Ελλάδα|04.11.2024 19:16

Θεσσαλονίκη: Στα 0,60 ευρώ η τιμή του κομίστρου για μετρό και λεωφορεία αλλά με... δύο διαφορετικά εισιτήρια

Μαρία Λιλιοπούλου

Με χαμηλό κόμιστρο αλλά όχι ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο για τους επιβάτες θα ξεκινήσει τη λειτουργία του σε 26 μέρες από σήμερα το μετρό της Θεσσαλονίκης.

Παρά την υπερτριακονταετή αναμονή για την κατασκευή του μετρό, υπουργείο Υποδομών, Ελληνικό Μετρό και ΟΣΕΘ δεν κατάφεραν τελικώς να καταλήξουν σε λύση που θα «παντρεύει» τις δύο τεχνολογίες δεδομένου ότι ο διαγωνισμός για το ηλεκτρονικό εισιτήριο της Θεσσαλονίκης προκηρύχθηκε εξαρχής εν κενώ παρά το γεγονός ότι ήδη «έτρεχε» ο διαγωνισμός κομίστρου του ΟΑΣΘ για τα λεωφορεία. Αποτέλεσμα ήταν τα δύο συστήματα να μην είναι συμβατά.

Έτσι, οι Θεσσαλονικείς που επιθυμούν να κινούνται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις και παρά το γεγονός ότι στην Αθήνα το ενιαίο εισιτήριο μετρά ήδη πάρα πολλά χρόνια εφαρμογής, θα αναγκαστούν τελικώς να προμηθεύονται δύο διαφορετικούς τύπους εισιτηρίων προκειμένου να χρησιμοποιούν μετρό και λεωφορεία. Ενιαία, όπως προκύπτει θα είναι μόνο η τιμή, η οποία καθορίζεται στα 0,60 ευρώ και για τα δύο μέσα, καθώς το κόμιστρο του μετρό συμπαρέσυρε προς τα κάτω και αυτό των λεωφορείων, αλλά όχι το ίδιο το προϊόν του κομίστρου αφού το εισιτήριο των λεωφορείων δεν είναι συμβατό με τα επικυρωτικά του μετρό και το αντίστροφο.

Για να μετριάσει τις αντιδράσεις και να μην αποθαρρύνει το επιβατικό κοινό της συμπρωτεύουσας από τη χρήση ΜΜΜ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε τη Δευτέρα μια οικονομικότερη πολιτική κομίστρου για το προσεχές εξάμηνο, η οποία θα επανεξεταστεί μετά απ' αυτό το διάστημα και με βάση τα νέα συγκοινωνιακά δεδομένα που θα διαμορφωθούν. Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια της σύσκεψης με τη διοίκηση του ΟΣΕΘ και του ΟΑΣΘ, το εισιτήριο του μετρό διαμορφώνεται στα 0,60 ευρώ, ενώ στην ίδια τιμή μειώνεται και το εισιτήριο για τα λεωφορεία εντός της αστικής ζώνης, το οποίο σήμερα κοστίζει 0,90 ευρώ.

Τα νέα κόμιστρα

Το υπουργείο σε ανακοίνωσή του χαρακτηρίζει «εξαιρετικά δελεαστική» τη νέα τιμολογιακή πολιτική κομίστρου στη Θεσσαλονίκη, για τους επόμενους 6 μήνες κάνοντας λόγο για ανάγκη ολοκλήρωσης «των ελέγχων της μελλοντικής διαλειτουργικότητας» και της πολύπλοκης λογιστικής και τεχνολογικής πληρότητας των συστημάτων. Παράλληλα, επιχειρεί να δικαιολογήσει τη μη ύπαρξη ενιαίου εισιτηρίου αναφέροντας ότι με τη νέα πολιτική κομίστρου «δίνεται η δυνατότητα να μην υπάρξει επιβάρυνση του επιβάτη με ένα ενιαίο, υψηλότερο από ότι ίσχυε μέχρι σήμερα, εισιτήριο στα λεωφορεία, για κάποιον που χρησιμοποιεί μόνο ένα μέσο».

Αναλυτικά, βάσει της νέας πολιτικής κομίστρου για το μετρό το εισιτήριο διαμορφώνεται στα 0,60 ευρώ και η τιμή της δέσμης 10+1 βασικών εισιτηρίων ορίζεται στα 5,80 ευρώ.

Το εισιτήριο στα λεωφορεία, για την αστική ζώνη, περιορίζεται στα 0,60 ευρώ, από 0,90 ευρώ που είναι σήμερα και η τιμή της δέσμης 10+1 βασικών εισιτηρίων, για την αστική ζώνη, ορίζεται στα 5,80 ευρώ.

Σύμφωνα με το υπουργείο, «δημιουργείται, έτσι, ένα σαφέστατο επιπλέον κίνητρο για τη χρήση των λεωφορείων, αλλά και για τη συνδυαστική χρήση των μέσων».

Στο πλαίσιο της νέας πολιτικής κομίστρου, περιορίζονται και τα κόστη των προϊόντων καρτών μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας, δηλ. μηνιαίας, τριμηνιαίας, ετήσιας κάρτας κ.λπ., τόσο για τα λεωφορεία όσο και για το Μετρό.

Ενδεικτικά, η τιμή της προσωποποιημένης κάρτας απεριορίστων διαδρομών 30 ημερών για τη μετακίνηση των επιβατών με χρήση λεωφορείων ορίζεται στα 16 ευρώ, από 27 ευρώ που ήταν μέχρι σήμερα.

Ομοίως, η τιμή της προσωποποιημένης κάρτας απεριορίστων διαδρομών 30 ημερών για τη μετακίνηση των επιβατών με χρήση του Μετρό ορίζεται στα 16 ευρώ.

Σύμφωνα με το υπουργείο, με την επιλογή αυτής της εξάμηνης τιμολογιακής πολιτικής επιτυγχάνεται:

  • Η παροχή ευκαιριών κινητικότητας στο κατά το δυνατόν μεγαλύτερο ποσοστό του κοινωνικού συνόλου, ιδιαίτερα στα οικονομικά πιο ευάλωτα νοικοκυριά.

  • Η ανάδειξη των δημόσιων συγκοινωνιών, καθιστώντας αυτές οικονομικά προσιτές προς τους χρήστες.

  • Η κάλυψη της προσβασιμότητας και την ενίσχυση της ελκυστικότητάς τους.

  • Η συμβολή στην αύξηση της επιβατικής κίνησης, άρα και της εμπορικότητας του εγχειρήματος.

  • Η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μετακινήσεων, αποτελώντας μια αξιόπιστη και ανταγωνιστική λύση στα ΙΧ μέσα, κάνοντας χρήση οχημάτων μηδενικού ή περιορισμένου περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

  • Η βελτίωση του κυκλοφοριακού της πόλης.

Το υπουργείο φιλοδοξεί ότι με το νέο σύστημα θα εμπεδωθεί από κάθε καθημερινό ή νέο δυνητικό χρήστη το σύστημα κομίστρου, θα αποτιμηθούν οι έρευνες επιβατικής κίνησης, θα υπάρξει προετοιμασία του συστήματος για την έναρξη λειτουργίας της επέκτασης προς την Καλαμαριά, μέχρι το τέλος του 2025, θα στραφούν οι πολίτες προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς, με δεδομένη και την περίοδο κατασκευής του flyover.

Η ασφάλεια του μετρό

Αναφορικά με την ασφάλεια της λειτουργίας του μετρό, ο κ. Σταικούρας ανέφερε ότι οι δοκιμές των συστημάτων ξεκίνησαν, σε manual mode, το καλοκαίρι του 2021, σε αυτόματη λειτουργία των συρμών τον Οκτώβριο του 2022, και ολοκληρώνονται, στο σύνολό τους, τις προσεχείς εβδομάδες.

Παράλληλα ο Ανάδοχος της Λειτουργίας και Συντήρησης έχει ξεκινήσει τη δοκιμαστική λειτουργία στις αρχές Σεπτεμβρίου, και όλο το Νοέμβριο θα υλοποιεί, αποκλειστικά, την τελευταία φάση της προσομοίωσης της εμπορικής λειτουργίας, καθ’ όλη την ημέρα.

Επιπλέον, τόσο η ασφάλεια του συστήματος και των τρένων όσο και η επάρκεια της Εταιρείας Λειτουργίας και Συντήρησης και των διαδικασιών της, συμπεριλαμβανομένου του προγράμματος εκπαίδευσης του προσωπικού της, είναι σε διαδικασία αξιολόγησης από διεθνή ανεξάρτητο αξιολογητή ασφαλείας, ο οποίος και θα προβεί στην πιστοποίησή τους.

«Συνεπώς, όλες οι δοκιμές των συστημάτων και τρένων, αλλά και η δοκιμαστική λειτουργία πραγματοποιούνται, σύμφωνα με το πρόγραμμα και με συνέπεια, στο πλάνο που υπαγορεύουν οι προδιαγραφές και οι απαιτήσεις», τόνισε.

Οι αλλαγές στις συγκοινωνίες της πόλης

Όπως υπενθύμισε ο κ. Σταϊκούρας, στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν ήδη 110 ηλεκτρικά λεωφορεία από τον περασμένο Μάιο, ενώ 54 λεωφορεία αντικατέστησαν, τον τελευταίο χρόνο, γηραιότερο στόλο.

Επιπλέον, από την 1η Ιανουαρίου 2025, μετά και την πρόσφατη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, 159 νεότερα και πιο σύγχρονα λεωφορεία θα αντικαταστήσουν παλαιότερα, εκ των οποίων τα 41 που θα είναι καινούργια, από εφέτος.

Το αποτέλεσμα θα είναι, μέχρι το τέλος του 2024, το 50% των λεωφορείων του ΟΑΣΘ να είναι καινούργια οχήματα.

Παράλληλα ενισχύθηκε ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης με την πρόσληψη 190 οδηγών που είχε ως αποτέλεσμα σήμερα, να κυκλοφορούν 300 λεωφορεία, έναντι 260 την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τον υπουργό, έχει αρχίσει να αποδίδει απτά αποτελέσματα η προσπάθεια περιορισμού της εισιτηριοδιαφυγής. Ο κ. Σταϊκούρας ανακοίνωσε ότι από σήμερα, το σώμα των ελεγκτών ενισχύεται και αποτελείται, πλέον, από 130 άτομα.

ΜΜΜειδήσεις τώραΘεσσαλονίκημετρό Θεσσαλονίκημετρό θεσσαλονίκηςλεωφορεία