Ελλάδα|12.03.2024 19:47

Ηλεκτρικά λεωφορεία: Έρχονται τέλος Απριλίου παρά το μπλόκο, λέει το υπουργείο

Μαρία Λιλιοπούλου

Στα τέλη Απριλίου εκτιμά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ότι θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία. Αυτό επεσήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας κατά την παρουσίαση του πρώτου από τα συνολικά 140 ηλεκτρικά λεωφορεία που θα ενισχύσουν τον στόλο της ΟΣΥ στην πρωτεύουσα.

Τόσο το υπουργείο όσο και η διοίκηση του ΟΑΣΑ και της ΟΣΥ εμφανίζονται σίγουρες ότι το ζήτημα που έχει προκύψει με τις εγκαταστάσεις φόρτισης θα έχει λυθεί εγκαίρως καθώς εντός της εβδομάδας αναμένεται να συζητηθεί η αίτηση ανάκλησης της ΟΣΥ ύστερα από το μπλόκο που έβαλε το Ελεγκτικό Συνέδριο στην υπογραφή της σχετικής σύμβασης.

Ανανέωση του γηρασμένου στόλου

Σύμφωνα με τον κ. Σταικούρα, η έλευση των ηλεκτρικών λεωφορείων θα ανανεώσει τον γηρασμένο στόλο οχημάτων: «Η αλήθεια είναι ότι υπήρχε και υπάρχει ανάγκη σημαντικής ανανέωσης του στόλου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αυτή η ανάγκη είναι μια πραγματικότητα και προέκυψε μέσα από τη μακρά περίοδο της χρηματοοικονομικής κρίσης που πέρασε η χώρα μας» επεσήμανε, προσθέτοντας ότι η ανάγκη ανανέωσης προκύπτει κυρίως επειδή:

  • Ο στόλος της Ελλάδας είναι γερασμένος και χαρακτηρίζεται από τις συχνές βλάβες, άρα και αυξημένες ανάγκες επισκευής. Ο μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων στην Ελλάδα είναι 19 έτη, όταν ο μέσος όρος ηλικίας στην Ευρώπη είναι τα 13 έτη.
  • Σήμερα το 39% του στόλου των λεωφορείων στην Αθήνα δεν είναι προσβάσιμο για τα ΑΜΕΑ.

«Είμαστε λοιπόν στην ευχάριστη θέση να υποστηρίξουμε ότι τα λεωφορεία βρίσκονται στην Ελλάδα. Όπως και οι φορτιστές βρίσκονται στην Ελλάδα και εκτιμούμε ότι θα είμαστε συνεπείς στα χρονοδιαγράμματα».

250 ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους

Ο υπουργός δεν έκρυψε, πάντως, ότι η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων με 250 ηλεκτρικά οχήματα δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα και χρειάζονται περισσότερες, πρόσθετες πρωτοβουλίες. Στην κατεύθυνση αυτή υπεγράφη ακόμα μία σύμβαση και τις επόμενες ημέρες θα υπογραφεί άλλη μία ώστε να προστεθούν στην Αθήνα 300 λεωφορεία, 18 και 12 μέτρων, φυσικού αερίου τα οποία αναμένεται να έχουν έρθει έως το τέλος του 2025.

Παράλληλα τους προσεχείς μήνες θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για τον δεύτερο διαγωνισμό 770 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής προστασίας με στόχο ο συνολικός αριθμός των καινούριων λεωφοφείων να φτάνει τα 1.300 μέχρι το τέλος του 2027 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Αναφερόμενος στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ο κ. Σταικούρας ανέφερε ότι «το γεγονός ότι οι πολίτες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης θα κινούνται με νέα λεωφορεία, με καινούριο στόλο, δείχνει που πηγαίνουν τα χρήματα των Ευρωπαίων, αλλά και των Ελλήνων πολιτών. Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας χρηματοδότησε αυτήν την ανανέωση στόλου, που τελικά είναι για τους πολλούς, είναι για αυτούς που έχουν περισσότερη ανάγκη».

«Βελτιώνεται η καθημερινότητα των πολιτών»

Από την πλευρά της η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου σημείωσε πως «εκσυγχρονίζοντας τον στόλο των αστικών λεωφορείων βελτιώνουμε την καθημερινότητα των πολιτών. Επενδύουμε σε λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας- φιλικά προς το περιβάλλον-, αθόρυβα υλοποιώντας έτσι μία σημαντική παρέμβαση για την  Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα στην πορεία μας προς τις μεταφορές του 2030».

Ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς υπενθύμισε ότι η τελευταία φορά που η χώρα μας αποφάσισε να πάρει λεωφορεία ήταν το 2007, όταν η τεχνολογία ήταν πολύ διαφορετική.

Τομή χαρακτήρισε την ανανέωση του στόλου ο διευθύνων σύμβουλος της Ο.ΣΥ Α.Ε., Στέφανος Αγιάσογλου προσθέτοντας πως εντός δύο ετών ο στόλος λεωφορείων της εταιρείας θα έχει πλήρως ανανεωθεί.

Ανέφερε μάλιστα πως ακόμα και αν υπάρξει μικρή καθυστέρηση στον διαγωνισμό για το έργο της εγκατάστασης των υποδομών φόρτισης, η κυκλοφορία των ηλεκτρικών λεωφορείων δε θα καθυστερήσει καθώς υπάρχει πρόβλεψη για προσωρινή εγκατάσταση 10 - 12 φορτιστών σε πέντε αμαξοστάσια που θα εξασφαλίσουν τη δοκιμαστική περίοδο και την «πρώτη έξοδο» των οχημάτων.

Υπενθυμίζεται ότι την περίοδο αυτή εκτελούνται δοκιμές εντός του αμαξοστασίου του πρώτου οχήματος που είχε φτάσει στην Ελλάδα. Μετά τον εκτελωνισμό τους, δοκιμές θα γίνουν και σε άλλα 38 λεωφορεία στο δρόμο αλλά χωρίς επιβάτες ενώ στόχος είναι σε τρίτη φάση τα νέα οχήματα να δρομολογηθούν κανονικά.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η προσθήκη των 140 οχημάτων δε σημαίνει και αύξηση του αριθμού του στόλου της ΟΣΥ, καθώς όπως επεσήμανε ο κ. Αγιάσογλου σε ερώτηση του «Εθνους», για κάθε ένα ηλεκτρικό λεωφορείο που θα βγαίνει στο δρόμο, θα αποσύρεται ένα λεωφορείο diesel Euro ΙΙ, ενώ το ίδιο θα γίνει και όταν κυκλοφορήσουν τα 300 λεωφορεία φυσικού αερίου.

ΟΑΣΑΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορώνειδήσεις τώραηλεκτροκίνησηλεωφορείαΟΣΥηλεκτρικά λεωφορεία