Ελλάδα|09.06.2019 17:41

Αγώνας δρόμου για το «112» - H γραµµή SOS στην πυρά της γραφειοκρατίας

Μαρία Λιλιοπούλου

Σχεδόν έναν χρόνο µετά τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι που άφησε πίσω της 102 νεκρούς, εννέα χρόνια µετά την αρχική συµφωνία για την ανάγκη ενεργοποίησης των αναβαθµισµένων λειτουργιών του ενιαίου ευρωπαϊκού αριθµού έκτακτης ανάγκης 112 και ενώ η φετινή αντιπυρική περίοδος έχει ήδη ξεκινήσει από την Πρωτοµαγιά, η Ελλάδα εξακολουθεί να µην έχει σε πλήρη λειτουργικότητα δύο εξαιρετικά κρίσιµες λειτουργίες της γραµµής.

Πρόκειται για τον αυτόµατο γεωεντοπισµό και τη δυνατότητα αποστολής µαζικών µηνυµάτων προστασίας και ασφάλειας σε συγκεκριµένες και γεωγραφικά εντοπισµένες οµάδες πληθυσµού που βρίσκονται σε κίνδυνο µέσω του «112».

Αποτέλεσµα είναι η χώρα µας να εξακολουθεί να κατέχει την τελευταία θέση µεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών ως προς τον χρόνο εντοπισµού του καλούντος για βοήθεια, ο οποίος, σύµφωνα µε την τελευταία έκθεση εφαρµογής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, φτάνει τα 261 δευτερόλεπτα στην Ελλάδα. 

  • Το πολύπαθο έργο, όπως προκύπτει από το κείµενο του διαγωνισµού που είχε προκηρύξει η Κοινωνία της Πληροφορίας, θα είχε ως αντικείµενο:
  • Τον γεωεντοπισµό του καλούντος.
  • Τη µαζική ειδοποίηση µέσω σταθερής και κινητής τηλεφωνίας (mass alerting).
  • Την άµεση σωστική επέµβαση.
  • Τη βέλτιστη αξιοποίηση και διαχείριση των απαιτούµενων επιχειρησιακών πόρων.
  • Την παροχή βοήθειας και ενηµέρωσης σχετικά µε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως φυσικές ή τροµοκρατικές καταστροφές, βιοµηχανικά/τεχνολογικά ατυχήµατα κ.λπ. που έχουν λάβει χώρα, είναι σε εξέλιξη ή υπάρχει γνώση ότι πρόκειται να συµβούν

Η τελική σύµβαση µε τον ανάδοχο του έργου ΟΤΕ υπεγράφη το 2014, ωστόσο έκτοτε ανέκυψε σειρά ζητηµάτων που δεν είχαν επιλυθεί ώστε να προχωρήσει απρόσκοπτα: από ζητήµατα τεχνικής φύσης µέχρι και απαραίτητες νοµοθετικές ρυθµίσεις.

Όπως επισηµαίνει στο «Εθνος της Κυριακής» ο γενικός γραµµατέας Πολιτικής Προστασίας, Γιάννης Ταφύλλης, «η υποδοµή του γεωεντοπισµού έχει στηθεί σε όλη την Ελλάδα και είναι έτοιµη ήδη από τον περασµένο Απρίλιο. Βρισκόµαστε στη φάση της τρίµηνης περιόδου ελέγχου ώστε να δούµε πώς ανταποκρίνεται σε διάφορα σενάρια πολλαπλών κλήσεων και φόρτου. Χρειάζονται εκτεταµένοι έλεγχοι ώστε να εντοπιστούν ενδεχόµενες αστοχίες» σηµειώνει.

Ωστόσο έπειτα από εννέα χρόνια και δύο ΕΣΠΑ το σύστηµα δεν είναι απολύτως λειτουργικό και το στάδιο των δοκιµών δεν έχει ολοκληρωθεί. Σύµφωνα µε τον κ. Ταφύλλη, πάντως, «έχει ήδη συσταθεί η µεικτή επιτροπή, η οποία θα έχει την ευθύνη διαχείρισης του συστήµατος και τα µέλη της είναι εκπρόσωποι από την Πολιτική Προστασία, την Αστυνοµία, την Πυροσβεστική, το Λιµενικό και το ΕΚΑΒ».

Μέχρι τώρα έχει γίνει µία δοκιµή στο Χαλάνδρι µε στόχο τον έλεγχο της κεντρικής υποδοµής και της δυνατότητας αποστολής γραπτών µηνυµάτων (SMS) στους κατοίκους µιας συγκεκριµένης ζώνης, ενώ στις υπόλοιπες δοκιµές περιλαµβάνονται σενάρια ενηµέρωσης των κατοίκων σε συγκεκριµένες τοποθεσίες ή µόνο των αστυνοµικών τµηµάτων και των πυροσβεστικών σταθµών.

Γεγονός είναι, πάντως, ότι η περίοδος των δοκιµών δεν φαίνεται να προλαβαίνει να ολοκληρωθεί εντός των θερινών µηνών, διάστηµα κατά το οποίο θα εξακολουθήσουν να χρειάζονται περισσότερα από 4 κρίσιµα λεπτά για τον εντοπισµό της θέσης του πολίτη που καλεί στον αριθµό έκτακτης ανάγκης, καθώς η υπηρεσία δεν είναι απόλυτα λειτουργική.

Και αυτό παρά την αυστηρή επιστολή που είχε αποστείλει στον τ. αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη Ν. Τόσκα γι’ αυτό το θέµα η αρµόδια για την Ψηφιακή Οικονοµία επίτροπος, Μαρίγια Γκάµπριελ.

Στην επιστολή αλλά και στη σχετική έκθεση εφαρµογής επισηµαίνονταν επίσης οι ελλείψεις σε ό,τι αφορά τη χρήση της υπηρεσίας από τα ΑµεΑ.

Σύµφωνα µε τον κ. Ταφύλλη, πάντως, «πρώτη προτεραιότητα είναι η ύπαρξη σχεδίου και συντονισµού και σε αυτήν την κατεύθυνση κινούµαστε. Δεν αρκεί να στείλεις ένα µήνυµα εκκένωσης. Θα πρέπει να παρέχεις σωστές κατευθύνσεις ασφαλείας» τονίζει, προσθέτοντας πως σε πολλές περιπτώσεις η άτακτη φυγή µπορεί να µετατραπεί σε παγίδα θανάτου.

Άσκηση Ετοιμότητας

Το ζήτηµα του συντονισµού µεταξύ όλων των εµπλεκόµενων φορέων στον απόηχο των πρόσφατων τραγωδιών αλλά και της εφαρµογής του νέου µοντέλου θα αποτελέσει τη βασική λειτουργία που θα τεθεί στο µικροσκόπιο κατά τη διάρκεια της µεγάλης άσκησης ετοιµότητας, η οποία θα πραγµατοποιηθεί τις προσεχείς ηµέρες µε βασικό σενάριο τη δυνατότητα ταυτόχρονης ανταπόκρισης σε πολύπλοκα συµβάντα που λαµβάνουν χώρα παράλληλα.

Σύµφωνα µε τον γ.γ. Πολιτικής Προστασίας, φέτος έχει συσταθεί και µηχανοκίνητο τµήµα στο Πυροσβεστικό Σώµα µε 20 οχήµατα και 200 πυροσβέστες, ενώ έχει ενισχυθεί το ανθρώπινο δυναµικό µε περίπου 1.500 υπαλλήλους, εποχικούς και 5ετούς διάρκε ιας.

Όσον αφορά τη χρήση του αριθµού 112, σύµφωνα µε τα στοιχεία της ευρωπαϊκής έκθεσης που δόθηκε στη δηµοσιότητα τον περασµένο Φεβρουάριο, το ποσοστό των κλήσεων ανάγκης σε αυτόν αντιστοιχούσε στο 34% του συνόλου την περίοδο από την 1η Ιουλίου 2017 έως τις 30 Ιουνίου 2018. Ο χρόνος απόκρισης στο τηλεφώνηµα είναι 9 δευτερόλεπτα και οι κλήσεις απαντώνται από ειδικούς χειριστές σε δύο γλώσσες, ελληνικά και αγγλικά.

Μάτιπυρκαγιά στο Μάτιγραμμή 112