Μετρό: Με καθυστέρηση μιας εβδομάδας η απάντηση της ΣΤΑΣΥ για τις ρωγμές στις σιδηροτροχιές
Μαρία ΛιλιοπούλουΧρειάστηκε να περάσει μία ολόκληρη εβδομάδα και να ακολουθήσει ένα δεύτερο δημοσίευμα, αυτή τη φορά από την έντυπη έκδοση των Νέων, προκειμένου η ΣΤΑΣΥ να απαντήσει στην κοινωνία και το επιβατικό κοινό της Αθήνας για τις ρωγμές στις σιδηροτροχιές των γραμμών 2 και 3 του μετρό, τις οποίες είχε αποκαλύψει το «Εθνος» ήδη από την 1η Νοεμβρίου και είχε η ίδια η εταιρία διαπιστώσει εδώ και τρία χρόνια.
Σύμφωνα, λοιπόν, με την απάντηση της ΣΤΑΣΥ, η εταιρεία απορρίπτει τους ισχυρισμούς επισημαίνοντας ότι δεν υφίσταται ζήτημα για την ασφάλεια στο δίκτυο του μετρό. Δηλώνει, μάλιστα, κατηγορηματικά πως τη λειτουργία του μετρό διέπουν τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και πως η συντήρηση του δικτύου γίνεται σύμφωνα με τα εγχειρίδια προληπτικής και επιδιορθωτικής συντήρησης και τους προβλεπόμενους διεθνώς κανόνες, που εφαρμόζονται από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό.
Ωστόσο, οι ισχυρισμοί, στους οποίους αναφέρεται η ΣΤΑΣΥ, είναι στην πραγματικότητα τα επιχειρήματα της τεχνικής έκθεσης που ενσωμάτωσε στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών η ίδια η εταιρεία.
Η ίδια η εταιρεία αναφερόταν σε «ζητήματα ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών»
Όπως είχε αποκαλύψει το «Έθνος», στην ίδια την προκήρυξη αναφερόταν ότι «σύντομα θα υπάρξουν ζητήματα ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών» καθώς έχουν καταγραφεί σημαντικές αστοχίες.
Αναλυτικά με βάση τα όσα προκύπτουν από την περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης στην προκήρυξη του διαγωνισμού, εδώ και τρία χρόνια είναι γνωστές σημαντικές αστοχίες και βλάβες, οι οποίες δεν έχουν ακόμα αντιμετωπιστεί: «Στην περιοχή των εργασιών έχουν διενεργηθεί πριν 3 έτη περίπου, μετρήσεις και έλεγχοι της κατάστασης των τροχιών. Σύμφωνα με τα παραδοτέα των μετρήσεων φθοράς και τη διενέργεια Μη Καταστροφικών Ελέγχων (υπέρηχοι, δινορεύματα) που διεξήχθησαν στο πλαίσιο της ΤΔ 074/19 σύμβασης, καταγράφηκαν σημαντικές αστοχίες/βλάβες στις σιδηροτροχιές όπως εξάντληση των ορίων κόπωσης του μετάλλου της σιδηροτροχιάς (Rail Contact Fatigue – RCF, head checks, squats) και κατακόρυφες/πλάγιες φθορές υλικού.
Συγκεκριμένα, βρέθηκαν περί τα 5.400 m σιδηροτροχιών με ρωγμές στην κεφαλή ή/και στο gauge corner, βάθους>5mm έως 8mm, οι οποίες θα πρέπει να αντικατασταθούν άμεσα. Επίσης, βρέθηκαν περίπου 22.000 m σιδηροτροχιάς με πλάγια και κατακόρυφη φθορά >6mm (με όριο αντικατάστασης τα 10mm)», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Όπως προκύπτει από τα νούμερα περίπου 5,5 χλμ του δικτύου χρειάζονταν άμεση αντικατάσταση εδώ και τρία χρόνια, ενώ υπολογίσιμες φθορές είχαν εντοπιστεί σε άλλα 22 χλμ. Με το νέο έργο που προκηρύσσει τώρα η ΣΤΑΣΥ θα αντικατασταθούν οι σιδηροτροχιές σε συνολικά 32 χλμ δικτύου. Οι γνωστές θέσεις αντικατάστασης σιδηροτροχιών αντιστοιχούν σε 21.582 μέτρα μήκους στη Γραμμή 2 και σε 10.494 μέτρα στη Γραμμή 3, ενώ επισημαίνεται ότι τα μήκη ενδέχεται να αυξηθούν μετά τη διενέργεια των μετρήσεων από τον ανάδοχο.
Προκειμένου μάλιστα να διατηρηθεί το επίπεδο της ασφαλούς κυκλοφορίας και να αποφευχθούν τα χειρότερα, η εταιρία παραδεχόταν ότι εφαρμόζει εδώ και καιρό σε σημαντικό κομμάτι του δικτύου βραδυπορείες, οι οποίες όμως μειώνουν ακόμα και στο μισό την ταχύτητα κίνησης, κάτι το οποίο το «Εθνος» επιβεβαίωσε από τους ηλεκτροδηγούς του μετρό. Άλλωστε, η μείωση της ταχύτητας σε ορισμένα σημεία του δικτύου γίνεται αντιληπτή και από τους ίδιους τους επιβάτες του μετρό.
Όσον αφορά σε πιθανά ζητήματα ασφαλείας, τα αναφέρει η ΣΤΑΣΥ στην προκήρυξή της, από την οποία προκύπτει ότι έως σήμερα αυτά αντιμετωπίζονται με βραδυπορείες: «ο κυκλοφοριακός φόρτος που εξυπηρετείται είναι αρκετά μεγάλος (243 διελεύσεις συρμών ανά γραμμή, με 6 βαγόνια ο κάθε ένας) και εκτιμάται ότι υπό το πρίσμα των δεδομένων, σύντομα θα υπάρξουν ζητήματα ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών. Με την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών, θα αφαιρεθούν όλα τα τμήματα που φέρουν τις παραπάνω διαπιστωμένες αστοχίες και θα αποκατασταθεί στο σύνολο των γραμμών η λειτουργική ταχύτητα των 80km/h».
Επιπλέον, τα προβλήματα ήταν γνωστά στην εταιρία από το 2020. Η ΣΤΑΣΥ στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τη λείανση, οι εργασίες της οποίας διακόπηκαν εξαιτίας του τραγικού θανάτου του εργοδηγού, Πέτρου Γιάμαλη, χωρίς έως σήμερα να ακολουθήσει άλλος διαγωνισμός, ανέφερε σαφώς τα εξής: «οι παραπάνω αστοχίες δύναται να εξελιχθούν σε µείζον πρόβληµα σε ό,τι αφορά την ασφαλή κίνηση των επιβατικών και υπηρεσιακών συρµών», ενώ τονιζόταν πως «η έγκαιρη ανίχνευση αστοχιών στις σιδηροτροχιές, η πρόβλεψη της εξέλιξής τους και η αφαίρεση των τµηµάτων που διαπιστώνονται προβλήματα µε τις εργασίες λείανσης πετυχαίνουν την αύξηση του επιπέδου ασφάλειας κίνησης των επιβατικών συρµών, την αύξηση του κύκλου ζωής της σιδηροτροχιάς και τη μείωση των δαπανών».
Να σημειωθεί ότι οι εργασίες λείανσης βάσει των προδιαγραφών, θα έπρεπε να γίνονται κάθε πέντε χρόνια µε στόχο την αφαίρεση ή/και την ελαχιστοποίηση των αστοχιών/βλαβών όπως κατασκευαστικές ατέλειες, αστοχίες λόγω πλημμελούς τοποθέτησης και χρήσης και εξάντλησης των ορίων κόπωσης του µετάλλου της σιδηροτροχιάς, κάτι το οποίο έχει διαπιστωθεί σε αρκετά σημεία των γραμμών 2 και 3 εδώ και τρία χρόνια.
Ωστόσο, από το 2020 αναφερόταν ότι στις γραμμές 2 και 3 (βασικό δίκτυο και Ολυμπιακές Επεκτάσεις) είχαν πραγματοποιηθεί περιστασιακά και τµηµατικά µετρήσεις µε Υπέρηχους και µετρήσεις δινορευµάτων πριν και µετά τις εργασίες λείανσης (2007-8) καθώς και τµηµατικά µεταξύ των ετών 2009-2010.
Ολόκληρη η απάντηση της ΣΤΑΣΥ σχετικά με την προκήρυξη διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς στο Μετρό
Ξεκινά το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης επιδομής που έχει εκτελεστεί στο Μετρό, με την προκήρυξη των δύο σχετικών διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς, ύψους 8 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το έργο αλλαγής 32 χλμ. σιδηροτροχιάς του δικτύου των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό και αποτελεί μέρος του συνολικού, εν εξελίξει σχεδίου αναβάθμισης του Μετρό 25 χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του.
Όπως αναφέρεται και στην σχετική προκήρυξη, που έχει δημοσιεύσει η ΣΤΑ.ΣΥ, η εταιρεία κρίνει αναγκαία την εκτέλεση του έργου πριν την εξάντληση του ορίου ζωής του εξοπλισμού, που κατασκευαστικά προσδιορίζεται στα 30 χρόνια. Τα αποτελέσματα των επαναλαμβανόμενων ανά τακτά διαστήματα - και όχι μόνο προ 3ετίας - μετρήσεων ορίων φθορών, είναι εντός των προβλεπόμενων ορίων. Καταδεικνύουν δε, την ανάγκη σταδιακής αντικατάστασης, ώστε να διατηρηθούν τα υψηλά επίπεδα ασφαλούς εκτέλεσης μεταφορικού έργου.
Το έργο αφορά σε αλλαγή σιδηροτροχιάς σε συγκεκριμένα σημεία (καμπύλες) του δικτύου, όπου και σημειώνεται η μεγαλύτερη καταπόνηση κατά την εκτέλεση καθημερινού και αδιάλειπτου μεταφορικού έργου.
Τα δρομολόγια εκτελούνται σύμφωνα με το χειμερινό πρόγραμμα δρομολογίων, που είναι σε ισχύ, χωρίς να έχουν επηρεαστεί οι συχνότητες αυτών και να προκαλούνται καθυστερήσεις.
Η ΣΤΑ.ΣΥ, απαντώντας στα ερωτήματα που εγείρει το δημοσίευμα για την ασφάλεια στο δίκτυο του Μετρό, απορρίπτει τους εν λόγω ισχυρισμούς, δηλώνοντας κατηγορηματικά, πως τη λειτουργία του Μετρό διέπουν τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και πως η συντήρηση του δικτύου (επιδομή και τροχαίο υλικό) γίνεται σύμφωνα με τα εγχειρίδια προληπτικής και επιδιορθωτικής συντήρησης και τους προβλεπόμενους διεθνώς κανόνες, που εφαρμόζονται από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό.
- Μητσοτάκης από Βουδαπέστη για ελληνοτουρκικά: Η κανονικότητα πρέπει να είναι ζητούμενο στις σχέσεις γειτονικών χωρών
- «Υπάρχει ελευθερία για ανόητους στο Χ»: Η απάντηση της γερμανικής κυβέρνησης στον Έλον Μασκ
- Η μητέρα της Ειρήνης προσφεύγει στη δικαιοσύνη για να ερευνηθεί ο θάνατος της κόρης της - Ζητεί να συσχετιστούν οι δικογραφίες
- Παναγία των Παρισίων: Ήχησαν ξανά οι καμπάνες για πρώτη φορά μετά την πυρκαγιά του 2019