Ελλάδα|30.05.2024 13:00

Επιχείρηση... επιχάλκωση στην ΟΣΥ - «Ντύνει» πόμολα και διακόπτες με φιλμ χαλκού για ιούς και μικρόβια

Μαρία Λιλιοπούλου

Με χαλκό «ντύνει» πόμολα, διακόπτες, κουμπιά ανελκυστήρων και άλλες επιφάνειες σε κτιριακές της εγκαταστάσεις η ΟΣΥ, με μία καθυστέρηση τεσσάρων ετών από την περίοδο της ανακήρυξης του κορονοϊού ως πανδημίας.

Αν και πηγές της εταιρίας επισημαίνουν στο «ethnos.gr» ότι το μέτρο αυτό δεν αφορά αποκλειστικά την προστασία από τον Covid-19, η αλήθεια είναι πως η ΟΣΥ έχει ήδη κάνει πολυάριθμες απόπειρες στο παρελθόν να το προχωρήσει επικαλούμενη τον κορoνοϊό. Η τελευταία απόπειρα, πάντως, τελεσφόρησε, η εταιρία υπέγραψε τη σχετική σύμβαση στις 22 Μαρτίου και ήδη μέχρι τώρα τα αυτοκόλλητα χρυσού χρώματος έχουν τοποθετηθεί στις περισσότερες εγκαταστάσεις της.

Το έργο ανέλαβε ως ανάδοχος η εταιρία Ελληνικός Χαλκός ΙΚΕ, η οποία όπως προκύπτει από τις αναρτήσεις στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων έχει υπογράψει από τον Μάιο του 2021 και μετά δεκάδες συμβάσεις με φορείς του Δημοσίου κυρίως νοσοκομεία, αλλά και υπουργεία (Περιβάλλοντος, Υγείας, Δικαιοσύνης), δικαστικά μέγαρα και άλλους φορείς συνολικής αξίας εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ. Ωστόσο, το ποσό ανά σύμβαση στη συντριπτική πλειονότητα είναι κατά τι χαμηλότερο των 30.000 ευρώ, το οποίο είναι το όριο που θέτει η νομοθεσία, ώστε ο φορέας να μπορεί να προχωρεί σε απευθείας ανάθεση αντί για διαγωνιστική διαδικασία. Εξαίρεση σε αυτό αποτελούν δύο συμβάσεις, μία με το Νοσοκομείο Ζακύνθου, το ύψος της οποίας ξεπερνά τα 200.000 ευρώ και αυτή της ΟΣΥ, η οποία είναι και η μεγαλύτερη από πλευράς αξίας που έχει υπογράψει η εταιρία έως τώρα. Οι προς ανάθεση υπηρεσίες για την ΟΣΥ κατακυρώθηκαν στο ποσό των 235.102 ευρώ πλέον ΦΠΑ 24%. Στη σύμβαση περιλαμβάνεται και δικαίωμα προαίρεσης έως 15% για την προσαύξηση της ποσότητας ή δικαίωμα περιορισμού έως 50% εφόσον η ΟΣΥ το ζητήσει.

Το έργο έχει προκαλέσει ήδη αρκετά αρνητικά σχόλια μεταξύ των εργαζομένων με την ΠΑΣΚΕ ΟΣΥ μάλιστα να σημειώνει σε σχετική της ανακοίνωση ότι αυτό συμβαίνει την ώρα που «καθίσματα, τιμόνια και καθρέφτες για τους οδηγούς ακόμα ψάχνουμε. Ο ιός Covid τελείωσε, οι συμβάσεις μένουν!», ενώ σε άλλο σημείο αναρωτιούνται «ποία η τριγωνική σχέση ΟΣΥ – Υπουργείου Υγείας – Ελληνικός Χαλκός ΙΚΕ». Υπενθυμίζεται ότι για τη συγκεκριμένη εταιρία υπήρξαν δημοσιεύματα πέρυσι για σωρεία απευθείας αναθέσεων σε νοσοκομεία, στα οποία είχε απαντήσει ότι ακολουθήθηκαν κανονικά οι προβλεπόμενες διαδικασίες.

Σε ό,τι αφορά τη σύμβαση της ΟΣΥ, όπως ορίζεται στο κείμενο της διακήρυξης του διαγωνισμού, θα τοποθετηθούν αντιμικροβιακά προϊόντα χαλκού (φύλλα, tubes και φίλμ) σε όλες τις κοινόχρηστες επιφάνειες αφής στις κτιριακές εγκαταστάσεις της Εταιρείας, «ως μέσο για την έγκαιρη πρόληψη και αποφυγή της διασποράς των ιών και των παθογόνων βακτηρίων που παρουσιάζουν διασπορά μέσω της αφής, συμπεριλαμβανομένου του ιού COVID-19, για τον έλεγχο των λοιμώξεων». Επισημαίνεται ότι η τοποθέτηση των αντιμικροβιακών φύλλων χαλκού, «όπως αποδεικνύεται από πιστοποιητικά αξιολόγησης αποτελεσματικότητας, κλινικές και εργαστηριακές μελέτες, εξουδετερώνει αρκετούς από τους ισχυρότερους τύπους παθογόνων βακτηρίων και ιών, και ειδικότερα τον ιό SARS-COV-2 – COVID-19. Το μικροβιακό φορτίο μειώνεται ολοκληρωτικά πάνω στην επιφάνεια του χαλκού σε ποσοστό άνω του 99% και μειώνεται σημαντικά ο κίνδυνος μετάδοσης της μόλυνσης μέσω της αφής».

Το «ethnos.gr» ζήτησε λεπτομέρειες για τις πιστοποιήσεις και τις εργαστηριακές μελέτες, τις οποίες επικαλείται. Πηγές της ΟΣΥ ανέφεραν ότι υπήρξε πιλοτική δοκιμή και εργαστηριακά τεστ σε δύο λεωφορεία από ιδιωτικό εργαστήριο, πριν και μετά την τοποθέτηση φύλλων χαλκού, τα οποία κατέδειξαν την αποτελεσματικότητά τους.

Ο σχετικός διαγωνισμός, πάντως, για τα λεωφορεία τελικά δεν προχωρά. Ωστόσο την τελευταία εβδομάδα τα προιόντα χαλκού έχουν αρχίσει να τοποθετούνται σε 44 κτιριακές εγκαταστάσεις της ΟΣΥ και συγκεκριμένα σε:

  • Πόμολα θυρών (εσωτερική & εξωτερική τοποθέτηση).
  • Μπάρες ώθησης θυρών (εσωτερική & εξωτερική τοποθέτηση).
  • Χειρολαβές θυρών εισόδου-εξόδου (εσωτερική & εξωτερική τοποθέτηση).
  • Κουπαστές σκάλας.
  • Διακόπτες φωτισμού & κουδουνιών.
  • Πόμολα ανελκυστήρων (εσωτερικά & εξωτερικά).
  • Κουμπιά ανελκυστήρων (εξωτερικά & εσωτερικά κουμπιά πίνακα ανελκυστήρων).

Στις 44 εγκαταστάσεις έχουν συμπεριληφθεί εκτός από τα κεντρικά γραφεία της εταιρίας, τα 13 αμαξοστάσια λεωφορείων και τρόλει, στα οποία έχει ενταχθεί και το παλιό αμαξοστάσιο της ΟΣΥ που η εταιρία μισθώνει για εκδηλώσεις, αλλά και το ...Θριάσιο, το οποίο εδώ και χρόνια λειτουργεί ως χώρος απόθεσης των παλαιών οχημάτων που οδηγούνται για σκραπ και σύμφωνα με εργαζομένους της εταιρίας, εκεί υπάρχει μόνο ένας φύλακας. Επίσης περιλαμβάνεται και μια εγκατάσταση στο Περιστέρι χωρίς να δίνονται περαιτέρω στοιχεία και το σύνολο των υποσταθμών των τρόλει.

Όσον αφορά στο Θριάσιο, πάντως, η διοίκηση της ΟΣΥ απάντησε ότι ήδη εκτελούνται εργασίες καθώς έχει αποφασιστεί να λειτουργήσει κανονικά ως αμαξοστάσιο και να επαναχρησιμοποιηθεί όταν φτάσουν τα λεωφορεία υδρογόνου.

Το ιστορικό του ...χαλκού

Η πρώτη απόπειρα της διοίκησης της ΟΣΥ να υπογράψει σύμβαση για την τοποθέτηση φιλμ χαλκού αφορούσε τα οχήματα της εταιρίας και είχε γίνει το καλοκαίρι του 2022, χωρίς να καταφέρει να προχωρήσει καθώς δεν υπήρξαν παραδεκτές προσφορές, όπως αναφέρθηκε στη συνέχεια. Ακολούθησε δεύτερη διακήρυξη τον Νοέμβριο του 2022 με προυπολογισμό 952.500 ευρώ χωρίς τον ΦΠΑ (1.181.100 εκ. με ΦΠΑ).

Τα φύλλα χαλκού προγραμματιζόταν να τοποθετηθούν σε 1.400 αστικά λεωφορεία της ΟΣΥ, στα οποία ανάλογα με την επιφάνεια θα τοποθετηθούν και διάφανα φύλλα και θερμοσυστελλόμενοι σωλήνες, όπως ανέφερε η διακήρυξη. Ωστόσο, και αυτός ο διαγωνισμός δεν προχώρησε με την εταιρία να επανέρχεται με νεώτερο διπλό διαγωνισμό. Ο πρώτος αφορούσε την ανάθεση υπηρεσιών τοποθέτησης αντιμικροβιακών φίλτρων χαλκού στις κλιματιστικές μονάδες οχημάτων και κτιριακών εγκαταστάσεων της Ο.ΣΥ. με την εκτιμώμενη αξία της σύμβασης να ανέρχεται στο ποσό των 448.996,41€, πλέον του αναλογούντος Φ.Π.Α.

Ο δεύτερος αφορούσε τις επιφάνειες αφής των κτιριακών εγκαταστάσεών της και είναι αυτός, του οποίου η σύμβαση ήδη υλοποιείται με κόστος που με το ΦΠΑ φτάνει τα 291.526,48 ευρώ. Αν και στη διακήρυξη του πρώτου η ημερομηνία κατάθεσης προσφορών ήταν τον περασμένο Ιανουάριο, οι πηγές της ΟΣΥ επισημαίνουν ότι παραμένει ανοιχτός και θα προχωρήσει κανονικά σε αντίθεση με αυτόν που είχε ως αντικείμενο τα σημεία αφής των οχημάτων, ο οποίος δεν προχώρησε και για λόγους αντικατάστασης του στόλου και ενσωμάτωσης νέων οχημάτων, όπως επισημαίνουν. Πάντως, παρά το γεγονός ότι δεν έχει αναρτηθεί επισήμως η ανάδειξη αναδόχου για τα φίλτρα χαλκού κλιματιστικά των οχημάτων, η εταιρία στον ιστότοπο της έχει ήδη συμπεριλάβει φωτογραφία λεωφορείων της ΟΣΥ στις εφαρμογές επιχάλκωσης.

λεωφορείαΜΜΜΚορονοϊόςειδήσεις τώραχαλκόςΟΣΥ