Ελλάδα | 17.03.2025 05:50

Εθνική Πινακοθήκη: «Απειλούν με βόμβα» λέει ο νομικός σύμβουλος – Τι καταγγέλλει

Γιάννης Ζιάκας

Μετά την απόφαση της Εθνικής Πινακοθήκης να αποσύρει τα έργα τέχνης του Χριστόφορου Κατσαδιώτη τα οποία παρουσιάζονταν στην έκθεση «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου», ο νομικός σύμβουλος του ιδρύματος, Γιώργος Οικονομόπουλος, απαντά σε 6+1 ερωτήσεις στο ethnos.gr για τις απειλές που δέχονται οι υπάλληλοι της Εθνικής Πινακοθήκης αλλά και για την ουσία της έκθεσης που ξεσήκωσε αντιδράσεις και προκάλεσε την βίαια καθαίρεση των έργων από τον βουλευτή της Νίκης.

Σε τι βαθμό απειλείται η Πινακοθήκη αυτή τη στιγμη;

«Υπάρχουν mail συγκεκριμένα που απειλούν με βόμβα. Βέβαια υπάρχουν. Και αυτός ήταν ο λόγος δηλαδή που τα μαζέψαμε τα έργα διότι απειλούσαν να πάνε εκεί να τα καταπατήσουν και επιπλέον θα βάλουν βόμβα, απειλούν τους υπαλλήλους. Δεν μπορεί τώρα αυτή η κατάσταση να συνεχίζεται. Πρέπει να δουλέψει η Πινακοθήκη. Και όχι μόνο να δουλέψει αλλά, ξέρετε, υπάρχουν εργαζόμενοι οι οποίοι έχουν και αυτοί δικαιώματα.»

Έχουν ληφθεί μέτρα για την ασφάλεια του ιδρύματος και των εργαζομένων; 

«Έχει ζητήσει πρόσθετη φρουρά, πρόσθετη προστασία αστυνομική. Οι απειλές είναι πάρα πολλές. Ειδικότερα, τον τελευταίο καιρό μετά την καθαίρεση των έργων και τη θραύση τους στο πάτωμα, με τον τρόπο τον γνωστό που γνωρίζεται, οι απειλές είναι σχεδόν καθημερινές.»

Τελικά έπρεπε να εκτεθούν τα συγκεκριμένα έργα στην Εθνική Πινακοθήκη;

«Η Εθνική Πινακοθήκη έχει την γνώση την επιστημονική να κρίνει τι πρέπει να γίνει και τι δεν πρέπει να γίνει. Οι επιστήμονες της Εθνικής Πινακοθήκης, οι ιστορικοί της τέχνης, αυτοί παρακολουθούν την εξέλιξη της τέχνης και αυτοί έχουν την επιστημονική γνώση και την άποψη και μπορούν να την εκφέρουν.»

Πολλοί κάνουν λόγο για προσβολή του θρησκευτικού αισθήματος.

«Εάν δεν σκεφτεί και δεν πράξει ο ιστορικός της τέχνης με αυτόν τον τρόπο και δε βάλει στο δημόσιο διάλογο θέματα, ακόμα και θέματα τα οποία μπορεί να ενοχλούν ή να προσβάλλουν το θρησκευτικό συναίσθημα κάποιου. Δεν γίνεται, όμως, για την προσβολή του θρησκευτικού συναισθήματος. Γίνεται για να μπουν στον δημόσιο διάλογο θέματα εικαστικά με τον τρόπο που ξέρει ο επιστήμων ιστορικός της τέχνης. Αν, λοιπόν, περιορίσουμε τον επιστήμονα είναι σαν να περιορίζουμε την ίδια την επιστήμη, η οποία επιστήμη, όπως και η τέχνη, κατά το Σύνταγμα, στο άρθρο 16, είναι ελεύθερες.»

Μπορείτε να μας δώσετε ένα πλαίσιο για την έκθεση;

«Τα έργα των σύγχρονων καλλιτεχνών συνομιλούν με τα έργα του Goya για να μπορεί ο θεατής, ο φιλότεχνος, να αντλήσει χρήσιμα συμπεράσματα για την εξέλιξη της τέχνης αυτούς τους δύο αιώνες που μεσολάβησαν. Να καταδείξει, δηλαδή, τις ομοιότητες, τις διαφορές και πως εξελίσσεται η τέχνη, διότι ο Goya είχε πραγματευτεί την παραμόρφωση των μορφών. Πως εξελίχθηκε αυτή η παραμόρφωση των μορφών και πως αυτή εμφανίζεται από τους σύγχρονους καλλιτέχνες και πως παρουσιάζεται σήμερα.»

Αρκετοί υποστηρίζουν πως μία τέτοια έκθεση θα μπορούσε να φιλοξενηθεί από μία ιδιωτική gallery και όχι από την Εθνική Πινακοθήκη. «Δεν αναδεικνύουμε τον καλλιτέχνη. Έχουμε βάλει 10 τέτοιους καλλιτέχνες σαν και αυτόν. Δεν αναδεικνύουμε έναν. Αναδεικνύουμε την τέχνη του. Την αντίληψη του. Αναδεικνύουμε την παραμόρφωση των μορφών που κάνει προκειμένου να καταδείξουμε πως η παραμόρφωση αυτή εξελίχθηκε από τον 18ο αιώνα έως σήμερα.»

ειδήσεις τώραΕθνική Πινακοθήκη