Ελλάδα|27.08.2019 12:43

Πολύνεκρα τροχαία με μετανάστες: Ανθρωποι - εμπορεύματα, αυτοκίνητα - φέρετρα (pics)

Βασίλης Ιγνατιάδης

Άνθρωποι – εμπορεύματα, αυτοκίνητα – κινητά φέρετρα, «αναλώσιμοι» οδηγοί μιας χρήσης σε ειδικές αποστολές, κούρσες του τρόμου σε ένα καθημερινό αδυσώπητο κυνηγητό με την αστυνομία. Μετανάστες και πρόσφυγες, που πληρώνουν αδρά για να φορτωθούν σαν σακιά ακόμη και στο πορτ μπαγκάζ του αυτοκινήτου, παίζουν τη ζωή τους κορώνα – γράμματα, στα χέρια αδίστακτων διακινητών. Πολλοί απ΄ αυτούς γίνονται θυσία στην άσφαλτο, σε έναν κύκλο του αίματος, που δεν λέει να κλείσει.

Το τρομερό δυστύχημα που συνέβη το απόγευμα της Δευτέρας, 26 Αυγούστου στα Λουτρά του Έβρου, με 6 νεκρούς και 10 τραυματίες, εκ των οποίων οι 7 σοβαρά και οι 2 χαροπαλεύουν, ξυπνάει εφιαλτικές μνήμες από τις απανωτές πολύνεκρες τραγωδίες της περασμένης χρονιάς στην Εγνατία Οδό. Ο απολογισμός τους μετράει ως σήμερα τουλάχιστον 33 νεκρούς και πάνω από 100 τραυματίες.

Η τραγωδία στα Λουτρά Έβρου

Στο μαύρο τζιπ που κινούνταν στον κάθετο άξονα της Εγνατίας με κατεύθυνση την Αλεξανδρούπολη επέβαιναν -ούτε λίγο ούτε πολύ- 18 άτομα: οι δύο διακινητές από τη Βουλγαρία και την Αλγερία και οι 16 διακινούμενοι μετανάστες, όλοι νέοι άνδρες, υπηκοότητας Πακιστάν και Αιγύπτου. Στη θέα των αστυνομικών ο οδηγός πάτησε το γκάζι με σκοπό να διαφύγει και λίγο παρακάτω έστριψε στο επαρχιακό δίκτυο, στην περιοχή των Λουτρών με κατεύθυνση το Δέλτα του ποταμού Έβρου.

Έχασε τον έλεγχο του οχήματος και αυτό ανατράπηκε σε μια πυκνόφυτη έκταση. Σύμφωνα με τις αστυνομικές πηγές, δεν υπήρχε σε εξέλιξη καταδίωξη την ώρα της ανατροπής, παρά μόνο διακριτική παρακολούθηση της πορείας του ύποπτου οχήματος, σύμφωνα με τις οδηγίες.

Στο σημείο επικράτησε πανικός. Άνθρωποι και λαμαρίνες έγιναν ένα, ενώ οι εγκλωβισμένοι τραυματίες φώναζαν για βοήθεια, την ώρα που οι δύο διακινητές, ελαφρά τραυματισμένοι οι ίδιοι, το έβαζαν στα πόδια και επιχειρούσαν να κρυφτούν μέσα στη βλάστηση. Τα συνεργεία διάσωσης απεγκλώβισαν τους συνολικά 16 μετανάστες, εκ των οποίων οι πέντε ήταν ήδη νεκροί. Το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης, όπου μεταφέρθηκαν οι τραυματίες τέθηκε σε κατάσταση συναγερμού για την ταυτόχρονη αντιμετώπιση τόσο μεγάλου αριθμού πολυτραυματιών. Ένας εξ αυτών εξέπνευσε λίγες ώρες αργότερα, ανεβάζοντας σε 6 τον αριθμό των νεκρών. Μεταξύ των 10 τραυματιών οι 7 νοσηλεύονται σε σοβαρή κατάσταση και 2 εξ αυτών διατρέχουν κίνδυνο ζωής, σύμφωνα με τον διοικητή του νοσοκομείου, Δημήτρη Αδαμίδη. Άλλοι τρεις είναι ελαφρά τραυματίες, ενώ ελαφρά τραύματα έχουν και οι δύο διακινητές, οι οποίοι συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν κι αυτοί στο νοσοκομείο για τις πρώτες βοήθειες.

Τα πολύνεκρα του 2018

Το 2018, από το Μάρτιο ως το τέλος του έτους, καταγράφηκαν τουλάχιστον 9 τροχαία δυστυχήματα στους δρόμους της Βόρειας Ελλάδας, με τραγικό απολογισμό 26 νεκρούς και 79 τραυματίες πρόσφυγες και μετανάστες, σύμφωνα με την καταγραφή του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης.

Ο κύκλος των απανωτών τροχαίων, που άνοιξε στις 8 Ιουνίου με έξι νεκρούς στη Νέα Καρβάλη Καβάλας, συνεχίστηκε με άλλα τρία πολύνεκρα σε διάφορα σημεία της Εγνατίας και της παλιάς εθνικής οδού, και κορυφώθηκε στις 13 Οκτωβρίου. Τότε συνέβη το πλέον πολύνεκρο δυστύχημα με θλιβερό απολογισμό 11 νεκρούς, οι οποίοι απανθρακώθηκαν μετά από τρομερή μετωπική σύγκρουση του οχήματος των διακινητών με νταλίκα.

Οι οδηγίες της ΕΛ.ΑΣ. για μη «επιθετική» καταδίωξη

Τα απανωτά δυστυχήματα έχουν προβληματίσει έντονα την ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ., η οποία έχει δώσει ειδικές οδηγίες στους αστυνομικούς για τον χειρισμό περιπτώσεων καταδίωξης διακινητών, με στόχο να κλείσει ο κύκλος του αίματος.

Το σκηνικό είναι παρόμοιο στις περισσότερες περιπτώσεις. Αστυνομικοί εντοπίζουν ένα ύποπτο όχημα -ΙΧ, βαν, τζιπ ή άλλο- και κάνουν σήμα στον οδηγό, προκειμένου να σταματήσει για έλεγχο. Εκείνος αντί να πατήσει φρένο, «σανιδώνει» το γκάζι και επιχειρεί να διαφύγει. Πολλές φορές είναι άπειρος, ανήλικος, χωρίς δίπλωμα οδήγησης, «αναλώσιμος» και μισθωμένος από τα κυκλώματα για μια χρήση, άρα επιρρεπής σε δυστυχήματα. Οι οδηγίες που έχει και ο ίδιος από το κύκλωμα είναι να εκμεταλλευτεί τα ελάχιστα διαθέσιμα δευτερόλεπτα μέχρι να μπουν οι αστυνομικοί στο περιπολικό, ώστε να εξασφαλίσει απόσταση ασφαλείας και να βρεθούν εκτός του οπτικού τους πεδίου. Τότε, πρέπει να σταματήσουν το αυτοκίνητο και να το βάλουν στα πόδια

Όπως λέει στο ethnos.gr έμπειρος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ., οι οδηγίες στα πληρώματα των περιπολικών είναι να μην κάνουν “επιθετική” καταδίωξη, προκειμένου να μην θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των διακινούμενων, άλλων οδηγών, πεζών, αλλά και των ίδιων των αστυνομικών. Τα περιπολικά ακολουθούν τα αυτοκίνητα με τους μετανάστες από απόσταση ασφαλείας διατηρώντας οπτική επαφή, αξιολογούν τα δεδομένα, ενημερώνουν τους επόμενους σταθμούς και αν κριθεί αναγκαίο περιμένουν μέχρι να τελειώσουν τα καύσιμα των διακινητών.

διακινητέςΕγνατία Οδόςπρόσφυγεςμετανάστεςτροχαία ατυχήματα