Επιστρέφουν τα ηλεκτρικά πατίνια της Lime: Κάνουν... βόλτα στη Θεσσαλονίκη και έρχονται και στην Αθήνα
Μαρία ΛιλιοπούλουΕπιστρέφει στην Ελλάδα μετά από τέσσερα χρόνια απουσίας η Lime, η μεγαλύτερη εταιρεία κοινόχρηστων ηλεκτρικών πατινιών σε διεθνές επίπεδο.
Τα πατίνια της βρίσκονται από την Τετάρτη (29/5) στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, ενώ σύμφωνα με εκπροσώπους της εταιρίας, σύντομα θα ακολουθήσει η Αθήνα με την υπηρεσία να γίνεται διαθέσιμη στην αθηναϊκή Ριβιέρα τον επόμενο μήνα.
Η εταρία είχε δραστηριοποιηθεί στη χώρα μας και στο παρελθόν, αλλά η λειτουργία της ήταν εξαιρετικά δυσχερής δεδομένου ότι από την Ελλάδα - όπως και από άλλες χώρες εκείνη την εποχή - έλειπε το θεσμικό πλαίσιο που θα καθόριζε την ασφαλή κυκλοφορία τους. Τη χαριστική βολή στις διαδρομές με τα κοινόχρηστα πατίνια έδωσε η πανδημία του κορωνοιού. Η Lime ήταν η πρώτη από τις δύο εταιρίες μίσθωσης κοινόχρηστων πατινιών που αποχώρησε ήδη από το 2020 από την ελληνική αγορά, ενώ λίγο αργότερα τον ίδιο δρόμο είχε ακολουθήσει και η δεύτερη, η Hive.
Υπενθυμίζεται ότι κατά την πρώτη περίοδο της λειτουργίας των εταιριών μίσθωσης ειδικά στη Θεσσαλονίκη υπήρχαν συχνά κρούσματα βανδαλισμών στο στόλο τους, ενώ από τον Θερμαικό είχαν ανασυρθεί περί τα 150 πατίνια.
Παρά τις δυσκολίες, πάντως, σύμφωνα με την Lime, η υπηρεσία σύντομων διαδρομών με τα ηλεκτρικά πατίνια της ήταν πολύ επιτυχημένη και την χρησιμοποιούσαν ευρέως οι πολίτες. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Ιούνιο του 2020 η Lime είχε σημειώσει 1 εκατ. διαδρομές στη Θεσσαλονίκη, ενώ στην Αθήνα είχε συγκεντρώσει περίπου 20.000 ενεργούς χρήστες τον μήνα.
Οπως επισημαίνεται σήμερα από την εταιρία, η επιστροφή των υπηρεσιών της Lime στην Ελλάδα ήταν μία από τις κορυφαίες προτεραιότητές, καθώς πλέον έχει σταθεροποιηθεί αρκετά ώστε να επενδύσει εκ νέου. Αλλωστε τα οικονομικά αποτελέσματα της προηγούμενης χρονιάς ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αφού ήταν η πρώτη εταιρία μικροκινητικότητας που σημείωσε κερδοφορία για ολόκληρο το έτος 2022 βάσει του προσαρμοσμένου EBITDA. Το 2023, η Lime επιβεβαίωσε το βιώσιμο μοντέλο επιχειρηματικότητάς της πετυχαίνοντας μια ακόμη χρονιά ρεκόρ σε μικτές κρατήσεις, προσαρμοσμένο EBITDA και συνολικές διαδρομές, ξεπερνώντας το ρεκόρ της για το 2022 και εμφανίζοντας:
Ρεκόρ μικτών κρατήσεων ύψους $616 εκατ., αύξηση 32% σε σχέση με το 2022
Θετικό EBITDA για ολόκληρο το έτος, και προσαρμοσμένο EBITDA άνω των $90 εκατ., αύξηση άνω του 500% σε σχέση με το 2022
Ρεκόρ 156 εκατ. διαδρομών το 2023 (περίπου 5 διαδρομές κάθε δευτερόλεπτο για ολόκληρο το έτος), ενώ ξεπεράστηκαν οι 500 εκατ. διαδρομές συνολικά.
Η επιστροφή της στην Ελλάδα αποτελεί μέρος του σχεδίου επέκτασής της παγκοσμίως, με την Lime να σχεδιάζει να φέρει χιλιάδες ηλεκτρικά πατίνια στις δύο μεγάλες ελληνικές πόλεις συμβάλλοντας στη δημιουργία άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας, ενώ προτίθεται να επενδύσει περίπου 1 εκατομμύριο ευρώ μακροπρόθεσμα για να υποστηρίξει την έναρξη των υπηρεσιών.
«Η πρόθεσή μας είναι να ενισχύσουμε τις σύντομες μετακινήσεις, μικρότερες των 10 χλμ., με βολικές, μηδενικών εκπομπών, επιλογές μεταφοράς μέσω της εφαρμογής της Lime, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη ενός πιο πράσινου συστήματος μεταφορών, προσβάσιμο σε όλους", εξηγεί ο Wayne Ting, CEO της Lime.
Η Lime φιλοδοξεί να παίξει κεντρικό ρόλο στις τοπικές μεταφορές με την Lucie Krahulcova, Senior Manager of Public Affairs να υπογραμμίζει πως «αποσκοπεί να συμβάλει έμπρακτα στην Ελλάδα για να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να μεταβούν από τη χρήση αυτοκινήτων στις μεταφορές μηδενικών εκπομπών, τουλάχιστον για τις σύντομες διαδρομές τους».
Απαγορεύτηκαν στο Παρίσι
Η κίνηση των ηλεκτρικών πατινιών αν και έχει αγκαλιαστεί από μεγάλο τμήμα κυρίως του νεανικού κοινού, έχει ήδη προκαλέσει αρνητικά συναισθήματα σε πολλούς πολίτες σε διάφορα σημεία του πλανήτη δεδομένου ότι η κυκλοφορία τους έχει συνδυαστεί με την αύξηση των ατυχημάτων.
Παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, αυτό είναι κάτι δύσκολο να τεκμηριωθεί αφού τα πατίνια είναι μια αρκετά «φρέσκια» συνήθεια, τον περασμένο Σεπτέμβριο το Παρίσι έγινε η πρώτη ευρωπαική πρωτεύουσα, η οποία απαγόρευσε την κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών, τα οποία κυκλοφορούσαν στους δρόμους της από το 2018. Αυτο έγινε ύστερα από ψηφοφορία, στην οποια η συντριπτική πλειοψηφία είπε όχι στα πατίνια, αν και η συμμετοχή στη διαδικασία ήταν μικρή.
Σύμφωνα με στοιχεία που είχαν δημοσιευτεί τότε, το 2021, 24 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε δυστυχήματα που σχετίζονται με τη χρήση πατινιών σε όλη τη Γαλλία, ενώ το 2022 στο Παρίσι καταγράφηκαν 459 ατυχήματα και δυστυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια και παρόμοια οχήματα, εκ των οποίων τα τρία ήταν θανατηφόρα.
Το βλέμμα όσων ασχολούνται με την οδική ασφάλεια έχει στραφει τα τελευταία χρόνια και προς τα οχήματα μικροκινητικότητας καθώς οι χρήστες τους θεωρούνται ιδιαίτερα ευάλωτοι. Επιπλέον όπως προκύπτει από ερευνητικά δεδομένα, τα τροχαία στα οποία εμπλέκεται πατίνι είναι υποδηλωμένα, ειδικά στις περιπτώσεις που υπάρχει ελαφρύς τραυματισμός. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα από το βρετανικό PACTS, μέλος του Ευρωπαικού Συμβουλίου για την Ασφάλεια στις Μεταφορές, λιγότερο από το 10% όσων τραυματίζονται σε σύγκρουση που εμπλέκεται ηλεκτρικό πατίνι και εμφανίζονται στο τμήμα των επειγόντων περιστατικών των νοσοκομείων καταγράφεται στα επίσημα αρχεία, ενώ μόνο το1/4 των σοβαρότερα τραυματισμένων καταγράφονται τόσο στα αρχεία των νοσοκομείων όσο και της αστυνομίας.
Τι ισχύει στην Ελλάδα
Στη χώρα μας από το 2021 υπάρχει θεσμικό πλαίσιο που διέπει την κυκλοφορία των οχημάτων μικροκινητικότητας, η εφαρμογή του οποίου όμως, όπως συμβαίνει και με τις υπόλοιπες διατάξεις του ΚΟΚ, δεν αστυνομεύεται επαρκώς. Αποτέλεσμα είναι η συχνή εικόνα πατινιών που κινούνται πάνω σε πεζοδρόμια, ενώ απαγορεύεται, η μετατροπή τους ώστε να κινούνται με μεγαλύτερες ταχύτητες, αλλά και η χρήση τους χωρίς κράνος.
Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, ορίζεται ότι:
- Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι τα 25 χλμ την ώρα.
- Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι 6 χιλιόμετρα ανά ώρα κυκλοφορούν ως πεζοί και μπορούν να κινούνται στο πεζοδρόμιο.
- Αν έχουν ταχύτητα από 6 έως 25 χιλιόμετρα ανά ώρα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα.
- Η χρήση του κράνους ειναι υποχρεωτική.
- Απαγορεύεται ο συνεπιβάτης.
- Οι οδηγοί τους θα πρέπει να είναι είτε μεγαλύτεροι των 15 ετών ή άνω των 12 ετών εφόσον συνοδεύονται από ενήλικα.
Πώς να χρησιμοποιήσετε το πατίνι της Lime
Για όσους δεν έχουν οδηγήσει ποτέ ηλεκτρικό πατίνι της Lime στο παρελθόν, η εταιρία παραθέτει τα βασικά βήματα για να ξεκινήσει κανείς μια διαδρομή:
- Εντοπίστε ένα πατίνι της Lime στον χάρτη μέσω της εφαρμογής ή στον δρόμο.
- Αν εντοπίσατε το πατίνι στον χάρτη, πατήστε "Κράτηση", για να το κρατήσετε μέχρι να φτάσετε στο σημείο όπου βρίσκεται.
- Όταν φτάσετε κοντά στο επιλεγμένο πατίνι:
Αν είναι διαθέσιμη η εκκίνηση με ένα άγγιγμα, θα δείτε την επιλογή "Έναρξη διαδρομής" στην οθόνη.
Αν δεν βλέπετε την επιλογή "Έναρξη διαδρομής", μπορείτε να πατήσετε το κουμπί "Σάρωση για να ξεκινήσετε" και να σαρώσετε τον κωδικό QR στο πατίνι για να ξεκινήσετε τη διαδρομή σας.
4. Όταν η διαδρομή σας πλησιάζει προς το τέλος της, πρέπει να παρκάρετε το πατίνι της Lime προσεκτικά, σεβόμενοι τους πεζούς και τους άλλους χρήστες του δρόμου.
Η εταιρία υπενθυμίζει τη συνεργασία της με την Uber, επισημαίνοντας ότι τα ηλεκτρικά πατίνια της θα είναι διαθέσιμα για κράτηση και μέσω της εφαρμογής της Uber. Οι χρήστες της πλατφόρμας της Uber μπορούν να δουν τα διαθέσιμα ηλεκτρικά πατίνια της Lime απευθείας μέσα από την εφαρμογή.
Η Lime για να γιορτάσει την έναρξη επαναλειτουργίας της θα προσφέρει έκπτωση 50% σε 5 διαδρομές σε όλους τους αναβάτες στη Θεσσαλονίκη μέχρι τις 7 Ιουνίου 2024. Για να επωφεληθούν από την προσφορά, οι αναβάτες απλώς πρέπει να εισάγουν τον εκπτωτικό κωδικό LIMEISBACKTH στο πεδίο «κωδικός έκπτωσης» ("Promo code") στην εφαρμογή της Lime.
- Ο Σωκράτης Φάμελλος κι επίσημα πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ: Οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει, το πρώτο μήνυμά του και το βιογραφικό του
- Πανικός σε γνωστό μπαρ στο Παγκράτι μετά από φωτιά: Έσπαγαν τα παράθυρα
- Τρόμος στην Τουρκία: Φωτιά σε κινητήρα αεροσκάφους κατά την προσγείωση - Βίντεο
- Γκλέτσος για τις μπαταρίες και τις ανεμογεννήτριες: «Έμαθε ο κόσμος από αυτό το viral λάθος»