Ελλάδα|25.07.2024 06:50

Ξαπλώστρες από…χρυσάφι στα beach bar: Αδιανόητες τιμές ακόμα και σε λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Απολύτως απροστάτευτοι απέναντι στην αισχροκέρδεια, που παρατηρείται στη μεγάλη πλειοψηφία των beach-bars σχεδόν σε όλες τις παραλίες της χώρας, είναι οι καταναλωτές, με τη μεταφορά ομπρέλας και καρεκλών από το σπίτι να φαίνεται να αποτελεί τη μόνη λύση για το μέσο Έλληνα το φετινό καλοκαίρι, προκειμένου να χαρεί τη θάλασσα και τη δροσιά της. Η αιτία είναι ότι έχουν «ξεφύγει» οι τιμές για «ενοικίαση» ξαπλώστρας στα beach–bars και σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν ακόμα και σε εξωπραγματικά νούμερα.

Ακόμα και σε περιοχές που δεν αποτελούν πολυτελείς τουριστικούς προορισμούς, πολύ δύσκολα θα νοικιάσει ένα ζευγάρι δύο ξαπλώστες σε beach-bar με λιγότερα από 30-40 ευρώ, με τις τιμές για το σετ σε κάποιες περιπτώσεις να φτάνουν ακόμα και τα 80-100 ευρώ.

Κάποια beach-bars ακολουθούν την πολιτική της ελάχιστης κατανάλωσης, η οποία σημαίνει ότι στο ζητούμενο ποσό, το οποίο είναι κάθε άλλο παρά ευτελές, περιλαμβάνεται η «ενοικίαση» της ξαπλώστρας καθώς και τα τρόφιμα, ροφήματα ή ποτά που θα παραγγείλει ο πελάτης μέχρι αυτό το ποσό. Αν ο πελάτης θέλει να κάνει μεγαλύτερη κατανάλωση, θα πληρώσει περισσότερα χρήματα.

Την ίδια στιγμή, σε πολλά άλλα beach-bars ζητείται ένα ποσό, το οποίο επίσης δεν είναι μικρό, μόνο για να κάνει ο πελάτης χρήση της ξαπλώστρας και ό,τι παραγγείλει χρεώνεται έξτρα.

Και στις δύο περιπτώσεις το κόστος για τον καταναλωτή είναι πολύ υψηλό, με αποτέλεσμα ένα μπάνιο για ένα ζευγάρι σε beach-bar να κοστίζει «χρυσάφι». Και επειδή το κόστος της συγκεκριμένης επιλογής φτάνει σε… δυσθεώρητα ύψη, είναι αυτονόητο ότι ο μέσος Έλληνας που θα την ακολουθήσει, θα αναγκαστεί να καθίσει... όλη την ημέρα στο beach-bar και να ξεχάσει οποιοδήποτε άλλη μορφή διασκέδασης, αφού δεν αντέχει οικονομικά για περισσότερα έξοδα.

Εκπρόσωποι των τουριστικών πρακτόρων κάνουν λόγο στο ethnos.gr για πρακτικές αισχροκέρδειας, οι οποίες θα δυσφημίσουν τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό τον ελληνικό τουρισμό.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων, Γιώργος Καββαθάς, υποστηρίζει ότι όλα αυτά οφείλονται στην αλλαγή του νόμου για τον αιγιαλό, ο οποίος μείωσε σημαντικά το χώρο που μπορούν να καταλαμβάνουν τα beach-bars στις παραλίες, με αποτέλεσμα οι επιχειρηματίες να αυξήσουν τις τιμές, για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στα έξοδα.

«Έχει παρερμηνευτεί η έννοια της ελεύθερης αγοράς»

Ειδικότερα, ως δυσφημιστικές σε κάποιο βαθμό για τον ελληνικό τουρισμό και ως αποτρεπτικές για κάποιον να επισκεφθεί ξανά το ίδιο μέρος, χαρακτηρίζει τις συγκεκριμένες πρακτικές των επιχειρήσεων το μέλος του Γενικού Συμβουλίου της fed-HATTA και ταμίας της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας – Θράκης, Κώστας Κουράκος.

Όπως αναφέρει στο ethnos.gr, έχει παρερμηνευτεί πλέον σε μεγάλο βαθμό η έννοια της ελεύθερης αγοράς και υπογραμμίζει ότι η απουσία ελέγχων από την πλευρά της Πολιτείας οδηγεί στην εκκόλαψη τραστ σε κάποιους τομείς.

«Δεν μπορούμε να μιλάμε αόριστα για ελεύθερη αγορά. Δε σημαίνει ότι μπορεί να κάνει ο καθένας, ό,τι θέλει. Κάπου θα πρέπει να υπάρχει και κάποιο μέτρο. Όμως, από τη στιγμή που δεν υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί, οδηγούμαστε σε καταστάσεις αισχροκέρδειας. Δυστυχώς, ο όρος της ελεύθερης αγοράς έχει παρερμηνευτεί, με αποτέλεσμα να μην απέχει πολύ από τη δημιουργία τραστ. Αν θέλει η Πολιτεία, μπορεί να βάλει μία τάξη, όπως έκανε με την τιμή του νερού. Υπάρχουν πολλοί τρόποι, για να παρακολουθείται η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς. Οι πολύ υψηλές τιμές είναι σίγουρα αποτρεπτικές, για να επισκεφθεί κάποιος ξανά τον ίδιο προορισμό και αποτελούν σε κάποιο βαθμό δυσφήμιση για τον ελληνικό τουρισμό. Είναι πολύ εύκολο από μεμονωμένα γεγονότα να υπάρξει δυσφήμιση σε έναν τόπο. Αν δυσφημιστεί κάτι και πέσει ένα στίγμα πάνω του, χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια για να γυρίσει το σε βάρος του κλίμα», τονίζει στο ethnos.gr ο κ. Κουράκος.

Η αλλαγή του νόμου για τον αιγιαλό έφερε αυτά τα αποτελέσματα

Συνέπεια της αλλαγής του νόμου για τον αιγιαλό, ο οποίος μείωσε το χώρο που μπορούν να καταλαμβάνουν τα beach-bars στις παραλίες, αποτελεί η αύξηση των τιμών στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις, σύμφωνα με τον κ. Καββαθά. Όπως υποστηρίζει, οι τιμές στους πλειστηριασμούς για την ενοικίαση χώρου στον αιγιαλό έχουν φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα, ενώ την ίδια στιγμή, με την αλλαγή του νόμου για τον αιγιαλό, επιχειρηματίες beach-bars αναγκάζονται να δουλέψουν ακόμα και στο 1/5 του χώρου που καταλάμβαναν μέχρι πρότινος.

«Αυτά ανάγκασαν τους συναδέλφους να αναπροσαρμόσουν την τιμολογιακή πολιτική τους και να αυξήσουν τις τιμές, Πρέπει να αποφασίσουμε, αν θέλουμε υποδομές στις παραλίες και τι μοντέλο θα ακολουθήσουμε σε αυτές. Σε συνάδελφο στην Κεφαλλονιά περιόρισε ο νέος νόμος το χώρο, που μπορεί να καταλαμβάνει στην παραλία η επιχείρησή της, στα μόλις είκοσι τετραγωνικά μέτρα. Τι να βάλει σε αυτά και πώς να βγάλει κέρδος; Όταν η νομοθεσία επηρεάζεται από κάποιο κίνημα της ομπρέλας, τα αποτελέσματα θα είναι τραγικά. Όταν σε επίπεδο νομοθεσίας αντιμετωπίζουμε εξοντωτικά μέτρα, θα έχουμε ως συνέπεια ακραία πράγματα», σημειώνει στο ethnos.gr ο κ. Καββαθάς.

Ο ίδιος παραδέχεται, ωστόσο, ότι τα 80 και τα 100 ευρώ που ζητούνται για ένα σετ ομπρέλας σε κάποια beach-bars, αποτελούν σίγουρα εξωπραγματικά ποσά.

«Σίγουρα αυτά τα ποσά είναι εξωπραγματικά. Δεν μπορείς να ζητάς 80 ευρώ για δύο ξαπλώστρες, όταν το μεροκάματο βρίσκεται στα 30 ευρώ. Υπάρχουν, όμως και πολλές παραλίες, στις οποίες οι τιμές είναι φυσιολογικές. Προσωπικά πήγα για μπάνιο στην παραλία του Σχοινιά και πλήρωσα το Σάββατο 14 ευρώ για δύο ομπρέλες και έξι ευρώ για δύο καφέδες», αναφέρει ο κ. Καββαθάς.

ομπρέλαbeach barπαραλίεςτιμέςΓιώργος Καββαθάςκαταναλωτές