«Ανάσα» για Ραφήνα και Μαραθώνα µε το νέο αποχετευτικό δίκτυο (infographic)
Άρης ΧατζηγεωργίουΈπειτα από 20 χρόνια µελετών, αντιδράσεων και προστριβών και αφού το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επέβαλε έως τώρα στην Ελλάδα πρόστιµα σχεδόν 20 εκατοµµυρίων ευρώ για πάνω από 10.000 βόθρους που ρυπαίνουν ανεξέλεγκτα τον υδροφόρο ορίζοντα, η Ραφήνα και ο Μαραθώνας αποκτούν επιτέλους σύγχρονο αποχετευτικό δίκτυο µε δύο Κέντρα Επεξεργασίας Λυµάτων.
Η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου υπέγραψε δύο αποφάσεις µε τις οποίες εντάσσονται στο ΕΣΠΑ τα δύο µεγάλα έργα που θα σπάσουν σε έξι εργολαβίες: Το πρώτο αφορά τη «συλλογή, επεξεργασία αστικών λυµάτων ∆ήµων Ραφήνας – Πικερµίου – Σπάτων – Αρτέµιδος και επαναχρησιµοποίηση - διάθεση επεξεργασµένων εκροών». Με άλλα λόγια, θα κατασκευαστεί ένα δίκτυο υπόγειων αγωγών συνολικού µήκους 430 χιλιοµέτρων, µέσω των οποίων θα συλλέγονται τα ακάθαρτα από κάθε σπίτι για να καταλήξουν µε τη βοήθεια τριών αντλιοστασίων στο Κέντρο Επεξεργασίας (ΚΕΛ) που θα δηµιουργηθεί στη θέση Πλατύ Χωράφι.
Στο ΚΕΛ θα γίνεται τριτοβάθµια επεξεργασία που θα καθιστά το προϊόν κατάλληλο για άρδευση και άλλες χρήσεις. Για τη διάθεση του πιθανού υπολείµµατος αλλά και για λόγους ασφαλείας θα κατασκευαστεί αγωγός εκροής που θα καταλήγει έξω από το Ακρωτήριο Βελάνι στη Ραφήνα. Η επιλέξιµη δαπάνη είναι 214.607.043,64 ευρώ και το δίκτυο θα είναι δυναµικότητας 135.000 κατοίκων.
Το δεύτερο έργο, µε επιλέξιµη δαπάνη 101,7 εκατοµµυρίων ευρώ, αφορά τη συλλογή και την επεξεργασία των αστικών λυµάτων του ∆ήµου Μαραθώνα και την επαναχρησιµοποίηση - διάθεση των επεξεργασµένων εκροών. Το δίκτυο συλλογής θα είναι µήκους 188 χιλιοµέτρων, θα διαθέτει 15 αντλιοστάσια µεταφοράς και θα µπορεί να εξυπηρετήσει 51.400 κατοίκους. Τα ακάθαρτα θα οδηγούνται σε Κέντρο Επεξεργασίας που θα δηµιουργηθεί στην περιοχή Λούτσα του Μαραθώνα, ενώ ο αγωγός εκροής θα βρίσκεται στα ανοιχτά του κόλπου της Αγίας Μαρίνας.
Την υπογραφή των αποφάσεων ένταξης των δύο έργων στο ΕΣΠΑ 2014-2020 ανακοίνωσε η Περιφέρεια Αττικής, επισηµαίνοντας ότι τα έργα αυτά «διήνυσαν τουλάχιστον δύο δεκαετίες µελετητικής ωρίµανσης, αδειοδότησης, κοινωνικών αντιδράσεων και προστριβών µεταξύ των εµπλεκόµενων φορέων αλλά και συχνά υπήρξαν θύµατα αδράνειας και έλλειψης πολιτικής βούλησης και συντονισµού ενεργειών». Συνθήκες διαβίωσης Στο µεταξύ, το περιβάλλον, τα υπόγεια ύδατα, τα κολυµβητικά ύδατα στην ευρύτερη περιοχή υφίσταντο συνεχή επιβάρυνση και υποβάθµιση σε βάρος των συνθηκών διαβίωσης των πολιτών και της βιώσιµης ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής.
Υπολογίζεται ότι στις περιοχές που δηµιουργούνται τα δύο σύγχρονα δίκτυα λειτουργούσαν επί δεκαετίες τουλάχιστον 10.000 βόθροι, εκ των οποίων άλλοι ήταν στεγανοί και απαιτούσαν εκκένωση και άλλοι απλώς µόλυναν το περιβάλλον. Λόγω της περιβαλλοντικής υποβάθµισης και έπειτα από προσφυγή της Κοµισιόν, το Ευρωπαϊκό ∆ικαστήριο επέβαλε τον Οκτώβριο του 2015 πρόστιµο 13.276 ευρώ την ηµέρα ή 2.389.660 ευρώ το εξάµηνο. Τα πρόστιµα που έχουν ήδη πληρωθεί πλησιάζουν τα 20 εκατοµµύρια ευρώ και θα αρχίσουν να µειώνονται όσο προχωρά το έργο, µέχρι να µηδενιστούν όταν ολοκληρωθε
- Δεν έχουν τέλος τα προβλήματα στο σιδηρόδρομο: Διπλοί συρμοί με έναν μηχανοδηγό και «επιδημία» βλαβών στα «ασημένια βέλη» - Νέες καταγγελίες
- «Απόλυτη εταιρική διαφθορά»: Σάλος μετά την υπουργοποίηση του Έλον Μασκ στις ΗΠΑ – Ποιες οι αρμοδιότητές του
- Αποκαλυπτήρια για το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης: Αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη λειτουργίας
- Αθηνά Οικονομάκου: Kλείνει την εταιρεία κοσμημάτων της - «Είμαι πολύ συγκινημένη»