Ελλάδα|11.12.2024 06:31

Γίνονται σχέδια για να φτάσει το μετρό στις Αχαρνές ενώ ακόμα ψάχνουν λύση για τις ελλείψεις σε συρμούς

Μαρία Λιλιοπούλου

Με άλλους τρεις σταθμούς που θα τη φτάσουν έως τις Αχαρνές «προικοδοτεί» το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την επέκταση της Γραμμής 2 του μετρό προς το Ίλιον, η διαγωνιστική διαδικασία της οποίας, πάντως έχει «παγώσει» εδώ και περίπου 1,5 χρόνο στο πρώτο στάδιο.

Η μέχρι τώρα γνωστή επέκταση θα έφτανε τη Γραμμή 2 από την Ανθούπολη στο Ίλιον έχοντας συνολικά τρεις νέους σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο). Ωστόσο, την Τρίτη το αρμόδιο υπουργείο ανακοίνωσε ότι έχει δοθεί ήδη εντολή στην Ελληνικό Μετρό να εκπονήσει μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για τον διπλασιασμό των σταθμών και του μήκους της γραμμής. Οι σταθμοί που εξετάζονται είναι Καματερό, Ζεφύρι και Αχαρνές.

Για το έργο δε δόθηκε ούτε χρηματοδοτικός ορίζοντας ούτε και χρονοδιάγραμμα από το υπουργείο κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της χάραξης στον δήμο Αχαρνών, ενώ άγνωστο παραμένει το εάν η ξαφνική απόφαση για τη μεγέθυνσή του θα σημάνει και τη ματαίωση του ήδη βαλτωμένου διαγωνισμού και άρα πρόσθετες καθυστερήσεις στην άφιξη του μετρό στα δυτικά.

Σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν από το υπουργείο, στην εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα με θέμα τον σχεδιασμό για την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό στον Δήμο Αχαρνών, αναδείχθηκε η στρατηγική σημασία της επέκτασης «η οποία θα συμβάλει καθοριστικά στη βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων, προσφέροντας ταχύτερες, ασφαλέστερες και πιο φιλικές προς το περιβάλλον μετακινήσεις».

Όπως ανέφερε ο υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, με το έργο αυτό θα γίνει πραγματικότητα η σύνδεση των Αχαρνών αλλά και του Δήμου Αγίων Αναργύρων – Καματερού, καθώς και του Δήμου Φυλής (Ζεφύρι) με το δίκτυο του Μετρό.

Ωστόσο, ο δρόμος έως εκεί είναι ακόμα μακρύς, καθώς όπως ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος «είναι ένα έργο το οποίο χρειάζεται μακρά ωρίμανση». Εξήγησε ότι υπάρχει εντολή διερεύνησης από τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη ξεκαθαρίζοντας όμως πως «στη φάση αυτή, δεν μπορούμε να δώσουμε χρονοδιαγράμματα. Το μόνο που μπορώ να πω, είναι ότι αυτή τη στιγμή, η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. έχει την εντολή να "τρέξει" τον σχεδιασμό και να προχωρήσει στη μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου. Αυτή είναι απολύτως απαραίτητη για να μπορέσουμε να το εντάξουμε σε ένα προσεχές χρηματοδοτικό εργαλείο. Αυτή είναι η κατεύθυνση που έχει θέσει η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στη δημόσια εταιρεία η οποία κατασκευάζει τα έργα μετρό στην Αττική», ανέφερε.

Γεγονός είναι, πάντως, ότι και ο διαγωνισμός των 550 εκατ. Ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) που ήδη «έτρεχε» για την αρχική επέκταση των τριών σταθμών, έγραφε έως τώρα συνεχείς καθυστερήσεις. Αν και η διαδικασία είχε ξεκινήσει στις αρχές του 2023, ο διαγωνισμός δεν είχε εισέλθει ακόμα στη β΄ φάση της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών με αποτέλεσμα να μην έχει συμβασιοποιηθεί έως τώρα.

Στον διαγωνισμό είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον το σύνολο των μεγάλων ομίλων και φιλοδοξία της Ελληνικό Μετρό ήταν αρχικά η υπογραφή της σύμβασης στις αρχές του 2025. Ωστόσο, η διαδικασία παραμένει στάσιμη καθώς μπορεί η Περιφέρεια Αττικής να γνωμοδότησε θετικά για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, αλλά το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν έχει προχωρήσει στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων προκειμένου να εκκινήσει το έργο.

Υπενθυμίζεται ότι ενδιαφέρον κατά την πρώτη φάση της διαδικασίας είχαν εκδηλώσει τα σχήματα ΤΕΡΝΑ, Intrakat (νυν Aktor Κατασκευές), Άβαξ – Ghella – Alstom και Άκτωρ – Μυτιληναίος. Η επέκταση της γραμμής 2 προς το Ίλιον έχει ενταχθεί στο ΤΠΑ Υποδομών – Μεταφορών του εθνικού ΠΔΕ και πρόκειται να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021 – 2027.

Το συνολικό μήκος της γραμμής θα ήταν 4,18 χλμ με τρεις νέους σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος).

Βάσει του σχεδιασμού στην Παλατιανή θα κατασκευαστεί και σταθμός μετεπιβίβασης με υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων τριών επιπέδων και χωρητικότητας 150 ΙΧ. Στην επιφάνεια, μετά την ολοκλήρωση κατασκευής του θα διαμορφωθεί Χώρος Μετεπιβίβασης Λεωφορείων.

Η επέκταση εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες την ημέρα

Σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, η επέκταση των τριών σταθμών εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ ο αριθμός των πολιτών που θα εξυπηρετούνται ως προς την κατοικία τους σε ακτίνα 500 μ. από τους σταθμούς υπολογίζεται σε περίπου 42.000 και οι αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας είναι περίπου 5.000.

Στον ίδιο διαγωνισμό είχε συμπεριληφθεί και η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα σε γειτονική όμορη περιοχή εμβαδού περίπου 20 στρεμμάτων στη γωνία των οδών Αγίας Άννης και Πιερίας, η οποία σήμερα καταλαμβάνεται κυρίως από αποθήκες του τέως εργοστασίου της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας και από άλλες ιδιοκτησίες.

Επίσης, το αντικείμενο περιλάμβανε και την αναβάθμισηαντικατάσταση ορισμένων Η/Μ Συστημάτων σε μεγάλο τμήμα ή και στο σύνολο των Γραμμών 2 & 3 του Μετρό, χωρίς την οποία δεν θα είναι δυνατόν η περαιτέρω επέκτασή τους.

Πρόκειται για συστήματα, τα οποία πλέον δεν υποστηρίζονται από τους κατασκευαστές τους, δεν υπάρχουν ανταλλακτικά και έχουν αυξηθεί οι αστοχίες τους.

Για το λόγο αυτό θα αναβαθμιστεί ή θα αντικατασταθεί το σύστημα ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων στο σύνολο των σταθμών των Γραμμών 2 & 3, ενώ το σύστημα αναγγελιών θα αναβαθμιστεί σε όλους τους σταθμούς και τις επεκτάσεις πλην της επέκτασης του Πειραιά και θα συνδεθεί με τα αντίστοιχα συστήματα που διαθέτει ήδη η επέκταση του Πειραιά. Οι τροποποιήσεις στα συγκεκριμένα συστήματα θα απαιτήσουν νέο εξοπλισμό και λογισμικό τόσο στο Κέντρο Ελέγχου στο Σύνταγμα όσο και τοπικά σε σταθμούς, φρέατα κλπ.

Ωστόσο, η σύνδεσή τους με τα σημερινά συστήματα έχει προβλεφθεί να γίνει χωρίς καμία διακοπή λειτουργίας των Γραμμών 2 και 3.

Χωριστά, πάντως, επρόκειτο να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την προμήθεια οκτώ συρμών ώστε το μετρό, το οποίο έχει ήδη τεράστια έλλειψη τροχαίου υλικού να μπορεί να εξυπηρετεί και το πρόσθετο τμήμα.

Υπερταμείο: ΣΤΑΣΥ και Ελληνικό Μετρό θα έπρεπε να είναι υπό έναν φορέα

Το ζήτημα των προμηθειών συρμών δεδομένου ότι ειδικά η Γραμμή 3 εδώ και καιρό κινείται στα όριά της, απασχολεί και τη διοίκηση του Υπερταμείου, η οποία σε χθεσινή συνάντηση με δημοσιογράφους για την παρουσίαση του στρατηγικού της σχεδίου για την επόμενη τριετία, παραδέχτηκε τις μεγάλες ελλείψεις.

Σε ερώτηση του «Έθνους» ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, Γρηγόρης Δημητριάδης επεσήμανε πως «δυστυχώς διαπιστώνουμε ότι δεν υπήρχε μια αντίστοιχη πρόνοια που έπρεπε να γίνει πριν από πολλά χρόνια για να έχουμε και τους συρμούς που θα εξασφαλίζουν την καλή κίνηση στις επεκτάσεις. Πλέον έχουμε συνδέσει τον Πειραιά με το Αεροδρόμιο κι αυτό προφανώς δίνει μαι πολύ μεγάλη πίεση στο σύστημα».

Αναφερόμενος συγκεκριμένα στην αρμοδιότητα της προμήθειας συρμών, η οποία ανήκει στην Ελληνικό Μετρό που βρίσκεται όμως εκτός του μπουκέτου εταιριών του Υπερταμείου, ο κ. Δημητριάδης δεν έκρυψε ότι χρειάζεται μια «στενότερη συνεργασία». Προσέθεσε επίσης ότι «Εγώ μάλιστα πάντα πίστευα ότι αυτοί οι φορείς θα έπρεπε να ήταν και στο ίδιο πλαίσιο είτε όλοι μαζί στο Υπερταμείο ή όλοι μαζί στο υπουργείο, αλλά θα έπρεπε να είναι πιο συνεκτικό αυτό για να λειτουργεί καλύτερα το σύστημα. Τώρα πρέπει να αντιμετωπίσουμε πράγματα, τα οποία έπρεπε να είχαν προβλεφθεί πριν από πολλά χρόνια κι αυτές οι διαγωνιστικές διαδικασίες διαρκούν πάρα πολύ».

Ανέφερε μάλιστα ότι την περίοδο αυτή σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επεξεργάζονται λύσεις βελτιστοποίησης της συνεργασίας, οι οποίες θα οδηγήσουν στην τελική κοινή εισήγηση προς το Μέγαρο Μαξίμου και το οριστικό μοντέλο που θα προταθεί από το Υπερταμείο.

Σε κάθε περίπτωση πέραν της ανάταξης των 14 συρμών της Γραμμής 1, η οποία προχωρά με καθυστερήσεις, Υπερταμείο και ΣΤΑΣΥ σκέφτονται τη λύση της ανάταξης και για τουλάχιστον πέντε συρμούς της Γραμμής 2 και 3.

Αναλυτικά σε ό,τι αφορά τον ηλεκτρικό (Γραμμή 1), ύστερα από πολλές καθυστερήσεις και μία νέα τροποποιητική σύμβαση, η οποία υπεγράφη πρόσφατα, το πρότυπο βαγόνι αναμένεται να παραδοθεί εντός του Ιανουαρίου ώστε στη βάση του να κατασκευαστεί και ο συνολικός πρότυπος συρμός που θα παρουσιαστεί τον Μάρτιο – Απρίλιο του 2025. Ο πρώτος κανονικός συρμός αναμένεται να παραδοθεί στα τέλη του 2025 και στόχος είναι το σύνολο των συρμών να παραδίδεται σταδιακά μέχρι το τέλος του 2026.

Για τις γραμμές 2 και 3 η διοίκηση του Υπερταμείου συζητά ένα αντίστοιχο «λίφτινγκ» αρχικά σε πέντε συρμούς ώστε να δοθεί μία ανάσα στο μέσο, ενώ όπως έχει ήδη γράψει το «Εθνος» την Τρίτη ταυτοχρόνως η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ θα προσλάβει τεχνικό σύμβουλο προκειμένου να εξεταστούν όλα τα εναλλακτικά σενάρια και να αποφασιστεί εάν οι 28 παλαιότεροι συρμοί πρώτης σειράς θα αντικατασταθούν στο σύνολό τους από καινούριους ή θα ανακατασκευαστούν κερδίζοντας άλλα είκοσι χρόνια ζωής και φτάνοντας συνολικά στα 45.

ΣΤΑΣΥΥπουργείο Υποδομών και Μεταφορώνειδήσεις τώραΑχαρνέςυπερταμείομετρό