Ελλάδα | 11.09.2024 08:46

ΔΑΑ: Απογειώνονται κίνηση και κέρδη, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα - Έρχεται η επέκταση του Αεροδρομίου

Μαρία Λιλιοπούλου

«Απογειώθηκε» η επιβατική κίνηση, αλλά και τα έσοδα του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος» το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς. Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η εταιρία του αεροδρομίου, κατά την περίοδο του 1ου εξαμήνου 2024, η επιβατική κίνηση του αερολιμένα ανήλθε σε 14,01 εκατομμύρια, αυξημένη κατά 16% σε σχέση με τα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2023. Πιο συγκεκριμένα, οι επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023 κατά 8,6% και 19,5% αντίστοιχα.

Τα επίπεδα επιβατικής κίνησης που καταγράφηκαν είναι ενδεικτικά της σταθερά ισχυρής ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια, με τη δυναμική των τριών πρώτων μηνών του έτους να συνεχίζεται και στην τρέχουσα θερινή περίοδο, επισημαίνει η διοικηση του αεροδρομίου. Κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του έτους, πάντως, αναμένεται μονοψήφιο ποσοστό αύξησης, ενώ η εκτίμηση για το σύνολο του 2024 είναι η επίτευξη χαμηλού διψήφιου ποσοστού αύξησης.

Σε κάθε περίπτωση, η κίνηση στο αεροδρόμιο της Αθήνας καλπάζει και για το λόγο αυτό και δεδομένης της προσφερόμενης χωρητικότητας της εναέριας κυκλοφορίας η διοίκηση του αερολιμένα έλαβε την έγκριση της Αρμόδιας Αρχής για τη μεταβολή της κατηγορίας του αεροδρομίου από «μη Συντονισμένο» σε «αεροδρόμιο με ευκολίες προγραμματισμού πτήσεων» για τη θερινή περίοδο 2025, έτσι ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω επιβάρυνση των ωρών αιχμής και να υπάρξει ανάπτυξη των λιγότερο επιβαρυμένων ωρών κίνησης με ισόρροπο και ελεγχόμενο τρόπο.

Ιδιαιτέρως θετικό αντίκτυπο είχε η αύξηση της επιβατικής κίνησης και στα οικονομικά μεγέθη. Ετσι, τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου κατά 42,3 εκατ. ευρώ ή 16,8% σε 293,6 εκατ. ευρώ με τις ροές εσόδων εεροπορικών και μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης και της δυναμικής ανάπτυξης εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες.

Τα κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 12,8 εκατ. ευρώ σε 97,1 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 15,2% σε σχέση με 84,3 εκατ. ευρώ το 1ο εξάμηνο του προηγούμενου έτους, ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA,ανήλθε σε 183,4 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 16,6% σε σύγκριση με το 1ο εξάμηνο του 2023, ενώ το περιθώριο Προσαρμοσμένου EBITDA ανήλθε σε 62,5%.

Αναλυτικά, κατά το 1ο εξάμηνο του 2024, το σύνολο εσόδων και λοιπών εισοδημάτων αυξήθηκε κατά €42,3 εκατ. ή 16,8%, σε €293,6 εκατ. από €251,3 εκατ. το 1ο εξάμηνο του 2023, με όλες τις κατηγορίες εσόδων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση.

Τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από Αεροπορικές Δραστηριότητες ανήλθαν σε €223,4 εκατ., υψηλότερα κατά 16,1% σε σχέση με το 1ο εξάμηνο του προηγούμενου έτους. Τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από τις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες ανήλθαν σε €70,2 εκατ., υψηλότερα κατά 19,2% σε σύγκριση με το 1ο εξάμηνο του 2023 γεγονός που οφείλεται στη σημαντική ενίσχυση των εσόδων από τις εμπορικές δραστηριότητες που αυξήθηκαν με ταχύτερο ρυθμό από την αύξηση της επιβατικής κίνησης, ως αποτέλεσμα της μεγαλύτερης ποικιλίας σε επίπεδο εμπορικών brands και νέων concept, σε συνδυασμό με την επίτευξη επιτυχημένων εμπορικών συμβάσεων. Όσον αφορά στις υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων, η αύξηση των εσόδων ήταν, επίσης, μεγαλύτερη της αύξησης της κίνησης, κυρίως λόγω της αυξημένης κίνησης των επιβατών με τελικό προορισμό την Αθήνα, της στοχευμένης προσαρμογής των τιμών σε συνδυασμό με την αποτελεσματική διαχείριση των χώρων στάθμευσης.

Αυξάνεται το τέλος εξυπηρέτησης επιβατών από τον Νοέμβριο

Από την 1η Νοεμβρίου του 2024, πάντως, ο ΔΑΑ θα προχωρήσει στην αύξηση του Τέλους Εξυπηρέτησης Επιβατών (ΤΕΕ), προκειμένου – όπως επισημαίνει στα οικονομικά αποτελέσματα - να αντισταθμίσει πλήρως τη σχετική μείωση του Τέλους Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), του γνωστού «σπατόσημου».

Σύμφωνα με παλαιότερη ανακοίνωση του Αεροδρομίου, το ΤΕΕ, το οποίο εισπράττεται από τον επιβάτη στο εισιτήριο, ορίζεται για χώρες εντός Σένγκεν σε 16,65 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη και για χώρες εκτός Σένγκεν σε 19,95 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη. Για τους μετεπιβιβαζόμενους επιβάτες το ύψος του τέλους θα ανέλθει σε 9,90 ευρώ ανά επιβάτη για τις χώρες εντός Σένγκεν και σε 13,20 για τις χώρες εκτός Σένγκεν. Το ΤΕΑΑ, το οποίο εισπράττεται από τις αεροπορικές εταιρίες στο εισιτήριο, ανέρχεται σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΔΑΑ, σε 3 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη με τον ΔΑΑ να δικαιούται το 75%.

Οπως επισημαίνεται στα οικονομικά αποτελέσματα, «η τροποποίηση αυτή διασφαλίζει την ομαλή λειτουργία και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς όλους τους χρήστες του Αεροδρομίου, διατηρώντας παράλληλα ένα σταθερό συνολικό επίπεδο τελών, με αποτέλεσμα την επίτευξη ουδέτερου αντίκτυπου για τις αεροπορικές εταιρείες και τους επιβάτες αντίστοιχα».

«Μεγαλώνει» το Αεροδρόμιο
Στο μεταξύ η ολοένα αυξανόμενη επιβατική κίνηση του Αεροδρομίου πιέζει για την επέκτασή του, η οποία έχει άλλωστε δρομολογηθεί και σύμφωνα με την εταιρία, προχωρά βάσει του χρονοδιαγράμματος, με επιτυχή εκτέλεση μέχρι σήμερα των σχετικών μελετών και της έναρξης διαγωνισμών. Η χρηματοδότηση των επενδύσεων στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του Προγράμματος, επίσης προχωρά και αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του έτους.

Υπενθυμίζεται ότι το κόστος κατασκευής της μεγάλης επέκτασης του αεροδρομίου ανέρχεται σε περίπου 650 εκατ. ευρώ. Είναι η πρώτη από τις συνολικά τρεις φάσεις με την ολοκλήρωση των οποίων το αεροδρόμιο σταδιακά θα αποκτήσει δυνατότητα εξυπηρέτησης έως και 50 εκατομμύρια επιβατών.

Το σχέδιο της επέκτασης θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Στόχος της πρώτης φάσης υλοποίησης του Χωροταξικού Σχεδίου 33MAP είναι να αυξήσει τη δυναμικότητα του αεροδρομίου στα 33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως από τα 26 εκ. που είναι σήμερα, μέσω της επέκτασης του Κύριου και του Δορυφορικού Αεροσταθμού (συμπεριλαμβάνοντας αύξηση των εμπορικών περιοχών σε ποσοστό άνω του 60%), της κατασκευής πρόσθετων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς και ενός νέου πολυώροφου κτιρίου στάθμευσης οχημάτων. Οι κατασκευές αναμένεται να εχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2028.

Την έναρξη υλοποίησης της δεύτερης φάσης θα σηματοδοτήσει η πορεία της επιβατικής κίνησης, καθώς η επίτευξη του ορίου των 29,7 εκ. επιβατών, θα ανάψει το πράσινο φως για την υλοποίηση των έργων που θα αυξήσουν τη χωρητικότητα στους 40 εκ. επιβάτες. Ο προεκτιμώμενος προυπολογισμός των έργων που αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως τα μέσα της δεκαετίας τυ 2030, ανέρχεται σε τουλάχιστον 700 εκ. ευρώ.

Στο πλαίσιο των έργων αυτής της φάσης σχεδιάζεται νέα επέκταση του υφιστάμενου τερματικού σταθμού με νέους χώρους εξυπηρέτησης επιβατών (όπως αίθουσες επιβίβασης, check in), εστίασης και εμπορικών καταστημάτων, κατασκευή της νέας πίστας στάθμευσης αεροσκαφών με τους αντίστοιχους τροχοδρόμους, χώροι εξοπλισμού υποστήριξης εδάφους, και μια νέα γέφυρα αεροσκαφών πάνω από τον αυτοκινητόδρομο.

Με την ολοκλήρωση των δύο επεκτάσεων ο τερματικός σταθμός του «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα είναι από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη (ως μοναδικό τέρμιναλ), ενώ μόλις η κίνηση του αερολιμένα ξεπεράσει τους 36 εκατ. επιβάτες δείχνοντάς σημάδια πως θα αυξηθεί περαιτέρω στους 38 εκατ. σε διάστημα δύο ετών, ο ΔΑΑ θα μπει στην τελική φάση της επέκτασης πριν τη λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης, που θα περιλαμβάνει και την ανάπτυξη νέου τερματικού σταθμού απέναντι από τον υφιστάμενο, στην περιοχή που σήμερα βρίσκεται ο χώρος στάθμευσης μακράς διαρκειας, ώστε να μπορεί το αεροδρόμιο να εξυπηρετεί 50 εκατ. επιβάτες ετησίως. Επιπλέον προβλέπονται ανάπτυξη της πίστας στάθμευσης αεροσκαφών, νέοι τροχόδρομοι, νέα γέφυρα αεροσκαφών πάνω από τον αυτοκινητόδρομο, νέες οδικές προσβάσεις και ολοκλήρωση του νέου πολυώροφου πάρκινγκ.

Ελευθέριος Βενιζέλος