Ελλάδα|27.11.2023 14:48

Λέσβος: Τρία κρίσιμα αναπάντητα ερωτήματα για το ναυάγιο - Άκαρπες οι έρευνες για 12 αγνοούμενους

Newsroom
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ/ EUROKINISSI)
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ/ EUROKINISSI)
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ/ EUROKINISSI)
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ/ EUROKINISSI)
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ/ EUROKINISSI)

Άκαρπες παραμένουν οι έρευνες για τον εντοπισμό των αγνοούμενων στην περιοχή όπου βυθίστηκε το φορτηγό πλοίο RAPTOR την Κυριακή 26 Νοεμβρίου, στα ανοιχτά της Λέσβου. Την ίδια ώρα, έχουν προκύψει σοβαρά ερωτήματα για το ναυάγιο.

Αυτή τη στιγμή, στην περιοχή βρίσκονται δύο πλωτά σκάφη του Λιμενικού Σώματος, μία φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού, τέσσερα παραπλέοντα πλοία, ένα ελικόπτερο του Λιμενικού ενώ στις 12:00 μετέβη και αεροσκάφος της FRONTEX.

Τα σοβαρά ερωτήματα

Την ίδια ώρα, έχουν προκύψει ιδιαίτερα σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τη μηχανική βλάβη που -μέχρι στιγμής- είναι η βασική αιτία που βυθίστηκε το πλοίο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Ελευθερίας Σπυράκι για το OPEN.

Τα ερωτήματα είναι τα εξής:

  • Πότε εκδηλώθηκε πρώτη φορά η μηχανική βλάβη;
  • Για ποιον λόγο δεν ενημέρωσαν για το πρόβλημα που υπήρχε;
  • Το πλοίο είχε ξεκινήσει το δρομολόγιο με τη μηχανική βλάβη;

Τέλος, σημειώνεται πως στην περιοχή των ερευνών οι συνθήκες είναι δύσκολες, καθώς πνέουν ισχυροί άνεμοι.

Βίντεο - ντοκουμέντο από τα τελευταία λεπτά πριν το ναυάγιο

Βίντεο - ντοκουμέντο με τα τελευταία λεπτά πριν από το ναυάγιο στη Λέσβο δημοσιεύει το ethnos.gr, όπως φαίνεται από ανάρτηση στα social media.

Όπως ακούγεται ο καπετάνιος του πλοίου καλεί τον κεντρικό ελληνικό σταθμό, Olympia Radio, μέσω vhf και συγκεκριμένα στο κανάλι 16 ή 70, για να μεταδώσει ότι βρίσκεται σε κίνδυνο και να ζητήσει βοήθεια.

Το βίντεο αυτό είναι λίγα λεπτά πριν βυθιστεί το πλοίο.

 

Πραγματογνώμονας «μεταφράζει» το βίντεο

«Το βίντεο δείχνει ότι κάποιος μαγνητοσκοπεί από την γέφυρα του πλοίου. Το πρωραίο τμήμα του πλοίου που φαίνονται τα αμπάρια του δείχνει να έχει κλίση περίπου 25 με 30 μοίρες. Φαίνεται ότι με την θαλασσοταραχή που υπήρχε έφυγαν οι μουσαμάδες που κάλυπταν τα καπάκια των αμπαριών, έτσι ώστε το φορτίο να διατηρηθεί χωρίς να υπάρξει εισροή υδάτων», τονίζει στο ethnos.gr και στην Ευλαμπία Ρέβη, ο ναύαρχος ε.α. Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός.

«Η γνώμη μου είναι ότι από τη στιγμή που έγινε εισροή υδάτων μέσα στα αμπάρια του πλοίου αυτό δείχνει ότι πήρε μια μεγάλη κλίση προς τα δεξιά και πιστεύω στη συνέχεια -με βάση την εμπειρία μου- ότι στην πορεία η κλίση έγινε μεγαλύτερη με αποτέλεσμα την ανατροπή του (capsize)», συνεχίζει.

«Το άλλο σενάριο είναι -με δεδομένο ότι έχω αντιμετωπίσει παρόμοια περιστατικά στο παρελθόν- ότι έφταιγε η μη κανονική συντήρηση / επισκευή του πλοίου σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις (Solas, LL κ.ά.) σε συσχέτιση με την προγραμματισμένη συντήρηση και επισκευή που ορίζει το ΚΕΦ 10 του Διεθνή Κώδικα ISM (ISM CODE) και οφείλει να τηρεί με ακρίβεια η διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου υπό την έλεγχο του παρακολουθούντα του πλοίου νηογνώμονα», προσθέτει.

Το πλοίο ήταν μεγάλης ηλικίας

Όπως αποκαλύπτει ο κ. Σπανός, «το πλοίο ήταν μεγάλης ηλικίας, 40 ετών, και σε έκθεση επιθεώρησης που διενεργήθηκε τον Αύγουστο του 2018 σε ευρωπαϊκό λιμάνι και συγκεκριμένα στην Τούσλα της Ρουμανίας βρέθηκαν από τις αρμόδιες αρχές ελέγχου (Port State Control/Paris MOU) 65 σοβαρές ελλείψεις εκ των οποίων οι 45 ήταν άκρως επικίνδυνες για την ασφάλεια του πληρώματος και του πλοίου».

«Κάποιες από αυτές έχουν να κάνουν με τα μέσα ασφαλείας του πλοίου και κάποιες με την κατασκευή του. Στο λιμάνι αυτό έμεινε 19 ολόκληρες ημέρες και στη συνέχεια του δόθηκε άδεια απόπλου με προσωρινά πιστοποιητικά για ένα ταξίδι μέχρι την Αίγυπτο για επισκευαστική βάση με σκοπό να κάνει οριστική αποκατάσταση των ελλείψεων του πλοίου. Στη συνέχεια έπρεπε ο παρακολουθείς του πλοίου νηογνώμονας να το επιθεωρήσει και να εκδώσει εκ νέου πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του, δηλαδή να διατηρεί την κλάση του», καταλήγει.

νεκρόςναυάγιοαγνοούμενοιΛέσβοςειδήσεις τώραναυτικοί