Αρχαιολόγοι: Λήξαν και άτοπο το θέμα απόσπασης των αρχαίων από τη Βενιζέλου
NewsroomΩς λήξαν και άτοπο θεωρεί το θέμα που έχει προκύψει τις τελευταίες μέρες με την ενδεχόμενη απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων από το σταθμό της Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, αφού, όπως υποστηρίζει, «το ζήτημα έχει λήξει με την ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (24 Ιανουαρίου 2017) και τη συνακόλουθη έκδοση υπουργικής απόφασης … που εξασφαλίζει και την κατασκευή του σταθμού και κατά χώραν ανάδειξη των μνημείων».
Παράλληλα, ο σύλλογος αναφέρει ότι αυτή η συζήτηση δημιουργείται από τους ίδιους κύκλους, που την περίοδο 2012-2014 υποστήριζαν ότι δεν υπάρχει τεχνητή λύση για την κατά χώραν ανάδειξη των αρχαιοτήτων και οι οποίοι διαψεύστηκαν οικτρά. Τελος, ο σύλλογος υπογραμμίζει ότι θα συνεχίζει να υπερασπίζεται την κατά χώραν ανάδειξη του μνημειακού συνόλου του σταθμού Βενιζέλου.
Η ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων είναι η ακόλουξη:
«O Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων παρακολουθεί με εύλογη ανησυχία τα δημοσιεύματα που επαναφέρουν στη δημόσια συζήτηση το ζήτημα της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων από τον σταθμό του μετρό Θεσσαλονίκης στην οδό Βενιζέλου. Υπενθυμίζουμε ότι το ζήτημα αυτό έχει λήξει με την ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (24 Ιανουαρίου 2017) και τη συνακόλουθη έκδοση Υπουργικής Απόφασης, με την οποία επισφραγίστηκε η εξεύρεση τεχνικής λύσης για την απρόσκοπτη λειτουργία του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης στην καρδιά της βυζαντινής και σύγχρονης Θεσσαλονίκης, που εξασφαλίζει και την κατασκευή του Σταθμού και την κατά χώραν ανάδειξη των μοναδικών, παγκόσμιας σημασίας μνημείων των πρώιμων βυζαντινών χρόνων στη συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου, εντός του σταθμού.
Από τον Φεβρουάριο του 2017, οπότε και εκδόθηκε η υπ΄ αριθ. ΥΠΟΠΑΙΘ/ΓΔΑΠΚ/ΔΙΠΚΑ/ ΤΣΠΑΕΕ/41484/24488/1402/162/10.02.2017 Υ.Α. (ΑΔΑ:7ΝΦ14653Π4-Ζ91) έως και σήμερα εκπονήθηκαν και εγκρίθηκαν σχετικές μελέτες και στη συνέχεια υλοποιήθηκαν τόσο προκαταρκτικές όσο και κατεξοχήν εργασίες κατασκευής του ανασχεδιασμένου σταθμού, όπως προκύπτει από την καταγραφή της προόδου της βασικής γραμμής του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, που έχει άλλωστε αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα της Αττικό Μετρό (https://www.ametro.gr/?page_id=156).
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων εκτιμά πως η συζήτηση που ξανανοίγει για την απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου είναι εντελώς άτοπη. Θυμίζουμε ότι η Διοίκηση έχει συνέχεια και δεν είναι δυνατόν να τίθενται εν αμφιβόλω εγκεκριμένες αποφάσεις και μελέτες με κάθε κυβερνητική αλλαγή. Το να γυρίσουμε 4 χρόνια πίσω θα έχει ως αποτέλεσμα την, για ακόμη μια φορά, καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του έργου, με ό,τι αυτό θα σημάνει για την πόλη, για το κόστος του έργου και, πάνω από όλα, για το σπουδαίο μνημειακό σύνολο στο Σταθμό της Βενιζέλου. Θα θέλαμε να θυμίσουμε, επίσης, ότι η συζήτηση αυτή ξεκινά από τους ίδιους κύκλους που την περίοδο 2012-2014 υποστήριζαν ότι «δεν υπάρχει τεχνική λύση» για την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων, ενώ και τεχνική λύση υπήρξε και έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται. Απορούμε για ποιο λόγο επαναφέρουν ένα θέμα στο οποίο διαψεύστηκαν οικτρά.
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων θα συνεχίσει αταλάντευτα να υπερασπίζεται την πάγια θέση του για την κατά χώραν ανάδειξη του μνημειακού συνόλου στο Σταθμό «Βενιζέλου», καθώς μόνο αυτή εξασφαλίζει την αυθεντικότητα των αρχαιοτήτων, που αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας και της ταυτότητας της Θεσσαλονίκης, αλλά και της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Ο νέος αρχαιολογικός χώρος θα αποτελέσει εφαλτήριο για την ανάπλαση-αναβάθμιση του ιστορικού κέντρου της πόλης, την προσέλκυση χιλιάδων επισκεπτών και την οικονομική της ανάπτυξη.
Σε αυτόν τον αγώνα ευελπιστούμε να έχουμε και πάλι στο πλευρό μας τη Δημοτική Αρχή Θεσσαλονίκης/τους δημότες της Θεσσαλονίκης, μαζί με τη διεθνή επιστημονική κοινότητα, τους επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς αλλά και τις χιλιάδες των απλών πολιτών που από την πρώτη στιγμή έδρασαν δυναμικά υπέρ του στόχου να βρεθεί η βέλτιστη λύση της συνύπαρξης των αρχαιοτήτων με το έργο του μετρό».
- Αυτονόητη η κυκλοφορία τρένων μόνο στα τμήματα με έγκριση ασφαλείας - Νέα πρόστιμα σε ΟΣΕ και Hellenic Train
- «Βαθμό» στους...καθηγητές τους θα βάλουν οι φοιτητές - Θα κρίνουν τον τρόπο διδασκαλίας, τη μεταδοτικότητα και την προθυμία
- Απίστευτη καταγγελία: Πήραν το 100 για περιστατικό κλοπής και αρνήθηκε να πάει - «Μας είπαν δεν μπορούν να έρθουν»
- Από τη Μαρία Κάλλας στον Στέλιο Καζαντζίδη και τον Γκαμπίτο: Βιογραφίες που φωτίζουν το χθες και εμπνέουν το σήμερα