Ελλάδα|22.06.2024 21:40

Φωτιά: Γιατί «σίγησε» την Παρασκευή το 112- Πότε έρχεται αναβάθμιση με βιντεοκλήσεις και silent button

Μαρία Λιλιοπούλου

Έως το τέλος του έτους αναμένεται να έχει παραδοθεί η πρώτη αναβάθμιση του 112 προκειμένου να μην παρουσιάζει δυσλειτουργίες, όπως αυτή που σημειώθηκε την Παρασκευή και είχε ως αποτέλεσμα η υπηρεσία συναγερμού να «σιγήσει» περίπου για 1,5 ώρα και εν μέσω πολλαπλών πύρινων μετώπων.

Το έργο της αναβάθμισης του υφιστάμενου συστήματος ήδη υλοποιείται αφού η σχετική σύμβαση υπεγράφη τον περασμένο Φεβρουάριο, με στόχο να βελτιωθεί κυρίως η «χωρητικότητα» του συστήματος και να αυξηθεί η υποδομή σε υπολογιστές ώστε να μην «μπουκώνει» η βάση των μηνυμάτων από τις πολλαπλές ειδοποιήσεις σε περιπτώσεις πολλών συμβάντων ταυτόχρονα. Σύμφωνα με πηγές κοντά στην υπόθεση, αυτή ήταν και η αιτία της μη λειτουργίας του την Παρασκευή.

Σε περίπου δύο χρόνια από τώρα όμως, το 112 θα αλλάξει εξολοκλήρου με μία πλήρη αναβάθμιση στο πλαίσιο του μεγάλου διαγωνισμού που τρέχει ήδη η Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ) και θα μπορεί να υποστηρίζει βιντεοκλήσεις, θα είναι απολύτως προσβάσιμο σε ΑΜΕΑ, ενώ θα διαθέτει ακόμα και silent button για περιπτώσεις π.χ. ομηρίας.

Αλλωστε, όπως επισημαίνουν στο «Εθνος» στελέχη της ΚτΠ, η υφιστάμενη τεχνολογική υποδομή της υπηρεσίας παρουσιάζει μια σειρά ελλείψεων, οφειλόμενων κυρίως στο γεγονός ότι έχει παρέλθει διάστημα μεγαλύτερο της δεκαετίας από τη σύνταξη των τεχνικών προδιαγραφών του εν λόγω έργου. Αποτέλεσμα είναι ορισμένες τεχνικές προδιαγραφές να θεωρούνται ήδη παρωχημένες, με συνέπεια ένα μέρος της υποδομής να λειτουργεί ήδη στο όριο της απόδοσής του.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο του 112 είχε λάβει την πρώτη έγκριση τον Δεκέμβριο του 2010, αλλά ουσιαστικά λειτούργησε δέκα χρόνια αργότερα, καθώς κατακυρώθηκε τον Νοέμβριο του 2013 στον ΟΤΕ και η σύμβαση υπεγράφη το 2014. Η προβλεπόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης ήταν η 31η/12/2015. Ωστόσο, το έργο τέθηκε για διάστημα μεγαλύτερο των 3 ετών σε αναστολή και μετά από απόφαση της ΚτΠ έγινε επανεκκίνησή του μέσα στο 2019, με συνέπεια να ολοκληρωθεί στις 31/12/2019 και να τεθεί σε παραγωγική λειτουργία την 1η Ιανουαρίου 2020.

Ωστόσο πλέον θεωρείται πως το σύστημα έχει ήδη φτάσει στα όριά του και θα πρέπει να περάσει στην επόμενη μέρα. Αλλωστε αυτό επιτάσσουν και οι Ευρωπαικές Οδηγίες. Γι΄αυτό και πριν λιγο καιρό προκηρύχθηκε ο σχετικός διαγωνισμός για την αναβάθμισή του και την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων και εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης. Η συνολική εκτιμώμενη αξία της σύμβασης, περιλαμβανομένων του δικαιώματος προαίρεσης για υπηρεσίες συντήρησης, ανέρχεται στο ποσό των 21,74 εκατομμυρίων ευρώ μη περιλαμβανομένου ΦΠΑ 24%.

Ο διαγωνισμός που θα φέρει μια γενιά μπροστά το σύστημα είναι ήδη στον αέρα έχοντας συγκεντρώσει το ενδιαφέρον υποψήφιων σχημάτων, ενώ εκτιμάται ότι έως το προσεχές φθινόπωρο θα έχει αναδειχθεί και ο ανάδοχος του έργου, το οποίο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης.

Το νέο σύστημα θα υποστηρίζει πλήρως την υφιστάμενη λειτουργικότητα και θα διασφαλίζει μεταξύ άλλων τη δυνατότητα πραγματοποίησης συνδιαλέξεων φωνής, βίντεο, επικοινωνίας με άμεσα μηνύματα σε πραγματικό χρόνο με πολίτες και ΑΜΕΑ, επικοινωνία μέσω SMS, λήψη δεδομένων eCall και ταυτόχρονο γεω-εντοπισμό, όπου αυτό είναι εφικτό.

Αναλυτικά οι δυνατότητες του νέου συστήματος θα είναι οι εξής:

• Θα είναι προσβάσιμο για όλους τους χρήστες του αποκλειστικά από φυλλομετρητές Ιστού (Web Browsers) και θα μπορεί να αξιοποιεί τουλάχιστον δύο οθόνες ταυτόχρονα ανά σταθμό εργασίας.

• Θα αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες γεωεντοπισμού ακριβείας και τις υπηρεσίες eCall

• Θα μπορεί να υποστηρίξει την κλιμάκωση των υπηρεσιών σε περίπτωση μεγάλου συμβάντος με την απομακρυσμένη παροχή εργασίας ενσωματώνοντας όλες τις βέλτιστες πρακτικές ασφαλείας και επίβλεψης των χρηστών.

• Θα παρέχει βασικές λειτουργικότητες μέσω κινητών τερματικών (έξυπνα κινητά τηλέφωνα και tablet).

• Θα παρέχεται η δυνατότητα Video Conference μεταξύ των χρηστών

• Θα ενσωματώνει τεχνολογία που θα διευκολύνει την πρόσβαση ΑμεΑ.

Θα παρέχει επικοινωνία σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει κάλυψη δικτύου κινητής, αλλά μόνον WI-FI

• Θα διαθέτει Silent button για τη σιωπηλή αναγγελία περιστατικού (π.χ. σε περιπτώσεις ομηρίας)

• Θα προτείνει δρομολόγηση των συμβάντων, βάσει γεωγραφικών περιοχών ευθύνης για κάθε υπο-υπηρεσία

• Θα υποστηρίζει αναζήτηση διευθύνσεων, σταυροδρομιών, τοπωνυμίων και σημείων ενδιαφέροντος από δεδομένα διαφορετικών παρόχων με εύκολη ανανέωση των δεδομένων χωρίς να είναι αναγκαία η υποστήριξη από τον ανάδοχο

• Θα παρέχει δυνατότητα αντίστροφης συσχέτισης των συντεταγμένων του καλούντα με οδούς και σημεία ενδιαφέροντος και τρέχοντα συμβάντα προκειμένου να είναι δυνατή η συσχέτιση και η ομαδοποίησή τους.

• Θα υποστηρίζει τεχνολογίες Big Data για την ανάλυση δεδομένων κλήσεων και γεωεντοπισμού παρελθόντων ετών.

• Θα παρέχει αυτοματοποιημένη χαρτογραφική στατιστική απεικόνιση 24ώρου προς τους πολίτες μέσω των κατάλληλων διεπαφών στο ιστοχώρο του Υπουργείου Κλιματικής Κλήσης και Πολιτικής Προστασίας.

φωτιές112ειδήσεις τώραΚοινωνία της ΠληροφορίαςΕυρωπαϊκός Αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 112