Ηλεκτρικός: Παραλίγο τραγωδία με συρμό - Παρέσυρε επιβάτη μέχρι το τέλος της αποβάθρας
Μαρία ΛιλιοπούλουΚινδύνους ακόμα και για τη ζωή των επιβατών εγκυμονεί το παλαιό τροχαίο υλικό με το οποίο εξακολουθούν να εκτελούνται δρομολόγια στις γραμμές του μετρό. Το μεσημέρι της Πέμπτης επιβάτης της Γραμμής 1 (πρώην ηλεκτρικός) κινδύνευσε να τραυματιστεί σοβαρά καθώς ο συρμός, στον οποίο επιχειρούσε να επιβιβαστεί ξεκίνησε παρά το γεγονός ότι υπήρχε πόρτα ανοιχτή.
Ο επιβάτης στην προσπάθειά του να επιβιβαστεί στον συρμό παρασύρθηκε από αυτόν και εάν δεν επενέβαιναν άλλοι επιβάτες που βρίσκονταν εντός του τρένου θα είχε τραυματιστεί σοβαρά εάν δεν είχε χάσει και τη ζωή του.
Όπως μεταδίδουν πηγές των εργαζομένων, στον σταθμό της Νέας Ιωνίας προς Πευκάκια επιβάτης προσπάθησε να κρατήσει με το πόδι του την πόρτα του συρμού ανοιχτή αφού είχε ηχήσει το σήμα κλεισίματος των θυρών. Ωστόσο, η πόρτα έκλεισε, ο συρμός ξεκίνησε σέρνοντας μαζί του τον επιβάτη στην αποβάθρα για περισσότερα από είκοσι μέτρα.
Πώς τον έσωσαν οι επιβάτες
Ο επιβάτης σώθηκε χάρις στην επέμβαση άλλων επιβατών που βρίσκονταν ήδη στον συρμό έσπασαν το τζαμάκι και τράβηξαν τον μοχλό έκτακτης ανάγκης (πέδη), μετά την έξοδο του συρμού από την πλατφόρμα. Για την ακρίβεια ο συρμός σταμάτησε λίγα μέτρα μετά το τελείωμα της αποβάθρας, ακριβώς στο πορτάκι που βρίσκεται στο σημείο. Με άλλα λόγια εάν δεν είχε υπάρξει αυτή η παρέμβαση, ο επιβάτης θα είχε βρεθεί στις ράγες στην ανοιχτή γραμμή. Ο μοχλός αυτός είναι ο κόκκινος που υπάρχει δίπλα στις πόρτες σε θυρίδες ασφαλισμένες.
Τεράστιες ελλείψεις στους συρμούς
Απορία προκαλεί, πάντως, το γεγονός ότι δε λειτούργησε το σύστημα ενημέρωσης του ηλεκτροδηγού ότι υπήρχε πόρτα ανοιχτή προκειμένου να μην ξεκινήσει, γεγονός που πιθανότατα καταδεικνύει ότι το τροχαίο υλικό είναι πλέον τόσο πεπαλαιωμένο που δε «συγχωρεί».
Ο εν λόγω συρμός συγκαταλέγεται στους παλαιότερους που κυκλοφορούν στο δίκτυο και είχαν αγοραστεί τη δεκαετία του ΄80 πλησιάζοντας πλέον τα 40 χρόνια ζωής. Είναι ένας από τους 14, τους οποίους η ΣΤΑΣΥ έχει εντάξει στο πρόγραμμα μετασκευής, που όμως έχει «σκαλώσει» και δεν προχωρά με αποτέλεσμα να έχουν ήδη ενεργοποιηθεί οι πρώτες ρήτρες κατά του αναδόχου.
Ωστόσο, εξαιτίας των τεράστιων ελλείψεων σε τροχαίο υλικό και της ολοένα αυξανόμενης επιβατικής κίνησης, η εταιρία εξακολουθεί να δρομολογεί αυτούς τους συρμούς παρά το γεγονός ότι, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, δεν περνούν από βαριά συντήρηση δεδομένου ότι δεν υπάρχουν εφεδρείες. Οι εργαζόμενοι μεταδίδουν ότι συχνά οι τεχνίτες αναγκάζονται να αυτοσχεδιάζουν για να κρατήσουν με «μπαλώματα» και πατέντες στην κυκλοφορία συρμούς, για τους οποίους δεν υπάρχουν πλέον ανταλλακτικά και έχουν κλείσει προ πολλού τον κύκλο της ζωής τους.
«Η ΣΤΑΣΥ έχει ως προτεραιότητα τη διαθεσιμότητα και όχι την ορθή αντιμετώπιση του τροχαίου υλικού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να εφαρμόζονται πρόχειρες τεχνικά λύσεις και η βαριά συντήρηση που θα φέρει το υλικό σε μια αξιοπιστη κατάσταση να μην εκτελείται. Η καθυστέρηση της μετασκευής και η μη διαθεσιμότητα άλλου τροχαίου υλικού έχει οδηγήσει στη συνεχιζόμενη δρομολόγηση αυτών των συρμών», επισημαίνει στο «Έθνος» ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΗΣΑΠ, Πάνος Κοντογιάννης.
Σύμφωνα με τους εργαζομένους, αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που συνέβη αντίστοιχο περιστατικό τις τελευταίες ημέρες στο δίκτυο των σταθερών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας. Την περασμένη εβδομάδα νεαρός επιχείρησε να κρατήσει την πόρτα συρμού ανοιχτή με τα χέρια του και ενώ ο ίδιος και δύο άλλοι κατάφεραν να επιβιβαστούν στο συρμό, η πόρτα «έπιασε» τα δάχτυλα μιας γυναίκας που ακολουθούσε.
Και στην περίπτωση του μετρό, ο εν λόγω συρμός είναι από τους πιο παλιούς του στόλου, τους επονομαζόμενους και γαλλικούς, οι οποίοι εκτελούν δρομολόγια από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του μετρό.
Υπενθυμίζεται ότι οι εργαζόμενοι περίπου ένα χρόνο πριν είχαν αποκαλύψει και άλλο περιστατικό σοβαρής αστοχίας συρμού του ΗΣΑΠ, ο οποίος αναγκάστηκε να κινηθεί με ανοιχτή την πόρτα από την Κηφισιά μέχρι το Μαρούσι, καθώς αυτή δεν έκλεινε, με το προσωπικό να κάνει εκκλήσεις από τα μεγάφωνα στους επιβάτες, οι οποίοι αντιμετώπιζαν άμεσο κίνδυνο για την ασφάλειά τους, να μην πλησιάζουν στην πόρτα, ενώ συχνά συρμοί δεν καταφέρνουν να σταματήσουν στο σωστό σημείο της αποβάθρας προκειμένου να αποβιβάσουν και να επιβιβάσουν επιβάτες και συνέχιζουν τη διαδρομή του έως τον επόμενο σταθμό.
Τι απαντά η ΣΤΑΣΥ
Το «Εθνος» απευθύνθηκε στη ΣΤΑΣΥ, η οποία επιβεβαίωσε το χθεσινό περιστατικό στη Γραμμή 1, χωρίς ωστόσο να απαντά στο ερώτημα γιατί δεν τέθηκε σε λειτουργία το αυτόματο σύστημα που προειδοποιεί τον ηλεκτροδηγό του συρμού να μην ξεκινήσει καθώς υπάρχουν πόρτες ανοιχτές. Η εταιρία τονίζει ότι αυτό είναι αντικείμενο διερεύνησης των ακριβών συνθηκών του συμβάντος, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει.
Στην απάντησή της επισημαίνει ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της, το μεσημέρι της Πέμπτης 11/07 στην αποβάθρα του σταθμού της Γραμμής 1 του Μετρό «Ν. Ιωνία», 50χρονος επιβάτης, παρότι ήχησε ο χαρακτηριστικός ήχος κλεισίματος των θυρών, επιχείρησε με τα πόδια και τα χέρια του να εμποδίσει το κλείσιμο αυτών.
«Ο συρμός εκκίνησε και σταμάτησε λίγα μέτρα μετά το τελείωμα της αποβάθρας από επιβάτες, που έκαναν χρήση του σήματος κινδύνου, με αποτέλεσμα να απεγκλωβιστεί ο επιβάτης. Στη συνέχεια, αφού ελέγχθηκε το κλείσιμο των θυρών από τον οδηγό και τον σταθμάρχη της «Ν. Ιωνίας», ο συρμός συνέχισε το δρομολόγιο ως τον επόμενο σταθμό «Πευκάκια», όπου εκκενώθηκε, για να πραγματοποιηθεί, όπως προβλέπεται σε ανάλογες περιπτώσεις, ο απαραίτητος έλεγχος στο Αμαξοστάσιο Πειραιά από εξειδικευμένο προσωπικό.
Στον σταθμό «Πευκάκια» ο σταθμάρχης προσέφερε στον επιβάτη τις πρώτες βοήθειες και κάλεσε το ΕΚΑΒ. Άμεσα κατέφθασε στο σημείο μηχανή του ΕΚΑΒ και μετά τον έλεγχο ο επιβάτης αποχώρησε οικειοθελώς και ζήτησε ακύρωση της κλήσης του ασθενοφόρου».
Η ΣΤΑ.ΣΥ επισημαίνει ότι «εξετάζει τις ακριβείς συνθήκες του συμβάντος», ενώ με αφορμή αυτό το περιστατικό, «υπενθυμίζει στους επιβάτες, ότι απαγορεύεται η είσοδος και η έξοδος από τον συρμό μετά τον χαρακτηριστικό, προειδοποιητικό ήχο κλεισίματος των θυρών για λόγους ασφάλειας. Ως εκ τούτου, εφιστούμε την προσοχή των επιβατών στο να μην χρησιμοποιούν το σώμα τους ή κάποιο αντικείμενο για να εμποδίσουν το κλείσιμο των θυρών, καθώς η ενέργεια αυτή ενέχει τον κίνδυνο τραυματισμού, αλλά και πρόκλησης βλαβών που παρακωλύουν το συγκοινωνιακό έργο».
Η «Οδύσσεια» της επιχείρησης ανάταξης συρμών
Στο μεταξύ παντελώς αβέβαιο είναι και το μέλλον της σύμβασης μετασκευής 14 παλαιών τρένων του ΗΣΑΠ, λύση η οποία είχε επιλεγεί αντί της αγοράς καινούριων. Η εν λόγω σύμβαση «τρέχει» εδώ και 1,5 χρόνο χωρίς ωστόσο να έχει σημειώσει καμία πρόοδο. Πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών υπόσχονται αόριστα ένα καλό αποτέλεσμα για το τέλος του 2025, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζουν εάν έως τότε θα είναι έτοιμος ο πιλοτικός συρμός ή το σύνολο των συρμών, όπως αλλωστε όριζε η σύμβαση.
Επικαλούνται την αναξιοπιστία των Ισπανών αναδόχων, οι οποίοι ζήτησαν άλλο τίμημα και άλλο χρονοδιάγραμμα, με το Δημόσιο να έχει προχωρήσει ήδη στην ενεργοποίηση των πρώτων προβλεπόμενων ρητρών της σύμβασης.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο αφορά την μετασκευή 14 συρμών, οι οποίοι είχαν πρωτομπεί στην κυκλοφορία στα μέσα της δεκαετίας του ΄80 και έχει υπογραφεί σύμβαση αναβάθμισής τους. Στόχος ήταν να αρχίσουν να παραδίδονται αναβαθμισμένοι σταδιακά από το 2024, ωστόσο το χρονοδιάγραμμα τροποποιήθηκε και μετατέθηκε για την άνοιξη του 2025 και πλέον είναι ιδιαίτερα αμφίβολο αν και οι νέοι χρόνοι παράδοσης θα καταστεί δυνατό να πιαστούν.
Κι αυτό γιατί ενώ η αρχική σύμβαση που είχε υπογραφεί τον Δεκέμβριο του 2022 είχε προϋπολογισμό ύψους 65,5 εκ. ευρώ, ένα χρόνο αργότερα η ΣΤΑΣΥ έκανε δεκτό το αίτημα του αναδόχου για αναπροσαρμογή του συνολικού συμβατικού τιμήματος κατά 9,5%, δηλαδή κατά 6,2 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ, καθώς και την παράταση των χρόνων τμηματικής παράδοσης του έργου.
Το αναθεωρημένο σχέδιο σύμβασης έχει «κολλήσει» στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο αρχικώς διαπίστωσε «ουσιώδη νομική πλημμέλεια» και ακόμα δεν έχει ανάψει το πράσινο φως για την αναθεώρηση της σύμβασης.
Η παράδοση των ανακαινισμένων τρένων, που θα ενισχύσουν σημαντικά τον στόλο της γραμμής 1, επρόκειτο να γίνει τμηματικά από το 2025 και μετά, αλλά φαίνεται ότι πλέον ούτε γι΄αυτό δεν υπάρχουν βεβαιότητες.
- Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
- Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
- Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
- Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της