Ελλάδα|31.08.2023 06:45

Βενζίνη: Δεν σταματούν οι αυξήσεις στην αντλία τις επόμενες ημέρες - Πού οφείλεται η μεγάλη ακρίβεια στα καύσιμα

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Αυξητικές τάσεις και τις επόμενες μέρες, αλλά με πιο συγκρατημένους ρυθμούς, αναμένεται να ακολουθήσουν οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης, σύμφωνα με την εκτίμηση του προέδρου της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, Μιχάλη Κιούση. Ο ίδιος, μιλώντας στο ethnos.gr, σημείωσε, ωστόσο, ότι κανένας δεν μπορεί να προχωρήσει σε ασφαλείς εκτιμήσεις για την τάση των τιμών των καυσίμων μεσοπρόθεσμα, από τα μέσα Σεπτεμβρίου και μετά.

Αυτό συμβαίνει σε μία περίοδο που οι τιμές της βενζίνης έχουν «χτυπήσει κόκκινο» στην αντλία. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει ο κ. Κιούσης, σήμερα στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας η τιμή της βενζίνης βρίσκεται στα δύο ευρώ το λίτρο, στα νησιά κυμαίνεται μεταξύ 2,30-2,35 ευρώ ανά λίτρο και στις απομακρυσμένες ηπειρωτικές περιοχές της χώρας φτάνει στα 2,10 ευρώ/λίτρο.

«Δυστυχώς, τους τελευταίους τρεις μήνες βιώνουμε αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Η βενζίνη αυξήθηκε κατά 0,20 λεπτά ανά λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης κατά 0,28 λεπτά το λίτρο. Σε παγκόσμιο επίπεδο κάποιοι λίγοι παίζουν παιχνίδια. Γίνεται μία δήλωση σε κάποιο μέρος του πλανήτη και ανεβαίνουν οι τιμές των καυσίμων. Στα μεγάλα αστικά κέντρα οι βενζινοπώλες τρώμε από τις σάρκες μας, για κρατήσουμε τις τιμές της βενζίνης στο ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ το λίτρο. Να σημειωθεί ότι και ολόκληρο το χειμώνα στα νησιά η βενζίνη δεν έπεσε κάτω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο», τονίζει στο ethnos.gr ο κ. Κιούσης.

Αναμένεται μείωση της κατανάλωση

Αναπόφευκτη συνέπεια των υψηλών τιμών των καυσίμων θα είναι, κατά τον κ. Κιούση, η μείωση της κατανάλωσης το επόμενο διάστημα. Εξαιτίας του καλοκαιριού που συνεπάγεται πολλές μετακινήσεις με αυτοκίνητα, μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει εμφανής κάποια μείωση της κατανάλωσης. Ωστόσο, οι επαγγελματίες του χώρου εκτιμούν ότι είναι θέμα λίγων ημερών η μείωση να καταγραφεί.

«Το καλοκαίρι θα πας τα παιδιά σου στη θάλασσα, ακόμα κι αν αφήσεις το ρεύμα σου απλήρωτο. Όμως, από εδώ και πέρα η μείωση της κατανάλωσης θα είναι γεγονός. Η μόνη λύση για την Ελλάδα είναι η μείωση των φόρων στα καύσιμα. Σήμερα έχουμε την τρίτη ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη μετά την Ολλανδία και τη Δανία. Φτηνότερη βενζίνη εξαιτίας της μείωσης των φόρων, θα σημαίνει αύξηση της κατανάλωσης και άρα περισσότερα δημόσια έσοδα. Αυτό το είδαμε να συμβαίνει τον περασμένο χειμώνα», τονίζει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος.

Ο ίδιος υπογραμμίζει ακόμα ότι η αυξημένη τιμή του πετρελαίου κίνησης ουσιαστικά τροφοδοτεί την αύξηση του πληθωρισμού. Αυτό διότι το πετρέλαιο κίνησης σχετίζεται με τη βιομηχανία, τη μεταποίηση, τη μεταφορά και μια σειρά από άλλους τιμές.

«Αν ανέβουν τα κόμιστρα, εξαιτίας του ακριβότερου πετρελαίου κίνησης, είναι δεδομένο ότι θα ανέβουν και οι τιμές των προϊόντων. Άρα το ακριβό πετρέλαιο κίνησης ουσιαστικά τροφοδοτεί τον πληθωρισμό. Τι μπορεί να γίνει; Ο μόνος τρόπος είναι να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης», λέει ο κ. Κιούσης.

Οι αιτίες αύξησης των τιμών στα καύσιμα

Για τις αιτίες που προκαλούν αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων, μίλησε στο ethnos.gr ο καθηγητής Διεθνών Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Γιάννης Χατζηδημητρίου.

Ειδικότερα και σύμφωνα με τον ίδιο, ένας βασικός λόγος είναι ότι έχει αυξηθεί πολύ η ζήτηση καυσίμων σε παγκόσμιο επίπεδο, η οποία αναπόφευκτα οδηγεί και σε αύξηση των τιμών. Σημειώνει, μάλιστα ότι υπάρχουν εκτιμήσεις σε διεθνές επίπεδο ότι και την περίοδο του χειμώνα θα υπάρχει μεγάλη ζήτηση για καύσιμα.

«Η αύξηση της ζήτησης ήρθε τη στιγμή που, τόσο οι χώρες του ΟΠΕΚ όσο και η Ρωσία, προχώρησαν σε μείωση της παραγωγής. Αυτός ο συνδυασμός οδήγησε στην αύξηση των τιμών. Πριν από 1-1,5 μήνα το πετρέλαιο κόστιζε 70 δολάρια το βαρέλι και πλέον έφτασε στα 85-90 δολάρια. Αυτήν τη στιγμή κανένας δεν μπορεί να προβλέψει, αν θα συνεχιστεί αυτή η κατάσταση με τις υψηλές τιμές ή αν ενδεχομένως αυξηθούν ακόμα περισσότερο. Όσοι παράγουν πετρέλαιο, λένε ότι αυξάνονται τα κόστη, άρα θα πουλήσω κι εγώ πιο ακριβά. Ένας ακόμα παράγοντας σε τοπικό επίπεδο είναι ότι έχει αυξηθεί και το κόστος λειτουργίας των πρατηρίων. Αυξήθηκαν ο βασικός μισθός των εργαζομένων αλλά και οι εισφορές. Ήταν δεδομένο ότι αυτές οι αυξήσεις θα περάσουν στον καταναλωτή», τονίζει στο ethnos.gr ο κ. Χατζηδημητρίου.

αυξήσειςπετρέλαιοβενζίνηΠανεπιστήμιο Μακεδονίαςτιμές