Ελλάδα|30.07.2024 08:26

Tι περιλαμβάνει το πακέτο μέτρων που αλλάζει τα πάντα στις ΔΕΚΟ του Υπερταμείου - Γιατί αντιδρούν έντονα οι εργαζόμενοι

Μαρία Λιλιοπούλου

Μονομερείς μετακινήσεις του προσωπικού από εταιρία σε εταιρία, αποκλεισμό του εκπροσώπου των εργαζομένων από τα Πειθαρχικά Συμβούλια, προσλήψεις διευθυντικών στελεχών από την αγορά με αποδοχές εκτός ενιαίου μισθολογίου με τις οποίες αμείβεται το λοιπό προσωπικό των φορέων δημιουργώντας πολλαπλές ταχύτητες εργαζομένων, έλεγχος με ασφυκτικές προθεσμίες που ουσιαστικά καταργεί στην πράξη το ΑΣΕΠ, αλλά και κατάρτιση κανονισμών προσωπικού χωρίς τους εργαζομένους, περιλαμβάνει το μπουκέτο μέτρων προκειμένου να γίνουν οι δημόσιες επιχειρήσεις που υπάγονται στο Υπερταμείο, μεταξύ των οποίων οι συγκοινωνιακές εταιρίες και τα ΕΛΤΑ, «μικρές ΔΕΗ».

Παράλληλα με το σχέδιο νόμου για το Υπερταμείο ανοίγει περαιτέρω ο δρόμος για απευθείας αναθέσεις στις προμήθειες των ΔΕΚΟ παρά τις ενστάσεις της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, ο ελεγκτικός ρόλος της οποίας «κονταίνει» κι ας προειδοποιεί ότι κάτι τέτοιο μπορεί να προκαλέσει ασυμβατότητες με το ενωσιακό δίκαιο και να οδηγήσει σε προσφυγές.

Αναλυτικά για τα παραπάνω το σχέδιο νόμου προβλέπει:

  • Για τις προσλήψεις προσωπικού με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου δημόσια προκήρυξη που δημοσιεύεται αφού έχει προηγουμένως αποσταλεί στο Α.Σ.Ε.Π. που θα έχει στη διάθεσή του διάστημα δέκα ημερών για να αποφανθεί ως προς τη νομιμότητά της. Για την αξιολόγηση των αιτήσεων προβλέπεται η λειτουργία τριμελούς επιτροπής, ενώ άλλη τριμελής επιτροπή, στην οποία συμμετέχει ένα ένα μέλος υποδεικνυόμενο από το Α.Σ.Ε.Π. συγκροτείται για την εξέταση ενστάσεων, αν αυτές υποβληθούν. Τα δε όργανα που διενεργούν τον διαγωνισμό θα μπορούν σε κάθε στάδιο της διαδικασίας να ζητούν τη συνδρομή εξειδικευμένων συμβούλων.

  • Καθορίζεται το πλαίσιο για την πρόσληψη προσωπικού ορισμένου χρόνου για την κάλυψη ειδικών αναγκών που απαιτούν εξειδικευμένη εμπειρία ή σπουδές προς εκτέλεση ειδικού έργου, κυρίως για τη διαχείριση συγκεκριμένων έργων (project management) κατά τρόπο όμοιο με αυτόν που προβλέπεται για την πρόσληψη προσωπικού αορίστου χρόνου.

  • Προβλέπεται η δυνατότητα πρόσληψης προσωπικού για την κάλυψη πρόσκαιρων, παροδικών ή εποχικών αναγκών και τίθενται χρονικοί περιορισμοί στη διάρκεια των συμβάσεων. Συνολικά ο ρόλος του ΑΣΕΠ ψαλιδίζεται όχι μόνο μέσω των ασφυκτικών προθεσμιών που του δίνονται για έλεγχο, αλλά και μέσω της πρόβλεψης «έκτακτων» περιπτώσεων, περιπτώσεων έμμισθης εντολής και ειδικών «εξειδικευμένων» έργων.

  • Προβλέπεται απλουστευμένη διαδικασία πλήρωσης των θέσεων γενικών διευθυντών και διευθυντών με απόφαση που θα λαμβάνεται από τον διευθύνοντα σύμβουλο κάθε εταιρείας, ο οποίος θα μπορεί να προκρίνει την τοποθέτηση στις θέσεις αυτές και στελεχών της ίδιας ιεραρχικής στάθμης. Οι γενικοί διευθυντές και διευθυντές των εταιρειών θα προσλαμβάνονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου διάρκειας έως τεσσάρων ετών με δυνατότητα ανανέωσης.

  • Οι αποδοχές των γενικών διευθυντών και διευθυντών εγκρίνονται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου, μετά από εισήγηση της επιτροπής προσλήψεων και αμοιβών, μαζί με τους στόχους που συνδέονται με μέρος της αμοιβής. Για τις αμοιβές του υπόλοιπου προσωπικού εφαρμόζεται κατ’ αρχήν το ενιαίο μισθολόγιο, ενώ στις αμοιβές αυτές μπορεί να προστίθεται και η αμοιβή για την επίτευξη στόχων.

  • Διευκολύνεται περαιτέρω η ανάθεση και εκτέλεση των δημόσιων συμβάσεων εταιριών κατά παρέκκλιση από τον ν. 4412/2016 και υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας. Ειδικά για τα ΕΛΤΑ προβλέπεται ...διπλή εξαίρεση αφού ορίζεται ότι η ανάθεση των συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών των Ελληνικών Ταχυδρομείων γίνεται σύμφωνα με τον Κανονισμό Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών, ο οποίος καταρτίζεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου εντός 4 μηνών και υποβάλλεται προς έγκριση από τη γενική συνέλευση.

Απαντώντας στις αιτιάσεις των φορέων, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης επεσήμανε ότι και σήμερα προβλέπεται – αν και μόνο για τις άμεσες θυγατρικές του Υπερταμείου – η δυνατότητα μεταφοράς εργαζομένων.

Διαβεβαίωσε ότι οι ΣΣΕ θα συνεχίσουν να συνάπτονται και οι εργαζόμενοι θα εκπροσωπούνται στα Διοικητικά Συμβούλια των εταιριών, ενώ όσον αφορά τους κανονισμούς προσωπικού απέδωσε τις αλλαγές στην ανάγκη εποπτείας από το Υπερταμείο και ομοιομορφίας τους προσθέτοντας ότι δεν αποκλείεται η διαβούλευση με τους εργαζομένους.

Κάθετος ήταν, πάντως, για τον αποκλεισμό των εργαζομένων από τα Πειθαρχικά Συμβούλια: «Αυτή είναι η βούλησή μας. Οι εργαζόμενοι παραμένουν στα ΔΣ, θα γίνεται διαβούλευση αλλά τα Πειθαρχικά δεν είναι όργανα, στα οποία πρέπει να συμμετέχουν συνδικαλιστές. Είναι οιονεί δικαστές, πειθαρχικά όργανα κι αυτό που συμβαίνει ήδη σε άλλους φορείς του Δημοσίου, το επεκτείνουμε κι εδώ. Θεωρούμε ότι είναι δίκαιο», τόνισε.

Σφοδρές οι αντιδράσεις των εργαζομένων

Για πλήρη απαξίωση των εργαζομένων κάνουν λόγο τα Σωματεία των απασχολουμένων στις ΔΕΚΟ του Υπερταμείου ζητώντας την απόσυρση των διατάξεων που απορρυθμίζουν – όπως επισημαίνουν – τις εργασιακές σχέσεις.

Ο Θεμιστοκλής Αμπλάς, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωματείων Μεταφορών Ελλάδας, ανέφερε στο πλαίσιο ακρόασης των φορέων από την ειδική Επιτροπή της Βουλής ότι οι προσλήψεις προσωπικού ορισμένου χρόνου, χρησιμοποιούνται ως πρόφαση: «Το μόνο που εξυπηρετεί αυτό το άρθρο, είναι η ανάγκη να βγει το ΑΣΕΠ από την μέση. Σε διαφορετική περίπτωση να δοθεί στη δημοσιότητα μελέτη για το σύνολο των εποχικών αναγκών ανά ειδικότητα, ανά εταιρεία και ανά περίοδο, να δοθούν ακόμη στη δημοσιότητα τα οργανογράμματα και οι προβλεπόμενες μόνιμες θέσεις ανά εταιρεία και ανά ειδικότητα και οι ενέργειες που έχουν γίνει για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού τα τελευταία χρόνια».

Εκανε λόγο για υψηλές αμοιβές μιας «διοικητικής ελίτ» που θα καθορίζονται από τη διοίκηση κάθε εταιρίας και ανεπαρκείς αμοιβές για το υπόλοιπο προσωπικό, αλλά και για υπέρμετρη επέκταση του διευθυντικού δικαιώματος. «Επί της ουσίας καταργεί τους κανονισμούς προσωπικού των εταιριών, καταργούνται συλλογικά όργανα, που προβλέπουν τους κανονισμούς προσωπικού και τους κανονισμούς λειτουργίας, όπως υπηρεσιακά και επιβατικά συμβούλια. Συντελείται τελικά μια σταδιακή ιδιωτικοποίηση των εταιρειών, ξεκινώντας από το καθεστώς εργασίας των εργαζομένων, οι οποίοι μένουν χωρίς δικλείδες ασφαλείας».

Από την πλευρά του ο Κυριάκος Κωστάκος, πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ χαρακτήρισε προβληματικες τις μετακινήσεις εργαζομένων, ενώ τόνισε ότι με τον αποκλεισμό των εργαζομένων από τη σύνθεση των πειθαρχικών συμβουλίων «καταπατάται το θεμελιώδες δικαίωμα των εργαζομένων στην υπεράσπιση του εαυτού τους και του επαγγελματικού του κύρους». Χαρακτήρισε επίσης απαράδεκτη την εξαίρεση των συνδικαλιστικών οργανώσεων από τις διαπραγματεύσεις για την υιοθέτηση κανονισμού προσωπικού.

«Η νέα εποχή που υπόσχεται η κυβέρνηση για την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.Σ.Υ.Π.) φέρνει απορρύθμιση και υφαρπαγή των εργασιακών δικαιωμάτων, συρρίκνωση του δημόσιου χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών, προχειρότητα στο κοινωνικό μας έργο, με μονομερείς μετακινήσεις προσωπικού μεταξύ των φορέων της Ε.Ε.Σ.Υ.Π., με θολό πλαίσιο, και άνοιγμα της κερκόπορτας για την καθιέρωση των ιδιωτικών παρόχων (υπεργολάβων) που δεν έχουν καμία τεχνογνωσία, με σκοπό το κέρδος», επισημαίνει σε ανακοίνωσή του το Σωματείο εργαζομένων τραμ και αστικών μέσων σταθερής τροχιάς ΣΤΑΣΥ.

Από την πλευρά του το Σωματείο Εργαζομένων ΟΑΣΑ, σημειώνει πως με το νομοσχέδιο «εγκαθίσταται μια μη ισορροπημένη σχέση μεταξύ εργαζομένων και εργοδοσίας. Δημιουργείται μια καλοπληρωμένη και ανεξέλεγκτη «διοικητική ελίτ» (Διοικητικό Συμβούλιο, Γενικοί Διευθυντές, Διευθυντές), ενώ συμπιέζεται εργασιακά και μισθολογικά η πλειοψηφία των εργαζομένων, προκειμένου να συγκρατηθεί, όπως κυνικά αναφέρεται στη Αιτιολογική Έκθεση Νομοσχεδίου το μισθολογικό κόστος, το οποίο φαίνεται να απασχολεί τους νομοθέτες μόνο όσον αφορά στους μισθούς των εργαζομένων. Πολλοί μάλιστα από αυτούς θα βρίσκονται και σε ένα άτυπο καθεστώς ομηρίας με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή ειδικού έργου».

Αντισυνταγματική χαρακτήρισε την πρόβλεψη της μονομερούς κατάρτισης και θέσπισης του κανονισμού προσωπικού που ρυθμίζει το πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων από τον εργοδότη από τις διοικήσεις των εταιριών και ο Νικ. Λιέας, γ.γ. Της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταχυδρομικών.

Προειδοποιήσεις από την ΕΑΔΗΣΥ

Εξαίρεση και από τη διαδικασία προδικαστικής προσφυγής ενώπιον της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και στη συνέχεια από το ένδικο βοήθημα της αίτησης ακύρωσης και αναστολής ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας ή και των διοικητικών εφετείων, προβλεπει για όλες τις δημόσιες επιχειρήσεις το νομοσχέδιο, όπως επεσήμανε η Ανδρονίκη Θεοτοκάτου, Πρόεδρος της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ).

Παράλληλα επεσήμανε ότι παραλείπεται η αναφορά στην οικονομική Οδηγία για το συντονισμό των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων σχετικά με την εφαρμογή των κοινοτικών κανόνων στις διαδικασίες σύναψης των συμβάσεων φορέων οι οποίοι λειτουργούν στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών, δεδομένου ότι αυτή αφορά αρκετές από τις θυγατρικές της ΕΕΣΥΠ.

«Οι διαφορές από την εφαρμογή των Κανονισμών Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών υπάγονται στη δικαιοδοσία των Πολιτικών Δικαστηρίων. Η συγκεκριμένη ρύθμιση, καθ’ ημάς, ελλοχεύει σοβαρούς κινδύνους δικονομικών εμπλοκών και φυσικά, διεμβολίζει το μπλοκ των δικαιοδοσιών», ανέφερε. Προσέθεσε πως το Γενικό Πλαίσιο Κανονισμού Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών της ΕΕΣΥΠ και οι αντίστοιχοι Κανονισμοί των θυγατρικών δεν μπορούν να περιέχουν δικονομικές ρυθμίσεις, διότι αποτελούν αποφάσεις οργάνων Ανωνύμων Εταιριών, δηλαδή ιδιωτών.

Υπενθύμισε επίσης ότι στο παρελθόν είχε κριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας ότι δικονομικές διατάξεις δεν επιτρέπεται να τίθενται σκόρπιες σε άσχετα σχέδια νόμου. Οσο για το γεγονός ότι το εν λόγω σχέδιο νόμου παραπέμπει τις διαφορές δημοσίων συμβάσεων στα Πολιτικά Δικαστήρια, η κυρία Θεοτοκάτου τόνισε ότι «υπήρξε έντονη αμφισβήτηση και εκφράστηκε κατ’ επανάληψη από παράγοντες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επάρκεια και ποιότητα της δικαστικής προστασίας που παρέχεται από τα Μονομελή Πρωτοδικεία στις περιπτώσεις, ανάθεση συμβάσεων από φορείς με μορφή Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου. Θεωρώ ότι είναι πολύ μεγάλο λάθος το να πηγαίνουμε σε ένα προγενέστερο καθεστώς για την εξέταση των προσφυγών από τα Πολιτικά Δικαστήρια το οποίο είχε θιγεί με αρνητικό πρόσημο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή» προειδοποιώντας για το ενδεχόμενο κατάθεσης προσφυγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση που τελικά θα επιφέρουν καθυστέρηση στος διαδικασίες αναθέσεων.

ΔΕΚΟΟΑΣΑΕΛΤΑυπερταμείοειδήσεις τώρα