Ελλάδα|24.05.2023 06:00

Προεκλογικός μποναμάς 18 εκατ. ευρώ: «Ξεπάγωσε» με ΚΥΑ νέα επιδότηση στα ΚΤΕΛ - Για «παραδοξότητες» μιλούν οι εργαζόμενοι

Μαρία Λιλιοπούλου

Προεκλογικό... μποναμά έκρυβε το τελευταίο φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης για αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ, τα οποία προβλέπεται να επιχορηγηθούν εκτάκτως με ποσό 18,3 εκατομμυρίων ευρώ «λόγω των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν από τη ραγδαία αύξηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης», όπως αναφέρεται στη σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που υπέγραψαν ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης και ο υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος.

Να σημειωθεί ότι στις 23 Απριλίου είχε εκδοθεί προηγούμενη ΚΥΑ, σύμφωνα με την οποία η επιδότηση ανερχόταν σε 19,2 εκ. ευρώ. Ωστόσο, το ποσό μειώθηκε κατά περίπου 1 εκ. στα υπεραστικά ΚΤΕΛ Αττικής. Αυτό, το οποίο επίσης άλλαξε είναι ότι στο πρώτο ΦΕΚ μνημονευόταν ως αιτία της επιχορήγησης και η πανδημία, ενώ στο ΦΕΚ που κυκλοφόρησε το απόγευμα της Παρασκευής στους λόγους αναφέρεται μόνο το κόστος του πετρελαίου κίνησης.

Πώς επιμερίζεται το ποσό των 18 εκατ. ευρώ

Συνολικά προβλέπεται να επιδοτηθούν 34 αστικά και 62 υπεραστικά ΚΤΕΛ καθώς επίσης και μεμονωμένοι μεταφορείς ή επιχειρήσεις που εξυπηρετούν άγονες γραμμές νησιών. Το ποσό των 18.300.622 ευρώ επιμερίζεται ως εξής:

  • Για τις επιχειρήσεις αστικών ΚΤΕΛ η έκτακτη ενίσχυση ορίζεται στο ποσό των 2.692.068 ευρώ συνολικά. Ο συνολικός αριθμός των κυκλοφορούντων λεωφορείων που δικαιούνται έκτακτη ενίσχυση, και είναι ενταγμένα σε αστικά ΚΤΕΛ, την Κ.Ε.Κ.Π.Α.Π.Υ.Α.Σ. ΚΩ και ΡΟΔΑ, ανέρχεται σε 1.052.
  • Για τις επιχειρήσεις υπεραστικών ΚΤΕΛ η έκτακτη ενίσχυση ορίζεται στο ποσό των 15.510.134 ευρώ συνολικά. Ο συνολικός αριθμός των κυκλοφορούντων λεωφορείων που δικαιούνται την έκτακτη ενίσχυση, και είναι ενταγμένα σε υπεραστικά ΚΤΕΛ, ανέρχεται σε 4.761.
  • Για τους μεμονωμένους μεταφορείς ή επιχειρήσεις που εξυπηρετούν άγονες γραμμές νήσων, η έκτακτη ενίσχυση ορίζεται στο ποσό των 98.420 ευρώ συνολικά, ενώ τα κυκλοφορούντα λεωφορεία αυτής της κατηγορίας ανέρχονται σε 52.

Σύμφωνα με την ΚΥΑ, οι εν λόγω ενισχύσεις θα πρέπει να έχουν χορηγηθεί το αργότερο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023.

Ενισχυμένη επιχορήγηση στα 4 ΚΤΕΛ που ανέλαβαν τον ΟΑΣΑ

Εντύπωση, πάντως στους κύκλους των εργαζομένων στα ΚΤΕΛ προκαλεί ο επιμερισμός της επιχορήγησης καθώς τα 4 ΚΤΕΛ που έχουν αναλάβει και συγκοινωνιακό έργο του ΟΑΣΑ εμφανίζονται να παίρνουν ενισχυμένη επιχορήγηση αναφορικά με τον αριθμό των οχημάτων που διαθέτουν.

Έτσι, βάσει του πίνακα που συνοδεύει την απόφαση, το ΚΤΕΛ Αττικής λαμβάνει 2 εκ. ευρώ, το ΚΤΕΛ Θήβας 450.186 ευρώ διαθέτοντας 67 οχήματα, το ΚΤΕΛ Κορινθίας 1.803.378 ευρώ με 202 οχήματα και το ΚΤΕΛ Εύβοιας 751.875 ευρώ με 143 οχήματα.

Ο αριθμός των οχημάτων κάθε επιχείρησης υπήρχε στην πρώτη απόφαση του Απριλίου, αλλά έχει αφαιρεθεί από τη δεύτερη που εκδόθηκε πριν λίγες ημέρες. Να σημειωθεί μάλιστα ότι για τα ΚΤΕΛ Αττικής ανέφερε 245 οχήματα (και επιδότηση 2.964.024 ευρώ), ενώ στην ηλεκτρονική σελίδα της εταιρίας σημειώνεται ότι ο στόλος αριθμεί 136 λεωφορεία. Αντίστοιχα και για τα ΚΤΕΛ Θηβών η αρχική απόφαση ανέφερε 67 οχήματα, όταν η επιχείρηση στην ιστοσελίδα της κάνει λόγο για 54. Το ποσό της επιδότησης, πάντως, παραμένει το ίδιο και στις δύο αποφάσεις στην περίπτωση του ΚΤΕΛ Θηβών.

Ενδεχομένως στην πρώτη απόφαση να είχαν συμπεριληφθεί και τα οχήματα που καλύπτουν έργο αστικής δημόσιας συγκοινωνίας στην Αθήνα, τα οποία ωστόσο βρίσκονται εκτός της έκτακτης επιδότησης. Αλλωστε γι΄αυτά έχει προβλεφθεί στη σύμβαση που έχει υπογραφεί με τον ΟΑΣΑ και ρήτρα καυσίμου.

Για «παραδοξότητες» μιλούν οι εργαζόμενοι

Σε κάθε περίπτωση πηγές των εργαζομένων σημειώνουν ότι ο πίνακας με τον επιμερισμό της έκτακτης επιδότησης εμφανίζει κάποιες παραδοξότητες. Ετσι, τα ΚΤΕΛ Ηρακλείου – Λασιθίου με 197 οχήματα φαίνεται να λαμβάνουν 504.123 ευρώ επιδότηση, το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου με 354 οχήματα 905.886 και το ΚΤΕΛ Ιωαννίνων με 157 οχήματα 401.763 όταν για παράδειγμα όπως φαίνεται από τα παραπάνω νούμερα το ΚΤΕΛ Κορινθίας με 202 οχήματα παίρνει 1,8 εκ. ευρώ.

Αναρωτιούνται μάλιστα εάν σε αυτό το ποσό έχει συνυπολογιστεί και κάποια αμοιβή για το διάστημα περίπου 2 μηνών κατά το οποίο τα ΚΤΕΛ εκτελούσαν έργο του ΟΑΣΑ αλλά εκτός σύμβασης μιας και αυτή είχε απορριφθεί δύο φορές από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Τότε είχε υπογραφεί δωρεά μεταξύ των δύο πλευρών δεδομένου ότι εκτός σύμβασης δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν, αλλά ούτε και να πληρωθούν.

Καμία επεξήγηση από το υπουργείο για τη διαφοροποίηση των ποσών

Το «Εθνος» ρώτησε σχετικά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, πηγές του οποίου επεσήμαναν ότι η εν λόγω επιχορηγηση αφορά αποκλειστικά το λόγο που αναφέρει το ΦΕΚ, δηλαδή το ενεργειακό κόστος χωρίς ωστόσο να παρέχουν κάποια εξήγηση για τη διαφοροποίηση των ποσών.

Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι η απόφαση της έκτακτης επιχορήγησης είχε προβλεφθεί αρχικά σε νομοθέτημα του περασμένου Δεκεμβρίου. Η σχετική ΚΥΑ εκδόθηκε τον Απρίλιο, ωστόσο τα ποσά έως τώρα δεν έχουν εκταμιευθεί, καθώς σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Εθνους» είχε ζητηθεί η γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως προς το εάν η συγκεκριμένη επιδότηση εμπίπτει στο καθεστώς κρατικών ενισχύσεων.

λεωφορείαεπιχορήγησηειδήσεις τώραΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΚΤΕΛΕνεργειακή κρίση