Κατάρρευση γέφυρας στην Πάτρα: Σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια πολιτών και εργαζόμενων – Το χρονικό
Μαρία ΛιλιοπούλουΔύο κρισιμα ερωτηματικά για την ασφάλεια πολιτών και εργαζομένων εγείρει το σοβαρό δυστύχημα με την κατάρρευση γέφυρας στην περιμετρική της Πάτρας κατά τη διάρκεια εργασιών ελεγχόμενης κατεδάφισης, το οποίο έως τώρα είχε ως αποτέλεσα τον τραγικό θάνατο ενός ανθρώπου, με τις πληροφορίες να επιμένουν - χωρίς όμως να επιβεβαιώνονται ακόμα επισήμως - ότι υπάρχει και δεύτερος νεκρός.
Κρίσιμα ερωτήματα
Ταυτόχρονα τοπικοί παράγοντες κάνουν λόγο και για εγκλωβισμένους υπογραμμίζοντας ότι τα συνεργεία διάσωσης «ακούνε φωνές» κάτω από τα συντρίμμια της γέφυρας.
- Το πρώτο ερώτημα που προκύπτει αφορά τη συνέχιση των εργασιών στο εργοτάξιο σε ημέρα και ώρα με ακραίες καιρικές συνθήκες και υψηλότατες θερμοκρασίες ειδικά κάτω από τον ήλιο. Κι αυτό δεδομένου ότι εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ η υπουργική απόφαση του υπουργείου Εργασίας για την τήρηση προληπτικών οργανωτικών και τεχνικών μέτρων προστασίας των εργαζομένων καθόλη τη διάρκεια του καύσωνα. Η απόφαση μιλά ξεκάθαρα για «υποχρεωτική παύση εργασιών σε περιοχές που ο κίνδυνος θερμικής καταπόνησης καθίσταται εξαιρετικά υψηλός κατά το χρονικό διάστημα 12:00 -17:00». Το δυστύχημα συνέβη όπως προκύπτει μετά τις 12 το μεσημέρι, δηλαδή σε ώρα που βρισκόταν εντός του χρονικού διαστήματος της απαγόρευσης.
- Το δεύτερο ερώτημα αφορά τα ελλιπή μέτρα προστασίας και ασφάλειας του εργοταξίου, τα οποία προφανώς εάν ήταν επαρκή, θα είχαν αποτρέψει την παραμονή άσχετων με τις εργασίες ατόμων κάτω από τη γέφυρα.
Η ενημέρωση των αρχών
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, στις 12:47 το μεσημέρι της Κυριακής, ειδοποιήθηκε το κέντρο επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος για κατάρρευση τμήματος γέφυρας στην περιμετρική Πατρών στο 206 km Πατρών - Πύργου με κατεύθυνση προς Πάτρα. Άμεσα μετέβησαν στο σημείο 35 πυροσβέστες με 12 οχήματα, η ομάδα ΙΚΑΡΟΣ, με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, καθώς και ειδικά διασωστικά οχήματα της 6ης ΕΜΑΚ με 2 διασωστικούς σκύλους, ενώ μεταβαίνουν δυνάμεις και από 1η και 5η ΕΜΑΚ.
Οι Αρχές επισημαίνουν ότι στο συγκεκριμένο τμήμα της γέφυρας, είχε απαγορευτεί η κυκλοφορία και ήταν κλειστό, με απόφαση της Διεύθυνσης της Αστυνομίας Αχαΐας από την Πέμπτη 20 Ιουλίου λόγω εργασιών κατεδάφισης για την ανακατασκευή της κάτω διάβασης. Κατά συνέπεια δημιουργούνται απορίες ως προς το πόσο «αποκλεισμένο» ήταν το σημείο του δυστυχήματος δεδομένου ότι βρέθηκαν εκεί τουλάχιστον εννέα άτομα. Αυτό προκύπτει καθώς υπάρχει ήδη ένας επιβεβαιωμένος νεκρός.
Επίσης στο νοσοκομείο του Ρίου μεταφέρθηκαν και 5 τραυματίες και στο Νοσοκομείο Αγίου Ανδρέα μεταφέρθηκαν 3 τραυματίες. Στο σημείο παραμένουν 5 ασθενοφόρα και μια κινητή μονάδα του ΕΚΑΒ, ενώ έχουν μεταβεί δυνάμεις της Ελληνικής Αστυνομίας από γειτονικές Περιφερειακές Ενότητες καθώς και από Αττική.
Έχει ενημερωθεί ο αρμόδιος εισαγγελέας ενώ την προανάκριση έχει αναλάβει το Αστυνομικό Τμήμα Πατρών. Επίσης στο σημείο βρίσκονται ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης, ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος και η Υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου.
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, «από τις πρώτες στιγμές και χωρίς καθυστέρηση η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έπραξε τα ακόλουθα:
1. Η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου μετέβη άμεσα στον χώρο του δυστυχήματος και συμμετείχε στη σύσκεψη που έγινε στο Κέντρο Επιχειρήσεων.
2. Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος μετέβη άμεσα στην Πάτρα, όπου είχε επαφές με όλους τους συναρμόδιους φορείς.
3. Η κυρία Αλεξοπούλου σε συνεννόηση με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, επικοινώνησε με την Εισαγγελία.
4. Εκλήθη η παραχωρησιούχος εταιρεία προκειμένου εκπρόσωποί της να μεταβούν άμεσα στην Πάτρα, όπου και πραγματοποιείται σύσκεψη με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου».
Εως και τώρα, πάντως, παραμένουν συγκεχυμένες οι πληροφορίες ως προς το πόσα άτομα βρίσκονταν κάτω από τη γέφυρα που κατέρρευσε. Ανεπίσημες διαρροές κάνουν λόγο για Ρομά, οι οποίοι είχαν βρεθεί στο σημείο για να μαζέψουν υλικά και κυρίως σίδερα. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ακόμα και αν μιλάμε για παραβατική συμπεριφορά, το ζήτημα της ελλιπούς περιφρούρησης ενός τόσο επικίνδυνου εργοταξίου παραμένει.
Εντός της ημέρας αναμένεται και η επίσημη τοποθέτηση της Ολυμπίας Οδού για το τραγικό δυστύχημα. Να σημειωθεί ότι το έργο της αποκατάστασης είχε αναλάβει η εταιρεία ΑΒΑΞ για λογαριασμό της Ολυμπίας Οδού, η οποία κατασκευάζει το κομμάτι Πάτρα - Πύργος και έχει την ευθύνη της συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου από την Ελευσίνα έως την Πάτρα.
Η ανακατασκευή της γέφυρας είχε προγραμματιστεί να γίνει σε δύο φάσεις. Προ μηνών είχε ολοκληρωθεί η ανακατασκευή του πρώτου κλάδου της γέφυρας προς Πύργο, ενώ για σήμερα ήταν προγραμματισμένη η κατεδάφιση του δεύτερου κλάδου στο ρεύμα προς Αθήνα, όπου και συνέβη το δυστύχημα. Τα έργα αποκατάστασης είχαν ξεκινήσει το 2021, αλλά ακόμα δεν είχαν ολοκληρωθεί.
Η διπλή γέφυρα είχε κατασκευαστεί στις αρχές του 2000 και ήταν μία απ΄αυτές που ήταν γνωστές στον τεχνικό κόσμο για τα έντονα προβλήματα στη στατικότητά της: «Ηταν μία από τις γέφυρες, για τις οποίες στη μεγάλη έρευνα που είχαμε κάνει για λογαριασμό της Διανέοσις (και είχε παρουσιάσει και το Εθνος), εμφάνιζε σοβαρές ρηγματώσεις. Τότε είχαμε αναδείξει τα τρωτά της σημεία και είχαμε επισημάνει την ανάγκη ενίσχυσής της. Τελικώς ακολουθήθηκε η διαδικασία της αντικατάστασής της», σημειώνει στο «Εθνος» ο Βασίλης Μπαρδάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας και ένας εκ των συγγραφέων της μελέτης.
Σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια - Ξεπεράσαμε σε 7 μήνες τους νεκρούς σε εργατικά δυστυχήματα όλου του 2022
Μόλις χθες το Σάββατο 22 Ιουλίου, η Ελλάδα κατέγραψε ένα ακόμα θλιβερό ρεκόρ έχοντας καταφέρει να «ισοφαρίσει» πριν καλά καλά εκπνεύσει το 7μηνο της χρονιάς, τον αριθμό των θυμάτων σε εργατικά δυστυχήματα ολόκληρης της χρονιάς του 2022. Ετσι, μέχρι χθές 22/7, οι νεκροί είχαν φτάσει τους 104, όσοι χάθηκαν ολόκληρο το 2022 όπου μάλιστα τα θύματα είχαν πολλαπλασιαστεί σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές: «Η στατιστική αποδίδει την πραγματική εφιαλτική κατάσταση στους χώρους εργασίας στη χώρα μας και προεξοφλεί νέα υψηλά αρνητικά ρεκόρ».
Αυτό μας λέει ο Δρ. Ανδρέας Στοϊμενίδης, Γραμματέας Υγείας και Ασφάλειας της ΓΣΕΕ, Πρόεδρος ΟΣΕΤΕΕ και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία, προσθέτοντας ότι τέσσερεις είναι οι κατηγορίες εργαζομένων που διατρέχουν τον μεγαλύτερο θερμικό κίνδυνο: οι διανομείς, οι εργαζόμενοι στις κατασκευές, οι εργαζόμενοι σε ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες και οι εργάτες γης.
Σημειώνει ότι «το κατασκευαστικό δυστύχημα στην γέφυρα της Ολυμπίας Οδού στα Μποζαϊτικα της Πάτρας, με τις πρώτες πληροφορίες να αναφέρουν για δύο νεκρούς, που διερευνάται αν είναι πολίτες (πιθανότερο ενδεχόμενο) ή εργαζόμενοι και αρκετούς τραυματίες, πέρα από την τεχνική αστοχία, εγείρει σημαντικά ερωτήματα στα ζητήματα Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία». Και εξηγεί:
Εκτελούνταν εργασίες μέσα στο καταμεσήμερο την θερμότερη ημέρα της τελευταίας τριακονταετίας στη χώρα, παρά την σχετική απαγόρευση από την εκδοθείσα Υπουργική Απόφαση;
Ήταν περιφραγμένος και φυλασσόμενος ο εργοταξιακός χώρος και πως βρέθηκαν πολίτες στο εσωτερικό του;
Τι θα γίνει με την προστασία της Υγείας και της Ασφάλειας των εργαζομένων στη χώρα, όταν καθημερινά πληγωνόμαστε από απίστευτα περιστατικά με θύματα εργαζομένους και σήμερα πιθανόν και πολίτες;
Ο κ. Στοϊμενίδης επαναλαμβάνει πως βρίσκεται στη διάθεση της πολιτικής ηγεσίας και παντός υπευθύνου «ώστε επιτέλους να συνεργαστούμε ουσιαστικά και να συμβάλουμε αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση της επαχθούς αυτής κατάστασης».
- Ο Πούτιν ανοιχτός για συνομιλίες με τον Τραμπ για κατάπαυση πυρός στην Ουκρανία, μετά από 1.000 μέρες πολέμου
- Και 5η αθλήτρια ακυρώθηκε, μετά από 12 χρόνια - Μια από τις πιο βρόμικες κούρσες Ολυμπιακών Αγώνων
- «Θα 'μαστε για πάντα μαζί»: Η συγκινητική ανάρτηση της κόρης του Δημήτρη Σούρα
- «Δε μπορώ να σου πω ότι μετανιώνω»: Η απάντηση της Μαρίνας Σάττι για το χασμουρητό απέναντι στην εκπρόσωπο του Ισραήλ