Ελλάδα|04.10.2024 13:32

Καταργεί τον σχεδιασμό για επέκταση του τραμ στο Ελληνικό το υπουργείο Υποδομών - Μελέτη για σταθμό μετρό εντός της Αθηναϊκής Ριβιέρας

Μαρία Λιλιοπούλου

Εντολή διακοπής του προβλεπόμενου σχεδιασμού για την επέκταση του τραμ στο Ελληνικό και την αντικατάστασή του από δίκτυο μετρό με χωροθέτηση και ενός σταθμού εντός του Μητροπολιτικού Πόλου του Ελληνικού, έδωσε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, προκαλώντας την «έκρηξη» των εργαζομένων στο τραμ, το οποίο ήδη αντιμετωπίζεται ως «ο φτωχός συγγενής» των μέσων σταθερής τροχιάς.

Το αρμόδιο υπουργείο εξετάζει σοβαρά την κατασκευή σταθμού εντός της επένδυσης της Lamda, στο πλαίσιο της επέκτασης του μετρό προς τη Γλυφάδα, μετακυλίοντας το κόστος στους πολίτες καθώς το Δημόσιο εμφανίζεται διατεθειμένο να αναλάβει τον λογαριασμό ενός πολλαπλώς κοστοβόρου έργου, όπως το μετρό, εγκαταλείποντας παράλληλα τον σχεδιασμό για τραμ, το κόστος του οποίου είναι ασυγκρίτως χαμηλότερο και προβλεπόταν ότι θα το αναλάμβανε ο επενδυτής. Επιπλέον, η ταχύτητα ολοκλήρωσης του τραμ είναι σαφώς μεγαλύτερη από ένα δύσκολο έργο, όπως το μετρό.

Με την κίνησή του αυτή, το υπουργείο όχι μόνο εμφανίζεται να παρέχει ακόμα μία πανάκριβη «εξυπηρέτηση» στους επενδυτές του Ελληνικού, αλλά φαίνεται να προκαταλαμβάνει και τις κατευθύνσεις που θα προκύψουν από το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών της Αττικής, το οποίο ήδη εκπονείται από τον ΟΑΣΑ με στόχο να αποτελέσει το βασικό σημείο αναφοράς για τον σχεδιασμό των μετακινήσεων στο λεκανοπέδιο την προσεχή 20ετία.

Κι αυτό την ώρα που η επέκταση του τραμ στο Ελληνικό προβλέπεται τόσο στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας όσο και στο Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά, τα οποία έχουν εγκριθεί με Προεδρικά Διατάγματα.

Το θέμα αποκάλυψε το Σωματείο Ηλεκτροδηγών Τραμ Αττικής (ΣΗΤΑ), το οποίο σε ανακοίνωσή του «καρφώνει» τον κ. Ταχιάο για την εντολή να μην προχωρήσει η επέκταση του τραμ, υπογραμμίζοντας πως «είναι απαράδεκτο με μια εντολή Υφυπουργού να προσπαθούν να καταργήσουν Νόμους και Προεδρικά Διατάγματα». Οι εκπρόσωποι του ΣΗΤΑ αναρωτιούνται «ποιος δίνει την δικαιοδοσία στον Υφυπουργό με εντολή του, να μη συνδεθεί ο Πειραιάς, το παραλιακό τμήμα, το Πάρκο του Νιάρχου με το Μητροπολιτικό πάρκο του Ελληνικού» και διαμηνύουν προς κάθε κατεύθυνση ότι «δεν πρόκειται να αφήσουμε να συμβεί κάτι  τέτοιο. Δεν θα επιτρέψουμε την απαξίωση της γραμμής τραμ που προσπαθούν με τέτοια  εμμονή να πετύχουν. Θα προστατεύσουμε με κάθε τρόπο την εργασία μας και την  εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και θα αντισταθούμε στα κοστοβόρα – φαραωνικά  έργα που ο κος Υφυπουργός (μόνο;;) προωθεί».

Το έγγραφο της «Ελληνικό Μετρό»

Οι προθέσεις του υπουργείου γίνονται σαφείς σε έγγραφο της Ελληνικό Μετρό προς την εταιρία ΑΒΑΞ, το οποίο παρουσιάζει το «Έθνος». Στην επιστολή αναφέρεται ξεκάθαρα ότι ο κ. Ταχιάος έδωσε εντολή διακοπής της κατασκευής εμπορικής γραμμής τραμ εντός του Ελληνικού και ότι θα ξεκινήσει η εκπόνηση μελέτης για την κατασκευή σταθμού μετρό εντός της νέας «πολιτείας» που δημιουργείται στην Αθηναική Ριβιέρα:

«Σχετικά με το αντικείμενο του θέματος σε συνέχεια προηγούμενης αλληλογραφίας στο πλαίσιο της αξιοποίησης και ανάπτυξης του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού/Αγίου Κοσμά και σε συνέχεια της εντολής από τον αρμόδιο υφυπουργό Υποδομών για τη μη υλοποίηση κατασκευής αστικής γραμμής τραμ που θα διασχίζει το ΜΠΕΑ, αλλά τη διερεύνηση γραμμής και σταθμού μετρό εντός ΜΠΕΑ καθώς και της επιστολής της ΣΤΑΣΥ ΑΕ, εγκρίνεται η μελέτη του θέματος».

Από το ίδιο έγγραφο αναμφισβήτητα προκύπτει επίσης ότι το κόστος του τραμ -εφόσον προκρινόταν αυτή η επιλογή- θα αναλάμβανε ο επενδυτής: «Σε κάθε περίπτωση υπάρχει ρητή δέσμευση της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΑΕ ότι εφόσον τελικά δεν προκριθεί η λύση κατασκευής της γραμμής και σταθμού μετρό, αυτή θα προβεί στο μέλλον με δικές της δαπάνες σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την αναβάθμιση της υπηρεσιακής γραμμής ώστε να καταστεί συμβατή με επιβατική γραμμή τραμ», αναφέρεται.

Να σημειωθεί ότι βάσει του υφιστάμενου σχεδιασμού, η υπηρεσιακή γραμμή του τραμ, η οποία ούτως ή άλλως προβλέπεται στο Ελληνικό θα αναβαθμιζόταν σε εμπορική ώστε να συνδέει τη γραμμή 2 του Μετρό με την παραλιακή, διασχίζοντας το πάρκο του Ελληνικού μέσω μίας κυκλικής διαδρομής με ανταπόκριση με τον σταθμό του μετρό στην Αργυρούπολη. Θα ήταν μάλιστα η πρώτη φορά που συγκοινωνιακό έργο θα προχωρούσε με χρηματοδότηση ιδιωτών, σχέδιο το οποίο πλέον φαίνεται να εγκαταλείπεται.

Επισήμως αυτός ο σχεδιασμός δεν έχει αλλάξει, όπως μεταδίδουν στο «Εθνος» συγκοινωνιακές πηγές και έως και σήμερα θεωρείται «υποχρεωτική» η δημιουργία μιας εσωτερικής γραμμής τραμ, κάτι που όπως προσθέτουν, δεν αναιρεί την ενδεχόμενη ανάγκη κατασκευής και σταθμού μετρό εντός του Πόλου. Άλλωστε, όπως τονίζουν, το τραμ είναι ένα έργο εξαιρετικά χαμηλού κόστους συγκριτικά με το μετρό και στην περίπτωση αυτή «οι ράγες θα είναι έτοιμες». Συμπληρώνουν μάλιστα ότι αναλόγως του φόρτου με τον οποίο θα επιβαρυνθεί η περιοχή στην πλήρη ανάπτυξη της επένδυσης, ενδέχεται να μην επαρκεί μόνο το ένα μέσο, Με τα μέχρις στιγμής δεδομένα, πάντως, φαίνεται ότι το υπουργείο επιχειρεί να «παγώσει» το τραμ προκειμένου να προχωρήσει το μετρό, με πηγές κοντά στην υπόθεση να επισημαίνουν ότι «το μετρό είναι καλύτερη λύση».

Τι προβλέπει το ΣΟΑ

Σε ό,τι αφορά τη διασύνδεση της επένδυσης του Ελληνικού με τα μέσα σταθερής τροχιάς, το ΣΟΑ προβλέπει μεταξύ άλλων τη διασύνδεση με τον άξονα της Λεωφόρου Βουλιαγμένης μέσω κοινοχρήστων χώρων που περιλαμβάνουν πεζόδρομο, ποδηλατοδρόμο, τη νέα χάραξη της γραμμής Τραμ καθώς και ανοιχτούς χώρους και χώρους πρασίνου, μέσω των οποίων εξασφαλίζεται η σύνδεση και η απρόσκοπτη κίνηση από και προς το Μητροπολιτικό Πάρκο.

Ορίζει ξεκάθαρα ότι η εφαρμογή του ΣΟΑ συνοδεύεται από τη σύνταξη ειδικής κυκλοφοριακής και συγκοινωνιακής μελέτης, συσχετισμένης με τις πολεοδομικές αναπτύξεις, την απογραφή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και των ροών εντός και γύρω από την έκταση του Πόλου, με στόχο την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στην κυκλοφοριακή λειτουργία των επηρεαζόμενων περιοχών και τη συνακόλουθη πρόληψη ή ελαχιστοποίηση των σχετικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

«Οι σχετικές προτάσεις ακολουθούν τις εξής τουλάχιστον κατευθύνσεις:

  • Συσχέτιση της λεπτομερούς, τελικής χωροθέτησης κυρίως των χρήσεων που προσελκύουν μεγάλο όγκο μετακινήσεων με τη γειτνίαση/απόσταση τους από σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς (Μετρό, Τραμ) του υφιστάμενου και σχεδιαζόμενου αντίστοιχου δικτύου εντός του χώρου. Στο πλαίσιο αυτό, ο τελευταίος σταθμός Τραμ θα πρέπει να χωροθετηθεί σε άμεση γειτνίαση με τον σταθμό Μετρό Αργυρούπολης, ώστε να διευκολύνεται η μετεπιβίβαση των επιβατών.

  • Συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς για τα μέσα μαζικής μεταφοράς, για την δημιουργία νέων δρομολογίων ή γραμμών, καθώς και την τροποποίηση υφιστάμενων, κατά τρόπο που να εξυπηρετούν αποτελεσματικά τόσο την εσωτερική ζήτηση μετακινήσεων όσο και την εξυπηρέτηση των όμορων περιοχών.

Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι ο συνολικός κυκλοφοριακός σχεδιασμός «πατούσε» πάνω στην ύπαρξη της εν λόγω επέκτασης του τραμ, αφού όπως αναφέρεται: «Εξειδίκευση του σχεδιασμού, που θα ακολουθεί το πρόγραμμα ανάπτυξης, για το συμπληρωματικό εσωτερικό δίκτυο λεωφορειακών γραμμών έτσι ώστε να αποφεύγονται επικαλύψεις της κίνησης λεωφορείων και τραμ κατά μήκος του διαδρόμου της λεωφόρου Ποσειδώνος και να χρησιμοποιούνται τεταμένες και ανοιχτές ημικυκλικές γραμμές, ευχερούς αναγνωρισιμότητας, φιλικής για τον χρήστη, για την άμεση σύνδεση των όμορων σταθμών του Μετρό και του Τραμ με τις οικιστικές και λοιπές αναπτύξεις που έλκουν μετακινήσεις και που δεν καλύπτονται από τη νέα εσωτερική γραμμή του Τραμ, εξετάζοντας στο πλαίσιο αυτό την αναγκαιότητα διαμόρφωσης των εσωτερικών λεωφορειακών γραμμών, έτσι ώστε να εξυπηρετούν επαρκώς το σταθμό Μετρό Ελληνικού (μέσω των κόμβων της λεωφόρου Βουλιαγμένης με την είσοδο του πρώην Ανατολικού Αεροσταθμού και με την λεωφόρο Ιασωνίδου)».

ΣΤΑΣΥΕλληνικόμετρόΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΤραμΑττικό ΜετρόΝίκος Ταχιάος