Ελλάδα|14.12.2023 06:55

Γραμμή 4 μετρό: Συνεχίζονται τα δύσκολα - Ανησυχία για νέες καθυστερήσεις από την απόφαση του ΣτΕ για τη Ριζάρη

Μαρία Λιλιοπούλου

Συνεχίζονται τα ...δύσκολα για την κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό στην Αθήνα, έργο το οποίο μετρά ήδη καθυστερήσεις άνω του ενός έτους, οι οποίες αναμένεται να διευρυνθούν περαιτέρω και μάλιστα για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα. Την Τετάρτη έγινε γνωστό ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) έκανε μερικώς δεκτή την αίτηση του ιδρύματος Νίκου Πατέρα και του ίδιου προσωπικά που ζητούσε που ζητούσε τη μετακίνηση του εργοταξίου για την κατασκευή του σταθμού «Ευαγγελισμός» της Γραμμής 4 του μετρό (Άλσος- Βείκου -Γουδή).

Με την απόφαση ζητείται έγκριση Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΤΕΠΕΜ), ενώ οι σύμβουλοι Επικρατείας δεν αποκλείουν η εν λόγω μελέτη να είναι επ΄ ωφελεία του περιβάλλοντος της έκτασης του πάρκου. Κατά συνέπεια, προσωρινά διασώζονται 230 δέντρα και η υπόλοιπη βλάστηση στο Πάρκο Ριζάρη.

Νέες καθυστερήσεις στον ορίζοντα;

Η νέα εξέλιξη ανοίγει πιθανότατα νέο γύρο καθυστερήσεων στο έργο, τραβώντας το χρονοδιάγραμμά του ακόμα μακρύτερα. Ωστόσο ουδείς μπορεί να εκτιμήσει τις ακριβείς συνέπειες με ασφάλεια αυτή τη στιγμή δεδομένου ότι η απόφαση δεν έχει καθαρογραφεί και δεν έχει φτάσει ούτε στα γραφεία της Ελληνικό Μετρό. Σε κάθε περίπτωση έχει μεγαλη σημασία η ακριβής διατύπωση από το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο κυρίως ως προς το εάν έχει προσβληθεί η Απόφαση Εγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων (ΑΕΠΟ).

Πηγές κοντά στην υπόθεση αναφέρουν ότι είναι πολύ νωρίς για εκτιμήσεις, αλλά δε φαίνεται να προκύπτει από την απόφαση του ΣτΕ ακύρωση της ΑΕΠΟ, κάτι το οποίο μετά βεβαιότητος θα προκαλούσε ανυπολόγιστες χρονικές και όχι μόνο συνέπειες στο έργο, δεδομένου ότι αφορά έναν κομβικό μελλοντικό σταθμό της γραμμής.

Ανησυχούν ωστόσο ότι η απόφαση δεδομένης και της καθυστέρησης στην έκδοσή της ενδέχεται να είναι ...χρησμός. Διευκρινίζουν ότι η ΤΕΠΕΜ έχει ήδη συνταχθεί και αποσταλεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αναμένεται η έγκρισή της. Ωστόσο κανείς δεν μπορεί να προδικάσει ότι στη συνέχεια δε θα υπάρξει προσφυγή και για την ΤΕΠΕΜ.

Υπενθυμίζεται ότι το ίδρυμα του Νίκου Πατέρα είχε προσφύγει από τον Μάιο του 2022 στο ΣτΕ ζητώντας να ακυρωθεί, μεταξύ των άλλων η απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος, με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για την αδειοδότηση τμήματος της Γραμμής 4 του μετρό κατά το σκέλος που αφορά τον σταθμού του Ευαγγελισμού στο Πάρκο Ριζάρη, η παράλειψη έκδοσης απόφασης για την έγκριση ΤΕΠΕΜ, όπως προβλέπεται από το νόμο 4014/2011, την απόφαση του Δήμου Αθηναίων με την οποία εγκρίθηκε το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Δήμου, του υπουργείου Υποδομών, της εταιρείας Αττικό Μετρό και της εταιρείας Ανάπλαση Αθήνας και την άδεια του Δήμου Αθηναίων, με την οποία παραχωρήθηκε η χρήση του πάρκου για την κατασκευή του σταθμού Ευαγγελισμός και την παράλειψή του να εκδώσει άδεια κατάληψης.

Από την πλευρά της η επικεφαλής εταιρία της κοινοπραξίας μετά τη γνωστοποίηση της απόφασης του ΣτΕ δεν προέβη σε κάποια δήλωση. Στελέχη της, ωστόσο, σημείωναν με νόημα πως «δεν μπορούμε να γνωρίζουμε εάν η απόφαση θα επιφέρει αλλαγές στο έργο».

Με την αποστροφή αυτή φαίνεται να αφήνουν επί της ουσίας ανοχτά όλα τα ενδεχόμενα υπονοώντας σαφώς ότι η νέα εξέλιξη ενδέχεται να προκαλέσει νέες καθυστερήσεις στο έργο.

Αλλωστε η κοινοπραξία ΑΒΑΞ - Ghella - Alstom, έχει ήδη ξεκινήσει τον χορό των διεκδικήσεων αποζημιώσεων με μία από τις βασικές αιτιολογίες να ειναι η καθυστέρηση στην παράδοση των χώρων του έργου. Πριν από λίγες ημέρες μάλιστα το υπουργείο Υποδομών είχε απορρίψει ένσταση της αναδόχου κοινοπραξίας για αίτημα αποζημίωσης ύψους 2.164.629,21 εκατ. ευρώ, με την αρμόδια υπηρεσία να σημειώνει μεταξύ άλλων ότι «στην τελευταία ενημέρωση του Χρονοδιαγράμματος (Ιούλιος 2023), φαίνεται πως σε κάθε θέση του Έργου υπάρχει ολιγωρία στην ολοκλήρωση των μελετών», καταλογίζοντας καθυστερήσεις ακόμα και σε εργοτάξια που έχει παραλάβει.

Υπενθυμίζεται ότι η Γραμμή 4 βάσει του χρονοδιαγράμματος που απορρέει από την υπογραφείσα σύμβαση θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί στα τέλη Ιουνίου του 2029. Τυπικά το χρονοδιάγραμμα δεν έχει μεταβληθεί, αλλά ουσιαστικά οι καθυστερήσεις ξεπερνούν ήδη τον έναν χρόνο.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δια στόματος του αρμόδιου υφυπουργού, Νίκου Ταχιάου πάντως έχει διαμηνύσει στην ανάδοχο κοινοπραξία, ότι ενδεχόμενο αίτημα παράτασης εκ μέρους της θα έθετε εν κινδύνω το πριμ έγκαιρης υλοποίησης του έργου ύψους 57,7 εκατ. ευρώ, το οποίο είχε λάβει στις αρχές της χρονιάς.

Κάθετο παραμένει το υπουργείο και αναφορικά με τη χάραξη του έργου διαμηνύοντας σε όλους τους τόνους ότι το έργο θα προχωρήσει παρά τις αντιδράσεις τόσο για τα Εξάρχεια όσο και για τη Ριζάρη. Ο κ. Ταχιάος μαλιστα έχει δηλώσει πολλάκις ότι για την κυβέρνηση η Ριζάρη αποτελεί μεγαλύτερο πολιτικό στοίχημα από τα Εξάρχεια: «Πολιτικά το θέμα της Ριζάρη είναι πιο κρίσιμο από των Εξαρχείων. Πρέπει να γίνει σαφές ότι δεν υπάρχουν, δυο κατηγοριών πολίτες, σε αυτήν την πόλη. Τα προβλήματα μπορεί να έχουν τη δική τους ιδιαιτερότητα, αλλά είναι σαφές ότι, είτε αυτοί που αντιδρούν είναι οι κάτοικοι των Εξαρχείων, είτε αυτοί που αντιδρούν είναι εφοπλιστές ή επιχειρηματίες, η αντιμετώπιση είναι η ίδια», είχε επισημάνει την περασμένη εβδομάδα από το βημα του πρώτου Συνεδρίου του Υπερταμείου.

μετρόειδήσεις τώραΣυμβούλιο της Επικρατείαςγραμμή 4