Ελλάδα|23.04.2023 14:51

Συγκοινωνιολόγοι για ηλεκτρικά πατίνια: Όχι στην κατάργησή τους, ναι στην εκπαίδευση και την εφαρμογή συγκεκριμένων κανόνων

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Αρνητικοί απέναντι στην κατάργηση των ηλεκτρικών πατινιών, παρά τα τροχαία δυστυχήματα που έχουν καταγραφεί κατά καιρούς, αλλά ένθερμοι υποστηρικτές της εκπαίδευσης των χρηστών, προκειμένου να τηρούνται οι κανόνες χρήσης τους και ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας καθώς και της αυστηρότερης αστυνόμευσης, με στόχο να μειωθούν στο ελάχιστο και αν είναι δυνατό να εκλείψουν απώλεια ανθρώπινων ζωών και τραυματισμοί, εμφανίζονται στο ethnos.gr συγκοινωνιολόγοι.

Αναγνωρίζουν ότι σήμερα η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών από τους πολίτες είναι προβληματική, αφού σε πολλές περιπτώσεις δεν τηρούνται νόμοι και κανόνες χρήσης τους και αναφέρουν ως χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το περιστατικό, κατά το οποίο εντοπίστηκε πολίτης να οδηγεί ηλεκτρικό πατίνι στην Περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης, όπου τα αυτοκίνητα αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες.

Την ίδια στιγμή οι συγκοινωνιολόγοι σημειώνουν ότι υπεύθυνοι για τα τροχαία δυστυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια είναι και οι οδηγοί των αυτοκινήτων, πολλοί από τους οποίους παραβιάζουν τους κανόνες του ΚΟΚ καθώς και το προβληματικό περιβάλλον στους ελληνικούς δρόμους.

Υπογραμμίζουν, ωστόσο, ότι προβλήματα από την κακή χρήση ηλεκτρικών πατινιών δεν αντιμετωπίζει μόνο η Ελλάδα αλλά και άλλες χώρες, γεγονός που οδήγησε το Παρίσι να απαγορεύσει τη χρήση τους.

«Δεν υπάρχει υπακοή στον ΚΟΚ και στο νόμο για τη μικροκινητικότητα»

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή καθηγητή Πολιτικών Μηχανικών και διευθυντή του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Πολίτη, σημαντική προσπάθεια να περιοριστεί το πρόβλημα των τροχαίων δυστυχημάτων και ατυχημάτων, έγινε πριν από δύο χρόνια με την εφαρμογή του νόμου για τη μικροκινητικότητα, ο οποίος, μεταξύ άλλων, όριζε ότι σε δρόμους τα ηλεκτρικά πατίνια δε θα πρέπει να κινούνται με ταχύτητα υψηλότερη των 25 χιλιομέτρων.

«Μέχρι τότε ο καθένας κινούταν με οποιαδήποτε ταχύτητα ήθελε. Δυστυχώς, όμως, το πρόβλημα εξακολουθεί να υπάρχει. Εξακολουθούν να δημιουργούνται πολλά προβλήματα με τα ηλεκτρικά πατίνια, σε αλληλεπίδραση με τα αυτοκίνητα και τους πεζούς. Και για τους πεζούς είναι ενοχλητικό και επικίνδυνο ηλεκτρικά πατίνια να κινούνται με σχετική ταχύτητα σε πεζοδρόμια και πεζοδρόμους. Όταν εισέρχεται σε πεζοδρόμιο ηλεκτρικό πατίνι, θα πρέπει ο χρήστης του να κατέβει από αυτό και να το τσουλήσει με τα χέρια του. Όμως, ελάχιστοι το κάνουν αυτό. Προβλήματα από την κακή χρήση των ηλεκτρικών πατινιών, σε συνδυασμό με το δύσκολο συγκοινωνιακό περιβάλλον και οδηγούς αυτοκινήτων που δεν υπακούν στον ΚΟΚ, υπάρχουν σε πολλές χώρες και κυρίως στις ασιατικές, όπου ξεκίνησε η χρήση των πατινιών. Τα σημαντικά προβλήματα είναι δύο: Η κατάληψη δημόσιου χώρου και πώς ρυθμίζεται αυτό και τα ατυχήματα κυρίως σε διασταυρώσεις», λέει στο ethnos.gr ο κ. Πολίτης.

«Τελευταίο βήμα η κατάργηση των πατινιών»

Κατά τον καθηγητή του ΑΠΘ, η κατάργηση της χρήσης των ηλεκτρικών πατινιών θα πρέπει να είναι το τελευταίο βήμα και αυτό που θα πρέπει να προταχθεί, είναι η εκπαίδευση κυρίως στις μικρές ηλικιακές ομάδες.

«Ως σύλλογος Ελλήνων συγκοινωνιολόγων έχουμε προτείνει να εισαχθεί η κυκλοφοριακή αγωγή ως μάθημα στα σχολεία. Μέσα από αυτό θα μάθουν τα παιδιά να σέβονται ΚΟΚ και κανόνες. Αυτά μαθαίνονται σε μικρή ηλικία και πρέπει να επενδύσει σε αυτό η Πολιτεία, αφού χάνονται ανθρώπινες ζωές. Αν καταργούσαμε τα ηλεκτρικά πατίνια, θα ήταν σα να καταθέταμε τα όπλα», τονίζει ο κ. Πολίτης.

«Συνδυασμός αστυνόμευσης και Παιδείας»

Από την πλευρά του ο Σάμουελ Σαλέμ, συγκοινωνιολόγος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) αναφέρει ότι, αν και βάσει του νόμου για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα τα πατίνια θα έπρεπε να κυκλοφορούν με μέγιστη ταχύτητα τα έξι χιλιόμετρα σε πεζοδρόμους και τα 25 χιλιόμετρα σε δρόμους, στην πράξη δεν τηρούνται οι κανόνες από μεγάλη μερίδα των χρηστών.

Ο ίδιος χαρακτηρίζει τα ηλεκτρικά πατίνια ως χρήσιμο μέσο μεταφοράς, προικειμένου να κερδίζουν χρόνο κατά τις μετακινήσεις τους οι πολίτες και σημειώνει ότι, προκειμένου να μειωθούν τα δυστυχήματα, θα πρέπει να υπάρξει ένας συνδυασμός αυστηρότερης αστυνόμευσης και εκπαίδευσης των χρηστών των πατινιών αλλά και των οδηγών των αυτοκινήτων, ώστε να τηρούνται οι κανόνες οδικής συμπεριφοράς.

«Σε ένα συγκοινωνιακό περιβάλλον όπως το δικό μας, με τα πολλά αυτοκίνητα και τις υψηλές ταχύτητες, είναι δύσκολη η χρήση των πατινιών. Σε πολλές πόλεις διεθνώς βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση για ορθούς κανόνες χρήσης τους. Στο Παρίσι έχουν καταργηθεί, στη Λισαβόνα έχουν τεθεί πολύ ξεκάθαροι κανόνες χρήσης τους. Η εκπαίδευση των παιδιών είναι πολύ χρήσιμη, όμως, η εφαρμογή ενός καλού προγράμματος θα φέρει αποτελέσματα σε πέντε χρόνια και αυτό δεν είναι πολύ ελκυστικό για την Πολιτεία αλλά και για την κοινωνία. Νομίζω ότι το καλύτερο θα ήταν ένας συνδυασμός εκπαίδευσης, εφαρμογής συγκεκριμένων θεσμικών κανόνων και αυστηρότερης αστυνόμευσης», υποστηρίζει ο κ. Σαλέμ.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΚΟΚΑριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκηςτροχαία δυστυχήματαεκπαίδευσηηλεκτρικά πατίνιααστυνόμευσηαυτοκίνητα