MMM: Γιατί εκτοξεύτηκαν τα λειτουργικά κόστη λεωφορείων και τρόλεϊ – Πότε αναμένονται καινούργια οχήματα στους δρόμους της Αθήνας
Μαρία ΛιλιοπούλουΚατά 70% έχουν εκτοξευθεί τα λειτουργικά κόστη της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) από το τσουνάμι των ανατιμήσεων που έχει προκαλέσει η ενεργειακή κρίση. Αυτό επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Στέφανος Αγιάσογλου απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ethnos.gr στο περιθώριο εκδήλωσης για την πιλοτική χρήση του πρώτου λεωφορείου υδρογόνου που δοκίμασε η ΟΣΥ σε συνθήκες πραγματικής κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η κατακόρυφη αύξηση του λειτουργικού κόστους δεν οφείλεται μόνο στο αυξημένο κόστος των καυσίμων, αλλά και στο κόστος των ελαστικών καθώς κάποιες πρώτες ύλες προέρχονταν από τη Ρωσία.
Τα πρόσθετα κόστη, όπως έχει θεσμοθετηθεί με ειδική νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε στο πρόσφατο παρελθόν, καλύπτονται με έξτρα κρατική επιχορήγηση, η οποία ορίστηκε ότι μπορεί να υπερβαίνει το ποσοστό του 40% του ετήσιου λειτουργικού κόστους, που προβλέπεται στον εγκεκριμένο ετήσιο προϋπολογισμό και το εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο.
Σε ό,τι αφορά την πολυναμενόμενη ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, η διοίκηση της ΟΣΥ εκτιμά ότι τα πρώτα καινούρια λεωφορεία θα μπορούν να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας από το φθινόπωρο του 2023. Ωστόσο τίποτα δεν μπορεί να θεωρείται σίγουρο, καθώς φαίνεται ότι και το μέλλον της ανανέωσης του στόλου ύστερα από τις αλλεπάλληλες καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς εξαρτάται άμεσα από το ρευστό πολιτικό σκηνικό αυτής της περιόδου.
Η εταιρία, πάντως, φιλοδοξεί και σε μία τρίτη φάση του διαγωνισμού, η οποία εκτός των 1.200 οχημάτων που περιλαμβάνονται στις ήδη γνωστές δύο φάσεις για την προμήθεια λεωφορείων για τις συγκοινωνιακές εταιρίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, θα αφορά αποκλειστικά σε οχήματα υδρογόνου με στόχο την προσθήκη 100 – 120 οχημάτων αυτής της τεχνολογίας έως το 2027.
Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο τα σχέδια συμβάσεων για την προμήθεια 350 λεωφορείων 18μετρων και ηλεκτρικών. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα, η ανάδοχος εταιρία έχει δεσμευτεί ότι θα τα παραδώσει σε 180 ημέρες από την υπογραφή της σύμβασης. Ωστόσο για να γίνει αυτό προυπόθεση είναι η εκλογική διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί και η Βουλή να λειτουργεί προκειμένου να εγκριθεί η σύμβαση.
Η ΟΣΥ, πάντως, στρέφει το βλέμμα της και στα οχήματα υδρογόνου έχοντας ήδη μπει σε τροχιά δοκιμαστικής λειτουργίας λεωφορείων αυτής της τεχνολογίας, σε κανονικές συνθήκες δρομολογίων, προκειμένου να εξετάσει και να διαπιστώσει τον τρόπο λειτουργίας τους.
«Αρχίσαμε τη δοκιμή υδρογονοκίνητων λεωφορείων προκειμένου να διαπιστώσουμε τη συμπεριφορά τους στις συνθήκες της ελληνικής πραγματικότητας, αλλά και για να εξετάσουμε τον τρόπο προετοιμασίας των εγκαταστάσεών μας για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της υδρογονοκίνησης» δήλωσε ο κ. Αγιάσογλου, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του Urbino 12 Hydrogen, του πρώτου λεωφορείου υδρογόνου, που παραχώρησε η Solaris Hellas A.Ε. για δοκιμή στις Δημόσιες Οδικές Συγκοινωνίες. Το λεωφορείο κυκλοφορούσε τον τελευταίο μήνα στο κέντρο της Αθήνας εκτελώντας την κυκλική διαδρομή Άνω Πατήσια - Ζάππειο, μεταφέροντας καθημερινά εκατοντάδες επιβάτες δωρεάν.
«Το μέλλον στις μεταφορές είναι το υδρογόνο και πάνω στο όχημα που δοκιμάσαμε ενδεχομένως να στηριχθεί το μέλλον των οδικών συγκοινωνιών» σημείωσε ο κ. Αγιάσογλου, υπογραμμίζοντας ότι «η πιλοτική λειτουργία λεωφορείων υδρογόνου είναι σημαντική γιατί -όπως έχει αποδειχθεί και από τις αντίστοιχες δοκιμές ηλεκτροκίνητων οχημάτων- οδηγεί και στην αναδιοργάνωση των αμαξοστασίων μας καθιστώντας την ΟΣΥ ΑΕ μια σύγχρονη εταιρία, αντίστοιχη με αυτές προηγμένων χωρών».
Παράλληλα η Ο.ΣΥ. στο πλαίσιο της συμμετοχής της στα πρώτα πιλοτικά ευρωπαϊκά προγράμματα για τη χρήση υδρογόνου στις μεταφορές, θα έχει σύντομα στο στόλο της 3 τέτοια οχήματα, τα οποία θα χρηματοδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η τεχνολογία της υδρογονοκίνησης, η οποία «εφαρμόζεται στην Solaris από το 2015», όπως δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της Εταιρείας Θεόδωρος Χατζηπαναγιώτου, έχει μηδενικό αποτύπωμα στο περιβάλλον. Προσέθεσε ότι το όχημα μπορεί να διανύσει πάνω από 300 χλμ χωρίς ανατροφοδοσία, ενώ τόνισε ότι στην Ευρώπη αναπτύσσονται ραγδαία στόλοι υδρογόνου καθώς ήδη κυκλοφορούν 350 λεωφορεία αυτής της τεχνολογίας.
Το λεωφορείο που δοκιμάστηκε
Το όχημα Urbino 12 Hydrogen, το οποίο δοκίμασε η ΟΣΥ ανήκει στην τυπική κατηγορία 12-μετρων αστικών χαμηλοδάπεδων οχημάτων, μπορεί να μεταφέρει έως 37 καθήμενους επιβάτες και διαθέτει:
Τρεις δίφυλλες θύρες εισόδου και ηλεκτρική ράμπα στη μεσαία θύρα για τη διευκόλυνση επιβίβασης-αποβίβασης ΑΜΕΑ, καμπίνα με σύστημα βεβιασμένου αερισμού, αντλία θερμότητας και θερμαντικά σώματα, ανατομικά καθίσματα, εσωτερικό φωτισμό με σώματα LED ρυθμιζόμενης έντασης και σύστημα επιγονάτισης για τη διευκόλυνση της εισόδου-εξόδου των επιβατών.
Το σύστημα πρόωσης του λεωφορείου είναι τεχνολογίας κυψέλης καυσίμου (hydrogen fuel cell) και το σύστημα μετάδοσης της κίνησης αποτελείται από δύο ηλεκτροκινητήρες ενσωματωμένους επί τροχών στον οπίσθιο άξονα του οχήματος.
Η καμπίνα του οδηγού διαθέτει διατάξεις αυτόματου ελέγχου τελευταίας γενιάς όπως το σύστημα ECAS για τη ρύθμιση των αναρτήσεων και το σύστημα EBS για το φρενάρισμα και την ευστάθεια.
- Μήνυμα αισιοδοξίας από Φάμελλο, μετά τη νίκη του στις εκλογές του ΣΥΡΙΖΑ - «Δεν χρειάζεται δεύτερος γύρος», δηλώνει ο Πολάκης
- Τροχαίο στο Αγρίνιο: Το ξέσπασμα της μητέρας της Χαριτίνης και του Άκη - «Δεν υπάρχει τίποτα, είμαστε αποτελειωμένοι»
- Συνεχίζεται σε υψηλούς τόνους η αντιπαράθεση κυβέρνησης – ΠΑΣΟΚ για την πρόταση μείωσης του ΦΠΑ
- Οι Ουκρανοί δημοσίευσαν φωτογραφίες με θραύσματα του νέου υπερηχητικού πυραύλου της Ρωσίας - «Δεν έχουμε ξαναδεί κάτι τέτοιο»