Ελλάδα|27.11.2023 16:07

Λέσβος: Σε μαύρη λίστα διεθνών Αρχών το μοιραίο φορτηγό πλοίο - Εξετάζεται αν μετέφερε ύποπτο φορτίο στην Ουκρανία

Newsroom
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ/ EUROKINISSI)
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ/ EUROKINISSI)
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ/ EUROKINISSI)
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ/ EUROKINISSI)
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ/ EUROKINISSI)

Νέα στοιχεία έρχονται στην επιφάνεια σχετικά με το μοιραίο φορτηγό πλοίο Raptor το οποίο βυθίστηκε την Κυριακή 26 Νοεμβρίου, στα ανοιχτά της Λέσβου. Σύμφωνα με πληροφορίες του ΣΚΑΪ, ο τελικός προορισμός του ήταν η Ουκρανία, ενώ το συγκεκριμένο πλοίο ήταν καταχωρημένο στη μαύρη λίστα διεθνών αρχών ελέγχου εδώ και 24 μήνες.

Συγκεκριμένα, οι πληροφορίες αναφέρουν πως σε έλεγχο που είχε γίνει στη Βουλγαρία είχαν διαπιστωθεί διάφορες παρατυπίες με πιο σημαντικής τις παράνομες εγγραφές στο βιβλίο του πετρελαίου. Αυτό σημαίνει πως έκανε ακαταχώρητα δρομολόγια που ερμηνεύεται ως μια ισχυρή ένδειξη πως εμπλέκεται σε υποθέσεις λαθρεμπορίου.

Τις υπόνοιες αυτές των ελληνικών Αρχών έρχεται να συμπληρώσει το γεγονός πως ο διασωθείς μεταξύ όσων είπε ήταν πως ο τελικός προορισμός του πλοίου δεν ήταν η Κωνσταντινούπολη, καθώς εκεί θα έκαναν μια στάση για ανεφοδιασμό και πως το πλοίο είχε τελικό προορισμό την εμπόλεμη Ουκρανία.

Στελέχη του Λιμενικού Σώματος σχολιάζουν στον ΣΚΑΪ πως πιθανόν υπήρχε παράνομο φορτίο στα αμπάρια του πλοίου και για αυτό το λόγο δεν ζητήθηκε εγκαίρως βοήθεια από τις ελληνικές Αρχές.

Η ίδια μάλιστα εταιρεία που έχει στην ιδιοκτησία της το Raptor, είχε ακόμη ένα πλοίο που ήταν γνωστό στις ελληνικές Αρχές. Το Manassa Rose, το οποίο σε μια παράξενη σύμπτωση είχε βυθιστεί στον κόλπο της Κισσάμου Χανίων, τον Ιανουάριο του 2022. Τότε μάλιστα, είχε σχηματιστεί δικογραφία σε βάρος των μελών του πληρώματος για πρόκληση ναυαγίου αλλά και παράνομη μεταφορά λαθραίων καπνικών προϊόντων. 

Τα σοβαρά ερωτήματα

Την ίδια ώρα, έχουν προκύψει ιδιαίτερα σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τη μηχανική βλάβη που -μέχρι στιγμής- είναι η βασική αιτία που βυθίστηκε το πλοίο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Ελευθερίας Σπυράκι για το OPEN.

Τα ερωτήματα είναι τα εξής:

  • Πότε εκδηλώθηκε πρώτη φορά η μηχανική βλάβη;
  • Για ποιον λόγο δεν ενημέρωσαν για το πρόβλημα που υπήρχε;
  • Το πλοίο είχε ξεκινήσει το δρομολόγιο με τη μηχανική βλάβη;

Βίντεο - ντοκουμέντο από τα τελευταία λεπτά πριν το ναυάγιο

Νωρίτερα, το ethnos.gr δημοσίευσε και βίντεο - ντοκουμέντο με τα τελευταία λεπτά πριν από το ναυάγιο στη Λέσβο.

Όπως ακούγεται ο καπετάνιος του πλοίου καλεί τον κεντρικό ελληνικό σταθμό, Olympia Radio, μέσω vhf και συγκεκριμένα στο κανάλι 16 ή 70, για να μεταδώσει ότι βρίσκεται σε κίνδυνο και να ζητήσει βοήθεια.

Το βίντεο αυτό είναι λίγα λεπτά πριν βυθιστεί το πλοίο.

 

Πραγματογνώμονας «μεταφράζει» το βίντεο

«Το βίντεο δείχνει ότι κάποιος μαγνητοσκοπεί από την γέφυρα του πλοίου. Το πρωραίο τμήμα του πλοίου που φαίνονται τα αμπάρια του δείχνει να έχει κλίση περίπου 25 με 30 μοίρες. Φαίνεται ότι με την θαλασσοταραχή που υπήρχε έφυγαν οι μουσαμάδες που κάλυπταν τα καπάκια των αμπαριών, έτσι ώστε το φορτίο να διατηρηθεί χωρίς να υπάρξει εισροή υδάτων», τονίζει στο ethnos.gr και στην Ευλαμπία Ρέβη, ο ναύαρχος ε.α. Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός.

«Η γνώμη μου είναι ότι από τη στιγμή που έγινε εισροή υδάτων μέσα στα αμπάρια του πλοίου αυτό δείχνει ότι πήρε μια μεγάλη κλίση προς τα δεξιά και πιστεύω στη συνέχεια -με βάση την εμπειρία μου- ότι στην πορεία η κλίση έγινε μεγαλύτερη με αποτέλεσμα την ανατροπή του (capsize)», συνεχίζει.

«Το άλλο σενάριο είναι -με δεδομένο ότι έχω αντιμετωπίσει παρόμοια περιστατικά στο παρελθόν- ότι έφταιγε η μη κανονική συντήρηση / επισκευή του πλοίου σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις (Solas, LL κ.ά.) σε συσχέτιση με την προγραμματισμένη συντήρηση και επισκευή που ορίζει το ΚΕΦ 10 του Διεθνή Κώδικα ISM (ISM CODE) και οφείλει να τηρεί με ακρίβεια η διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου υπό την έλεγχο του παρακολουθούντα του πλοίου νηογνώμονα», προσθέτει.

Το πλοίο ήταν μεγάλης ηλικίας

Όπως αποκαλύπτει ο κ. Σπανός, «το πλοίο ήταν μεγάλης ηλικίας, 40 ετών, και σε έκθεση επιθεώρησης που διενεργήθηκε τον Αύγουστο του 2018 σε ευρωπαϊκό λιμάνι και συγκεκριμένα στην Τούσλα της Ρουμανίας βρέθηκαν από τις αρμόδιες αρχές ελέγχου (Port State Control/Paris MOU) 65 σοβαρές ελλείψεις εκ των οποίων οι 45 ήταν άκρως επικίνδυνες για την ασφάλεια του πληρώματος και του πλοίου».

«Κάποιες από αυτές έχουν να κάνουν με τα μέσα ασφαλείας του πλοίου και κάποιες με την κατασκευή του. Στο λιμάνι αυτό έμεινε 19 ολόκληρες ημέρες και στη συνέχεια του δόθηκε άδεια απόπλου με προσωρινά πιστοποιητικά για ένα ταξίδι μέχρι την Αίγυπτο για επισκευαστική βάση με σκοπό να κάνει οριστική αποκατάσταση των ελλείψεων του πλοίου. Στη συνέχεια έπρεπε ο παρακολουθείς του πλοίου νηογνώμονας να το επιθεωρήσει και να εκδώσει εκ νέου πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του, δηλαδή να διατηρεί την κλάση του», καταλήγει.

ειδήσεις τώραΛέσβοςναυάγιοφορτηγό πλοίο