Ελλάδα|31.05.2024 07:02

MMM: Με το βλέμμα στα λεωφορεία υδρογόνου – Προ των πυλών διαγωνισμός για 700 ηλεκτρικά οχήματα

Μαρία Λιλιοπούλου

Εως τις 15 Ιουνίου φιλοδοξεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να έχει βγει σε δημόσια διαβούλευση ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια των επόμενων ηλεκτρικών λεωφορείων. Ο διαγωνισμός θα αφορά την αγορά 700 οχημάτων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, εκ των οποίων τα 175 – 180 θα είναι τρόλεϊ.

Την ανακοίνωση ότι πολύ σύντομα θα είναι στον αέρα η διαβούλευση για την περαιτέρω ενίσχυση του στόλου της δημόσιας συγκοινωνίας των δύο μεγαλύτερων πόλεων της χώρας, έκανε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς κατά την τοποθέτησή του στο 3ο JIVE Roadshow, το οποίο διοργανώθηκε στο αμαξοστάσιο του Ρέντη όπου και έφτασε ένα λεωφορείο υδρογόνου στο πλαίσιο συνεργασίας με τη Motor Oil προκειμένου να εκτιμηθεί η αποδοτικότητα της υδρογονοκίνησης στα ΜΜΜ.

Αγοράζουν και λεωφορεία υδρογόνου

Εάν τα αποτελέσματα είναι θετικά, το υπουργειο Υποδομών και Μεταφορών δεν αποκλείει την προμήθεια έως και 100 λεωφορείων υδρογόνου σε επόμενο στάδιο.

Παρά τα τεστ σε υδρογόνο, πάντως, η ΟΣΥ αυτήν την περίοδο ακόμα δοκιμάζει την ηλεκτροκίνηση και την απόδοση των νεοαποκτηθέντων οχημάτων πασχίζοντας να εντάξει το σύνολο των 140 λεωφορείων που έχει ήδη προμηθευτεί σε δρομολόγια. Η αρχή έγινε με τα πρώτα 46 πριν από περίπου δύο εβδομάδες. Δεδομένου ότι οι μόνιμες εγκαταστάσεις φορτιστών έχουν ακόμα ...δρόμο να διανύσουν προκειμένου να είναι έτοιμες και η φόρτιση των οχημάτων γίνεται με προσωρινούς, υψηλόβαθμες πηγές του υπουργείου είχαν εκτιμήσει πριν λίγες ημέρες ότι το σύνολο των λεωφορείων δε θα είχε τη δυνατότητα να κυκλοφορήσει ταυτόχρονα πριν τα τέλη Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου.

Ωστόσο στις αρχές της εβδομάδας η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, είπε ότι τελικώς όλα τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα βρίσκονται στο δρόμο έως τα τέλη Ιουνίου. Κι αυτό καθώς κατόπιν αξιολόγησης των δεδομένων που ελήφθησαν από τις πρώτες πέντε ημέρες κυκλοφορίας των 65 - 70 ηλεκτρικών λεωφορείων που κινούνται στους δρόμους του λεκανοπεδίου της Αττικής, το σχετικό χρονοδιάγραμμα διαμορφώνεται ως εξής:

  • Έως το τέλος της επόμενης εβδομάδας ο αριθμός των ηλεκτρικών λεωφορείων που θα κυκλοφορούν θα έχει αυξηθεί στα 80 έως 85.
  • Εντός του πρώτου δεκαημέρου του Ιουνίου αναμένεται να κυκλοφορούν περίπου 100 οχήματα.
  • Ακολούθως, θα υπάρξει σταδιακή αύξηση των λεωφορείων που εκτελούν δρομολόγια ώστε, έως το τέλος Ιουνίου, όλα να έχουν τεθεί προς χρήση.

Για αποτελέσματα πολύ καλύτερα του αναμενομένου σε τεχνικό και ποιοτικό επίπεδο, έκανε λόγο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου αναφερόμενος στις εντυπώσεις από τα πρώτα δρομολόγια των ηλεκτρικών λεωφορείων, ενώ τόνισε ότι τα μηνύματα για τα νέα οχήματα, τόσο από τους εργαζομένους όσο και το επιβατικό κοινό είναι θετικά.

«Ως το καλοκαίρι του 2025 πάνω από 60 -70% του στόλου μας θα είναι καινούργιο και με τον νέο διαγωνισμό, σε τρία χρόνια θα φτάσουμε το 100%».

Ο νέος διαγωνισμός και η ανανέωση του στόλου

Στο μίγμα λεωφορείων του νέου διαγωνισμού για τα 700 ηλεκτρικά οχήματα που αναμένεται να βγει σε διαβούλευση εντός του Ιουνίου, θα περιλαμβάνονται κατά πληροφορίες περίπου 180 τρόλεϊ, 380 οχήματα αργής φόρτισης, ενώ τα υπόλοιπα θα είναι ταχείας φόρτισης.

«Έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια τα τελευταία τρία – τέσσερα χρόνια για να μπορέσουμε να κάνουμε ένα extreme makeover στις αστικές συγκοινωνίες, 15 χρόνια μετά την τελευταία προμήθεια λεωφορείων», ανέφερε ο κ. Ξιφαράς συμπληρώνοντας πως αυτό δεν θα μπορούσε να μην περιλαμβάνει και την υδρογονοκίνηση.

Επί του παρόντος, πάντως, αναμένονται 300 οχήματα πιο ...συμβατικού καυσίμου η άφιξη των οποίων θα ολοκληρώσει ένα διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και τρία χρόνια. Οπως είπε ο γ.γ. του υπουργείου, για τα 200 από αυτά έχει υπογραφεί η σύμβαση και έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την παραγωγή τους, ενώ αυτήν την περίοδο η επιτροπή παραλαβής του υπουργείου βρίσκεται στο εργοστάσιο στη Γαλλία προκειμένου να ελέγξει τα υπόλοιπα 100 οχήματα. Εάν ανάψει το πράσινο φως και δεν εντοπιστούν ζητήματα που χρήζουν βελτίωσης εντός του καλοκαιριού, πιθανότατα κατά τα τέλη Ιουλίου, θα βρίσκονται στην Αθήνα τα πρώτα 10 απ΄αυτά.

Παράλληλα προχωρά και ο διαγωνισμός της ΟΣΥ για 300 λεωφορεία που θα αποκτηθούν μέσω leasing εκ των οποίων τα 100 θα είναι ηλεκτρικά, ενώ τα σχέδια της σύμβασης για την ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου στην Ανατολική και Δυτική Αττικη σε ιδιώτες που θα το εκτελούν με 211 καινούρια λεωφορεία βρίσκονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Ερχονται δύο λεωφορεία υδρογόνου

Ισχυρό είναι το ενδεχόμενο απόκτησης και λεωφορείων υδρογόνου για την ΟΣΥ. Ο κ. Ξιφαράς μάλιστα δεν απέκλεισε σε επόμενη φάση και εφόσον αποδειχθεί η αποτελεσματικότητά των οχημάτων που θα δοκιμαστούν, να υπάρξει και τρίτος διαγωνισμός, ο οποίος θα αφορά περί τα 50 ή ίσως και 100 οχήματα υδρογόνου. Αν και κάτι τέτοιο είναι αρκετά πρώιμο ακόμα, το ενδεχόμενο εξετάζεται σοβαρά δεδομένου ότι ένα όχημα υδρογόνου ανεφοδιάζεται σε περίπου 15 λεπτά σε αντίθεση με ένα ηλεκτρικό που απαιτεί τέσσερεις ώρες.

«Είναι κατά έναν τρόπο μια βελτιωμένη ηλεκτροκίνηση με λιγότερες ανάγκες σε υποδομές και πιο αποδοτική ιδιαίτερα για βαριά οχήματα», ανέφερε προσθέτοντας ότι έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση για δημιουργία πρατηρίου υδρογόνου εντός αμαξοστασίου της ΟΣΥ. Επιπέον το υπουργείο έχει εκδώσει τις τεχνικές προδιαγραφές για την εγκατάσταση και αδειοδότηση πρατηρίων υδρογόνου.

«Έχουμε πλάνο για 50 - 100 λεωφορεία υδρογόνου. Ο αριθμός θα εξαρτηθεί από τα υπό εξέταση οικονομοτεχνικά στοιχεία για να προχωρήσουμε. Θα είμαστε από τους πρωτοπόρους στην Ευρώπη στην υδρογονοκίνηση», είπε ο κ. Ξιφαράς.

Αναφερόμενος στην υδρογονοκίνηση, ο κ. Αγιάσογλου επεσήμανε πως «μπαίνοντας στην υδρογονοκίνηση θα έχουμε κάνει κι ένα βήμα μπροστά από πολλές ευρωπαϊκές πόλεις». Και συνέχισε: «Μαζί με τους ανθρώπους της Motor Oil, κάναμε την προσπάθεια για να χρηματοδοτηθεί η πρώτη μικρή κοιλάδα υδρογόνου στην Ελλάδα. Μέσα στο επόμενο δίμηνο με τη δική τους συμβολή, θα έχουμε δύο λεωφορεία υδρογόνου στον στόλο μας, τα οποία θα εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό. Θα ανεφοδιάζονται από το δικό τους πρατήριο στην Κόρινθο. Και θα μπορέσουμε έτσι να καταλάβουμε λίγο καλύτερα τη νέα τεχνολογία».

Προσέθεσε πως μέσω του CEF II η ΟΣΥ χρηματοδοτείται για να φτιάξει το δικό της πρατήριο υδρογόνου στα Άνω Λιόσια, ενώ βρίσκεται σε διαδικασίες και συζητήσεις με την Ε.Ε. ώστε να αποφασιστεί πώς θα υλοποιηθεί.

Για τα πλεονεκτήματα της υδρογονοκίνησης έναντι στην ηλεκτροκίνηση ειδικά στοντομέα των βαρέων οχημάτων, μίλησε ο Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του ομίλου Motor Oil και συντονιστής του έργου Τριήρης. Σύμφωνα με τον ίδιο, προκειται για οχήματα αθόρυβα και ασφαλή, ενώ βάσει των πορισμάτων μελετών της Motor Oil, που επιβεβαιώνονται από τη διεθνή εμπειρία, καταδεικνύεται ότι με δεδομένες τις κλιματολογικές συνθήκες, τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, αλλά και της γεωμορφολογίας Αττικής και Θεσσαλονίκης, τα λεωφορεία δείχνουν καταλληλότερα σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά: «Ανεφοδιάζονται σε 15’ όχι σε 4 ώρες, άρα παρέχουν μεγαλύτερη αξιοποίηση στο συγκοινωνιακό έργο. Δεν επηρεάζονται από κλιματολογικές συνθήκες, όπως οι υψηλές θερμοκρασίες ή το πολύ κρύο. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι το κόστος κατανάλωσης υδρογόνου σε σχέση με την ηλεκτροφόρτιση μπορεί υπό συνθήκες να εξομοιωθεί». Κι αυτό δεδομένου ότι σήμερα το εν λόγω καύσιμο είναι ακριβότερο και από το πετρέλαιο.

Συμπλήρωσε πως το λεωφορείο που παρουσιάστηκε είναι προπομπός των δυο λεωφορείων υδρογόνου που θα αποκτήσει έως το 2026 η ΟΣΥ, και θα ανοίξουν τον δρόμο για να συμπεριληφθεί η νέα τεχνολογία στην ανανέωση του στόλου που προχωρά από το υπουργείο με ικανό αριθμό λεωφορείων υδρογόνου.

ειδήσεις τώραΟΑΣΑυδρογόνοΟΣΥλεωφορεία