Ελλάδα|10.04.2024 17:46

Flyover: «Το έργο ξεκίνησε χωρίς μελέτες για οδοποιία, στατικότητα και κυκλοφοριακό»

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Την απουσία τριών βασικών μελετών από το φάκελο κατασκευής του έργου Flyover της Θεσσαλονίκης, αυτήν της κυκλοφοριακής μελέτης, της μελέτης οδοποιίας και της μελέτης στατικότητας, οι οποίες, σύμφωνα με τοποθετήσεις κυβερνητικών αξιωματούχων θα ολοκληρωθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024, αν και το έργο ξεκίνησε από τον περασμένο Νοέμβριο καθώς και σημαντικές ελλείψεις στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (για παράδειγμα δεν συμπεριλήφθηκαν οι επιπτώσεις στην αέρια ρύπανση), τόνισαν, σε συνέντευξη Τύπου, οι εκπρόσωποι πολιτών και 52 φορέων που αντιτίθενται στην κατασκευή του έργου.

Ζήτημα σοβαρό υπάρχει και με το θέμα της εκδίκασης από το Συμβούλιο της Επικρατείας στις 17 Απριλίου της αίτησης ακύρωσης που κατέθεσαν πολίτες και φορείς και εξαιτίας αυτής το Ανώτατο Δικαστήριο αποφάσισε την προσωρινή αναστολή εκτέλεσης των εργασιών. Όπως ανέφερε ο δικηγόρος του Συλλόγου Κατοίκων Οικισμού Κωνσταντινουπολιτών, Αλέξανδρος Αδαμίδης, ακόμα το Δημόσιο δεν κατέθεσε φάκελο, ώστε να τεθεί υπ' όψη του εισηγητή και να εκδικαστεί η υπόθεση και αν δε γίνει αυτό έως την ερχόμενη Παρασκευή, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο αναβολής της. Σε αυτό το ενδεχόμενο, το δικαστήριο θα αποφασίσει, αν θα συνεχιστούν οι εργασίας για το flyover ή θα ανασταλούν μέχρι να εκδικαστεί η αίτηση ακύρωσης.

«Έχει υποχρέωση το Δημόσιο να καταθέσει φάκελο στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ώστε να αντικρούσει τα επιχειρήματά μας, αλλά κάτι τέτοιο μέχρι στιγμής δεν έγινε, παρά τις πολλές πιέσεις που δέχτηκε. Αυτήν τη στιγμή στον περιφερειακό υπάρχει μία κατάσταση στάσιμη, ημιτελής και επικίνδυνη αλλά το Δημόσιο θα έπρεπε να το προβλέψει αυτό, πριν ξεκινήσει το έργο. Αυτό ξεκίνησε χωρίς να υπάρχει οριστική κυκλοφοριακή μελέτη αλλά και χωρίς σχέδιο ασφαλούς κίνησης οχημάτων εκτάκτου ανάγκης. Το τεράστιο πρόβλημα σήμερα στον περιφερειακό είναι ευθύνη αυτών που προχώρησαν σε ένα πρόχειρα σχεδιασμένο έργο», τόνισε ο κ. Αδαμίδης.

Κατά τον ίδιο, η κατασκευή του Flyover επιβαρύνει και την ποιότητα του αέρα, με αποτέλεσμα η ρύπανση να είναι σήμερα 2,5 φορές υψηλότερη από το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο αλλά και θα καταστρέψει το οικοσύστημα του Σέιχ-Σου. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, ήδη έχει γίνει άρση αναδάσωσης 70 στρεμμάτων, προκειμένου να προχωρήσει το έργο.

«Το έργο, όπως σχεδιάστηκε, έχει σοβαρότατες πλημμέλειες. Τις επισημάναμε αλλά εκπρόσωποι της κυβέρνησης μας χαρακτήρισαν και ως παλαιοχριστιανούς. Την ίδια στιγμή ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, ο πρώην και ο νυν δήμαρχος Θεσσαλονίκης έχουν δηλώσει ότι δεν έχουν σωστή ενημέρωση για το έργο. Η διαβούλευση έπρεπε να είχε ξεκινήσει, πριν υπογραφεί το έργο. Κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου, εν' όψει καλοκαιριού και εύχομαι να μην έχουμε κάποιο θύμα», σημείωσε ο κ. Αδαμίδης.

Σοβαρές συνέπειες στο Σέιχ-Σου

Για τις σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα σημειωθούν στο Σέχ-Σου από την κατασκευή του flyover έκανε λόγο από την πλευρά της η γενική γραμματέας της Επιτροπής Προστασίας Σέιχ-Σου, Λευκοθέα Βυζέλη.

Όπως είπε, υλοτομούνται 82 στρέμματα δάσους και έγινε άρση αναδάσωσης σε άλλα 75 στρέμματα, καταστρέφονται γέφυρες και δυσκολεύει η πρόσβαση των πυροσβεστικών οχημάτων σε περίπτωση πυρκαγιάς.

«Επίσης, με το έργο το δάσος αποκόπτεται από την πόλη, γίνονται εργασίες πλησίον σε ρέματα που δεν έχουν οριοθετηθεί και έχουν πέσει μπάζα σε ρέματα που έριξε η ίδια η εταιρεία. Προβλήματα δημιουργεί και η κίνηση βαρέων οχημάτων στους χωματόδρομους του Σέιχ-Σου. Καταστρέφεται το χωμάτινο υπόστρωμα του δάσους και μαζί του φυτά και μικρά δέντρα. Επίσης, θα αυξηθεί κατακόρυφα η θανάτωση άγριων ζώων από τα οχήματα της εταιρείας. Μελέτη κατέγραψε στον περιφερειακό μικρότερη κίνηση κατά 35% σε σχέση με το 2010. Αυτό από μόνο του καθιστά το έργο περιττό», τόνισε η κ. Βυζέλη.

Ως «αχρείαστο και φαραωνικό έργο» χαρακτήρισε το Flyover από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συλλόγου Δρομέων Υγείας Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Λαμπρινίδης, σημειώνοντας ότι «κατέστρεψε μέρος του δάσους και θα το μετατρέψει σε ένα απέραντο εργοτάξιο, ταλαιπωρώντας δρομείς και ποδηλάτες».

«Στις 12 Μαΐου διοργανώνουμε αγώνες τρεξίματος στο Σέιχ-Σου, οι οποίοι θα έχουν το χαρακτήρα διαμαρτυρίας. Επίσης, θα κάνουμε και πεζοπορία στην περιοχή που πρόκειται να καταστραφεί. Δε νοιάζονται για το δάσος αλλά μόνο για τα κέρδη τους», ανέφερε ο κ. Λαμπρινίδης.

5-7 φορές πάνω τα αιωρούμενα σωματίδια

Για τεράστια αύξηση των αιωρούμενων σωματιδίων από τότε που ξεκίνησε το έργο, τα οποία καταγράφονται ως 5-7 φορές περισσότερα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα έκανε λόγο ο Δρ. Περιβαντολογίας και τέως επισκέπτης καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Κώστας Νικολάου.

«Για το λόγο αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη καταδικάσει την Ελλάδα. Χίλιοι Θεσσαλονικείς πεθαίνουν κάθε χρόνο με προφανή λόγο την αέρια ρύπανση. Αυτό είναι δημόσιο συμφέρον; Όταν έχεις έναν μποτιλιαρισμένο δρόμο και κάνεις έναν καινούργιο, για να τον αποσυμφορήσεις, είναι δεδομένο ότι σε λίγο καιρό θα έχεις δύο μποτιλιαρισμένους δρόμους, διότι, όσοι δεν έπαιρναν τα αυτοκίνητά τους, πλέον θα το κάνουν. Αυτό το κατάλαβαν σε Ευρώπη και ΗΠΑ και προωθούν τις μετακινήσεις με μέσα μαζικής μεταφοράς. Ήταν υποχρεωμένοι να κάνουν συγκριτική αξιολόγηση με άλλες λύσεις αλλά δεν το έκαναν. Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται πλήρες δίκτυο λεωφορειολωρίδων σε ολόκληρη την πόλη, στις οποίες να μην μπαίνει κανένας και τραμ που να λειτουργεί ενισχυτικά», ανέφερε ο κ. Νικολάου.

Σημειώνεται ότι στις 3 Ιουνίου θα εκδικαστεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας προσφυγή και από κατοίκους της Πυλαίας εναντίον του Flyover.

Σέιχ-ΣουκάτοικοιδιαμαρτυρίαThessaloniki Flyover