Ελλάδα|04.06.2023 06:41

Αντιδράσεις μετά τους αιφνιδιαστικούς ελέγχους της ΡΑΣ για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου - Από... κόσκινο η εκπαίδευση σταθμαρχών και η υπερεργασία

Μαρία Λιλιοπούλου

Σφοδρές αντιδράσεις και πόλεμο ανακοινώσεων μεταξύ των σωματείων των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο έφεραν οι αιφνιδιαστικοί έλεγχοι της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία έως τώρα εγκαλούνταν από πολλές πλευρές ως προς το γιατί ως αρμόδια ανεξάρτητη Αρχή δεν προέβαινε σε συχνότερους ελέγχους για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

Η ΡΑΣ με τριμελές κλιμάκιο ελεγκτών από την περασμένη Δευτέρα έως και την Τετάρτη προχώρησε σε σειρά αιφνιδιαστικών ελέγχων σε εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στη Βόρεια Ελλάδα, οι οποίοι, μάλιστα, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, φέρεται να έχουν εντοπίσει ευρήματα σχετικά τόσο με την εκπαίδευση των σταθμαρχών όσο και με την υπερεργασία εργαζομένων σε κρίσιμες ειδικότητες, όπως οι 23 ημέρες συνεχόμενης εργασίας χωρίς καμία ημέρα ανάπαυσης, τις οποίες είχε αποκαλύψει το «Έθνος» με δημοσίευμά του.

Άλλωστε και η επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως ακόμα, ενώ εξακολουθούν να καταγγέλλονται από τους μηχανοδηγούς σοβαρά κενά.

Το Σωματείο Εργαζομένων ΟΣΕ ήταν το πρώτο που αντέδρασε στους ελέγχους κάνοντας λόγο για «μπούλινγκ» και ψυχολογικές απειλές στους εργαζομένους εκ μέρους του κλιμακίου της ΡΑΣ: «Ο τρόπος που γίνεται αυτός ο έλεγχος (με ψυχολογική πίεση και απειλές) δεν είναι αποδεκτός από εμάς και ειδικά σε συναδέλφους που επιτελούν υπηρεσία στην Κυκλοφορία. Θα πρέπει να γνωρίζουν οι ελεγκτές της ΡΑΣ ότι η ψυχολογική πίεση και η νευρικότητα δημιουργεί είναι εκρηκτικό μείγμα για την ΑΣΦΑΛΕΙΑ», σημειώνουν σε ανακοίνωσή τους, με την οποία καλούν «να σταματήσουν άμεσα αυτόν τον τρόπο ελέγχου γιατί σε περίπτωση ατυχήματος θα κριθούν ως ηθικοί αυτουργοί».

Πηγές της ΡΑΣ, από την πλευρά τους, σημειώνουν ότι οι έλεγχοι ολοκληρώθηκαν επισημαίνοντας ότι ενδεχόμενα ευρήματα δεν είναι ανακοινώσιμα καθώς δεν έχουν ακόμα αποτυπωθεί ούτε σε έγγραφη έκθεση από τους ελεγκτές που μετέβησαν στη Βόρεια Ελλάδα.

Η καταγγελία των ελέγχων της ΡΑΣ από μερίδα των ίδιων των σιδηροδρομικών, πάντως, στηλιτεύτηκε άμεσα από συναδέλφους τους. Το Δίκτυο Σιδηροδρομικών, ο εκπρόσωπος του οποίου είναι και αντιπρόεδρος στο Σωματείο επισημαίνει σε δική του ανακοίνωση ότι «για πρώτη φορά στην ιστορία του συνδικαλιστικού κινήματος στον σιδηρόδρομο, πλειοψηφία Σωματείου (Σωματείο Εργαζομενων ΟΣΕ) καταγγέλλει τους ελέγχους των αρμοδίων υπηρεσιών και επειδή σε αυτούς προέκυψαν αποδείξεις για την υπερεργασία των σιδηροδρομικών και μάλιστα σε κρίσιμες ειδικότητες. Αντί να καταγγείλει την Διοίκηση του ΟΣΕ για τον εργασιακό μεσαίωνα των 23 συνεχόμενων ημερών εργασίας των σταθμαρχων, η πλειοψηφία των ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ κατήγγειλε αυτούς που κάνανε τους ελέγχους!».

Το Δίκτυο σημειώνει πως έτσι αποδεικνύεται «ποιοι ήταν αυτοί που στήριξαν πολιτικά την υποβάθμιση και διάλυση του ΣΕΠΕ και ποιοι επιδιώκουν την κατάργηση της ΡΑΣ επειδή η Ανεξάρτητη Αρχή δεν εξυπηρετεί το κυβερνητικό αφήγημα & την θεωρία του "ανθρώπινου λάθους" για το έγκλημα των Τεμπών. Η ΡΑΣ ήταν "καλή" όταν επέβαλε πρόστιμα για τα πιστοποιητικά των μηχανοδηγών, αλλά έγινε "κακή" επειδή ανακάλυψε τις απαράδεκτες συνθήκες εργασίας σταθμαρχών & Κλειδούχων», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.

Γρήγορη ήταν και η ανακοίνωση - απάντηση της ΠΑΣΚ – Συνεργαζόμενοι, στην οποία επισημαίνεται μεταξύ άλλων ότι η παράταξη συμφωνεί με το Σωματείο Εργαζομένων ΟΣΕ. Καλεί μάλιστα την ΡΑΣ να σταματήσει αυτόν τον τύπο ελέγχου, ο οποίος -όπως υποστηρίζουν- «μας γυρνάει 50 χρόνια πίσω σε εποχές που η Δημοκρατία βαλλόταν». Και εξηγεί: «Διαφωνούμε στον έλεγχο με καταθέσεις ενυπόγραφες χωρίς να αποδίδονται σε αυτόν που καταθέτει αντίγραφο. Καταθέσεις που έγιναν με μέλη της ΡΑΣ ο ένας να είναι ο καλός και ο άλλος ο κακός. Καταθέσεις που ζητήθηκαν μόνο από το έκτακτο προσωπικό και όχι από το μόνιμο», αναφέρουν προσθέτοντας ότι επιζητούν τον έλεγχο αλλά όχι με αυτή τη μορφή.

Στον χορό των ανακοινώσεων και η Ομοσπονδία – Ζητά συνάντηση με τη ΡΑΣ

Για «άθλιες» πράξεις κατηγορεί τον επικεφαλής του κλιμακίου της ΡΑΣ και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ), η οποία μπήκε στον χορό των ανακοινώσεων με δικό της κείμενο.

Η ΠΟΣ κάνει λόγο για «ευτράπελα» που βλέπουν το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα σχετικά με τους ελέγχους του κλιμακίου της Ρ.Α.Σ. «Είναι προφανές από όσα περιγράφονται κατωτέρω ότι η ΡΑΣ δεν νομιμοποιείται να πράξει τίποτε από όσα ΑΘΛΙΑ πράττει ο επικεφαλής του κλιμακίου ελέγχου που “σαρώνει” τη βόρεια Ελλάδα», σημειώνει η Ομοσπονδία ρωτώντας αν η πρόεδρος της Αρχής, Ιωάννα Τσιαπαρίκου είναι ενήμερη «για τη συμπεριφορά του κλιμακίου που απέστειλε για ελέγχους η οποία στρέφεται κατά πάντων - υπηρεσιακών στελεχών και μη - αλλά και των εργαζομένων; Ελπίζουμε η Πρόεδρος της ΡΑΣ να μην έχει εμπλοκή και να επαναφέρει τα στελέχη της στις «ράγες» της νομιμότητας όπως αυτή προβλέπεται από το νόμο και το καταστατικό της».

Παραθέτουν, μάλιστα, αποσπάσματα των αρμοδιοτήτων της Αρχής ξεκαθαρίζοντας πως «είναι υπέρ των ελέγχων που διενεργούνται στο πλαίσιο της νομιμότητας». Προειδοποιούν επίσης ότι παρακολουθούν στενά όλες τις εξελίξεις: «Συγκεντρώνουμε όλες τις καταγγελίες που υπάρχουν κατά του κλιμακίου της ΡΑΣ, οι οποίες θα κατατεθούν αρμοδίως», καταλήγουν.

Όπως, μάλιστα, επεσήμανε μιλώντας στο «Έθνος» ο πρόεδρος της ΠΟΣ, Γιάννης Ντίτσας, την επόμενη εβδομάδα θα επιδιωχθεί συνάντηση με την πρόεδρο της Αρχής.

ειδήσεις τώραασφάλειαΤέμπησιδηρόδρομοςσιδηροδρομικό δυστύχημα