Ελλάδα | 09.07.2024 14:22

Αεροδρόμιο σε... αποσύνθεση το «Νίκος Καζαντζάκης» στην Κρήτη - Ποιες οι παρεμβάσεις που κάνει η κυβέρνηση

Μαρία Λιλιοπούλου

Τρύπες στα ταβάνια, τουαλέτες που αποσυντίθενται, καζανάκια που έτρεχαν αδιάκοπα, σοβαρά προβλήματα καθαριότητας, λιγοστοί πίνακες ανακοινώσεων και συχνά συνθήκες ακραίας ζέστης εξαιτίας της μη λειτουργίας ή της υπολειτουργίας του κλιματισμού που αναγκάζουν τους τουρίστες να προσπαθούν να δροσιστούν με χαρτιά και βεντάλιες. Αυτή είναι η εικόνα που μεταφέρεται ακόμα και σήμερα μέσω των σχολίων σε τουριστικούς ιστοτόπους για το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, το δεύτερο σε επιβατική κίνηση αεροδρόμιο της Ελλάδας μετά το «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Σύμφωνα με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), αλλά και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχουν ήδη γίνει αρκετές εργασίες για την αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών. Ωστόσο φαίνεται πως ελάχιστα μέτρα που θα αποδώσουν ουσιαστικά μπορούν να ληφθούν σε έναν αερολιμένα, ο οποίος έχει προ πολλού ξεπεράσει τη χωρητικότητά του. Βάσει των μέχρι στιγμής στατιστικών στοιχείων αεροπορικής κίνησης, το αεροδρόμιο Ηρακλείου θα ξεπεράσει το περσινό ιστορικό ρεκόρ κίνησης επιβατών το 2024. Η αύξηση της επιβατικής κίνησης που καταγράφεται υπερβαίνει πλέον κατά τουλάχιστον 60% τη μέγιστη ονομαστική χωρητικότητα του αεροδρομίου τους θερινούς μήνες, ενώ οι παλαιές και υπερκορεσμένες υποδομές του έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τα όριά κόπωσής τους.

Συγκεκριμένα, μέχρι τα τέλη Ιουνίου η μέση αύξηση της επιβατικής κίνησης του αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης» ήταν περίπου 11%, ενώ η εκτίμηση είναι ότι θα ξεπεράσει τους 9,2 εκατομμύρια επιβάτες μέχρι το τέλος του χρόνου από τα 8,7 εκατομμύρια το 2023, εδραιώνοντάς τη θέση του ως ο δεύτερος μεγαλύτερος αερολιμένας της χώρας σε επιβατική κίνηση.

Δεδομένης της κατάστασης αυτής ο αρμόδιος υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας επισκέφτηκε το αεροδρόμιο του Ηρακλείου τη Δευτέρα ανακοινώνοντας πρόσθετες παρεμβάσεις.

Μετά τη σύσκεψη εργασίας που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή του Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη, του Διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας Γιώργου Σαουνάτσου, του Αερολιμενάρχη Ηρακλείου Γιώργου Πλιάκα και υπηρεσιακών παραγόντων, ο κ. Σταικούρας ανέφερε πως σε ό,τι αφορά την καθημερινή λειτουργία του Αεροδρομίου, έγιναν παρεμβάσεις – με χρηματοδότηση του ιδιωτικού τομέα (ΤΕΡΝΑ) – στον διάδρομο, μήκους 1,3 χλμ., σε 24 κεντρικές κλιματιστικές μονάδες και στους διαδρόμους αποσκευών.

Παραδέχτηκε, πάντως, πως υπάρχουν προβλήματα, «τα οποία προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε κατά τον βέλτιστο τρόπο, πρωτίστως σε ό,τι αφορά την καθαριότητα», ενώ προανήγγειλε ότι τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει πρόσθετο προσωπικό, με αύξηση του τμήματος της Σύμβασης (όπως προβλέπεται) από τον Εργολάβο Καθαριότητας, πρόσθετο προσωπικό για εξωτερικό καθαρισμό από την Περιφέρεια και βρισκόμαστε σε συζητήσεις για επιπλέον παρεμβάσεις, χρηματοδότησης του ιδιωτικού τομέα.

«Η διοίκηση της ΥΠΑ και του Αερολιμένα κάνουν το καλύτερο δυνατό προκειμένου να βελτιωθούν οι συνθήκες, πάντα με γνώμονα την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες που έχει το Αεροδρόμιο», ανέφερε.

Σύμφωνα με την ΥΠΑ, στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου γίνονται συστηματικές παρεμβάσεις με τη συνδρομή και τις χορηγίες ιδιωτικών φορέων και εταιριών, καθώς και της Περιφέρειας Κρήτης και έχουν ήδη ληφθεί μέτρα, όπως:

  • Αντικατάσταση 24 κεντρικών κλιματιστικών μονάδων.

  • Αντικατάσταση δυο ιμάντων παραλαβής αποσκευών (carousel).

  • Προμήθεια επιπλέον ενενήντα καθισμάτων επιβατών.

  • Πλήρη αντικατάσταση αυτόματων εξωτερικών θυρών

  • Ηλεκτρονικός ανοιχτός διαγωνισμός για την προμήθεια και εγκατάσταση δυο (2) επιπλέον αντλιών θερμότητας αέρος / νερού προϋπολογισμού 250.000 ευρώ.

  • Παρεμβάσεις στη Σύμβαση παροχής υπηρεσιών καθαριότητας με αύξηση του συντελεστή συχνότητας καθαρισμού και αύξηση του προσωπικού καθαριότητας, λόγω των αναγκών που προκύπτουν από τη συνεχή αύξηση της επιβατικής κίνησης.

  • Παρεμβάσεις στον εξαερισμό κλειστών χώρων. 

Με τη λήξη της καλοκαιρινής σεζόν, η ΥΠΑ ανέφερε πως σχεδιάζει την πλήρη ανακαίνιση τριών συγκροτημάτων τουαλετών του αεροσταθμού, «παρότι τα περισσότερα συγκροτήματα μετράνε λιγότερο από 10 χρόνια, ενώ κάποια είχαν ανακαινιστεί πριν 2 χρόνια».

Σε ό,τι αφορά θέματα επιχειρησιακής ασφάλειας, η ΥΠΑ σημειώνει πως έχει ήδη προβεί στην ασφαλτόστρωση 1300 μέτρων του κυρίως διαδρόμου προσγείωσης, τη μελέτη και έλεγχο αντοχής πεδίου ελιγμού και διαδρόμων, την προμήθεια και τοποθέτηση υλικών για την εξυγίανση των κυκλωμάτων φωτοσήμανσης πεδίου ελιγμών, αξίας 270.000 ευρώ και την προμήθεια και τοποθέτηση υλικών για την αποκατάσταση λειτουργίας φωτεινών πινακίδων διαδρόμου και τροχοδρόμων, αξίας 160.000 ευρώ.

Υπομονή μέχρι το 2027

Ουσιαστική λύση, πάντως, στα προβλήματα δεύτερου μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας δε φαίνεται να επιτυγχάνεται πριν το 2027, όταν και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ο νέος αερολιμένας στο Καστέλι.

Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, έχει ολοκληρωθεί το 35% του έργου, ενώ το Αεροδρόμιο αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις 6 Φεβρουαρίου 2027.

Παράλληλα, όπως ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, εγκρίθηκε στην Κυβερνητική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων η εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας από το ΤΑΙΠΕΔ, ως φορέας ωρίμανσης, σχετικά με τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας και παρακολούθησης της εκτέλεσης των συμβάσεων για το έργο «Δράσεις Ωρίμανσης – Οδικός Χάρτης για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης».

Στις 11 Ιουνίου 2024, το ΤΑΙΠΕΔ κοινοποίησε πρόσκληση υποβολής προσφορών για την σύναψη εκτελεστικής σύμβασης για την παροχή υπηρεσιών τεχνικού και νομικού συμβούλου για το έργο.

«Αντικείμενο ήταν η πλήρης αποσαφήνιση και αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης της έκτασης από νομικής και τεχνικής πλευράς, και η δημιουργία ενιαίου τεχνικού και νομικού πλάνου ωρίμανσης. Τα παραδοτέα θα καλύπτουν τις ανάγκες εκπόνησης μελέτης σκοπιμότητας/μελέτης εναλλακτικών λύσεων που θα υλοποιηθεί σε επόμενο στάδιο. Υποβλήθηκαν, στις 26 Ιουνίου, προσφορές και η Επιτροπή είναι σε διαδικασία αξιολόγησης, με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τρεις μήνες».

Από τα λόγια του υπουργού, πάντως, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που πρόσεξαν ότι αναφορικά με την αξιοποίηση του χώρου του παλαιού αεροδρομίου, έλειπε οποιαδήποτε αναφορά στο ρόλο ή τη συμμετοχή του δήμου Ηρακλείου.

Η επόμενη μέρα της εν λόγω έκτασης ύστερα από την αιφνιδιαστική επίσκεψη του υπουργού στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου σχολιάστηκε και από τον τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρη Μαμουλάκη, ο οποίος τόνισε ότι η κυβέρνηση αντιήφθηκε πολύ αργά τα προβλήματα του αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης».

«Στις 8 Ιουλίου, στην καρδιά της τουριστικής περιόδου, η Κυβέρνηση της ΝΔ «ανακαλύπτει» να σοβαρά λειτουργικά προβλήματα του αεροδρομίου Ηρακλείου. Ενός αεροδρομίου που παρά το ότι εξυπηρετεί εκατομμύρια ξένων επισκεπτών, έχει αφεθεί στην τύχη του από την Κυβέρνηση της ΝΔ και χωρίς επαρκείς πόρους, χωρίς ουσιαστική υποστήριξη, λειτουργεί με το φιλότιμο των εργαζομένων του. Θα ήταν αστείο, αν αυτή η εικόνα του αεροδρομίου, η πρώτη και η τελευταία που αντικρίζει κάθε επισκέπτης, δεν είχε εκθέσει κατ’ επανάληψη την χώρα μας διεθνώς, μέσα από τις αξιολογήσεις των χρηστών», αναφέρει ο κ. Μαμουλάκης.

Προσθέτει πως «προβληματισμό δημιουργούν και τα μισόλογα του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών για την επόμενη μέρα της έκτασης του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης, καθώς επίσης και το γεγονός ότι δεν έκανε καμία αναφορά στο κομβικό έργο του ΒΟΑΚ, που με τις κυβερνητικές παρεμβάσεις διχοτομεί την πόλη του Ηρακλείου και επιβαρύνει με διόδια όλους τους οδηγούς. Όπως δεν έκανε καμία αναφορά για τη σύνδεση του αεροδρομίου Καστελίου με μέσο σταθερής τροχιάς, ούτε για τη σύνδεσή του απ’ ευθείας με την Μεσαρά, ούτε για την ασφάλεια του αγωγού καυσίμων. Γιατί άραγε;».

αεροδρόμιο Ηρακλείου ΚρήτηςΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΧρήστος ΣταϊκούραςΥΠΑειδήσεις τώρα