Ελλάδα|12.09.2024 16:22

Αττική Οδός: Έπεσαν οι υπογραφές για τη μείωση των διοδίων στα 2,5 ευρώ

Μαρία Λιλιοπούλου

Περίπου 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ θα εισρεύσουν στα ταμεία του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού για τα επόμενα 25 χρόνια, η οποία υπεγράφη την Πέμπτη. Πρόκειται για το υψηλότερο τίμημα στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ, με την εν λόγω σύμβαση να αποτελεί την πρώτη, με την οποία ανανεώνεται, μετά από διαγωνισμό, προηγούμενη σύμβαση παραχώρησης.

Στα 2,50 ευρώ τα διόδια 

Υπενθυμίζεται ότι με την αλλαγή σκυτάλης στην παραχώρηση θα μειωθεί και το ύψος των διοδίων από τα 2,80 στα 2,5 ευρώ, όπως προβλέπει η νέα σύμβαση.

Τα επόμενα βήματα είναι η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή και βέβαια το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος από τον παραχωρησιούχο, ενώ το Δημόσιο θα παραλάβει και θα είναι έτοιμο να παραδώσει εκ νέου τον αυτοκινητόδρομο στις 5 Οκτωβρίου με τη λήξη της πρώτης 25ετούς παραχώρησης του οδικού άξονα. Πριν την παράδοση του αυτοκινητοδρόμου, θα έχει ολοκληρωθεί και η βαριά συντήρηση της οδού, η οποία διενεργείται τον τελευταίο χρόνο.

Πώς θα λειτουργήσει η Αττική Οδός 

Ο τρόπος που θα λειτουργήσει η Αττική Οδός στο διάστημα μέχρι την ανάληψη της λειτουργίας της από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., μέσω της ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε., που διαδέχεται το προηγούμενο σχήμα, δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα. Φαίνεται, πάντως, να κλειδώνει η συνέχιση της λειτουργίας της από την υφιστάμενη κοινοπραξία του έργου που ελέγχουν οι τεχνικές εταιρείες Άκτωρ παραχωρήσεις και Άβαξ.

Στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η όλη διαδικασία να έχει λήξει έως το τέλος της χρονιάς: «Πιστεύω, πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. θα ανταποκριθεί στον στόχο της ολοκλήρωσής του, πριν από το τέλος του έτους. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στις 5 Οκτωβρίου θα είναι απολύτως έτοιμο να κινήσει τις διαδικασίες παράδοσης της οδού, στο μέτρο που αυτές το αφορούν», ανέφερε σε δήλωσή του μετά την υπογραφή της νέας σύμβασης ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος.

Η υπογραφή της σύμβασης για την παραχώρηση υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, ολοκληρώθηκε μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ, της εταιρείας ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε. και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., η οποία ανακηρύχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής τον Σεπτέμβριο του 2023 στον σχετικό διαγωνισμό που είχε διενεργήσει το ΤΑΙΠΕΔ, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος 3.270.000.000 ευρώ.

Στην τελετή παρευρέθηκαν ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, o Διευθύνων Σύμβουλος του Growthfund, Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, o Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., Γεώργιος Περιστέρης και ο Πρόεδρος της ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε., Εμμανουήλ Μουστάκας.

Με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ και την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης τίθεται σε τροχιά υλοποίησης η μετάβαση του οδικού άξονα στο νέο καθεστώς παραχώρησης. Ο Παραχωρησιούχος, που θα αναλάβει για 25 έτη τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, πέραν του εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος, θα αποδίδει ετησίως στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό που θα ανέρχεται σε 7,5% επί των πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, ενώ προβλέπονται περαιτέρω επενδύσεις και δαπάνες αναβαθμίσεων και εκσυγχρονισμού ύψους 380 εκατ. ευρώ στο σύνολο διάρκειας της παραχώρησης. Με τη νέα σύμβαση παραχώρησης, το αντίτιμο των διοδίων για τα οχήματα κατηγορίας 2 μειώνεται σε 2,50 ευρώ από 2,80 ευρώ.

Η Αττική Οδός αποτελεί τον πλέον «χρυσοφόρο» αυτοκινητόδρομο με τη μέση ετήσια αύξηση κυκλοφορίας να ανέρχεται σε 4% τα τελευταία 10 χρόνια και τη μέση ημερήσια κυκλοφορία να κινείται στα 270.000 οχήματα.

Έχει μήκος περίπου 70 χλμ. και κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και βασικό τμήμα του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του οδικού άξονα, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Ιδιαίτερα σημαντική για τρεις κυρίως λόγους, χαρακτήρισε τη σύμβαση ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης: «Πρώτον, το Δημόσιο βάζει στο ταμείο του ένα πολύ μεγάλο ποσό, σχεδόν 3,3 δισ. ευρώ, που είναι το υψηλότερο στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ. Δεύτερον, με το ποσό αυτό μπορούμε να μειώσουμε ισόποσα το Δημόσιο χρέος, σχεδόν κατά 1,5 μονάδα του ΑΕΠ μόνο από αυτή τη συναλλαγή. Και τρίτον, η σύμβαση προβλέπει τη μείωση των διοδίων προς όφελος εκατομμυρίων κατοίκων της πρωτεύουσας που χρησιμοποιούν καθημερινά την Αττική οδό. Η σύμβαση έχει και ένα επιπλέον ειδικό χαρακτηριστικό καθώς τυχαίνει να είναι και η πρώτη στη χώρα μας με την οποία ανανεώνεται, μετά από διαγωνισμό, προηγούμενη σύμβαση παραχώρησης».

Στα οφέλη της συνεργασίας δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, επικεντρώθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, τονίζοντας ότι «μπορεί να είναι διαφανής, αλλά και αποδοτική και για τις δύο πλευρές. Μπορεί, δηλαδή να είναι ωφέλιμη και για τα δύο μέρη, μέσα σε ένα πλαίσιο το οποίο να καλύπτει, από τη μια πλευρά, το δημόσιο συμφέρον, μέσω της χρηματοδότησης, της λειτουργίας και της συντήρησης του αυτοκινητόδρομου και από την άλλη πλευρά, να εξασφαλίζει ένα λογικό κέρδος στον ιδιωτικό φορέα, μέσω της εκμετάλλευσης του οδικού άξονα».

Ο Υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, επεσήμανε πως η υπογραφή της σύμβασης αποτελεί ένα ορόσημο στην ιστορία των μεγάλων οδικών παραχωρήσεων, στις οποίες η χώρα μας έχει ήδη τεράστια εμπειρία». Προσέθεσε ότι «δεδομένου ότι βρισκόμαστε στην προτελευταία πράξη αυτού του πολύ δύσκολου εγχειρήματος που με πολλή επιμέλεια φέρνει σε πέρας το ΤΑΙΠΕΔ, πιστεύω, πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. θα ανταποκριθεί στον στόχο της ολοκλήρωσής του, πριν από το τέλος του έτους. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στις 5 Οκτωβρίου θα είναι απολύτως έτοιμο να κινήσει τις διαδικασίες παράδοσης της οδού, στο μέτρο που αυτές το αφορούν».

Για ένα πρωτόγνωρο έργο μιας και απαιτούσε τη διαχείριση της λήξης σύμβασης παραχώρησης που είχε συνάψει το Ελληνικό Δημόσιο και την εξασφάλιση της μετάβασης σε νέο καθεστώς παραχώρηση, μίλησε ο Δημήτρης Πολίτης, διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος του Growthfund, Γρηγόρης Δημητριάδης, τόνισε ότι «η σημερινή συμφωνία πιστοποιεί ότι έχουμε περάσει σε μια νέα εποχή στον τρόπο με τον οποίο το Δημόσιο, το Growthfund και το ΤΑΙΠΕΔ μπορούν να επιτυγχάνουν όλο και μεγαλύτερα έσοδα από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας παράγοντας ταυτοχρόνως μεγαλύτερο όφελος για τους πολίτες».

Σχολιάζοντας την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης αναφέρθηκε στην ανάγκη περαιτέρω ανάπτυξης και επέκτασης της Αττικής Οδού: «Η ένταξη της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποτελεί μέρος ενός συνολικού σχεδιασμού που προσεχτικά και με σύνεση υλοποιούμε εδώ και χρόνια, πραγματοποιώντας ιδιωτικές επενδύσεις με πολλαπλασιαστική αξία για την εγχώρια οικονομία, συνεισφέροντας στην αύξηση της απασχόλησης αλλά και εισφέροντας σημαντικότατα κεφάλαια στα δημόσια ταμεία. Η Αττική Οδός, με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, είναι ένα έργο που αναπόφευκτα ξεχωρίζει, μεταξύ των άλλων οδικών παραχωρήσεων της χώρας, καθώς λόγω της θέσης στην Αττική, επηρεάζεται και επηρεάζει συνολικά την κυκλοφοριακή πραγματικότητα της πρωτεύουσας. Για αυτό και η Αττική Οδός δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως νησίδα, αλλά ως νευραλγικό κομμάτι ενός ευρύτερου κυκλοφοριακού ιστού, που πρέπει να αναπτυχθεί και να επεκταθεί περαιτέρω προκειμένου οι μετακινήσεις των πολιτών και των επισκεπτών της Αθήνας να γίνουν αποδοτικές, βελτιώνοντας το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον και την καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων».

Εστιάζοντας στη σημασία της εξασφάλισης της παραχώρησης της Αττικής Οδού για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο Πρόεδρος της παραχωρησιούχου εταιρείας ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε. και Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Εμμανουήλ Μουστάκας, επισήμανε κατά την υπογραφή της σύμβασης: «Για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πρόκειται για ένα έργο που διευρύνει το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου στην Ελλάδα, προσφέροντας σημαντικά σε επίπεδο εσόδων, EBITDA και μερισματικών αποδόσεων, με ένα προφίλ σημαντικά χαμηλότερου ρίσκου. Η απόδοση του έργου αναμένεται εντός του εύρους αποδόσεων που παραδοσιακά στοχεύει και επιτυγχάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ομοειδή έργα, προσδίδοντας επιπλέον αξία στην εταιρεία και σημαντικά οφέλη στους μετόχους της».

Αττική ΟδόςδιόδιαΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΤΑΙΠΕΔαυτοκινητόδρομοςΑττική όδος διόδιαειδήσεις τώρα