Ελλάδα | 11.05.2023 21:40

Σιδηρόδρομος: Αύξηση ταχυτήτων στα 140 χλμ. ζητά ο ΟΣΕ - Επιφυλακτικοί οι μηχανοδηγοί, που έστειλαν νέα εξώδικα

Μαρία Λιλιοπούλου

Τον διπλασιασμό των δρομολογίων που ενώνουν την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη ώστε να εκτελούνται τέσσερα ζεύγη ημερησίως και την αύξηση της ταχύτητάς τους από τα 100 στα 140 χιλιόμετρα την ώρα σε συγκεκριμένα τμήματα του δικτύου από την προσεχή Δευτέρα την ώρα, ζητά από την Hellenic Train ο ΟΣΕ.

Ωστόσο την ίδια στιγμή δεκάδες διαβάσεις παραμένουν αφυλακτες, η τηλεδιοίκηση και τα φωτοσήματα λειτουργούν πλήρως μόνο στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός, ενώ μόλις χθες Τετάρτη συρμός του Προαστιακού έπιασε φωτιά στον σταθμό των Μεγάρων. Την ύπαρξη του συγκεκριμένου αιτήματος του διαχειριστή υποδομής αποκάλυψε στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου που παραχώρησε η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) από κοινού με το προεδρείο της Ευρωπαικής Ομοσπονδίας Μηχανοδηγών, το οποίο βρίσκεται αυτές τις μέρες στην Ελλάδα. Ο πρόεδρος της ΠΕΠΕ, Κώστας Γενιδούνιας εμφανίστηκε ιδιαίτερα επιφυλακτικός στην αύξηση των ταχυτήτων σημειώνοντας πως δεδομένου πως οι βελτιώσεις αφορούν μόνο τις σήραγγες, «οι μηχανοδηγοί δεν μπορούμε να καταλάβουμε πως θα αυξηθούν οι ταχύτητες αν τίποτα δεν έχει αλλάξει στο δίκτυο».

Συγκεκριμένα, το αίτημα του ΟΣΕ όπως προκύπτει από το επίσημο έγγραφο που κατατέθηκε, αναφέρει την αύξηση της ταχύτητας κίνησης των αμαξοστοιχιών στα 140 χλμ στα τμήματα Τιθορέα - Δομοκός, Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα και Πλατύ – Σίνδος. Ο διαχειριστής υποδομής ζητά ταχύτητες 120 χιλιομέτρων στα τμήματα Πειραιάς-ΣΚΑ-Οινόη, Οινόη -Τιθορέα, Δομοκός – Παλαιοφάρσαλος, Λάρισα-Πλατύ, Σίνδος-ΤΧ1, ΣΚ/Λιόσια-Αεροδρόμιο, Λιόσια-Θριάσιο-Κιάτο, Κιάτο-Αίγιο, ΤΧ1-Στρυμώνας και Πλατύ-Σίνδος, ενώ διαχωρίζει το υπόλοιπο δίκτυο σε ταχύτητες 100 και 80 χλμ την ώρα.

Επιπλέον ζητά την επαναφορά των δρομολογίων στη γραμμή Πειραιάς – Κιάτο, αλλά και την επανέναρξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκη – Λάρισα αλλά με λιγότερα δρομολόγια και των δρομολογίων που συνδέουν τη Λάρισα με τον Βόλο. Βάσει και αυτού του προγραμματισμού, πάντως, όπως εξηγούν σιδηροδρομικές πηγές, θα παραμείνει η υποχρέωση της κίνησης μόνο ενός τρένου στις σήραγγες, ενώ στα δρομολόγια θα επανέλθει πιθανότατα και ένα από τα ETR 470 (Βέλος), αλλά στις προβλεπόμενες ταχύτητες και κάνοντας στάσεις όπου σταματούν και τα απλά Ιντερσίτι.

Σοβαρές επιφυλάξεις για την αύξηση της ταχύτητας των τρένων εξέφρασαν, πάντως, και οι Ευρωπαίοι μηχανοδηγοί: «Δεν μπορούμε να επιστρέψουμε στις ταχύτητες που είχαν τα τρένα πριν το δυστύχημα χωρίς να ληφθούν μέτρα», ανέφερε ο πρόεδρος της Ευρωπαικής Ομοσπονδίας, Juan Jesus Garcia Fraille. Και συνέχισε: «Ποιος λαμβάνει τελικά την απόφαση αύξησης των ταχυτήτων; Είναι οι πολιτικές αρχές της χώρας, οι σιδηροδρομικές αρχές ή η Hellenic Train»;

Η ευρωπαική ομοσπονδία των μηχανοδηγών συναντήθηκε με τη διοίκηση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και της Hellenic Train, αλλά παρά το αίτημά που είχε κατατεθεί, δεν έγινε δεκτή από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών: «Προφανώς η πολιτική ηγεσία δεν θα μπορούσε να απαντήσει στο ερώτημα της Ευρωπαϊκής μας Ομοσπονδίας γιατί δεν λαμβάνονταν υπόψη οι προειδοποιήσεις – εκκλήσεις του Σωματείου μας γύρω από ζητήματα ασφαλείας», επισημαίνει ο κ. Γενιδούνιας.

Νέο εξώδικο των μηχανοδηγών πριν τη φωτιά σε συρμό του Προαστιακού

Τα προβλήματα, πάντως, δε φαίνεται να έχουν τέλος για τον σιδηρόδρομο, η επανεκκίνηση του οποίου δείχνει στασιμότητα εδώ και εβδομάδες. Η Τετάρτη αποδείχτηκε μία ακόμα δύσκολη ημέρα καθώς, όπως έγραψε το «Εθνος», συρμός του Προαστιακού πήρε φωτιά στον σταθμό των Μεγάρων. Ο μηχανοδηγός την έσβησε πριν επεκταθεί με τον πυροσβεστήρα και συνέχισε τη διαδρομή μέχρι τον σταθμό της Κινέττας, όπου όμως αντιλήφθηκε για δεύτερη φορά καπνό. Η αμαξοστοιχία ακινητοποιήθηκε και στο σημείο κλήθηκε η Πυροσβεστική.

Μία ημέρα νωρίτερα εμπορική αμαξοστοιχία αντιμετώπισε πρόβλημα στην περιοχή της Ειδομένης, αλλά η επικοινωνία με τους ενδιάμεσους σταθμούς ήταν σχεδόν ανύπαρκτη.

Το συμβάν ήρθε μόλις λίγες ώρες μετά την αποστολή νέου εξωδίκου προς το υπουργείο Μεταφορών, τον ΟΣΕ και κάθε άλλον αρμόδιο από το Σωματείο των Μηχανοδηγών.

Στο εξώδικο ανέφεραν πως αν και δεν έχουν περάσει ούτε 2,5 μήνες από την απώλεια 57 ανθρώπων στο «τραγικό και εγκληματικό -όμως προδιαγεγραμμένο- σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη», οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο συνεχίζουν να βιώνουν τα αποτελέσματα της πολιτικής απαξίωσης των σιδηροδρομικών μεταφορών. «Την ώρα που η συζήτηση για την ασφαλή επαναλειτουργία του μέσου είναι καθημερινή, οι σιδηροδρομικοί αντιμετωπίζουμε καθημερινά την διάλυση σε όλα τα επίπεδα», αναφέρουν κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για νέα τραγωδία: «Οι εγκληματικές ελλείψεις και η αδιαφορία των αρμοδίων για τις προδιαγραφές ασφαλείας εγκυμονούν κινδύνους για νέο δυστύχημα».

Στο έγγραφο αναφέρουν αναλυτικά τα σοβαρά κενά και προβλήματα επισημαίνοντας ότι:

  • Τα Αυτόματα Συστήματα Ισοπέδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) είναι σε μεγάλο βαθμό αδρανοποιημένα, με αποτέλεσμα οι διαβάσεις να μένουν αφύλαχτες γεγονός που καθιστά τη διέλευση των ΙΧ άκρως επικίνδυνη. «Παρόλο που τα προβλήματα αυτά είναι γνωστά, η παντελής αδιαφορία των υπευθύνων για την επίλυσή τους είναι το λιγότερο εξοργιστική. Είναι αδιανόητο να ενημερώνεται ο μηχανοδηγός κατά την εκκίνηση του δρομολογίου του ότι δέκα διαβάσεις είναι εκτός λειτουργίας σε μήκος διαδρομής 95 χλμ (Διαδρομή Θεσσαλονίκη – Στρυμόνας)».
  • «Δημιουργείται ένα καθεστώς εκβιασμού με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι συνάδελφοι μηχανοδηγοί. Συγκεκριμένα, μηχανοδηγοί-μέλη μας κλήθηκαν να παραλάβουν υποδείγματα 1036α με τα οποία τους δινόταν εντολή να ακολουθήσουν πορεία ενόψει, εξαιτίας προβλημάτων στις επικοινωνίες, διαδικασία που δεν προβλέπεται πουθενά κανονιστικά. Αφού αρνήθηκαν να τα παραλάβουν, κατόπιν πίεσης που τους ασκήθηκε, εξαναγκάστηκαν να υπογράψουν με "την επιφύλαξη" κάθε νομίμου δικαιώματος, ενδεικτικό του κλίματος εκβιασμού», υπογραμμίζεται στο εξώδικο.
  • Τα προβλήματα της ραδιοκάλυψης παραμένουν: Ειδικά για την περιοχή της Ειδομένης, αναφέρεται πως δεν υπάρχει ραδιοκάλυψη VHF λόγω τεχνικών βλαβών από το χιλιομετρικό σημείο 62+00 έως το σημείο 69+00, «πρόβλημα για το οποίο ο ΟΣΕ έχει δεσμευτεί ότι θα επιλυθεί έως τις 14 Μαΐου». Η ΠΕΠΕ καταγγέλλει επίσης ότι την Τρίτη 9 Μαΐου, η εμπορική αμαξοστοιχία με αρ. 41701 ακινητοποιήθηκε λόγω προβλήματος στην επίμαχη περιοχή στην γραμμή της Ειδομένης (χλμ σημείο 67+00) και η επικοινωνία με τους ενδιάμεσους σταθμούς αλλά και την μηχανή που έσπευσε να την αποσύρει ήταν δυσχερής, αν όχι ανύπαρκτη.

- Οι μηχανοδηγοί δέχονται την ολοένα εντεινόμενη οργή του επιβατικού κοινού. Είναι χαρακτηριστικό ότι την Παρασκευή 28 Απριλίου μηχανοδηγός, προπηλακίστηκε από επιβάτη στον Προαστιακό Αθήνας.

Οι Ελληνες μηχανοδηγοί οδηγούν «με τα μάτια κλειστά»

Τα προβλήματα δεν περιορίζονται όμως στην απουσία τηλεδιοίκησης και φωτοσημάτων. Οπως έχουν επανειλημμένα καταγγείλει οι μηχανοδηγοί, ο ΟΣΕ δεν προχωρά στην κοπή των φυτών που σε πολλά σημεία του δικτύου καλύπτουν εντελώς ακόμα και τη σήμανση. Πρόσφατα μάλιστα ο κ. Γενιδούνιας ανάρτησε βίντεο τραβηγμένο από καμπίνα μηχανοδήγησης όπου φαίνονται δεντρα να χτυπούν στο τρένο, ενώ η βλάστηση εμποδίζει πλήρως την ορατότητα.

Για το λόγο αυτό οι μηχανοδηγοί – όπως επισημαίνεται και στο εξώδικο – εκτελούν συχνά και χρέη «καθαρισμού» της σιδηροδρομικής γραμμής από δέντρα και κορμούς, «για τα οποία η Διοίκηση του ΟΣΕ κωφεύει με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η σωματική ακεραιότητα ακόμη και η ζωή των συναδέλφων αλλά και των επιβατών των συρμών. Καθημερινά ερχόμαστε αντιμέτωποι με κλαδιά και κορμούς δέντρων που εμποδίζουν την ασφαλή μηχανόδηγηση και ανά πάσα στιγμή μπορούν να προκαλέσουν θανατηφόρο δυστύχημα εκ νέου».

Ενδεικτικά μάλιστα αναφέρουν και δημοσίευμα του «Εθνους» μόλις λίγες εβδομάδες πριν το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών όταν κομμένος κορμός που δεν είχε απομακρυνθεί, μπήκε στην κυριολεξία σε εν κινήσει Λευκό Βέλος θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια του μηχανοδηγού και κατ΄επέκταση και των επιβατών της αμαξοστοιχίας.

Το ζήτημα της επικίνδυνης βλάστησης και των πιθανών συνεπειών της στην ασφάλεια των σιδηροδρομικών ταξιδιών, έκανε αλγεινή εντύπωση στους Ευρωπαίους μηχανοδηγούς. Είναι χαρακτηριστική η απάντηση που έδωσε ο Πολωνός αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας, Leslek Mietek όταν ρωτήθηκε για τα συστήματα ασφαλείας που πρέπει να αναπτύξει η Ελλάδα: «Οι μηχανοδηγοί σας σχεδόν δε βλέπουν από τα δέντρα. Είναι σαν κάποιος να τους βάζει να οδηγήσουν με κλειστά μάτια. Διορθώστε αρχικά αυτό. Είναι το πρώτο σύστημα ασφαλείας», είπε.

Καμία επένδυση σε τροχαίο υλικό

Παρά το γεγονός ότι η πολύνεκρη τραγωδία των Τεμπών έθεσε ξανά στο επίκεντρο τον σιδηρόδρομο, οι μηχανοδηγοί επισημαίνουν πως καμία νέα επένδυση δεν έχει γίνει τα τελευταία χρόνια για νέα τρένα στον Προαστιακό Αθήνας και Θεσσαλονίκης, «ενώ στην πρόσφατα ψηφισμένη σύμβαση μεταξύ Hellenic Train – Ελληνικού Δημοσίου προβλέφθηκε η αγορά τρένων…υδρογόνου (από την ΓΑΙΑΟΣΕ και όχι από τους παρόχους) για το… έτος 2027».

Επιπλέον τονίζουν πως οι εγκαταστάσεις συντήρησης παραμένουν σε κακή κατάσταση εδώ και 5 χρόνια.

Παράλληλα εδώ και 2 χρόνια εφαρμόζεται μετεπιβίβαση στον Προαστιακό Αθήνας στον σταθμό του Ρέντη (από συρμούς Desiro σε συρμούς diesel) και ενώ το δίκτυο ηλεκτροκίνησης λειτουργεί κανονικά, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις στα δρομολόγια και καθημερινή ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ειδήσεις τώρασιδηρόδρομοςΟΣΕΤέμπημηχανοδηγόςHellenic Train