Τέλος Απριλίου του 2024 στους δρόμους τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία, αν και αναζητείται χρηματοδότηση για τα 200 οχήματα φυσικού αερίου της Αθήνας
Μαρία ΛιλιοπούλουΣτη... στάση θα πρέπει να περιμένει για τουλάχιστον ένα 7μηνο ακόμα το επιβατικό κοινό τα πρώτα 250 καινούρια λεωφορεία, τα οποία υπολογίζεται ότι θα αρχίσουν να κυκλοφορούν σταδιακά στα τέλη Απριλίου του 2024 στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Συνολικά η προμήθεια και κυκλοφορία των 1.300 νέων οχημάτων που θα εμπλουτίσουν τον στόλο των δημόσιων συγκοινωνιακών εταιριών των δύο πόλεων αναμένεται να γίνεται σταδιακά έως το 2027.
Το πρώτο μέρος του πολύπαθου διαγωνισμού φαίνεται ότι αν και αργά, βαδίζει προς την ολοκλήρωσή του χωρίς βέβαια να μπορούν να αποκλειστούν εκ των προτέρων και άλλες δυσάρεστες εκπλήξεις.
Άλλωστε, όπως παραδέχτηκε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής την οποία ενημέρωνε σχετικά, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας για τα 200 λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου, τα οποία προορίζονταν αποκλειστικά για την Αθήνα καθώς μόνο η πρωτεύουσα διαθέτει τις απαραίτητες εγκαταστάσεις, η χρηματοδότηση ουσιαστικά εκκρεμεί:
«Ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση των δικαιολογητικών και των προσφορών, ξεκινά η διαδικασία σύναψης σύμβασης με αποστολή στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Αναμένονται τα πρώτα λεωφορεία στις αρχές του 2024 για το τμήμα 3 και διερευνάται η εξεύρεση χρηματοδότησης για το τμήμα 2 (αφορά τα 200 από τα 300). Και λέω διερευνάται γιατί από 1/1/24 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι τα λεωφορεία φυσικού αερίου δεν είναι "πράσινα" άρα θα πρέπει να βρούμε χρηματοδότηση από άλλους πόρους για να μπορέσουμε να προμηθευτούμε και αυτά τα λεωφροεία», ανέφερε ο υπουργός.
Μένει να φανεί εάν τελικά θα εξασφαλιστεί χρηματοδότηση και γι' αυτό το τμήμα του διαγωνισμού, το οποίο αφορά μεγάλο αριθμό οχημάτων που θα έδιναν μια ανάσα στις οδικές συγκοινωνίες του λεκανοπεδίου, καθώς ο κίνδυνος αυτός ήταν η πρώτη φορά που επισημάνθηκε από το αρμόδιο υπουργείο.
Ο υπουργός παρουσίασε τη Δευτέρα τη σύμβαση για την προμήθεια 250 ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων, σύγχρονης τεχνολογίας και το χρονοδιάγραμμα για την αναβάθμιση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών με 1.300 νέα λεωφορεία, στο τέλος της τετραετίας.
Όπως είπε, έως το τέλος Απριλίου 2024 αναμένεται η άφιξη 250 ηλεκτρικών λεωφορείων, εκ των οποίων τα 140 θα αξιοποιηθούν στην Αθήνα και τα 110 στη Θεσσαλονίκη.
Το χρονοδιάγραμμα
Τα λεωφορεία θα παραληφθούν από το υπουργείο και όχι τους συγκοινωνιακούς φορείς και το χρονοδιάγραμμα έχει ως εξής:
- Υπογραφή σύμβασης: Σεπτέμβριος 2023
- Επαύξηση ισχύος ΔΕΔΔΗΕ στα αμαξοστάσια: τέλος Ιανουαρίου 2024
- Ολοκλήρωση εργασιών ΟΣΥ εντός αμαξοστασίων: μέσα Μαρτίου 2024
- Έλευση οχημάτων - εκτελωνισμός: μέσα Φεβρουαρίου 2024
- Παράδοση οχημάτων με έγκριση τύπου: μέσα Μαρτίου 2024
- Θέση οχημάτων σε κυκλοφορία: τέλος Απριλίου 2024
Πρόκειται για το αρχικό σκέλος του πρώτου διαγωνισμού που αφορά, αθροιστικά, 650 νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, το σύνολο των οποίων προβλέπεται να έχουν παραδοθεί σε κυκλοφορία έως τα μέσα του 2025.
Ταυτόχρονα όπως ανακοίνωσε ο υπουργός έχει ξεκινήσει η διαδικασία σύνταξης της διακήρυξης του δεύτερου διαγωνισμού με αντικείμενο επιπλέον 650 οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Στόχος είναι η παράδοση αυτών των λεωφορείων να ολοκληρωθεί στο τέλος της τετραετίας, ενώ ο κ. Σταϊκούρας άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο αλλαγών ως προς το μίγμα των οχημάτων τονίζοντας πως θα εξεταστεί εάν θα είναι στο σύνολό τους ηλεκτροκίνητα ή θα συμπεριληφθούν και ορισμένα οχήματα υδρογόνου.
Αναφερόμενος στην αναγκαιότητα ενίσχυσης του στόλου, για την οποία το επιβατικό κοινό είναι πάντως ήδη πεπεισμένο από την εμπειρία του, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι τα οχήματα τόσο της Αθήνας όσο και της Θεσσαλονίκης είναι γερασμένα. Η μέση ηλικία των λεωφορείων στην Ελλάδα είναι τα 18,8 έτη, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι τα 12,7 έτη. Παράλληλα, επεσήμανε την άμεση επίπτωση της παλαιότητας του στόλου στην υψηλή συχνότητα των βλαβών, ενώ υπενθύμισε την ανάγκη συμμόρφωσης στην Κοινοτική Οδηγία που επιβάλλει το 33% των νέων αστικών λεωφορείων να είναι «καθαρά» έως το 2025 και το 47% έως το 2030.
Στην Αθήνα, πάντως, και κατά παραδοχή του υπουργείου από τα 1.613 λεωφορεία, «αξιόμαχα» και σε κυκλοφορία είναι σήμερα τα 1.040 (η τελευταία προμήθεια οχημάτων είχε γίνει το 2007) και στη Θεσσαλονίκη από τα 548 τα 243.
Η Υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου ανέφερε ότι στη σύμβαση προμήθειας των 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ., περιλαμβάνεται η προμήθεια 125 έως 250 ανεξάρτητων σταθερών φορτιστών αργής φόρτισης, επτά κινητών μονάδων με κατάλληλη διαμόρφωση και εξοπλισμό για την φορητή εξυπηρέτηση ηλεκτρικών λεωφορείων σε περίπτωση ανάγκης φόρτισης επιτόπου. Και η κατάρτιση Έκθεσης Εγκατάστασης των Φορτιστών Αργής Φόρτισης στα αμαξοστάσια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.
Από την πλευρά τους τόσο ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Γιαννούλης όσο και ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής έκαναν ιδιαίτερη αναφορά στην κατάσταση των συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη τονίζοντας πως δεν υπάρχουν ούτε οχήματα, ούτε οδηγοί
Συνεχίζοντα τα leasing και οι συμβάσεις με ιδιώτες
Αυτή τη στιγμή, πάντως, δεν υπάρχει η δυνατότητα διακοπής των leasing, μέθοδο με την οποία έχει αποκτήσει η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) 293 λεωφορεία εξαιτίας των μεγάλων ελλείψεων σε λεωφορεία.
Επιπλέον θα συνεχιστούν και οι συμβάσεις του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ με ιδιώτες. Σήμερα και οι δύο οργανισμοί είναι συμβεβλημένοι με τα ΚΤΕΛ για την εκτέλεση δρομολογίων σε πολλές λεωφορειακές γραμμές του δικτύου.
Η σύμβαση του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ λήγει τον προσεχή Οκτώβριο με τον υπουργό να σημειώνει -επιβεβαιώνοντας παλαιότερα ρεπορτάζ του «Εθνους»- ότι ο Οργανισμός ετοιμάζει νέο διαγωνισμό για 220 λεωφορεία με διάρκεια 5+2 έτη. Σε ό,τι αφορά τον ΟΑΣΘ, θα πρέπει να αναμένεται πιθανώς και επέκταση της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ: «Η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ θα ανανεωθεί, θα επικαιροποιηθεί και θα επεκταθεί», ανέφερε ο κ. Σταικούρας.
Για την έλλειψη οδηγών στο δίκτυο της Θεσσαλονίκης, ο υπουργός είπε ότι υπολείπονται κατά 250 άτομα προσθέτοντας πως ήδη βρήκαν 15 οδηγούς οι οποίοι θα επιστρέψουν στο τιμόνι από άλλες θέσεις. Οι μεγάλες ανάγκες θα καλυφθούν με προσλήψεις και αν αυτό δεν μπορεί να γίνει με διαγωνισμό από τον ΟΑΣΘ καθώς ο Οργανισμός παραμένει υπό εκκαθάριση από το 2017, θα συναφθεί προγραμματική σύμβαση με τον ΟΣΕΘ ώστε να γίνουν οι προσλήψεις από τον ΟΣΕΘ και στη συνέχεια οι οδηγοί να διατεθούν στον ΟΑΣΘ.
Ερωτηθείς για το κυκλοφοριακό ζήτημα της Θεσσαλονίκης, ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε τις προσπάθειες που καταβάλλονται προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα συγκοινωνιακά προβλήματα που θα προκύψουν από την εκκίνηση των έργων του Flyover, ενώ προανήγγειλε τη δημιουργία δύο Μητροπολιτικών Φορέων για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
- «Φοβήθηκαν να την τιμήσουν»: Το ΑΠΘ δεν απένειμε τίτλο σπουδών στην οικογένεια της Κέλλυς που έχασε τη ζωή της στα Τέμπη - Η μητέρα της στο ethnos.gr
- Θεσσαλονίκη: 55χρονος χειρουργήθηκε για σκωληκοειδίτιδα, τελικά είχε καρκίνο και τον ενημέρωσαν 1 χρόνο μετά!
- Η κλήρωση της Εθνικής: Η Σκωτία αντίπαλος της Ελλάδας στα πλέι οφ του Nations League
- Συνεχίζει στο «Emily in Paris» ο Λούκας Μπράβο - Επιστρέφει στη Γαλλία η σειρά