Είμαι από το '08 στην εταιρεία, δεν έχω δει πουθενά δοκιμή. Το μόνο που κάνουν είναι να αλλάζουν πυροσβεστήρες όταν φτάνει η ημερομηνία λήξης», τονίζει χαρακτηριστικά.

Είναι εκπαιδευμένοι οι εργαζόμενοι σε περίπτωση πυρκαγιάς;

Όσον αφορά στην έλλειψη φωτισμού των εξόδων κινδύνου, ο ίδιος δήλωσε πως αυτό αφορά το κομμάτι του Μοναστηρακίου έως και την Αττική. «Εκεί υπάρχουν έξοδοι που θα έπρεπε να είναι ανοιχτές, αν συμβεί κάτι να φύγει από εκεί ο κόσμος, αμφιβάλλω αν υπάρχουν αυτά», είπε.

Σε ερώτηση εάν οι εργαζόμενοι είναι εκπαιδευμένοι σε περίπτωση πυρκαγιάς, ο ίδιος απαντά πως «φαντάζομαι στα χαρτιά θα υπάρχουν. Τώρα, αν έχουν κάνει κάποια εκπαίδευση ή δοκιμή, θα απαντήσω όχι. Δεν το έχω δει ποτέ να συμβαίνει αυτό».

«Μας είπαν "φτιάξαμε" τον εξαερισμό» - «Δεν φτιάξανε τίποτα»

Αναφορικά με την Ομόνοια και την έλλειψη εξαερισμού, είπε πως το πρόβλημα εντοπίστηκε το 2015.

«Τότε οχλήσαμε ανθρώπους που είναι υπεύθυνοι για τη συντήρηση, προσφέραμε και τεχνική βοήθεια. Σε κάποια φάση μας είπαν "το φτιάξαμε". Με έκπληξη είδαμε όταν ρίξανε χημικά πριν περίπου 20 μέρες, οι αστυνομικοί μια Κυριακή, ότι δεν λειτουργεί. Άρα δεν φτιάξανε τίποτα».

Τέλος, διευκρίνισε πως «σε ό,τι αφορά τη συντήρηση των συρμών, σε θέματα ασφάλειας, αυτή γίνεται στο 100%, είναι κάτι που δεν μπαίνουμε σε διαδικασία για εκπτώσεις αλλά κάπου εκεί τελειώνει το 100% και αυτά που κάνουμε».

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΣΤΑΣΥΟμόνοιαΗΣΑΠειδήσεις τώραΤέμπηΜέσα Μαζικής ΜεταφοράςΠειραιάςηλεκτρικός