Ελλάδα|26.08.2019 16:11

Σήμα κινδύνου για 10 λιμάνια της χώρας - Σοβαροί κίνδυνοι για πλοία και επιβάτες

Εύρης Τσουμής

Το μπλακ άουτ στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης με την Αλεξανδρούπολη έφερε στο φως και τα τεράστια προβλήματα υποδομών που υπάρχουν τόσο στο λιμάνι του νησιού όσο και σε δεκάδες άλλα λιμάνια στα νησιά του Αιγαίου.

Βραχονησίδες χωρίς σήμανση, ακατάλληλοι κυματοθραύστες, αβαθή, μικρές προβλήτες και σπασμένα κρηπιδώματα, τα μετατρέπουν σε λιμάνια της αγωνίας με τους πλοιάρχους να δίνουν «μάχη» για να μπορέσουν να δέσουν με ασφάλεια και τους νησιώτες, κατοίκους κι επιχειρηματίες, να «τρέμει το φυλλοκάρδι τους» κάθε φορά που ο καιρός έχει… λίγα μποφόρ παραπάνω.

Μπορεί ο τουρισμός να αποτελεί βαριά βιομηχανία για την Ελλάδα και τα νησιά του Αιγαίου να είναι πόλος έλξης για εκατομμύρια τουρίστες απ΄ όλο τον κόσμο, σε κάποια λιμάνια όμως η κατάσταση μοιάζει τριτοκοσμική, σύμφωνα με όσα καταγράφει σε έκθεσή της η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΑΠΕΝ).

Στη Σαμοθράκη το λιμάνι της Καμαρριώτισας είχε χρόνια να καθαριστεί. Το 2017 η μεγάλη κακοκαιρία που ξέσπασε στο νησί και κατέστρεψε σημαντικό μέρος των υποδομών είχε ως αποτέλεσμα και πολλές φορτές ύλες να μεταφερθούν από τα νερά στην περιοχή του λιμανιού περιορίζοντας το βάθος του.

Το αποτέλεσμα φάνηκε στην τελευταία κρίση. Όταν επιχείρησε να προσεγγίσει στο λιμάνι ένα μεγαλύτερο πλοίο και να δώσει λύση στο πρόβλημα των εκατοντάδων εγκλωβισμένων τουριστών, δεν τα κατάφερε. Το πρόβλημα της Σαμοθράκης θα είχε λυθεί από τη τρίτη μέρα κιόλας αν το λιμάνι είχε καθαριστεί και είχε αποκατασταθεί το βάθος του έτσι ώστε να μπορούν να δέσουν και μεγαλύτερα πλοία… Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας πως σήμερα μόλις εννέα πλοία της ακτοπλοΐας μπορούν να δέσουν στην Καμαριώτισσα.

Η κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει άμεσα τα έργα καθαρισμού του λιμανιού, αλλά ο δήμαρχος Αθ. Βίτσας σε δηλώσεις του επισήμανε πως αυτό θα δώσει προσωρινή λύση. «Αυτό που χρειάζεται το νησί, είναι καινούργιο λιμάνι» είπε και τόνισε πως «υπάρχουν ήδη έτοιμες μελέτες για νέο λιμάνι οι οποίες εδώ και ένα χρόνο περιμένουν να εγκριθούν». Πάντως το λιμάνι της Καμαριώτισσας καταγράφεται ως προβληματικό εδώ και 15 χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό πως η ΠΑΠΕΝ σε έκθεσή της το 2004 είχε χαρακτηρίσει και τότε το λιμάνι επικίνδυνο για τις προσεγγίσεις των πλοίων.

Σήμα κινδύνου για 10 λιμάνια

Το λιμάνι της Φολέγανδρου χαρακτηρίζεται από τους καπετάνιους ως ένα από τα πιο επικίνδυνα

Οι πλοίαρχοι στην έκθεσή τους που στάλθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξέπεμψαν σήμα κινδύνου για τα λιμάνια 10 νησιών.

Για τα συγκεκριμένα λιμάνια αναφέρουν χαρακτηριστικά:

ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ: «Iσως το πιο επικίνδυνο λιμάνι της χώρας. Απαραίτητη η φωτοσήμανση των βραχονησίδων ΠΟΛΥΟ – ΞΕΡΕΣ – ΔΥΟ ΑΔΕΛΦΙΑ και του Ακ. ΛΑΤΙΝΗ, καθιστά επικίνδυνη την  είσοδο και έξοδο των πλοίων. Επέκταση προβλήτα προς Α. Προσκρουστήρες, σκιάδες, W.C. Εκβάθυνση»

ΘΗΡΑΣΙΑ: «Επικίνδυνη η προσέγγιση μεγάλων πλοίων λόγω αδυναμίας αγκυροβολίας εξαιτίας του μεγάλου βάθους. Επέκταση προβλήτα προς Β»

ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ: «Επειδή ο συγκεκριμένος χώρος (ΑΘΗΝΙΟΣ) είναι αδύνατον να γίνει λιμάνι λόγω του μεγάλου βάθους, είναι επιβεβλημένη η μεταφορά του λιμανιού σε άλλη περιοχή»

ΑΝΑΦΗ: «Χρήζει άμεσης εκβάθυνσης. Ακρως επισφαλής και επικίνδυνη η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση του πλοίου. Δεν είναι προστατευμένος ο προβλήτας στους εξωτερικούς κυματισμούς»

ΣΥΡΟΣ: «Σε πολλά σημεία της λιμενολεκάνης το βάθος έχει ελαττωθεί με αποτέλεσμα να δυσχεραίνονται οι χειρισμοί των πλοίων με μεγάλο βύθισμα. Δεν διατίθεται θέση πρυμνοπλαγιοδέτησης για ασφαλή παραμονή πλοίου όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες»

ΚΕΑ: «Επέκταση προβλήτα προς Β και προς Ν. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Φωτοσήμανση λιμενοβραχίονα. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες. Επέκταση λιμενοβραχίονα κατά 30 μ. το λιγότερο»

ΑΝΔΡΟΣ (ΓΑΥΡΙΟ): «Σε όλη τη λιμενολεκάνη απαιτείται εκβάθυνση. Λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού δημιουργούνται προβλήματα στις αναρροφήσεις των πλοίων κατά τη διάρκεια χειρισμών»

ΑΛΟΝΝΗΣΟΣ: «Επικίνδυνη πρυμοδότηση στον εξωτερικό προβλήτα λόγω γειτνίασης με τα βράχια του λιμενοβραχίονα»

ΘΑΣΟΣ (ΠΡΙΝΟΣ): «Αλλαγή τοποθέτησης νέων δέστρων στις ήδη κατεστραμμένες. Χρήζει άμεσης εκβάθυνσης – άκρως επικίνδυνη η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση των φορτωμένων πλοίων εκτός της ΝΟ2 θέσης»

ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ (ΠΟΡΟΣ): «Δεν παρέχει ασφάλεια στα πλοία από άποψη καιρικών συνθηκών. Είναι εντελώς απροστάτευτο και εκτεθειμένο στους περισσότερους καιρούς».

Καμπανάκι από δημάρχους

Ακόμα και στο λιμάνι της Σαντορίνης υπάρχουν σοβαρά προβλήματα υποδομών

Στην Αλόννησο το λιμάνι είναι προβληματικό, όπως παραδέχτηκε και ο δήμαρχος Πέτρος Βαφίνης. «Τον χειμώνα υπάρχουν μέρες που όταν οι άνεμοι έχουν συγκεκριμένη κατεύθυνση, τα πλοία δεν μπορούν να προσεγγίσουν το λιμάνι και φεύγουν. Από την αρχή ήταν λάθος η χωροθέτησή του» δήλωσε χαρακτηριστικά επισημαίνοντας πως στο λιμάνι του Πατητηρίου είναι δύσκολη και η μετακίνηση των αυτοκινήτων όταν δένει καράβι στο νησί.

Στην Ανάφη οι δύο προβλήτες μια Δυτική και μια Ανατολική, «κόβουν» το καλοκαιρινό μελτέμι, αλλά είναι και οι δύο εκτεθειμένοι στους ισχυρούς νότιους ανέμους, που δημιουργούν μεγάλο εξωτερικό κυματισμό, κυρίως την περίοδο του χειμώνα. Το πρόβλημα μπορεί να λυθεί με την επέκταση του κυματοθραύστη, που αποτελεί πάγιο αίτημα των ανθρώπων του νησιού. «Η Ανάφη δεν έχει λιμάνι και ούτε είναι ιδιαίτερα πιθανό να αποκτήσει. Οι δύο προβλήτες εξυπηρετούν με επάρκεια τις ανάγκες. Αν γίνει μια επέκταση του κυματοθραύστη κατά 50 – 60 μέτρα, θα είναι ασφαλέστερη η προσέγγιση των πλοίων όταν φυσάει άνεμος από 7 μποφόρ και πάνω, κάτι που συμβαίνει κυρίως τους χειμερινούς μήνες», είπε στο «Έθνος της Κυριακής» ο δήμαρχος Ανάφης, Ιάκωβος Ρούσος και πρόσθεσε πως η δημοτική Αρχή έχει κάνει τις απαραίτητες ενέργειες για την προώθηση του αιτήματος στα αρμόδια υπουργεία.

Οι κυβερνήτες των πλοίων που προσεγγίζουν το νησί, ζητούν, επίσης, την άμεση εκβάθυνση της περιοχής μπροστά στους προβλήτες, επισημαίνοντας πως είναι «άκρως επισφαλής και επικίνδυνη η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση του πλοίου».

«Είμαστε σε ανοιχτό πέλαγος. Η θάλασσα έχει φέρει άμμο και έχει μειώσει το βάθος σε κάποια σημεία από 8,5 σε 7 μέτρα, με αποτέλεσμα κάποιες φορές στη μανούβρα των πλοίων να σηκώνεται άμμος. Ευτυχώς η άμμος εδώ είναι παρθένα και δεν υπάρχει λάσπη. Δεν κινδυνεύουν να κολλήσουν», ανέφερε ο δήμαρχος.

Στη Φολέγανδρο οι βραχονησίδες ΠΟΛΥΟ, ΞΕΡΕΣ και ΔΥΟ ΑΔΕΛΦΙΑ που βρίσκονται έξω από το λιμάνι καθιστούν επικίνδυνη την προσέγγιση των πλοίων στο λιμάνι, καθώς δεν διαθέτουν φωτοσήμανση και δεν είναι ορατές κατά τις βραδινές ώρες. Η έκθεση της ΠΕΠΕΝ χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο λιμάνι ως «ίσως το πιο επικίνδυνο στη χώρα».

Όπως ανέφερε στο «Έθνος της Κυριακής» η νέα δήμαρχος του νησιού, Ευθαλία Παπαδοπούλου, που θα αναλάβει καθήκοντα από την 1η Σεπτεμβρίου, η μελέτη για τη φωτοσήμανση έχει γίνει από το Λιμενικό Ταμείο και έχει ολοκληρωθεί, αλλά η υλοποίηση του έργου εκκρεμεί ακόμη. «Μόλις αναλάβουμε, θα πιέσουμε το υπουργείο να προχωρήσει το έργο, που είναι απαραίτητο για το νησί. Ευτυχώς δεν έχει γίνει ως τώρα κάποιο ατύχημα, αλλά οι καπετάνιοι των πλοίων μας αναφέρουν πως είναι δύσκολο να παρακάμψουν τις βραχονησίδες κατά τις βραδινές ώρες», είπε.

Το δεύτερο θέμα που αφορά στο λιμάνι της Φολεγάνδρου, αυτό της επέκτασης του προβλήτα, θα λυθεί σύμφωνα με τη δήμαρχο, με το έργο του αλιευτικού καταφυγίου. «Η μελέτη είναι ώριμη, βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσης και με την υλοποίηση του έργου θα ελευθερωθεί χώρος για την επέκταση της προβλήτας», επεσήμανε.

Στη Σαντορίνη, που προσελκύει εκατομμύρια τουρίστες απ΄ όλο τον κόσμο κάθε χρόνο, το θέαμα που παρουσιάζει το λιμάνι είναι απελπιστικό με την επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών και φορτηγών να γίνεται μετ’ εμποδίων, καθώς υπάρχει μόνος ένας προβλήτας για να εξυπηρετήσει περίπου τριάντα πλοία σε καθημερινή βάση.

ελληνικός τουρισμόςακτοπλοϊκές συγκοινωνίεςλιμάνια