Ελλάδα|22.11.2024 06:55

ΜΜΜ: Ο ΟΑΣΑ βάζει περισσότερους ιδιώτες για επέκταση δρομολογίων και μείωση χρόνων αναμονής

Μαρία Λιλιοπούλου

Περισσότερους ιδιώτες προσανατολίζεται να προσθέσει στο συγκοινωνιακό μείγμα της Αττικής ο ΟΑΣΑ, ο οποίος λίγους μόλις μήνες μετά την ανάθεση 63 λεωφορειακών γραμμών της Ανατολικής, Βόρειας και Δυτικής Αττικής στην Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής για οκτώ χρόνια, εξετάζει το ενδεχόμενο προκήρυξης διαγωνισμού για νέα ανάθεση συγκοινωνιακού έργου.

Για το σκοπό αυτό αναζητά τεχνικό σύμβουλο και αυτήν την εβδομάδα ανάρτησε πρόσκληση για την υποβολή προσφοράς για υπηρεσίες υποστήριξης διενέργειας νέου διαγωνισμού για την παροχή δημοσίων υπηρεσιών οδικών επιβατικών μεταφορών.

Με ιδιώτες τα νέα δρομολόγια του ΟΑΣΑ

Στόχος της διοίκησης του ΟΑΣΑ είναι να επεκταθεί τόσο σε χώρο όσο και σε χρόνο και να παρέχει συγκοινωνιακές υπηρεσίες και σε περιοχές που αυτή τη στιγμή δεν εξυπηρετεί στοχεύοντας σε βελτιωμένες συχνότητες και εγκαινιάζοντας καινούριες γραμμές. Στις έως σήμερα «λευκές» περιοχές για τον ΟΑΣΑ συγκαταλέγονται το Μαρκόπουλο, το Πόρτο Ράφτη, η Ραφήνα, τα Καλύβια, η Κερατέα, τα Μέγαρα, κλπ.

Υπό εξέταση είναι και η δημιουργία εποχιακών γραμμών, δηλαδή γραμμών που θα μπορούσαν να εξυπηρετούν παραθαλάσσιες περιοχές κατά τη θερινή περίοδο, αλλά και ορισμένων «ειδικών» γραμμών που θα εξυπηρετούν συγκεκριμένο κοινό και ανάγκες, όπως για παράδειγμα μία γραμμή εξπρές που θα ενώνει τα λιμάνια Πειραιά και Λαυρίου. Στο τραπέζι έχει τεθεί και η πρόταση δημιουργίας γραμμών κατά... παραγγελία κάποιων δήμων, αλλά και η ανάθεση κάποιων τουριστικών γραμμών στο μοντέλο της υφιστάμενης Χ80 που ενώνει τον Πειραιά με την Ακρόπολη, όπως για παράδειγμα μία γραμμή που θα συνέδεε τον σταθμό του Κορωπίου με το Σούνιο.

Δεδομένου βέβαια του γεγονότος ότι οι πόροι της ΟΣΥ τόσο σε εργαζομένους όσο και σε οχήματα είναι εξαιρετικά περιορισμένοι με αποτέλεσμα και το υφιστάμενο πρόγραμμα δρομολογίων να εκτελείται οριακά και να υπάρχει πλήθος ανεπάνδρωτων βαρδιών, το νέο αντικείμενο προετοιμάζεται να καλυφθεί από ακόμα περισσότερους ιδιώτες.

O ΟΑΣΑ δεν προτίθεται να πάει σε περιοχές ή ώρες που είναι ασύμφορες

Στον ΟΑΣΑ φαίνεται ότι έχει ήδη γίνει κάποια προεργασία, η οποία σε ποσοστό περίπου 80% αφορά καινούριες γραμμές με το υπόλοιπο ποσοστό να αφορά ενδεχόμενη «μετακίνηση» από μία κοινοπραξία σε μια άλλη εφόσον το σχέδιο προχωρήσει.

Πηγές κοντά στην υπόθεση διευκρινίζουν ότι δε σχεδιάζεται ανάθεση επιπρόσθετων γραμμών, τις οποίες εξυπηρετεί η ΟΣΥ, με την οποία άλλωστε -όπως σημειώνουν- έχει υπογραφεί πενταετές συμβόλαιο για την κάλυψη του συγκοινωνιακού έργου που εκτελεί. Ξεκαθαρίζουν επίσης πως το θέμα βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, καθώς δεν έχει τεθεί ως ολοκληρωμένη πρόταση στο αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και κατά συνέπεια δεν υπάρχουν εξασφαλισμένοι πόροι προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το εγχείρημα.

Σε κάθε περίπτωση ο ΟΑΣΑ δεν προτίθεται να πάει σε περιοχές ή ώρες που είναι ασύμφορες, όπως επίσης δεν μπορεί να κάνει δραστικές παρεμβάσεις στις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί σε επίπεδο χιλιομέτρων. Θα μπορούσε όμως να παρέμβει στο «μενού» των γραμμών. Δεδομένου ότι οι συμβάσεις είναι χιλιομετρικές, εξετάζεται η δυνατότητα να αυξήσει τις συχνότητες σε κάποιες γραμμές αφαιρώντας κάποιες άλλες ώστε να παραχωρηθούν σε άλλους αναδόχους κρατώντας σταθερό το όριο των χιλιομέτρων, εφόσον το σχέδιο προχωρήσει.

Σίγουρα ο σχεδιασμός αυτός δεν αποτελεί εξέλιξη της επόμενης μέρας. Άλλωστε ο ΟΑΣΑ αυτήν την περίοδο «τρέχει» το νέο Στρατηγικό Σχέδιο Συγκοινωνιών που θα αναμορφώσει τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής προτείνοντας πλειάδα αλλαγών, στις οποίες μπορούν να ενταχθούν και οι προτάσεις της άσκησης που θέλει να διενεργήσει ο Οργανισμός με τον τεχνικό σύμβουλο που αναζητεί.

Στη διαμόρφωση και την υποβολή μιας ολοκληρωμένης πρότασης θα βοηθήσει ο τεχνικός σύμβουλος, ο οποίος βάσει της προκήρυξης θα αναλάβει σε πρώτη φάση την τεκμηρίωση της σκοπιμότητας διενέργειας διεθνούς διαγωνισμού για την παροχή δημοσίων υπηρεσιών οδικών επιβατικών μεταφορών. Για τον σκοπό αυτό θα πραγματοποιηθεί ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης και της επιχειρησιακής ετοιμότητας της ΟΣΥ και της ΚΤΕΛ Ν. Αττικής και βεβαίως θα γίνει κοστολόγηση του προτεινόμενου συγκοινωνιακού έργου. Σύμφωνα με την πρόσκληση, θα πρέπει να εκτιμηθεί με παραμετρικό τρόπο, το κόστος των γραμμών που θα ανατεθούν, ώστε να προκύπτει το συνολικό κόστος του υπό ανάθεση έργου. Η ανάλυση αυτή θα επιτρέψει την ποσοτική εκτίμηση μιας σειράς δεικτών, όπως π.χ. το κόστος ανά οχηματοχιλιόμετρο.

Ο τεχνικός σύμβουλος θα αναλάβει μεταξύ άλλων:

  • Την επισκόπηση τευχών προκηρύξεων παρόμοιων διαγωνισμών που έχουν διενεργηθεί σε άλλες πόλεις (π.χ. τεύχος διακήρυξης για την παροχή υπηρεσιών δημόσιων επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία στην περιοχή ευθύνης του ΟΣΕΘ).
  • Τον καθορισμό του είδους σύμβασης με τον πάροχο του ανατιθέμενου συγκοινωνιακού έργου, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.
  • Τον καθορισμό της διαδικασίας διενέργειας του διαγωνισμού, σύμφωνα με την υπάρχουσα ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
  • Τον καθορισμό του συγκοινωνιακού έργου προς ανάθεση, σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ, με συγκεκριμένα κριτήρια, λαμβάνοντας υπόψη το υπάρχον έργο που έχει ανατεθεί στην ΟΣΥ και την Κοινοπραξία Αττικής.

Επιπλέον, θα διευκρινιστούν θέματα αναφορικά με τη διάρκεια της σύμβασης, τις ελάχιστες προϋποθέσεις συμμετοχής, τα κριτήρια ανάθεσης, το περιεχόμενο των προσφορών, τη διενέργεια της διαδικασίας αξιολόγησης των προσφορών, τους όρους εκτέλεσης της σύμβασης. Εφόσον τελικώς προχωρήσει η διαδικασία, θα συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης.

ΜΜΜΚΤΕΛειδήσεις τώραλεωφορείαΟΣΥΟΑΣΑαστικές συγκοινωνίες