Ελλάδα|17.07.2024 14:11

Θεσσαλία: Το αργότερο έως τις αρχές Αυγούστου στον αέρα οι διαγωνισμοί για τα έργα αποκατάστασης

Μαρία Λιλιοπούλου

Το αργότερο έως τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου αναμένεται να βγουν στον αέρα οι διαγωνισμοί για τα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας, η προκήρυξη των οποίων ήδη καταγράφει μικρή καθυστέρηση.

Όπως επεσήμανε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος στο πλαίσιο ενημέρωσης της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για τα έργα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, την Τρίτη υπεγράφη η αύξηση του ορίου πιστώσεων ώστε να υπάρξει μια ανάρτηση 15 ημερών: «Αυτό σημαίνει ότι μετά από 17 - 18 μέρες θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε τους διαγωνισμούς της Θεσσαλίας στις πρώτες μέρες του Αυγούστου, κάτι που για μας είναι πάρα πολύ κρίσιμο», ανέφερε.

1,4 δις ευρώ το κόστος των έργων 

Υπενθυμίζεται ότι το κόστος των έργων που αφορούν την αποκατάσταση οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών που έχει αναλάβει το υπουργείο φτάνει το 1,4 δισεκ. ευρώ. Από αυτά τα 900 εκ. αφορούν στα οδικά έργα και ποσό ύψους 463 εκατομμυρίων ευρώ θα απαιτηθεί για τις παρεμβάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Επιχειρώντας να δικαιολογήσει το ζήτημα των καθυστερήσεων, ο κ. Ταχιάος επεσήμανε ότι για να γίνουν αυτοί οι διαγωνισμοί δεν αρκούσαν τα 600 εκατομμύρια ευρώ του Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που είχαν διασφαλιστεί. Για το λόγο αυτό χρειάστηκε να απενταχθούν από το Ταμείο μια σειρά άλλων έργων για τα οποία όμως, όπως είπα, έχουν βρεθεί πόροι για να ολοκληρωθούν.

«Το να δημοπρατήσεις ένα έργο δεν είναι απλή υπόθεση. Έπρεπε να γίνουν μελέτες και κάποιες τεχνικές περιγραφές. Όταν δεν μπορείς να επισκεφθείς αυτά τα μέρη, οι τεχνικές λύσεις που πρέπει να δώσεις είναι μια ιδιαίτερα περίπλοκη διαδικασία που έπρεπε να γίνει για το σύνολο της Θεσσαλίας».

Υπενθύμισε ότιτα σημεία, στα οποία απαιτούνται παρεμβάσεις φτάνουν περίπου τα 2.000. Δεν παρέλειψε, πάντως, να επαναλάβει ότι οι πόροι δεν είναι απεριόριστοι και ως εκ τούτου τα έργα έπρεπε να προτεραιοποιηθούν: «Πρέπει να βάλουμε προτεραιότητες και στη Θεσσαλία το κάναμε για αυτά τα έργα που εκ των πραγμάτων πρέπει να γίνουν και δε μπορούμε να τα αποφύγουμε».

Κρίσιμο ρόλο έπαιξε και το κατεπείγον των παρεμβάσεων προκειμένου να αναχαιτιστεί το κύμα φυγής των κατοίκων από τις πληγείσες περιοχές.

Ποιες είναι οι τέσσερεις εργολαβίες για τα οδικά έργα

Έως σήμερα έχει γίνει γνωστό ότι τα οδικά έργα θα προχωρήσουν με τέσσερεις εργολαβίες, το αντικείμενο των οποίων έχει ήδη εγκρίνει με απόφασή του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

Οι εργολαβίες ομαδοποιήθηκαν με κριτήρια που αφορούν την κρισιμότητα των βλαβών, την ασφάλεια των μετακινήσεων, την εγγύτητα καθώς επίσης και την ομοιογένεια των αστοχιών. Συνολικά αφορούν σε 1.007 θέσεις παρέμβασης, στις οποίες εμφανίζονται ζημιές στο οδικό δίκτυο, κατολισθήσεις πρανών, διάβρωση εδαφών, κατάρρευση και υποσκαφή γεφυρών, καταστροφές οχετών.

Οι διαγωνισμοί θα προχωρήσουν με τη διαδικασία της fast track εκτέλεσης έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας με τη συμμετοχή μόνο των μεγάλων τεχνικών ομίλων της χώρας, οι οποίοι θα κληθούν με κλειστή πρόσκληση σε διαπραγμάτευση.

Το αντικειμενο των τεσσάρων οδικών εργολαβιών για τα κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών ομαδοποιήθηκε εξής:

  • Αποκατάσταση βλαβών Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό: 278.200.000 €.

  • Αποκατάσταση βλαβών Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό: 267.500.000 €.

  • Αποκατάσταση βλαβών Δήμων: Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό: 184.000.000 €.

  • Αποκατάσταση βλαβών Δήμων: Ιστιαίας - Αιδηψού, Μαντουδίου Λίμνης - Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό: 170.000.000 €

Σε ό,τι αφορά το κόστος των σιδηροδρομικών έργων, όπως ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, έχει αποτιμηθεί σε 463 εκατομμύρια ευρώ για τον κεντρικό άξονα και τους δύο καθέτους, Λάρισα - Βόλος και Καλαμπάκα - Παλαιοφάρσαλος.

Παράλληλα προχωρά και η αποκατάσταση των σχολικών μονάδων με χρηματοδότηση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. «Ολες οι εργολαβίες είναι στο πεδίο και τα σχολεία θα είναι έτοιμα στο διαστημα από το Σεπτέμβριο του 2024 μέχρι το Δεκέμβριο του 2024», ανέφερε.

Ανοίγει ο δρόμος για νέα σιδηροδρομικά έργα

Ζήτημα ημερών είναι, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα και η προκήρυξη του διαγωνισμού για το τμήμα «Νέα Καρβάλη – Τοξότες», το οποίο αποκόπηκε από τα έργα της σιδηροδρομικής Εγνατίας, προκειμένου να διασφαλιστεί η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Όπως επεσήμανε ο υπουργός, σήμερα αναμένεται να ανάψει το πράσινο φως για τη χρηματοδότηση των έξι σιδηροδρομικών έργων που έχουν υποβληθεί προς έγκριση χρηματοδότης από το CEF II, η οποία εκτιμάται γύρω στα 500 εκατομμύρια ευρώ.

Εάν σε αυτήν προστεθούν τα 211 εκ. του έργου Νέα Καρβάλη – Τοξότες, αλλά και τα 100 εκ. του Προαστιακού Δυτικής Αττικής από το Ταμείο Ανάκαμψης, οι συνολικά εξασφαλισμένοι πόροι εντός του 2024 φτάνουν τα 800 εκ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι τα έργα για τα οποία έχει υποβληθεί φάκελος από την Ελλάδα περιλαμβάνουν την κατασκευή της σιδηροδρομικής υποδομής από το Ρίο ως το λιμάνι της Πάτρας,την κατασκευή δεύτερης γραμμής στα τμήματα Αλεξανδρούπολη – Πύθιο και Πύθιο – Ορμένιο, την αναβάθμιση και πιστοποίηση του τμήματος Αχαρνές – Οινόη, την ανάταξη της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο Άνω Λιόσια – Κιάτο και την αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας, όλα με φορέα υλοποίησης τον ΟΣΕ.

Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων της ελληνικής πρότασης ανέρχεται σε 1,35 δισ. ευρώ.

Υπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΘεσσαλίαειδήσεις τώραΧρήστος Σταϊκούραςσιδηρόδρομοςέργα