Ελλάδα|03.01.2024 17:37

«Όνειρο θερινής νυκτός» τα περισσότερα καινούργια λεωφορεία για Αθήνα και Θεσσαλονίκη: Άγονο τμήμα του διαγωνισμού προμήθειας του υπουργείου Μεταφορών

Μαρία Λιλιοπούλου

Περιορίζεται όλο και περισσότερο ο αριθμός των λεωφορείων που θα ενίσχυαν τον στόλο της δημόσιας συγκοινωνίας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καθώς το 2024 φαίνεται ότι δεν μπήκε με το ...δεξί για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο προχώρησε στην κήρυξη ως άγονου και δεύτερου από τα συνολικά πέντε τμήματα του μεγάλου διαγωνισμού για την προμήθεια νέων οχημάτων.

Ετσι, ο αριθμός των αναμενόμενων λεωφορείων από τον πρώτο διαγωνισμό μειώνεται ήδη στα 550 από 750 οχήματα, τα οποία αρχικώς αφορούσε.

Συγκεκριμένα, με απόφαση του υπουργού, Χρήστου Σταικούρα ακυρώθηκε τη δεύτερη ημέρα της νέας χρονιάς το τμήμα 4 του διαγωνισμού, το οποίο αφορούσε την προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. και των παρελκομένων τους, στο οποίο προσφορά είχε καταθέσει μόνο η εταιρεία BYD.

Tι αναφέρει η σχετική απόφαση

Οπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση, αν και τα δικαιολογητικά του υποψήφιου αναδόχου κρίθηκαν από την αρμόδια επιτροπή σύμφωνα με τις απαιτήσεις του διαγωνισμού, δε συνέβη το ίδιο με την Τεχνική Προσφορά της εταιρείας BYD ELECTRIC BUS & TRUCK HUNGARY KFT, η οποία ήταν και η μοναδική εναπομένουσα στο συγκεκριμένο τμήμα του διαγωνισμού για τα 100 ηλεκτρικά λεωφορεία. Η επιτροπή έκρινε ομόφωνα ότι η τεχνική προσφορά είναι «μη παραδεκτή»: «Επομένως, η μοναδική εναπομένουσα στον διαγωνισμό ως προς το Τμήμα 4, ήτοι η εταιρεία BYD ELECTRIC BUS & TRUCK HUNGARY KFT, αποκλείεται από τη συνέχιση της συμμετοχής της στον Διαγωνισμό σύμφωνα με το άρ. 2.4.6 του ΤτΔ, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο πρακτικό υπ’ αριθμ. ΧΙΙΙ, χωρίς να βαθμολογηθεί η τεχνική προσφορά της», αναφέρεται στην απόφαση που υπογράφει ο κ. Σταικούρας.

Κατά συνέπεια η διαγωνιστική διαδικασία απέβη άγονη, ενώ κατά της απόφασης μπορεί να υποβληθεί προδικαστική προσφυγή ενώπιον της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ (Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων).

Αυτό δεν είναι το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού, το οποίο κηρύσσεται άγονο. Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο του 2022 με απόφαση του γενικού γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά άγονο είχε κηρυχθει και το τμήμα που αφορούσε την προμήθεια 120 υβριδικών λεωφορείων, για το οποίο δεν είχε κατατεθεί καμία προσφορά.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου, στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη αναμένονται αυτήν την περίοδο τα πρώτα από τα νέα λεωφορεία. Πρόκειται για τα 250 ηλεκτρικά οχήματα αυτονομίας 180 χλμ εκ των οποίων τα 140 προορίζονται για την Αθήνα. Η σύμβαση με την κινεζική εταιρεία Yutong έχει υπογραφεί και τα λεωφορεία αναμένεται να ξεκινήσουν να δρομολογούνται σταδιακά από τον προσεχή Απρίλιο, όπως έχει ανακοινώσει ο υπουργός Υποδομών.

Σε πρωιμότερο στάδιο βρίσκονται τα τελευταία δύο τμήματα του διαγωνισμού και συγκεκριμένα το τμήμα 2 που αφορά την προμήθεια 200 λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου 12m με προσωρινό ανάδοχο την εταιρία Industria Italiana Autobus S.P.A. και το τμήμα 3 που αφορά την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών λεωφορείων 18m συμπιεσμένου φυσικού αερίου με προσωρινό ανάδοχο την εταιρία IVECO France.

Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί το 2021 με στόχο τα πρώτα νέα οχήματα να εμφανίζονταν στους δρόμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης στις αρχές του 2023, προγραμματισμός ο οποίος δεν κατάφερε να τηρηθεί.

Οπως έχει ανακοινώσει, πάντως, ο κ. Σταικούρας, στόχος του υπουργείου είναι εντός του 2024 να προκηρυχθεί και ο δεύτερος διαγωνισμός που θα αφορά την προμήθεια 650 νέων λεωφορείων για τις δύο πόλεις ώστε έως το τέλος της τετραετίας ο στόλος ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ να έχει ενισχυθεί με 1.300 οχήματα (1.200 πλέον ύστερα και από την κήρυξη ως άγονου του δεύτερου τμήματος).

ΟΑΣΑλεωφορείαΟΣΥειδήσεις τώραΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΟΑΣΘδιαγωνισμός