Ελλάδα|02.09.2019 19:34

Κινητές βόμβες δεκάδες αστικά λεωφορεία που κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας

Μαρία Λιλιοπούλου

Τουλάχιστον δέκα λεωφορεία απανθρακώθηκαν ή καταστράφηκαν από έκρηξη κινητήρα μόνο τα τελευταία δύο χρόνια. Τελευταίο περιστατικό ήταν αυτό του περασμένου Σαββάτου (31/8), όταν ένα ακόμα όχημα των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) τυλίχτηκε στις φλόγες σε χρονική στιγμή που σε αυτό ευτυχώς επέβαινε μόνο ο οδηγός του. Οι εργαζόμενοι στην εταιρία αποδίδουν και αυτό το περιστατικό που ήρθε να προστεθεί στη μακρά λίστα κινδύνου, στην παλαιότητα των οχημάτων και την έλλειψη ανταλλακτικών.

Σύμφωνα με το μέλος του Συνδικάτου Εργαζομένων του ΟΑΣΑ, Φώτη Νικολακόπουλο, ο οδηγός του τελευταίου λεωφορείου που τυλίχτηκε στις φλόγες και κάηκε ολοσχερώς στη Νέα Φιλαδέλφεια στο ύψος της γέφυρας Βρυούλων, δεν είχε καμία ένδειξη ούτε άναψε κάποιο λαμπάκι μέχρι που αντιλήφθηκε καπνό, πιθανότατα από τον κινητήρα.

Αν και τα περιστατικά είναι συχνά και ορισμένες φορές σε λεωφορεία που εκτελούν κανονικά δρομολόγια με επιβάτες, μέχρι τώρα δεν έχουν υπάρξει θύματα. Ωστόσο κάθε λεωφορείο που απομακρύνεται από τα κανονικά δρομολόγια είτε λόγω βαριάς βλάβης είτε ολοσχερούς καταστροφής δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο το συγκοινωνιακό έργο με θύματα – τελικά - το ίδιο το επιβατικό κοινό.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε καθημερινή βάση δρομολογούνται μόλις 120 αρθρωτά οχήματα (νταλίκες) σαν αυτό που κάηκε, ενώ για το χειμερινό πρόγραμμα, το οποίο ξεκινά στις 11 Σεπτεμβρίου, απαιτούνται τουλάχιστον 175. Μάλιστα στα 120 λεωφορεία αυτού του τύπου που εκτελούν δρομολόγια συνυπολογίζονται και τα περίπου 20 της γραμμής του αεροδρομίου, με αποτέλεσμα να απομένουν πολύ λιγότερα για την κάλυψη πολυσύχναστων γραμμών του λεκανοπεδίου.

Το έργο τους καλούνται να καλύψουν 12μετρα οχήματα, τα οποία όμως έχουν περίπου τη μισή χωρητικότητα με αποτέλεσμα να αυξάνονται και οι ουρές στις στάσεις και να συνεχίζεται ο κύκλος της ταλαιπωρίας. Οι εργαζόμενοι μάλιστα αμφιβάλλουν ότι το 1 εκ. ευρώ που θα διατεθεί προκειμένου να επισκευαστούν και να δρομολογηθούν επιπλέον 100 λεωφορεία, αρκεί γι΄αυτόν τον αριθμό οχημάτων δεδομένου ότι τα περισσότερα έχουν βαριές βλάβες και είναι πολύ γηρασμένα. Το τελευταίο λεωφορείο που κάηκε είχε ηλικία 20 ετών και είχε διανύσει περισσότερα από 1 εκατομμύριο χιλιόμετρα, όπως επισημαίνουν, ενώ άλλα οχήματα της εταιρίας έχουν "γράψει" πάνω από 2 εκατομμύρια χιλιόμετρα. 

Την ίδια στιγμή, όπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι της εταιρίας, παρατηρείται μία σταθερή αποδιοργάνωση καθώς δεν αντικαθίστανται ούτε οι γενικοί διευθυντές των αμαξοστασίων που συνταξιοδοτούνται. Έτσι, αυτή τη στιγμή από ένα άτομα αντίστοιχα διοικούνται δύο ζεύγη των μεγαλύτερων αμαξοστασίων της Αθήνας και συγκεκριμένα τα ζεύγη αμαξοστασίων Λιοσίων-Ανθούσας και Πειραιώς-Π. Ράλλη.

Τριτοκοσμικές συνθήκες

Εκτός των σοβαρών κινδύνων που γεννά η παλαιότητα των λεωφορείων εξαιτίας των συχνών περιστατικών φωτιάς, όμως, και οι συνθήκες μεταφοράς χαρακτηρίζονται από τους ίδιους τους επιβάτες «τριτοκοσμικές και ανυπόφορες». Σε επώνυμη επιστολή του που κοινοποίησε στο blog της «Ανεξάρτητης Παρέμβασης» τον περασμένο Ιούλιο, επιβάτης επεσήμαινε τις απαράδεκτες συνθήκες σε όχημα που εκτελούσε δρομολόγιο της γραμμής 122 Ελληνικό-Σαρωνίδα.

Όπως έγραψε «καθ’όλη τη διάρκεια της διαδρομής, που διαρκεί μία ώρα περίπου, μέσα στο όχημα ήταν έντονη η μυρωδιά και η δυσοσμία από τη μηχανή (λάδι ή κάτι παρόμοιο). Τα παράθυρα ήταν κλειστά διότι λειτουργούσε το κλιματιστικό. Η δυσοσμία έφτασε σε τέτοιο βαθμό που αναγκάστηκα να μεταβώ εις το πίσω μέρος του λεωφορείου ίνα αποφύγω τρόπον τινά την ακατανίκητη οσμή της μηχανής στο σημείο που καθόμουν, αλλά το αποτέλεσμα παρέμεινε ίδιο. Λίγο πριν το τέλος της διαδρομής προς Ελληνικό, οι επιβάτες μπροστά μου, όπως κι εγώ, ανοίγαμε τα παράθυρα για να αναπνεύσουμε λίγο κανονικό αέρα». Στην επιστολή του ο επιβάτης ρωτούσε τη διοίκηση της εταιρίας «για ποιον λόγο είμαστε υποχρεωμένοι ως επιβάτες να μεταφερόμαστε με τέτοιου είδους οχήματα και τι ακριβώς προτίθεται η εταιρεία σας να πράξει ούτως ώστε να μην επιστρέφουμε στις οικίες μας με δυσφορία και νεύρα φυσικά».

Η απάντηση της εταιρίας ήρθε πάνω από ένα μήνα μετά επιβεβαιώνοντας τα γραφόμενα του επιβάτη και επισημαίνοντας ότι «Μετά τη λήψη της επιστολής σας, το εν λόγω λεωφορείο εξετάστηκε και διαπιστώθηκε ότι υπήρχε μικρή διαρροή λιπαντικού στο μύλο άρθρωσης του οπίσθιου μέρους του λεωφορείου, κάτι το οποίο εξηγεί και την έντονη οσμή λαδιού στη μέση αλλά και στο πίσω μέρος του οχήματος. Η διαρροή αποκαταστάθηκε, το όχημα επισκευάστηκε σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία και διατέθηκε για δρομολόγηση». 

Η εταιρία τόνιζε μεταξύ άλλων ότι τα λεωφορεία υποβάλλονται σε έλεγχο περιοδικά κάθε εβδομάδα και ότι το συγκεκριμένο όχημα ελέγχθηκε στις 18/07/2019 και δεν διαπιστώθηκε καμία ζημιά, φθορά ή βλάβη. Ο επόμενος έλεγχος ήταν προγραμματισμένος στις 25/07/2019. «Προφανώς η ζημιά προκλήθηκε στο ενδιάμεσο των ελέγχων».

Γηρασμένος ο στόλος των λεωφορείων

Το ζήτημα της παλαιότητας των λεωφορείων έρχεται συχνά στο προσκήνιο, καθώς παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες νέα οχήματα δεν έχουν αγοραστεί εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες.

Σήμερα ο στόλος των οχημάτων των ΟΣΥ θεωρείται ένας από τους πιο γηρασμένους με ορισμένα εκ των οχημάτων να έχουν διανύσει μέχρι και 2 εκατομμύρια χιλιόμετρα, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας ξεπερνά τα 15 έτη. Μόνο το 2017 έγιναν συνολικά 338 εκατομμύρια επιβιβάσεις στα λεωφορεία και τρόλεϊ, ενώ στις 258 γραμμές λεωφορείων και τις 19 των τρόλεϊ πραγματοποιήθηκαν 3,5 εκατομμύρια δρομολόγια και συνολικά διανύθηκαν 83 εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα.

Οι βαριές βλάβες κρατούν καθηλωμένα στα αμαξοστάσια εκατοντάδες οχήματα με αποτέλεσμα, όπως είχε ήδη γράψει το ethnos.gr από τις 15 Αυγούστου, καθημερινά ακόμα και σε μη θερινή περίοδο να μη δρομολογούνται περισσότερα από 800 οχήματα. Την παρούσα χρονική περίοδο που βρίσκεται σε εφαρμογή το δεύτερο θερινό πρόγραμμα δρομολόγια εκτελούν 750 λεωφορεία από τα 1.374 ενεργά οχήματα και 88 τρόλεϊ από τα 273 ενεργά.

λεωφορείαΟΑΣΑαστικά λεωφορεία