Ελλάδα|02.09.2024 20:00

Μητσοτάκης: Μειώνεται το αντίτιμο των διοδίων στο τμήμα Μαλιακός - Κλειδί της ΠΑΘΕ - Το σχέδιο ανασυγκρότησης της Θεσσαλίας

Newsroom

Μειώσεις στο αντίτιμο των διοδίων που φτάνουν, συνολικά, έως και τα 3 ευρώ για τους χρήστες ΙΧ, προβλέπεται να τεθούν σε εφαρμογή από την 1η Οκτωβρίου 2024 έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2025, ως αποτέλεσμα της αξιοποίησης του ποσού των 15,8 εκατ. ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο όφελος του Δημοσίου από την αναχρηματοδότηση του έργου Αυτοκινητόδρομος Μαλιακός – Κλειδί, που πραγματοποιήθηκε στις 31 Ιουλίου 2024.

«Όπως είχαμε δεσμευτεί δημόσια στο ελληνικό Κοινοβούλιο, για πρώτη φορά, το όφελος που εξασφαλίσαμε για το Δημόσιο εγκρίνοντας την αναχρηματοδότηση του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, επιστρέφει στην ελληνική κοινωνία μέσω σημαντικής και οριζόντιας μείωσης του κόστους διοδίων στους σταθμούς του αυτοκινητόδρομου, τόσο για τους χρήστες ΙΧ όσο και για τους επαγγελματίες», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.

Ειδικότερα, η έκπτωση αφορά όλες τις κατηγορίες οχημάτων με διαφοροποίηση μεταξύ ελαφρών (ΕΟ) και βαρέων οχημάτων (ΒΟ) και συγκεκριμένα:

-       Έκπτωση (ύψους 17%) για τα ελαφρά οχήματα σε όλες τις διελεύσεις, είτε με χρήση πομποδέκτη (οποιασδήποτε Παραχώρησης), είτε με πληρωμή σε λωρίδες με εισπράκτορα (ή αυτόματα μηχανήματα πληρωμής).

-       Έκπτωση (ύψους 5%) για τα βαρέα οχήματα, αποκλειστικά για τις διελεύσεις με χρήση πομποδέκτη (οποιασδήποτε Παραχώρησης).

Το χρονικό διάστημα εφαρμογής του προγράμματος είναι από 1 Οκτωβρίου 2024 έως και 31 Δεκεμβρίου 2025 (περίοδος 15 μηνών) και αφορά στους σταθμούς διοδίων: Πελασγίας, Μοσχοχωρίου, Μακρυχωρίου, Λεπτοκαρυάς και Κλειδιού, καθώς και τα 17 πλευρικά διόδια της περιοχής, με βάση τις εκτιμήσεις των διελεύσεων από τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο, όπου έχει συνυπολογιστεί και το ενδεχόμενο αποκλίσεων.  

Συγκεκριμένα, το όφελος για τους χρήστες ΙΧ από την εφαρμογή του προγράμματος είναι:

-       2,8 ευρώ για το 2024, καθώς η επιβάρυνση της διέλευσης από τους πέντε σταθμούς μειώνεται από 16,5 (σήμερα) σε 13,7 ευρώ, και

-       3 ευρώ για το 2025, από 17,4 σε 14,4 ευρώ.

Όσον αφορά στα βαρέα οχήματα, σημειώνεται πως η έκπτωση ύψους 5% στους χρήστες που διαθέτουν πομποδέκτη προστίθεται στην έκπτωση ύψους 7%, η οποία υφίσταται ήδη από τον παραχωρησιούχο.  

Πίνακας 1

Τιμές Διοδίων (Κατ.2, Ι.Χ.)

Μ.Σ.Δ.

Πελασγίας

Μ.Σ.Δ. Μοσχοχωρίου

Μ.Σ.Δ. Μακρυχωρίου

Μ.Σ.Δ.

Λεπτοκαρυάς

Μ.Σ.Δ.

Κλειδιού

ΣΥΝΟΛΟ

Νομός Φθιώτιδας

Νομός Λάρισας

Νομός Πιερίας

Νομός Ημαθίας

Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας

Περιφέρεια Θεσσαλίας

Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

2024

3,70

4,30

2,70

3,40

2,40

16,50

2024
μετά την έκπτωση

3,10

3,60

2,20

2,80

2,00

13,70

(2,80)

2025*

3,90

4,50

2,90

3,60

2,50

17,40

2025

μετά την έκπτωση*

3,20

3,70

2,40

3,00

2,10

14,40

(3,00)

* Εκτίμηση τιμών. Θα οριστικοποιηθούν μετά την ανακοίνωση της τελικής τιμαριθμικής αναπροσαρμογής για το έτος 2025.

Πίνακας 2

Εκτιμώμενο κόστος

Κατηγορία οχήματος

Κόστος (€, χωρίς ΦΠΑ)

Κατ. 1

68.001

Κατ. 2

11.994.229

Κατ. 3

668.680

Κατ. 4

2.247.508

Σύνολο

14.978.508


Μητσοτάκης: «Έχουν γίνει πολλά πράγματα και θα γίνουν και άλλα»

Την ανακοίνωση της μείωσης των διοδίων έκανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το Κιλελέρ σε εκδήλωση για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας.

Συγκεκριμένα ο κ. Μητσοτάκης τόνισε «προέκυψε ένα όφελος για το ελληνικό Δημόσιο από την αναχρηματοδότηση της σύμβασης παραχώρησης του έργου Μαλιακός – Κλειδί επειδή πέσανε τα επιτόκια. Το λέω με πολύ απλό, με πολύ απλά λόγια.
Βρεθήκαμε με ένα όφελος 16 περίπου εκατομμυρίων ευρώ. Σκεφτήκαμε λοιπόν τι θα κάνουμε τα χρήματα αυτά. Ένας τρόπος θα ήταν να τα ρίξουμε στον κρατικό προϋπολογισμό ως έκτακτα έσοδα. »Αποφασίσαμε όμως με τον υπουργό Υποδομών ότι το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να επιστρέψουμε αυτά τα χρήματα στην τοπική κοινωνία και τι σημαίνει να τα επιστρέψουν στην τοπική κοινωνία; Σημαίνει ότι από την 1η Οκτωβρίου έως τα τέλη του 2025 θα μειώσουμε τα διόδια, από το σταθμό της Πελασγίας μέχρι το σταθμό στο Κλειδί, περίπου 17% για τα αυτοκίνητα, με ένα συνολικό όφελος από 2,8 έως 3 ευρώ για όλη αυτήν τη διαδρομή».

Ο πρωθυπουργός μίλησε για τα έργα και τις πρωτοβουλίες για τη θωράκιση της Θεσσαλίας από τα πλημμυρικά φαινόμενα, αλλά και έργα που αφορούν την διαχείρηση των υδάτων. Ο κύριος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο σύνολο των έργων που αφορούν τα φράγματα, αλλά και έργα ορεινής υδρονομίας, που βρίσκονται σε εξέλιξη, ένα χρόνο μετά τις πλημμύρες του Ντάνιελ. Ο πρωθυπουργός σημείωσε, μεταξύ άλλων, πως «χρειαζόμαστε περισσότερα φράγματα όλων των μεγεθών», για να τονίσει πως «το συνολικό αποτύπωμα των φραγμάτων είναι πολλαπλό». «Μπορεί να είναι αρδευτικά, υδροηλεκτρικά, και σε μια εποχή που χρειαζόμαστε περισσότερα φράγματα για να διαχειριζόμαστε το ίδιο το ηλεκτρικό δίκτυο αυτά τα έργα έχουν τεράστια σημασία», είπε.

Ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι αυτά τα έργα είναι πολύ σημαντικά, αλλά και μακράς υλοποίησης για να σημειώσει πως πως «τα έργα αυτά έχουν μια ιδιαιτερότητα. « Πολλές φορές άλλος τα σχεδιάζει, άλλος τα υλοποιεί και άλλος τα εγκαινιάζει. Το λέω αυτό γιατί έχω πλήρη συναίσθηση διότι ότι και εμείς έχουμε εγκαινιάσει έργα που σχεδιάστηκαν από άλλους, αλλά υλοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από εμάς. Αλλά θέλω να κρατήσετε αυτή την συνάντηση ως μια παρακαταθήκη λογοδοσίας του πολιτικού συστήματος, απέναντι στην Θεσσαλία και ως υποχρέωση μας να μην ξαναγίνει τόσο μεγάλη καταστροφή όπως αυτή του Ντάνιελ».

Μεταξύ άλλων ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι έχει μεγάλη σημασία ότι πρέπει να θωρακιστεί η Θεσσαλία, ώστε η να μην αντιμετωπίσει ποτέ ξανά τέτοια προβλήματα. Παράλληλα, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην διαχείριση των υδάτων, τονίζοντας πως χρειάζονται έργα που θα διασφαλίσουν να μην υπάρξει σπατάλη των υδάτινων πόρων. «Δεν έχουμε το δικαίωμα να σπαταλάμε το νερό. Είναι νερό που χάνεται, σε μια εποχή που ξέρουμε ότι θα έχουμε λιγότερο νερό και θα πρέπει να το προστατεύσουμε», σημείωσε.

Έναν χρόνο μετά από τη μεγάλη καταστροφή έχουν γίνει πολλά πράγματα και θα γίνουν και άλλα τόνισε μεταξύ άλλων ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Εργαστήκαμε και εργαστήκατε πάρα πάρα πολύ σκληρά για να μπορέσουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα πρώτα να ανατάξουμε έστω και προσωρινά τις μεγάλες, τις πρωτοφανείς ζημιές που έγιναν, αλλά ταυτόχρονα να εργαστούμε και να σχεδιάσουμε μακροπρόθεσμες λύσεις σε βάθος χρόνου, που θα μας επιτρέψουν με αρκετή βεβαιότητα να ισχυριστούμε ότι μια τέτοια καταστροφή δεν θα επαναληφθεί ποτέ ξανά» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.

Συγκεκριμένα ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε μεταξύ άλλων: «Είχαμε την ευκαιρία πριν και θα προσπαθήσω να συνοψίσω λίγο αυτά τα οποία είπαμε να μιλήσουμε σε τρία επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο, τα έργα τα οποία διεξάγει η Περιφέρεια. Προσωρινές και γρήγορες αλλά σημαντικότατες παρεμβάσεις που αφορούν χειμάρρους, ρέματα, αναχώματα. Έργα τα οποία έχουν ήδη δρομολογηθεί και τα οποία δρομολογούνται με μια γενναία χρηματοδότηση από το κράτος προς την Περιφέρεια. Πάντα καθ υπόδειξη – ανοίγω μια παρένθεση – των ειδικών και της εταιρείας στην οποία προΐσταται ο Μίλτος Γκουζούρης, τον οποίον τον γνωρίζετε πια καλά, διότι έχει κάνει τη Θεσσαλία δεύτερο σπίτι του. Γιατί κρίνω τόσο σημαντική αυτήν την επιστημονική υποστήριξη; Γιατί έχω ακούσει και διάφορα σχόλια κριτικής κακοπροαίρετα για τους δήθεν Ολλανδούς, οι οποίοι έρχονται να μας υποδείξουν. Ο Μίλτος μόνο Ολλανδός δεν είναι όπως έχετε διαπιστώσει.

»Χρειαζόμαστε βαριά τεχνοκρατική και επιστημονική υποστήριξη από εταιρείες και από ανθρώπους οι οποίοι γνωρίζουν πολύ καλά το αντικείμενο και οι οποίοι συνεργάζονται απόλυτα και θέλω να το τονίσω αυτό με τους δικούς μας επιστήμονες και με την Περιφέρεια, διότι όλα αυτά τα έργα τα οποία έχουμε δρομολογήσει, δεν είναι έργα τα οποία τα σχεδιάσαμε σε κάποιο γραφείο.

»Είναι έργα τα οποία συζητήθηκαν στο πεδίο με εκτεταμένες επισκέψεις και τα οποία βρίσκουν απολύτως σύμφωνη και την Περιφέρεια και τους ειδικούς τους οποίους έχουμε εδώ. Άρα τα πρώτα έργα παρέμβασης, εξαιρετικά σημαντικά έργα τα οποία δρομολογεί η Περιφέρεια, ήδη τα βλέπετε στο πεδίο, θα εκδηλώνονται και μέσα στους επόμενους μήνες. Είναι έργα τα οποία πολλά χρόνιζαν. Ενδεχομένως κάποια να μην είχαν γίνει και ποτέ.

»Και είναι τα έργα της άμεσης προστασίας απέναντι σε ενδεχόμενα νέα πλημμυρικά φαινόμενα. Το δεύτερο πεδίο παρέμβασης και θέλω να σταθώ λίγο περισσότερο σε αυτό, γιατί αποδίδω πολύ μεγάλη σημασία, είναι τα έργα για τα οποία μας μίλησε ο Θοδωρής Σκυλακάκης. Είναι έργα τα οποία μπορεί να μην τα δούμε ποτέ γιατί γίνονται πάνω στα βουνά.

»Πολλά, μικρά έργα[…] Έργα τα οποία έχουν δύο βασικούς σκοπούς: να συγκρατήσουν το νερό και να καθυστερήσουν την ορμή του νερού, καθώς αυτό θα έρχεται από τα βουνά προς τα πεδινά. Από τα βουνά έρχονται τα νερά πρωτίστως, το ξέρουμε πολύ καλά και τα έργα αυτά, τα οποία μας τα έχουν υποδείξει με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια, είναι έργα τα οποία μπορούν να υλοποιηθούν σχετικά γρήγορα. Υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και έχουν πάρα πάρα πολύ μεγάλο όφελος. Δεν λύνουν από μόνα τους το πρόβλημα, αλλά έχουν ένα πολύ μεγάλο όφελος και είναι τα πρώτα έργα τα οποία μπορούμε να δρομολογήσουμε και να υλοποιήσουμε».



διόδιαΧρήστος ΣταϊκούραςΘεσσαλίαΚυριάκος ΜητσοτάκηςΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορώνειδήσεις τώρα