Μετρό: Ο καύσωνας «γονάτισε» το σύστημα - Παραπαίουν ανελκυστήρες, κυλιόμενες σκάλες και μηχανήματα εισιτηρίων
Μαρία ΛιλιοπούλουΕξοπλισμός προσβασιμότητας που παραπαίει, ανελκυστήρες και κυλιόμενες σκάλες που τίθενται εκτός λειτουργίας επανειλημμένα ακόμα και στους πιο καινούριους σταθμούς του δικτύου κάθε φορά που η θερμοκρασία χτυπάει κόκκινο, συνθήκη που έχει μετατραπεί στην κανονικότητα του φετινού καλοκαιριού, αλλά και εκδοτήρια που υπολειτουργούν σε συνθήκες καύσωνα. Αυτή είναι η εικόνα που επικρατεί σε πολλούς σταθμούς του μετρό, όπως περιγράφουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στο μέσο που άλλοτε αποτελούσε το «πετράδι του στέμματος» των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας.
Οι υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στην πρωτεύουσα τον τελευταίο καιρό δεν κάνουν μόνο δύσκολες τις μετακινήσεις του επιβατικού κοινού στους συρμούς που δε διαθέτουν κλιματισμό και στις «καυτές» αποβάθρες όπου συνωστίζονται όλο και περισσότεροι, αλλά φαίνεται ότι έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους και στον υπόλοιπο εξοπλισμό και εγκαταστάσεις του συστήματος, σημαντικό τμήμα του οποίου μετρά πάνω από 20 χρόνια ζωής και συνεχούς χρήσης χωρίς να έχει αντικατασταθεί.
Την ίδια στιγμή ένα ακόμα περιστατικό ξυλοδαρμού σταθμάρχη εν ώρα εργασίας την περασμένη εβδομάδα φέρνει στο φως το Συνδικάτο Σταθμαρχών ΣΤΑΣΥ «Πρώτη Γραμμή», που κάνει ξεκάθαρα λόγο για μετατροπή του μετρό σε «ξέφραγό αμπέλι» με ανύπαρκτη αστυνόμευση παρά τις εξαγγελίες.
Πολλά τα προβλήματα στους σταθμούς
«Δυστυχώς καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες των τεράστιων αστοχιών που υποβαθμίζουν καταλυτικά το συγκοινωνιακό έργο που οφείλει να προσφέρει η ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. στο επιβατικό κοινό. Ειδικά δε, όταν αυτές οι αστοχίες παρατηρούνται σε νεόδμητους σταθμούς του δικτύου, τα συναισθήματα απογοήτευσης είναι έντονα», αναφέρει το Συνδικάτο σε ανακοίνωσή του.
Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι η εταιρία μπορεί να έθεσε σε εφαρμογή την ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο με το https://www.stasy.gr/elevators/ μέσω του οποίου μπορεί κανείς να παρακολουθήσει σε πραγματικό χρόνο τα σημεία στα οποία παρουσιάζονται προβλήματα πρόσβασης μέσω ανελκυστήρων, αλλά «πίσω από τις «κουρτίνες» διεξάγεται μια κωμικοτραγική υπερπροσπάθεια να μείνουν σε λειτουργία οι ανελκυστήρες και οι κυλιόμενες του δικτύου, εν μέσω θερινής περιόδου, με τις θερμοκρασίες να χτυπάνε κόκκινο», αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους.
«Καλή η ενημερωτική εφαρμογή, αλλά ο εξοπλισμός για τον οποίο ενημερώνει, παραπαίει», λέει στο «Εθνος» ο πρόεδρος του Συνδικάτου, Λεωνίδας Γεωργόπουλος προσθέτοντας ότι τις περισσότερες ημέρες ειδικά στις ζεστές ώρες ακόμα και καινούριοι σταθμοί, όπως η τετράδα από Αγιο Δημήτριο μέχρι Ελληνικό, αλλά και οι πέντε από τους έξι σταθμούς της επέκτασης προς Πειραιά έχουν κίτρινη ή κόκκινη ένδειξη που σημαίνει ότι είτε ο ένας είτε το σύνολο των ανελκυστήρων είναι εκτός λειτουργίας.
«Στα Μανιάτικα ο μοναδικός ανελκυστήρας είναι σχεδόν μόνιμα σε βλάβη πράγμα που καθιστά συνεχώς τον σταθμό μη προσβάσιμο. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει βραδινή βάρδια συντήρησης από τον εργολάβο Σάββατο προς Κυριακή και Κυριακή προς Δευτέρα με αποτέλεσμα αν κάποιος μείνει σε ανελκυστήρα σταθμού στις 5.30 το πρωί και δεν μπορέσει να τον απεγκλωβίσει ο σταθμάρχης, θα μείνει εκεί μισή ή και μία ώρα. Εχει συμβεί. Ειδικά τις ημέρες του καύσωνα όταν χτυπάει ο ήλιος ανεβαίνει η θερμοκρασία και κόβεται η λειτουργία των ανελκυστήρων, κάτι που ενδεχομένως θα μπορούσε να λυθεί με μία αντηλιακή μεμβράνη, όπως μας έχουν πει οι εργαζόμενοι του εργολάβου», τονίζει ο κ. Γεωργόπουλος.
Η αντικατάσταση των παλαιών ανελκυστήρων και κυλιόμενων κλιμάκων του συστήματος είναι από τις προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εφόσον βέβαια βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι, κάτι το οποίο δεν έχει επιτευχθεί ακόμα. Το κόστος των πιο «ανθρώπινων» μετακινήσεων με τα ΜΜΜ της Αθήνας έχει υπολογιστεί σε περίπου 60 εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει την εγκατάσταση κλιματισμού σε οχήματα και συρμούς, καθώς επίσης και την αντικατάσταση των κυλιόμενων κλιμάκων και των ανελκυστήρων.
Μηχανήματα εισιτηρίων κρατάνε χρήματα
Αυτό όμως δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα, σύμφωνα με τους εργαζομένους: «Το επιβατικό κοινό ξαφνικά βρίσκεται αντιμέτωποι με μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων που παρακρατούν χρήματα ή δεν εκδίδουν καν εισιτήρια, με άδεια εκδοτήρια από προσωπικό, με την παραβατικότητα και τις σπείρες πορτοφολάδων να έχουν δημιουργήσει ένα κράτος εν κράτει μέσα στο δίκτυο», επισημαίνεται στην ανακοίνωση του Συνδικάτου.
Οπως μεταδίδουν οι εργαζόμενοι, κάποια από τα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων που τοποθετήθηκαν σε δεύτερο χρόνο βγάζουν συχνά βλάβες στις υψηλές θερμοκρασίες. Κι αυτό την ώρα που έχουν κλείσει ακόμα περισσότερα φυσικά εκδοτήρια καθώς έληξαν χωρίς να ανανεωθούν οι συμβάσεις εκδοτών που είχαν προσληφθεί μέσω της ΔΥΠΑ. Ακόμα και ο σταθμός της Ακρόπολης, ένας από τους δημοφιλέστερους κυρίως την καλοκαιρινή περίοδο λειτουργεί με φυσικό εκδοτήριο μόνο στο διάστημα 11.00 με 19.00. Μέχρις στιγμής έχουν σταματήσει να εργάζονται περί τους 10 – 15 εκδότες, ενώ στα τέλη Αυγούστου θα λήξουν οι συμβάσεις και άλλων εργαζομένων.
Οπως λένε οι εργαζόμενοι, για στο ζήτημα της παραβατικότητας λειτουργούν πολλαπλοί παράγονες: «Για ανελκυστήρες και κυλιόμενες όμως που δεν λειτουργούν λόγω ζέστης και εκδοτικά μηχανήματα που δεν εκδίδουν σωστά τα εισιτήρια λόγω προβληματικών ρολών που δεν αντέχουν στις υψηλές θερμοκρασίες, οι υπεύθυνοι έχουν ονόματα και διευθύνσεις. Και διερωτόμαστε… Ο κατασκευαστής δεν το προέβλεψε αυτό; Οι συνθήκες του αττικού κλίματος είναι κάτι που προέκυψε πρόσφατα; Τι κάνει η ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. για να το διορθώσει; Πότε έπρεπε να έχει αντικατασταθεί ή πλήρως ανακατασκευαστεί ο παλαιός εξοπλισμός; Υπάρχει σχεδιασμός στο άμεσο μέλλον να διορθωθούν όλα αυτά ή θα παραμείνουν ως κανονικότητα;».
Στην ίδια ανακοίνωση τονίζεται ότι διαφημίζονται φοιτητικά και μειωμένα εισιτήρια στους τουρίστες, αλλά όταν φθάνει η ώρα να τα προμηθευτούν, «παραπέμπονται στα ανύπαρκτα εκδοτήρια».
Νέος ξυλοδαρμός σταθμάρχη – Ελάχιστη η αστυνόμευση
Την ίδια στιγμή, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, ακόμα ένας σταθμάρχης ξυλοκοπήθηκε από επιβάτη. Το νέο περιστατικό ξυλοδαρμού έλαβε χώρα στον σταθμό Βικτώρια, την Πέμπτη 18/07/2024 στις 23:30.
«Η επικινδυνότητα αυτές τις ώρες φθάνει στο αποκορύφωμά της και οι σταθμοί του δικτύου είναι έρμαια των ατόμων με έντονη παραβατικότητα», τονίζουν κάνοντας λόγο για ένα εκρηκτικό μείγμα που προκαλείται από άτομα υπό την επήρεια ουσιών και αλκοόλ και ομάδες νεαρών που δρουν ως συμμορίες πλέον.
«Βανδαλισμοί και ξυλοδαρμοί πλέον είναι καθημερινό φαινόμενο, ειδικά στους σταθμούς με έντονη νυκτερινή δραστηριότητα λόγω διασκέδασης και ειδικότερα στους σταθμούς του κέντρου».
Τα περιστατικά αυτά καταδεικνύουν την παταγώδη αποτυχία του πολυδιαφημισμένου σχεδίου «Αριάδνη», το οποίο φαίνεται πως υπηρετούν όλο και λιγότεροι αστυνομικοί με τον αριθμό τους να συρρικνώνεται ακόμα περισσότερο την περίοδο των καλοκαιρικών αδειών.
Από την επίθεση σε σταθμάρχη τον Ιανουάριο του 2021 στον σταθμό της Ομόνοιας έως και σήμερα έχουν καταγραφεί τουλάχιστον άλλες 4 επιθέσεις και ξυλοδαρμοί κατά εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ.
«Πέρυσι οι αστυνομικοί από 160 είχαν μειωθεί στους 108, ενώ έχουμε εξηγήσει σε όλους τους τόνους ότι χρειάζεται αστυνόμευση όπως πριν το 2010 σε κάθε σταθμό κατά τις ώρες λειτουργίας. Αντ΄αυτού μόνο κεντρικοί σταθμοί, όπως η Ομόνοια, το Σύνταγμα και το Μοναστηράκι φυλάσσονται, ενώ και οι εργαζόμενοι εταιριών security - όπου υπάρχουν - δουλεύουν σε μία βάρδια», λέει ο κ. Γεωργόπουλος.
- Μαγδεμβούργο: Ερωτήματα για τις ευθύνες των Αρχών και τους χειρισμούς για τις πληροφορίες από το παρελθόν του δράστη
- Νέες απειλές Πούτιν: Υπόσχεται καταστροφικά αντίποινα στην Ουκρανία μετά την επίθεση στο Καζάν
- Επίδομα θέρμανσης: Τη Δευτέρα (23/12) η πληρωμή της πρώτης δόσης
- Ισχυρή καταιγίδα στην Αττική: Επιδείνωση του καιρού τις επόμενες ώρες – Πού θα «χτυπήσουν» τα φαινόμενα