Εγκαίνια για τον αυτοκινητόδρομο Ε65: Σε πόση ώρα θα κάνουμε το «Αθήνα-Τρίκαλα» - Τα χαρακτηριστικά και το κόστος στα διόδια
Μαρία ΛιλιοπούλουΠαύει από σήμερα να είναι «τυφλό» το μεσαίο τμήμα του Ε65, ενώ μειώνεται στις τρεις ώρες ο χρόνος διαδρομής από την Αθήνα έως τα Τρίκαλα με την παράδοση στην κυκλοφορία και του υπολειπόμενου νότιου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου που ενώνει πλέον την Εθνική Οδό ΑΘΕ με την Καλαμπάκα.
Το τμήμα του Ε65, το οποίο θα εγκαινιαστεί σήμερα Τρίτη από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, εξασφαλίζει ταχύτερη μετάβαση από τη Λαμία στην Καλαμπάκα, ενώ η κορδέλα θα κοπεί λίγο πριν την εντυπωσιακή σήραγγα της Οθρυος μήκους τριών χιλιομέτρων.
Έτσι συνολικά θα βρίσκονται σε κυκλοφορία τα 136 από τα συνολικά 182 χλμ του αυτοκινητοδρόμου, στα οποία η μέση ημερήσια κυκλοφορία εκτιμάται ότι θα ανέρχεται σε 9.000 με 10.000 οχήματα από περίπου 5.000 ημερήσιες διελεύσεις σήμερα στο μεσαίο τμήμα που είχε ήδη παραδοθεί από το 2017.
Υπενθυμίζεται ότι μέχρι σήμερα - περίπου 17 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης το μακρινό 2007 και ύστερα από πολλές περιπέτειες εξαιτίας και της οικονομικής κρίσης - βρίσκονται σε λειτουργία 93,5 χλμ του αυτοκινητοδρόμου και συγκεκριμένα: 14,2 χλμ. του νότιου τμήματος από τη σύνδεση του Ε65 με τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε, έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο Καρπενησίου. Το σύνολο των περίπου 80 χλμ. του τμήματος από τον Α/Κ Ξυνιάδας (32,5ο χλμ.) έως και τον Α/Κ Τρικάλων (112ο χλμ.)
Με το νέο τμήμα του αυτοκινητοδρομου, το οποίο εγκαινιάζεται σήμερα σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, το Καρπενήσι και τα Τρίκαλα θα «πλησιάσουν» την Αθήνα καθώς θα είναι πλέον προσβάσιμοι ταχύτερα και ασφαλέστερα.
Στην πλήρη του λειτουργία ο αυτοκινητοδρομος θα ενωθεί με την Εγνατία Οδό, κάτι που βάσει του σχεδιασμού είχε τοποθετηθεί στα τέλη του 2025. Ωστόσο, πιο ρεαλιστική θεωρείται η παράδοση του εντός του 2026 εξαιτίας διαφόρων καθυστερήσεων λόγω απαλλοτριώσεων, κλπ.
Τα χαρακτηριστικά του Ε65
Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας – Ε65 κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ έχει μήκος 182,1 χλμ. και συνολικό προϋπολογισμό περίπου 1,397 δις ευρώ. Διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη συνδέοντας την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα. Με την παράδοση των νέων τμημάτων του Ε65, σε κυκλοφορία βρίσκονται 136 χλμ. σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου, από Η/Κ με τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. (206,5 χλμ.) έως και Α/Κ Καλαμπάκας.
Τα διόδια
Σε ό,τι αφορά τους σταθμούς διοδίων, οι μετωπικοί σταθμοί από τους οποίους θα περάσει ένας οδηγός που θα μπει στον Ε65 από την εθνική οδό και θα φτάσει έως την Καλαμπάκα, διανύοντας τα 136 χλμ. είναι οι εξής τρεις:
- στο 17,1 χλμ., με αντίτιμο για ΙΧ 1,85 ευρώ
- Σοφάδων στο 66,2 χλμ με αντίτιμο για ΙΧ 3,40 ευρώ. και
- Τρικάλων στο 105,7 χλμ. Με αντίτιμο 2,95 ευρώ για ΙΧ.
Συνολικά η χρέωση στους τρεις σταθμούς ανέρχεται σε 8,2 ευρώ. Μελλοντικά και με το σύνολο του Ε65 σε κυκλοφορία θα λειτουργήσει ένας ακόμα μετωπικός σταθμός στην Οξύνεια στο 151,9 χλμ.
Το τμήμα που υπολείπεται και τα οφέλη
Αυτή την στιγμή υπό κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ, βρίσκονται τα τελευταία 46 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου που θα ξεκινούν από τον Α/Κ Καλαμπάκας και θα φθάνουν έως και την Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών. Για την κατασκευή τους λειτουργούν 2 κεντρικές και 2 υποστηρικτές εγκαταστάσεις με προσωπικό 780 ατόμων και 440 μηχανήματα έργου και φορτηγά.
Όπως επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος των εταιριών «Νέα Οδός» και «Κεντρική Οδός», Ροδιανός Αντωνακόπουλος κατά την παρουσίαση σε δημοσιογράφους: «Με την ολοκλήρωσή του ο αυτοκινητόδρομος Ε65, θα αναμορφώσει τις οδικές μεταφορές προς τη Δυτική Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία, δίνοντας ώθηση στο εμπόριο, τον τουρισμό και την αγροτική παραγωγή. Με τον Ε65, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας -που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, θα διευκολυνθούν οι διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη και θα προσφέρεται μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης. Παράλληλα θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια. Επιπλέον, εκτιμάται ότι ο αυτοκινητόδρομος θα συμβάλλει στο στρατηγικό σχέδιο για απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας».
Οι χρόνοι των διαδρομών
Με την ολοκλήρωση του Ε65 το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία Οδό θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, η απόσταση Αθήνα-Γρεβενά και Αθήνα-Μέτσοβο θα μειωθεί σε 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών.
Η διάρκεια των αποστάσεων μετά την ολοκλήρωση του Ε65
- Λαμία – Εγνατία Οδός 01:45 (από 03:15 σήμερα)
- Αθήνα – Γρεβενά 04:00
- Αθήνα – Μέτσοβο 04:00
- Αθήνα – Καστοριά 04:35
- Αθήνα – Κοζάνη 04:30
- Αθήνα – Καρπενήσι 03:00
- Αθήνα – Τρίκαλα <03:00
- Αθήνα – Καρδίτσα 02:35’
- H εκλογή Τραμπ «πιέζει» το ευρώ: Ένας εμπορικός πόλεμος Ευρώπης-ΗΠΑ θα φέρει αναταράξεις - Τι προβλέπουν αναλυτές
- Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών: Μια γυναικοκτονία κάθε 10 λεπτά - Τα σοκαριστικά στοιχεία
- Επίδομα θέρμανσης: Βροχή αιτήσεων σε 12 μέρες - Πότε κλείνει η πλατφόρμα
- Η συγκινητική έκπληξη στον Μανούσο Μανουσάκη λίγους μήνες πριν πεθάνει