Ελλάδα|02.10.2024 09:04

Σιδηρόδρομος: «Ακέφαλος» για δεύτερη φορά ο ΟΣΕ μετά την αποχώρηση Γραμματίδη - Τι σηματοδοτεί η εξέλιξη

Μαρία Λιλιοπούλου

«Ακέφαλος» μένει για δεύτερη φορά μέσα στην ίδια χρονιά ο ΟΣΕ μετά και την απομάκρυνση του προέδρου του Δ.Σ. καθηγητή, Γιάννου Γραμματίδη, η οποία ανακοινώθηκε χθες ως αποχώρηση λόγω της λήξης της θητείας του, χωρίς ωστόσο να γνωστοποιηθεί το στέλεχος που θα τον διαδεχθεί καλύπτοντας το κενό.

Αποτέλεσμα είναι ο Οργανισμός να βρίσκεται ξανά χωρίς τη δυνατότητα ανάληψης πρωτοβουλιών, καθώς για όσο διάστημα παραμένει χωρίς πρόεδρο είναι αδύνατο να συγκληθεί σε συνεδρίαση το Διοικητικό του Συμβούλιο και μάλιστα σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο αφού εκκρεμούν και οι διαγωνισμοί για τα έργα μόνιμης αποκατάστασης του δικτύου μετά τη βιβλίκή καταστροφή που προκάλεσε ο Ντάνιελ και στις σιδηροδρομικές υποδομές, τα οποία επί του παρόντος ...αγνοούνται.

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του ΟΣΕ, ο κ. Γραμματίδης αποχωρεί από τον Οργανισμό καθώς λήγει η θητεία του ως μεταβατικού προέδρου, κάτι το οποίο, πάντως, δε φαίνεται να «βαραίνει» σε άλλες περιπτώσεις, όπως σε αυτή του διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού, Παναγιώτη Τερεζάκη, ο οποίος μάλιστα είχε τοποθετηθεί σε αυτήν τη θέση νωρίτερα από τον κ. Γραμματίδη, ελάχιστο διάστημα μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, αλλά παραμένει στη θέση του έως και σήμερα.

Ο κ. Γραμματίδης, ο οποίος συναντήθηκε χθες με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταικούρα, υπέβαλε την παραίτησή του ύστερα από 6μηνη παραμονή στη θέση του προέδρου του ΟΣΕ, την οποία είχε αναλάβει από τον περασμένο Απρίλιο. Από τότε έως σήμερα το νέο Διοικητικό Συμβούλιο συνήλθε σε 17 συνεδριάσεις υπό την προεδρία του, «αριθμός ρεκόρ στα χρονικά του Οργανισμού για τόσο μικρό χρονικό διάστημα», ειδικά μετά την πολύμηνη προηγούμενη περίοδο κατά την οποία τα σημαντικά κενά στο Δ.Σ. ήταν η αιτία που δε γίνονταν συνεδριάσεις με αποτέλεσμα ο ΟΣΕ να μην έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει ακόμα και τα πιο απλά θέματα και η λειτουργία του ουσιαστικά να έχει «παγώσει».

Σιδηροδρομικές πηγές εκφράζουν την αγωνία ότι κάτι τέτοιο μπορεί να επαναληφθεί τουλάχιστον για όλον τον Οκτωβριο έως ότου ξεκινήσει η ενοποίηση με την ΕΡΓΟΣΕ στο πλαίσιο δημιουργίας του ενιαίου φορέα. Μεταδίδουν ότι η ενοποίηση των ΑΦΜ αναμένεται την 1η Νοεμβρίου κάνοντας λόγο για ενιαίο Δ.Σ.

Ωστόσο αυτό προϋποθέτει την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου, το οποίο δεν έχει παρουσιαστεί έως τώρα, ενώ επιπλέον η θητεία του Δ.Σ, της ΕΡΓΟΣΕ η οποία έληγε έχει παραταθεί ήδη έως τα τέλη του χρόνου, γεγονός που μαρτυρά ότι μπορεί να υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση. Παράλληλα, στις 24 Οκτωβρίου λήγει και η θητεία όλων των μελών του Δ.Σ. και του ΟΣΕ, τα οποία είτε θα πρέπει να αντικατασταθούν ή να δοθεί και στην περίπτωση αυτή μία παράταση, κάτι το οποίο επίσης δεν έχει γίνει ακόμα.

Άλυτα μεγάλα προβλήματα της σιδηροδρομικής λειτουργίας  

Σε κάθε περίπτωση αυτό που γίνεται φανερό και από αυτές τις εξελίξεις είναι ότι μεγάλα προβλήματα της σιδηροδρομικής λειτουργίας στη χώρα παραμένουν άλυτα με τον Οργανισμό που έχει στην ευθύνη του την υποδομή να λειτουργεί με μεταβατική διοίκηση εδώ και πάνω από 1,5 χρόνο.

Σε ό,τι αφορά την αποχώρηση του κ. Γραμματίδη, σιδηροδρομικές πηγές αναφέρουν στο «Εθνος» ότι τον τελευταίο καιρό ήταν αρκετά τα γκρίζα σύννεφα που είχαν μαζευτεί γύρω από το πρόσωπό του και η δυσαρέσκεια από διαδοχικές δηλώσεις του, με τις οποίες λένε πώς υπερέβαινε τις εκ του ρόλου του αρμοδιότητες.

Μόλις πριν λίγες ημέρες και μετά το συμβάν με τον κορμό που «εμβόλισε» αμαξοστοιχία στη Σφενδάλη, ο κ. Γραμματίδης είχε επιχειρήσει με τηλεοπτικές δηλώσεις του να επιρρίψει ευθύνες στις δασικές υπηρεσίες που δεν ανταποκρίνονται στις εκδόσεις αδειών κοπής της επικίνδυνης βλάστησης για να διαψευστεί on air από τον γενικό γραμματέα Δασών του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ευστάθιο Σταθόπουλο, ο οποίος ανέφερε ότι η νομοθεσία είναι σαφής και υποχρεώνει τον ΟΣΕ να καθαρίζει την περιοχή εκατέρωθεν των γραμμών.

Ακολούθησε ο ίδιος ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης, που με δικές του δηλώσεις την επόμενη ημέρα έκανε γνωστό ότι όχι μόνο δεν είχε υποβληθεί σχετικό αίτημα από τον ΟΣΕ, αλλά είχε υπάρξει έγγραφο από την πλευρά του υπουργείου προς τον Οργανισμό, με το οποίο τους εφιστούσε την προσοχή για τους καθαρισμούς.

Σαφείς αποστάσεις από την τοποθέτηση του κ. Γραμματίδη που επιβεβαίωσαν τη δυσαρέσκεια του γαλάζιου κυβερνητικού στρατοπέδου στο πρόσωπό του, είχε λάβει και ο υπουργός Επικρατείας, Μάκης Βορίδης, ο οποίος ξεκάθαρα είχε υπογραμμίσει ότι «θέμα αρμοδιοτήτων δεν υπάρχει», όταν υφίσταται ζήτημα επικινδυνότητας: «ο ισχυρισμός, "έχω επικινδυνότητα αλλά δεν έχω αρμοδιότητα, και γι' αυτό δεν ενεργώ", δεν είναι ένας σοβαρός ισχυρισμός» είχε αναφέρει προσθέτοντας πως «πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα πράγματα στον ΟΣΕ».

Ωστόσο η σταγόνα που φαίνεται ότι ξεχείλισε το ποτήρι διαταράσσοντας και τις σχέσεις του με την ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ήταν η προσπάθειά του να περάσει από το Δ.Σ. του ΟΣΕ την ίδρυση ΑΜΚΕ για την εκμετάλλευση τουριστικών υποδομών του Οργανισμού, όπως το τρενάκι του Πηλίου. Στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης του Δ.Σ. της 6ης Σεπτεμβρίου είχε ενταχθεί ως πρώτο θέμα συζήτησης η «σύσταση Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας με την επωνυμία Ελληνικος Πολιτιστικός Σιδηρόδρομος ΑΜΚΕ». Για το ζήτημα, για το οποίο φαίνεται πως δεν είχε ενημερωθεί ούτε το υπουργείο, υπήρξαν σφοδρές αντιδράσεις από την πλευρά των εργαζομένων με πηγές κοντά στην υπόθεση να λένε ότι ακολούθησε και τηλεφώνημα από το υπουργείο για να αποσυρθεί το θέμα.

Μάκης ΒορίδηςΘεόδωρος ΣκυλακάκηςνομοσχέδιοΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνσιδηρόδρομοςειδήσειςΟΣΕειδήσεις τώραΧρήστος Σταϊκούρας